site gebruikt mijn foto zonder toestemming?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

site gebruikt mijn foto zonder toestemming?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:08

Hallo,
Ik heb een tijdje geleden met een vriendin foto's gemaakt van haar paard en haar hoofdstel.
Fotograferen doe ik ook in opdracht maar niet echt ''professioneel'' (Er staat geen logo op de foto)

Via een facebookpagina laat het merk van het desbetreffende hoofdstel weten:
Heb je ook een mooie foto voor het album ''foto's van klanten'' (op facebook) laat het ons dan weten.
Waarna die vriendin met mijn toestemming die foto heeft ingestuurd.
Wat is ook helemaal geen probleem vind.

Maar nu wordt deze foto voor dit hoofdstel door het desbetreffende bedrijf als hoofdfoto gebruikt voor dit model hoofdstel in hun webshop en ook op marktplaats en andere buitenlandse sites vergelijkbaar met marktplaats (Duitse sites)

Nu wil ik even weten wat ik moet doen. Mijns inziens heb ik geen toestemming aan hen gegeven om deze foto voor reclamedoeleinde te gebruiken.

Ik hoop dat jullie weten of zit gewoon een gevalletje eigen schuld dikke bult is (al heb ik er niet heel veel last van) of dat ik hier iets aan kan doen.
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 15-04-15 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: site gebruikt mijn foto zonder toestemming?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:19

Kun je de voorwaarden teruglezen? Ik denk dat de site zich heeft ingedekt en dat er kleine lettertjes stonden.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:21

Is het niet zo dat je door die foto op te sturen toestemming geeft voor het gebruiken ervan?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:22

Jeetje wat zeur zeg! Aangezien je vriendin de foto naar hun heeft ingestuurd weet ik niet hoe dit rechtsgeldig zit. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat zij geen toestemming hebben om de foto op deze manier te gebruiken, dan hadden zij dat in bepaalde voorwaarden moeten opnemen.
Ben benieuwd wat anderen hier van zeggen met meer kijk hierop.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:25

Lees inderdaad even de voorwaarden door. Als er geen voorwaarden zijn, of er staat niets in over het gebruik van de foto, dan kun je eerst met het bedrijf in overleg om eventueel tot een oplossing te komen en anders kun je een "cease and desist" brief naar het bedrijf sturen. Ik weet daar niet veel van, maar MichieldeM wel. (Ik zou dat in een pb eventueel vragen).

Maar eerst dus even kijken naar die voorwaarden en dan overleggen met het bedrijf. :j

Overigens, als het nergens in de voorwaarden staat, zijn zij in principe in overtreding.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:25

Er zijn nergens voorwaarde te zien.
Er staat gewoon ''Heb jij ook een mooie foto voor in dit album? *link naar fotoalbum ''foto's van klanten''*
Stuur ons dan een mail met je foto naar info@XXXXX.com''

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 20:28

Dan zou ik inderdaad contact opnemen met het bedrijf. Als zij gaan roepen "Staat op facebook, dus vrij om te gebruiken" zou ik persoonlijk aangeven dat ik mijn rechtshulp ga inschakelen. Het kan heel goed dat het bedrijf redelijk is en jou een vergoeding aanbiedt. (Laat deze niet te laag zijn! Dus niet "een hoofdstel" of iets dergelijks.)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 20:49

Oké, dankjewel.
Ik, wacht nog even een paar reactie's af en anders ga ik inderdaad een brief/mail schrijven.

Edit, ik kom net dit topic tegen.
[FK] Foto zonder toestemming gebruikt
Daar kom ik bedragen tegen in de 100'en euro's, maar dat lijkt mij niet echt rieeel.
Wat is nu een rieel bedrag om te vragen?
Ik zou zelf al blij zijn met een nieuw hoofdstel haha :Y)

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:10

Als ze daadwerkelijk de foto gebruiken zonder toestemming, en deze zou van een fotograaf afkomen, word er wel degelijk een rekening van in de honderden euro's gestuurd.
Ik kan het eventueel wel even opzoeken of doorsturen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:36

Die bedragen zijn zeker reëel! Er staat trouwens hele goede informatie in het topic. Ik zou er zeker werk van maken, als ik jou was. Houd je ons op de hoogte?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:39

Zo, het mailtje is de deur uit.
Goede oefening voor mijn Nederlands haha.

Indien ze niet met een goede schikking komen ga ik overleggen wat we gaan doen :)

2015-04-15

Hallo,
Ik heb een door mij gemaakte foto geconstateerd op uw webpagina.
Als bijlage heb ik de desbetreffende foto meegestuurd.
Van deze foto ben ik de auteursrechthebbende.
Dit betekend dat niemand deze foto's openbaar mag maken en/of verveelvoudigen zonder mijn voorafgaande toestemming.
Helaas is deze foto openbaar gemaakt op uw webpagina.
Deze foto is ingezonden om in de map ''foto's van klanten'' op de facebookpagina https://www.facebook.com/XXXXXXXXX te verschijnen.
Maar het is niet de bedoeling dat mijn foto voor reclamedoeleinde gebruikt wordt. Hier heb ik dan ook nooit toestemming voor gegeven.
Toch is dit gebeurt, op verschillende sites is mijn foto openbaar gemaakt:
*3 links naar de sites*

Om een tijdrovende en kostbare gerechtelijke procedure te voorkomen stel ik een schikking voor.
Ik hoor graag binnen 48 uur van u wat u een passende oplossing vind.

Hoogachtend,
XXXXX
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 15-04-15 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:40

Iemand die ik dit soort zaken fijn vindt uitleggen is Charlotte Meindersma
http://www.charlotteslaw.nl/2015/04/aut ... e-voor-je/
Zij geeft ook tips over een eerlijke vergoeding voor je werk :j

Tip: maak NU screenshots van je foto op hun websites, anders zit je straks mogelijk zonder bewijs.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:42

Dat heb ik al gedaan inderdaad :)

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:45

Goede ooefeningvoor je Nederlands? Jammer dat er dan nog enkele foute werkwoordsvormen in staan....
Verder wel nieuwsgierig naar het vervolg :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:46

Paardenbyoux toevallig ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 21:47

Aaa, jammer.
Had er nog zo mijn best op gedaan.
Ik ben niet zo goed in Nederlands (dyslexie, maar dat probeer ik zo goed mogelijk te verbergen. )

Alja, ik wilde al geen namen noemen ;)
Laatst bijgewerkt door romyloverrr op 15-04-15 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:48

Ben benieuwd naar de reactie, hoop voor je dat ze er wat mee doen zonder al te veel poespas.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:50

Herken toevallig je zin van heb jij een mooie foto voor dot album ;)

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:55

Euhm niet banketstaaf maar lees de regels van facebook over hun gebruik vsn fotos die je op facebook plaatst...... mensen mogen die fotos gebruiken hellaas.

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:57

ben benieuwd naar hun reactie

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:05

bumblebijtje schreef:
Euhm niet banketstaaf maar lees de regels van facebook over hun gebruik vsn fotos die je op facebook plaatst...... mensen mogen die fotos gebruiken hellaas.

Inderdaad... toendertijd kwam al die ophef over FaceBook, dat was omdat Facebook goedkeurde dat bedrijven, mensen etc. allemaal voor reclamedoeleinden de foto's mogen gebruiken.. dus helaas alles wat je op facebook zet, een foto van jezelf in bikini, dat bedrijf mag met die foto adverteren, een foto van jezelf met een zonnebril, mag iedereen meer adverteren.. heel zuur, maar ben bang dat je geen poot hebt om op te staan. Beetje sociaal zou zijn als het bedrijf de foto's er voor jou af haalt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:09

Ik snap persoonlijk niet wat iedereen altijd loopt te mauwen over fotos gebruiken ed maar ja ik maak ook nooit mooie fotos die anderen willen gebruiken :+ maar als je zoiets toch niet wil is het toch duidelijk? Niks op openbare sites zetten :)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:11

Ik denk inderdaad dat je geen poot hebt om op te staan.
Voor zover ik weet staat inderdaad in de voorwaarden van Facebook dat foto's gebruikt mogen worden voor reclamedoeleindes.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:14

@ Alja: Nou, het zit een beetje zo: als jij heel veel werk hebt aan een pompmeting, daar ben je trots op. Dan neemt iemand anders die meting en de complete beschrijving en rapport van jou over en gaat er veel geld mee verdienen. Terwijl JIJ al het werk gedaan hebt, maar je krijgt er niets voor. En mensen gaan je trekken zich er niets van aan als jij er wat van zegt.

Zo ongeveer zou ik het wel kunnen uitleggen.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:18

bumblebijtje schreef:

Dat gaat over facebook zelf, niet over andere bedrijven die op fb zitten.