Vraag aan de professionele fotografen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Vraag aan de professionele fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:35

Ik had een fotoshoot kado gedaan, maar helaas blijkt de nasleep vervelend te verlopen.
Verschillende dingen zijn besproken met de fotograaf, maar 1 punt zit me dwars en wil ik graag bij jullie checken.

In deze situatie heeft de fotograaf foto's uit de shoot gekozen, bewerkt en naar de klant gestuurd. Klant had hier geen inspraak op. Andere foto's werden niet getoond, er was dus geen enkele keuzemogelijkheid. De klant was (helemaal) niet blij met bewerkingen, en hier is deels in tegemoet gekomen door kleurversie te mailen, maar nu met logo. Ook dit is besproken, maar de klant moet het met de door de fotograaf gekozen foto's blijven doen.

Dit is niet de werkwijze die ik ken van fotoshoots, maar de fotograaf gaf aan dat dit tegenwoordig gebruikelijk is.
klopt dit? De klant wie ik deze shoot kado had gedaan is hier totaal niet blij mee. En ik ook niet...
Laatst bijgewerkt door Muurp op 06-11-14 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: spelfouten uit titel gehaald.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:39

Om hoeveel foto's gaat het?

Dit klinkt voor mij gewoon normaal hoor. Als je de fotobewerkingen van een fotograaf niet mooi vind, dan kies je toch ook niet voor die fotograaf?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:47

Het klinkt mij als prutsfotograaf ook niet vreemd hoor.
Van de 20 plaatjes die je schiet kies je de 2 of 5 mooiste uit.
Die geef je aan je klant of je model wat je maar wilt.
Misschien dat de poses die je graag gezien had niet zo mooi gelukt zijn en daarom ook niet gegeven worden.
Dat kan heel goed...dat een pose heel leuk lijkt maar op de foto er niet uit ziet.

En inderdaad, als je de bewerking niet mooi vind dan kan je beter voor iemand kiezen die beter bij je wensen aan sluit.
Dat is iets wat je in een portfolio al snel kan zien.
En een logo in een foto is ook niets raars.....sterker nog....bijna niet 1 fotograaf geeft ze af zonder logo.

Maar goed......dat is dan slechts mijn visie :+

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 23:51

Wat aan werk werd getoond op portfolio en fb was wel mooi. En niet op een dergelijke manier bewerkt. Aantal foto's is niks van te zeggen, het gaat er puur om dat de klant deze foto's niet zelf uit heeft mogen kiezen. Mijn ervaring met shoots is dat er bijv 100 foto's gemaakt zijn, waar ik 10 uit koos die afgedrukt werden. Bewerking werd besproken.
Nu zijn er oa foto's geleverd waarop gezichtsuitdrukking van het kind waar om het ging niet herkenbaar is. Lacht ie of niet? Deze foto's zijn door de fotograaf gekozen en bewerkt en klant (de ouders) krijgen de andere gemaakte foto's niet te zien.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:54

ik heb dit ook zo heel lang gedaan. Dan ben je namelijk veel sneller klaar met alles en weet je zeker dat het kwalitatief goede foto's zijn die je levert. Nu hebben de klanten de mogelijkheid om zelf de foto's uit te kiezen maar dit neemt veel meer tijd in beslag. Je moet ALLE foto's verkleinen met logo erop (en dit moet ik helaas individueel doen :+ bedenk even dat er zo'n 200 foto's gemaakt worden met een fotoreportage ) en dan nog wachten op de keuze van de klant en dan kan je pas echt beginnen met bewerken. Tjah, ik ben nu echt veel meer tijd kwijt aan een fotoshoot :') heb liever dat ik het gewoon weer zelf uitkies haha :P

Als je de bewerking niks vind dan had je niet voor die fotograaf moeten kiezen :) neem aan dat dit gewoon haar stil is ?

Het is trouwens "professionele fotografen" ;)

Juut

Re: Vraag aan de proffecionele fotograven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 00:02

Ze geeft dit inderdaad aan, maar deze stijl is héél anders dan dat ze in portfolio en fb toont. Absoluut niet verwacht!
Als alles per foto verkleind en met foto er op moet snap ik dat het veel tijd kost. Maar wordt daar dan ook niet de kosten op berekend? Ik heb nu betaald voor fotoshoot, ouders hebben een aantal foto's met logo ontvangen en nabestellen zonder logo gebeurt weer bij fotograaf. Wat dus apart berekent wordt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 00:06

Je betaald in principe voor de fotoshoot zelf, wat de fotograaf verder geeft verschilt. Bij mij krijg je bijvoorbeeld 15 webbestanden met logo en 2 hoge resolutie bestanden voor eigen gebruik. Meer kan nabesteld worden :)

Gaat het hier om een beginnende fotografe, hobby fotografe of een professionele fotografe?
Niet dat het veel verschil uitmaakt, maar als iemand al veel ervaring heeft zou je moeten zeggen dat de portfolio wel een beeld zou moeten geven wat je kan verwachten. Uiteraard zijn de omstandigheden niet altijd hetzelfde en heeft elke shoot net een andere sfeer, maar het zou niet drastisch moeten afwijken uiteraard. Wel spijtig dat dit jullie ervaringen zijn. Daarom is communicatie vooraf echt heel belangrijk :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 05:59

Juut schreef:
Wat aan werk werd getoond op portfolio en fb was wel mooi. En niet op een dergelijke manier bewerkt. Aantal foto's is niks van te zeggen, het gaat er puur om dat de klant deze foto's niet zelf uit heeft mogen kiezen. Mijn ervaring met shoots is dat er bijv 100 foto's gemaakt zijn, waar ik 10 uit koos die afgedrukt werden. Bewerking werd besproken.
Nu zijn er oa foto's geleverd waarop gezichtsuitdrukking van het kind waar om het ging niet herkenbaar is. Lacht ie of niet? Deze foto's zijn door de fotograaf gekozen en bewerkt en klant (de ouders) krijgen de andere gemaakte foto's niet te zien.

Persoonlijk vind ik wel dat je als fotograaf goed moet luisteren naar de wensen van je klant.
Maar van wat ik begrijp zijn er van te voren ook geen duidelijke afspraken gemaakt wat betreft de bewerking en/of de optie zelf te kiezen. Hebben de ouders zelf aangegeven nieuwsgierig te zijn naar de andere poses?
Ik heb nog niemand gehad die zelf zijn foto`s uit wilde kiezen....en dat is dan ook mijn manier van werken niet. Zelfs de professionele modellen vragen dit niet. Ik ben er juist voor om ze uit te zoeken en te zorgen dat je het beste krijgt wat er tussen zit.
Ik moet wel zeggen dat als iemand het niet eens is met mijn bewerking dat ik dat dan wel erg graag hoor. En vervolgens krijg je alle plaatjes in hoge resolutie opgestuurd.
Ik heb wel eens de vraag gehad of ik de onbewerkte plaatjes af wilde staan zonder logo in RAW en dan ook nog gratis.......sja....dat doen we dan weer niet :+

Maar goed, zo werkt iedereen op zijn/haar eigen manier en daarom is het het beste als daar eerst duidelijkheid over is tussen beide.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Vraag aan de profecionele fotograven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 06:18

Ik kies ze ook zelf uit. Bewerk ook veel in zwart/wit maar als de klant liever de kleurenversie ziet/wilt hebben dan stuur ik die ook gewoon. Zijn ze ergens niet tevreden over qua bewerking kan ik altijd proberen het naar hun zin te maken.

Goede communicatie is idd belangrijk.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:50

Ik zou hier graag op in willen haken als fotograaf zijnde. :) Interessante discussie.
Volgens mij zijn er hier 2 problemen: het eerste is dat je geen keuzevrijheid hebt, het tweede is dat je niet tevreden bent met de bewerking van de foto's.

Om maar even te beginnen met de keuzevrijheid... Ik weet dat er een aantal fotografen zijn die alle foto's eerst uitzoeken. Dat wil zeggen: de foto's eruit die fototechnisch niet helemaal goed zijn of de foto's waar paard/model oog dicht heeft, of niet echt gunstig op staat. Deze manier is eigenlijk heel dubbel. Je bent eerst een flinke tijd bezig om alle foto's tot in detail te bekijken (want je wil niet dat er een 'foute' foto van jou het internet op gaat), vervolgens moet je nog alles verkleinen, voorzien van logo/tekst (mensen kunnen vaak niet wachten om de foto's aan hun vrienden te laten zien en uit enthousiasme worden de onbewerkte, kale foto's al snel gekopieerd) en alles uploaden. Dit is een heel tijdrovende klus, om vervolgens te wachten tot de klant alles heeft uitgezocht. Mijn ervaring is dat deze wachttijd varieert tussen een uur en een jaar. De fotograaf zou dan maar precies moeten weten wanneer zo'n lijstje met nummers terug komt (vaak sturen mensen ook nog een verkeerd nummer door of kunnen ze het nummer niet vinden, al staat het erg groot onder een foto :+ ) en moeten precies op het moment dat het lijstje terug komt ook maar tijd hebben om de foto's te bewerken. Want ja, anders dan ben je sloom en heb je een te lange levertijd etc. etc.

Zelf heb ik jarenlang op deze manier gewerkt, maar ben sinds kort overgegaan op een ruime selectie die ik naar de klant doorstuur. Deze selectie bewerk ik helemaal naar mijn smaak, ik kan nu beter inschatten wanneer ik foto's moet bewerken (gewoon in de week na een fotoreportage een avondje vrij houden), het scheelt veel omslachtigheid en tijd. Foto's uitzoeken, verkleinen, voorzien van logo, uploaden: in die tijd kun je al bijna een grove selectie van je foto's bewerkt hebben. Bovendien vonden klanten de keuzevrijheid vaak zo groot, dat ze er toch niet precies uit kwamen en uiteindelijk maar mij de opdracht gaven om wat uit te kiezen...

Kijk, en alles draait om geld tegenwoordig. Iedereen wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. En dat betekent dus dat de prijzen van fotoreportages naar beneden moeten, maar dat er ondertussen meer keuzeruimte moet komen (want oh je zou maar eens 50 foto's sturen in plaats van 100, dan heb je volgens sommige klanten écht te weinig foto's gemaakt/geleverd en zou er écht te weinig keuzeruimte zijn). Bovendien moeten alle foto's wel tot in de puntjes bewerkt worden, verwachten mensen niet 5 goed bewerkte foto's maar wel 25. Als je realistisch bent, zouden de prijzen van veel fotografen dan verdubbelen en is een fotograaf dus z'n klant kwijt.

En bovendien, als je een goede fotograaf selecteert, mag je er ook wel op vertrouwen dat de selectie 'streng' is en er uiteindelijk een prachtige, samenhangende serie aan de muur kan komen te hangen.

Het tweede over de bewerkingen. Het is natuurlijk erg jammer dat je niet tevreden bent over de manier waarop de foto's zijn bewerkt. Ik denk dat dit een belangrijk puntje is na afloop van de fotoreportage (en eigenlijk ook ervoor/tijdens): duidelijk laten weten wat jouw wensen zijn, wat je écht graag zou willen hebben en eventueel ook wat over de bewerking (ketting weg ja/nee, zwart/wit of kleur, wondjes weggewerkt ja/nee). Mocht je alsnog niet tevreden zijn, dan zou ik toch eerst nog even overleggen met de fotograaf of er een oplossing is voor je hier je verhaal uitgebreid en compleet op internet gaat zetten :) Er is heel wat te spelen met bewerking, één schuifje de andere kant op schuiven kan al een compleet ander resultaat geven. En wat het dan nog erg lastig maakt: veel klanten bezitten niet over een goed gekalibreerd beeldscherm en zullen zo nooit de juiste kleuren zien die de fotograaf wel kan zien... En er zijn helaas heel veel klanten die durven te klagen over foto's met slechte kleur terwijl de fout dus eigenlijk in hun eigen beeldscherm zit...

Ik denk dat een goede communicatie voorop staat. Daarnaast is het belangrijk om te realiseren of je een 'eerlijke' prijs hebt betaald voor een fotoreportage. Als je 25 euro hebt betaald (bij wijze van spreken), dan vind ik niet dat je heel erg mag klagen. Als het gaat om een reportage van 250 euro, dan is dat natuurlijk wel anders.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:19

Ik zoek inderdaad ook zelf mijn foto's uit die ik tijdens een fotoshoot maak, ik heb sowieso nooit de vraag gehad of ze het zelf mochten kiezen hoewel ik vaak na afloop de foto's even laat zien op de camera. Maar op de computer zie ik dan dat de focus niet lekker ligt, er 1 zijn ogen dicht heeft etc.

Bewerkingen overleg ik vaak met de klant, dan stuur ik een extra bewerkte versie en een wat neutralere versie en laat ik de klant kiezen :j
Ook geef ik vaak aan dat als ze een zwart wit foto in kleur willen dit gewoon mogelijk is of andersom

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 09:15

Het was geen 25,- , het is ook niet erg dat ouders foto's voor afdruk moeten nabestellen. Wat er overlegd is tijdens de shoot weet ik niet, maar situatie van een fotokamer kan niet heel veel verschillen :+
Helaas zijn de bewerkingen op een dergelijke manier dat de serie ook geen geheel vormt.

De reden dat ik dit op internet bespreek is dat we er niet uit kwamen. Er werd nauwelijks gereageerd op mail van de ouders. Zelf via Facebook een en ander al uit kunnen spreken, maar het stukje keuzevrijheid wel/niet kwamen we niet uit. Ik wist niet van deze werkwijze, ouders ook niet, en fotograaf gaf aan dat dit haar werkstijl was en gebruikelijk. Vandaar dat ik hier wilde checken of deze werkstijl inderdaad gebruikelijk is. Want nogmaals; ik ben anders gewend.

Maar we hebben weer wat geleerd. Overleg alles...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:19

Het is niet ongebruikelijk......maar als je anders gewent bent kan dat vreemd overkomen inderdaad.
Misschien is het een optie te blijven bij waar je het gewent was?
Het is voor deze fotograaf ook best frusty als deze jou als klant niet tevreden kan krijgen denk ik.
En voor jou omdat je het gevoel hebt dat je er niet uit komt.

Maar het is hoe dan ook gewoon vervelend als je er een nare ervaring mee hebt.
Laat het je niet weerhouden van een volgende shoot.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:26

Ik vind het heel gebruikelijk wat deze fotograaf gedaan heeft... Dat het kwalitatief anders is als op de site is een ander verhaal maar het verhaal van keuze is dit een normale gang van zaken dat de fotograaf zelf foto's selecteert.

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:54

Wel raar dat de fotograaf dan op haar portfolio andere foto's laat zien dan dat ze vervolgens levert!
De werkwijze dat de fotograaf zelf foto's selecteert, bewerkt en opstuurt is echter normaal, dit doe ik zelf ook.
Maar ik vind wel dat je als fotograaf qua nabewerking wel kwalitatief altijd hetzelfde moet leveren anders weet de klant ook niet waar hij aan toe is. En indien de klant niet tevreden is over het eindresultaat, en dus iets anders verwachtte dan kan dat 2 oorzaken hebben: De fotograaf heeft totaal andere foto's geleverd dan de stijl van haar portfolio, of de klant heeft een vergissing gemaakt om deze fotograaf in te huren omdat het niet klikt bij zijn persoonlijke smaak foto's.

Maar inderdaad voor de volgende keer.. overleg alles! :j Dit is voor de fotograaf zelf ook fijn omdat hij/zij dan weet wat de wensen van de klant zijn en daar beter op kan inspringen. En het voorkomt gedoe achteraf.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:59

Dit is inderdaad een normale werkwijze en daar is niet echt iets over te zeggen, dat is nou eenmaal hoe het gaat. Als je als fotograaf mensen laat uitzoeken gaat het proces 10x zo lang duren en de resultaten worden er niet beter op. Naar mijn ervaring kiezen klanten vaak geen technisch juiste foto's uit :') Die vinden het belangrijker dat hun hoofd er leuk op staat dan dat hij scherp is, maar voor mij zwerft er dan wel een onscherpe foto rond. Ik zoek ze dus zelf uit, maar zegt een klant 'Daar sta ik niet leuk op, heb je een andere van die pose' ben ik altijd bereid om wat verder te zoeken.

Ik kan zonder foto's niet echt beoordelen hoe anders de foto's waren van het portfolio, maar zit er echt een heel groot verschil tussen is dat vreemd natuurlijk. Maar bedenk ook dat stel er staan allemaal studio foto's in haar portfolio, dan is een shoot in een bos wel anders natuurlijk.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 11:05

Is er van te voren wel gevraagd wat je na de shoot ontvangt dan? Ik heb standaard informatie die ik doorstuur met wat ik van het model verwacht als ik er ben en wat de modellen van mij kunnen verwachten. Misschien heb je zelf van te voren ook niet helemaal goed geïnformeerd?

Wel raar dat de stijl van de foto's natuurlijk niet de stijl is uit het portfolio, dat is niet helemaal fair!

Verosjaak

Re: Vraag aan de professionele fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:01

Ik vraag mij ook af hoeveel foto's de klant nu ontvangen heeft? Ik maak ook altijd een 1e selectie waar de slechte echt uit gaan en die worden permanent verwijderd :) . Dan bewerk ik alles en knal ik alles op een nabestelsite (tussen de 50 en 100 foto's). De digitalen (webformaten) kies ik zelf uit. Alhoewel ik net een andere werkwijze ben aangegaan en de klant de gewenste webformaten laat kiezen. Vaak omdat zij er toch anders naar kijken dan ik en er dan idg blijer mee zijn.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:26

Het eerste punt wat je aan geeft is vrij normaal, dat is de algemene werkwijze. Sommige dingen moet je aan de professional over laten en dat is er 1 van. Laat je de klant kiezen, duurt het veel langer, er worden foto's gekozen die technisch niet helemaal correct zijn. Mijn ervaring uit mijn eigen fotografie maar ook uit stages, is dat mensen kiezen vanuit emotioneel oogpunt. Foto's hebben voor de klant emotionele waarde (om het zo even te noemen). Er word veel meer waarde gehecht hoe iemand of iets erop staat, technisch aspect doet er vaak niet eens toe.

Zelfde geld voor het bewerken. Je hebt een fotograaf gekozen, dan weet je op wat voor manier hij/zij de foto's bewerkt. En als je dat niet mooi vind, dan had je misschien een andere fotograaf moeten kiezen.
Ik begrijp uit dit verhaal dat de fotograaf voor een totaal andere bewerking heeft gekozen als wat je van te voren had verwacht? Dan is het wel een discussie puntje waard, dat de fotograaf niet de verwachting waar gekomen die er van te voren wel is geschetst.

Hoe was alles afgeleverd? Lage resolutie bestanden met logo, of hoge resolutie bestanden zonder logo? Wilde je alle foto's in het groot zien, of op contactblad?

Al met al een normale werkwijze, hoewel de fotograaf op een aantal punten toch wel te kort is geschoten imo.

RC86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 16:35

Iedere fotograaf heeft zijn eigen werkwijze denk ik. Ik zie hier boven dat de meeste dus zelf een selectie maken.
Bij mij kan de klant via een bestelpagina foto's uit zoeken die ze willen hebben. Natuurlijk zijn dit wel foto's die kwalitatief goed gelukt zijn. Ik maak gebruik van verschillende pakketten en op mijn site is precies te lezen wat je wel of niet krijgt. Ik bewerk de foto's altijd na, maar doe dat wel in de stijl die ik altijd gebruik.

Communiceren is dus erg belangrijk en daar lijkt het hier dus mis gegaan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 22:05

Vandaag de fotograaf gelukkig ook mondeling kunnen spreken. Het zat hem inderdaad in de communicatie. Ze gaf geen uitleg wat verwacht kon worden, en de mails met deze vraag vanuit de klant zijn bij haar niet aangekomen. Zij begreep juist dat de klant tevreden was. Communicatie tussen deze twee partijen loopt weer, dus ik ga er van uit dat ze er nu samen ook uit komen.

Los van deze situatie; ik lees in dit topic veel 'de klant had moeten vragen', 'de klant had moeten aangeven'... Als paardenmasseur zijnde geef ik klanten een uitgebreide uitleg hoe een intake er uit gaat zien. Wat ik van de klant verwacht, wat ze van mij mogen verwachten, en wat ze van de massage mogen verwachten. Van enkelen lees ik dat zij dit ook doen voor hun werk als fotograaf. Hoe doen de anderen dat? Verwachten jullie inderdaad dat de klant zelf alles bij je navraagt en uitzoekt, of wordt er meer tekst en uitleg gegeven dan nu in het topic naar voren komt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:10

Nee eigenlijk niet ik heb verschillende pakketten die ik aanbied en hoe meer je betaald hoe meer foto's je krijgt er staat niet bij dat ik ze zelf selecteer maar heb eigenlijk ook nooit gehoord dat iemand had verwacht dat ie zelf mocht kiezen. Echter zet het me wel aan het denken om dat toch wel te gaan doen omdat ik nu lees dat klanten inderdaad ook andere verwachtingen kunnen hebben... Zelf eigenlijk niet eens bij stil gestaan omdat het voor mij vanaf het begin heel 'logisch' leek, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:11

Heeft ze geen site dan?

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:12

Maar jij hebt toch een shoot geboekt? Dan lijkt het mij toch logisch dat je zelf de site hebt doorgelezen, en evt contact hebt opgenomen met wat je kan verwachten als dit niet op de site staat?

Je hebt een shoot geboekt: Wat kost het? En verder wist je niet meer? Niet aanvallend bedoeld maar kan mij er even geen voorstelling bij maken. :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:37

Ik bewerk niet heeel anders na dan mn pf, doe ik dat wel krijgen ze ook de "gewone" bewerkte erbij. Dus bijv. 1 kleur en zwart wit. Zelfde foto maar wel de keus welke vd twee je wil gebruiken.

Overigens maak ik wel zelf de selectie. Van die 15 fotos print je er toch maar maximaal 5 dus om er dan 100 te tonen...

Wel krijgen ze zelf de keus om uit de selectie van 15/20 fotos zelf de 3/5 mooiste uit te kiezen die ze op groot formaat en zonder logo willen ontvangen en/of tegen meerprijs alle fotos zonder logo willen. Wel meld ik er dan bij (als t om enkele fotos gaat) dat ze binnen een bepaalde tijd hun keuze moeten hebben gemaakt (1 a 2 maanden).

Maargoed nu zeg ik erbij dat ik het voor de hobby doe en niet als werk, ik heb niet iedere dag de tijd om fotos te bewerken en het schiet ook niet op om een jaar te wachten tot iemand een keuze heeft gemaakt.

Is me veel te omslachtig :P