Ik merk met fotograferen steeds vaker dat mijn foto's niet scherp zijn. Op het schermpje lijkt nog alles prima, maar op de laptop kan ik de helft weggooien.
Natuurlijk heeft iedereen wel eens een foto die niet helemaal scherp is, maar ik krijg het idee dat het nu niet door mij komt. Het worden er steeds meer lijkt het wel.
Ik fotografeer met de Canon EOS 60d met de Canon 70-200 F4 L lens. Heel soms nog met mijn Canon 18-55 kitlens en nu ik net zat te kijken, lijkt het bij deze ook zo te zijn. Zou het dan misschien de camera zijn?
Het lijkt er op dat het vooral mis gaat met volle zon, wat ik eigenlijk heel raar vind.
Vanmiddag waren de foto's met tegenlicht bijna allemaal scherp.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Het gaat niet om alle foto's die ik maak. Beweging is vaker onscherp, maar ook stilstaande objecten zijn niet altijd meer scherp.
Ik heb de 70-200 lens overigens ook getest op front en backfocus. Hij had minimale backfocus, maar dat was echt heel minimaal.
Hier enkele voorbeelden (100% crop):
Haarscherp (middendraf):

Harstikke onscherp. Dezelfde dag een kwartiertje eerder gemaakt. (galop)

Tijdens halthouden en groeten. Zelfs deze is niet scherp.

Dezelfde pony als hierboven, maar dan middendraf. Haarscherp.

En nog de foto's van vanmiddag (lichtomstandigheden waren niet ideaal) :
Volle zon:

Zelfde plek, ook volle zon:

beweging:

en twee seconde later (al kan deze ook nog scherper naar mijn idee):

En een foto met de 18-55. Foto's zijn 1 sec na elkaar gemaakt.

Wie o wie kan mij vertellen wat de oorzaak hiervan is?
Ik kan woensdag de camera van een vriendin lenen (ook een 60d), waar ik dan mijn 70-200 op zet om te kijken of dat wel goed gaat.
Mijn camera is inmiddels opgestuurd naar Canon.

)