Help! Foto's niet meer scherp - wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Help! Foto's niet meer scherp - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 11:21

Om het kort samen te vatten, ik heb problemen met de scherpte in mijn foto's. Ik fotografeer al een flinke tijd met dezelfde set, mijn Canon 650D in combinatie met 70-200 f2.8 en 50mm f1.8. Een kwalitatief hele aardige set, en ik ben er ook erg blij mee. Maar nu de laatste twee shoots heb ik gemerkt dat mijn scherpte drastisch achteruit gaat.. Als ik automatisch scherpstel zit er soms pas na 20 foto's een echt scherpe tussen.. Hij lijkt wel goed scherp te stellen maar de foto's komen er gewoon niet haarscherp uit..

Voorbeeld van shoot in maart (origineel en 100% ingezoomd):
Afbeelding
Afbeelding
Upload site zal wellicht iets vertekenen, maar je ziet, hij is haarscherp.

Nu een van de vele slechte foto's van de fotoshoot van vorige week (banketstaaf vierkantje maar zo komen mensen niet herkenbaar in beeld):
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet, het is allemaal zo wazig. Ik erger me er dood aan, dit kan ik gewoon niet maken bij een betaalde shoot. Bij digitale bestanden valt het niet op, maar als mensen groot willen afdrukken kun je hier niet mee aankomen.

Ik ben van plan morgen naar de winkel te gaan, maar misschien dat jullie een idee hebben waar dit aan zou kunnen liggen en wat de vervolgstappen kunnen zijn?
Ik dacht eerst dat het aan mijn 70-200 lens lag, maar ik heb het met de 50mm ook. Ik heb na thuiskomst nog even heel voorzichtig met livevieuw op een statief met de hand scherpgesteld, en toen kwam er wel een scherpere afbeelding uit, maar nog steeds niet zo haarscherp als ik gewend ben.. Ik begin dus nu wel te denken dat het aan mijn camera ligt. -O-

Mijn camera is ongeveer anderhalf jaar oud en wordt zeer intensief gebruikt. Zou het een kwestie van laten schoonmaken zijn of kan er meer aan de hand zijn? -O-

Wilawander

Re: Help! Foto's niet meer scherp - wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:38

Slijtage van de camera. Heb met mijn 450D hetzelfde probleem inmiddels.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 12:47

Nu al? Na anderhalf jaar..? |( |(
Vind het wel vreemd aangezien dit er niet ingesleten is maar echt van de ene op de andere dag gebeurd is.. Dat kan dan toch bijna geen gewone slijtage zijn? Dat zou ik wel schokkend vinden. Dan kan ik elke 2 jaar een nieuwe camera gaan kopen van 600 euro, dat is toch te gek?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:55

Hm, het ziet er allemaal erg soft uit :\ Zie ook hier en daar wat abberatie. Je hebt er niet toevallig een filter voor gedraaid? Dat kan ook een eventuele oorzaak zijn.

Heb je hem al eens laten reinigen? :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:02

Geen filters gebruikt :)
Reinigen is ontzettend lang geleden en hij is de laatste tijd een paar keer mee geweest naar het strand, dus reinigen wilde ik morgen gaan doen in de winkel. Ik hoop eigenlijk dat dat het is..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:04

Hier was het ook met ca. 2 jaar. Daarvoor een 350D met hetzelfde probleem, beide van vandaag op morgen. Reinigen heeft niks geholpen. Na een flink aantal clicks is op een gegeven moment de sluiter versleten.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:05

Oei oei, het strand is een gevreesde plek voor camera's! :D Dan zou het daar aan moeten liggen, dan is hij na een schoonmaakbeurt waarschijnlijk weer de oude. In het vervolg zou ik altijd een regenhoes meenemen, die beschermen ook goed tegen zand. Of iets anders wat je vatting beschermd.

Mocht je 'm schoon laten maken, wil je dan nog eens een 100% crop laten zien na de reiniging? :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:10

Zal ik doen! Ik hoop ontzettend dat het probleem dan verholpen is..

Zou het toch wel teleurstellend vinden dat een camera dan zo kort mee gaat. Ik gebruik mijne dan ook wel ontzettend intensief, maak per maand denk ik gemiddeld 1000/1500 foto's. Maar alsnog. Vind dat een camera wel iets langer mee mag gaan :+ Mijn portemonnee is er nog niet helemaal aan toe om nu een nieuw exemplaar aan te schaffen.. :') Want dan wordt het natuurlijk een beter model dan de 650D.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:23

1,5 jaar oud, dan heb je nog garantie!

Gewoon opsturen naar Techrepair :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:28

Ik heb mijn camera nu 2.5 jaar en die is ook al een half jaar aan het tobben met de scherpte.
Hij moet het nog even tot december volhouden, dan komt de 7d me verwelkomen.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:31

Ik spring even in, wat zonde van je foto's Marit! Hoop echt voor je dat het met schoonmaken weer helemaal goed is.

Zelf heb ik een hele oude canon (1000D, natuurlijk ook geen hele professionele maar gewoon hobby), denk al 7 jaar oud (of zelfs nog ouder) en heb daar precies hetzelfde (okeey ik ben maar hobby fotografe en geen opleiding ervoor) maar merk wel dat ze achteruit gaan. Zouden jullie nog proberen hem schoon te laten maken of is het gewoon echt tijd voor een nieuwe? Ik fotografeer er denk ik 200-300 foto's per maand mee...

Ben erg benieuwd na de schoonmaakbeurt Marit!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:39

Ik fotografeer erg vaak op strand en cam zit onder zand elke keer maar een resultaat als dit heb ik niet... Gelukkig... Vervelend zeg!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 13:46

Nouja, ik heb daar telkens lenzen zitten wisselen :+ Dus waarschijnlijk heeft dat hem geen goed gedaan :')

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:48

Wat raar inderdaad! Heb je dit probleem vaker, of alleen tijdens deze shoot ?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:04

Het begon vorige week halverwege een shoot 2 weken terug, en bij de twee shoots die ik erna heb gedaan werd het steeds erger. De laatste shoot waar die foto van is was dit weekend.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 12:16

Nou ik ben terug, en geen goed nieuws.. :( :(
Toen ik het probleem uitlegde zei hij al meteen dat het niet een vuiltje op de sensor oid kan zijn, dat geeft niet zo'n resultaat. Wat er wel aan de hand was, hij had geen idee. Wat test foto's gemaakt, foto's op mijn camera bekeken en hij zag het heel duidelijk. Alle fabrieksinstellingen gereset, en dat hielp wel. Sensor toch nog maar schoongemaakt, maar ook dat had geen effect.

Nu thuis aangekomen even wat test shots gedaan, en helaas.. Nog steeds niet haarscherp -O- Nu moet hij opgestuurd naar Canon.. Dan ben ik hem 4-6 weken kwijt, dus geen camera mee op vakantie.. Allemaal shoots binnenkort, dus ik zit best wel in de stress :+ Ik heb een vriendin met een camera dus ik ga haar maar even lief aankijken, anders moet ik een hoop af gaan zeggen.. Vakantie is gelukkig niet spectaculair en ik heb een vrij goede digitale camera, dus die gaat dan maar mee.. 2 weekjes afkicken dan maar.

Maar goed, wat het is, waarom het is, ze hebben geen idee, maar duidelijk is dat het niet hoort.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:57

Maar het ligt dus wel aan je body?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 13:02

Het ligt wel aan mijn body inderdaad.. Super balen -O- -O-

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:23

Toch liever je body als je 70-200 denk ik :P Ben toch nog erg benieuwd wat het zal zijn. Misschien dan toch slijtage oid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:37

Ja dacht ik wel helaas. Dat zal slijtage zijn. Heb er nu ook 2 versleten ook vrij snel maar bij zoveel foto's maken gaat dat hard. Ben ook aan het sparen voor wat nieuws. En shoots even gecanceld. Want foto's worden gewoon te slecht. Leuk nog voor eigen gebruik al irriteert het me zeer. Van de week even de nieuwe 1100D van een vriendin gebruikt en een heel verschil..

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 17:00

Ik heb wel een serieus probleem als het echt slijtage is.. Zou ik daar garantie voor hebben? Hij is nu anderhalf jaar oud.

Ik zit niet echt te wachten op een plotselinge uitgave van dat formaat.. Maar ik kan ook niet niks doen, want ik heb een hoop shoots in de planning..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:15

Ben bang dat het niet onder de garantie valt. Er valt maar heel weinig onder de garantie en als je iets hebt wat onder de garantie valt komen ze met de kleine lettertjes.

Slijtage is slijtage.. Heb je je spul ergens verzekerd? Misschien dat je het nog via de verzekering kan oplossen, hoewel dat ook niks op zal leveren maar proberen kan altijd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:59

Leverage schreef:
Ben bang dat het niet onder de garantie valt. Er valt maar heel weinig onder de garantie en als je iets hebt wat onder de garantie valt komen ze met de kleine lettertjes.

Slijtage is slijtage.. Heb je je spul ergens verzekerd? Misschien dat je het nog via de verzekering kan oplossen, hoewel dat ook niks op zal leveren maar proberen kan altijd.

Dat kan alleen wanneer zij onomstotelijk bewijs hebben dat het defect gekomen is door ondeskundig gebruik van de fotograaf. Zo lang je nog binnen je wettelijke garantie periode zit sta je erg sterk en, is mijn ervaring met Canon, betalen ze erg netjes alle reparaties voor je.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:46

Ik heb volgens mij hetzelfde probleem... Ik blijf het topic maar even volgen! Ontzettend balen Marit :(

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:08

Maar jij had toch meerdere camera's? Ik dacht dat ik er 2 voorbij had zien komen tijdens die youtube video over die fotomeeting. Kun je die andere niet voor die shoots gebruiken?