Snelle en handige tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DShots

Snelle en handige tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:09

Ik zit een fotoshoot van zondag te bewerken. En ik zie op vele rijfoto's veel ruis zitten, terwijl ik dat normaal nooit heb. Hij staat altijd op de goede stand als ik rij foto's maak.
Kan ik dit eventueel uit de foto's halen? Ik wil dit namelijk zien te verkomen, omdat ik toch wel meer foto's wil maken. En ik dan niet elke keer slechte foto's moet leveren.
Bij deze foto zie je dan weer geen ruis? https://plus.google.com/photos/11795401 ... 6861795631

Afbeelding

Yvonne_V

Re: Snelle en handige tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:18

Stel je handmatig je iso in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:20

Heb je ingezoomd?

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:20

Soms, dit licht er maar net aan. Ik heb vaak met rijfoto's hem op sport stand staan, en dit gaat eigenlijk wel goed. Zo zien ze op mijn camera er heel anders uit dan op mijn computer. En dit vind ik dan jammer.

Ik zal even een andere foto er in zitten, hier zie je het ook duidelijk!

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:22

Afbeelding

Ik durf hier dan niet teveel nabewerking aan te doen!

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:24

Wat zijn je instellingen geweest en vooral, hoe hoog stond je ISO en welke camera heb je?

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:25

Ik fotograaf met een Canon 1100d, met een 18-55 lens nog maar. De iso stond volgens mij in het midden, dus rond de 1000 als ik het goed heb.
Ik zal even eentje laten zien waar geen ruis in zit!
Laatst bijgewerkt door DShots op 04-03-14 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:26

Ik heb zijn broertje, maar wij kunnen met deze camera bijna geen hogere ISO aan. Bij mij geeft een ISO van 400 al vaak ruis :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:27

Dus eigenlijk zit bij elke foto ruis er in, maak niet uit wel iso je hem zet?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:30

Hoe hoger je ISO, hoe meer ruis. Tot 200 kan ik redelijk ruisvrij fotograferen, bij 400 ga je het zien. Als jij hem op 800/1600 hebt gezet snap ik wel dat er ruis in je foto's zitten.

Probeer je eens te verdiepen in je instellingen, zodat je niet op de sportstand hoeft te schieten. Ga eens foto's met hoog ISO en laag ISO schieten en bekijk de verschillen :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:31

Best raar, want heb deze met de zelfde stand gemaakt, en geen ruis

Afbeelding

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:32

Stond je ISO even hoog? Ik zie hier geen bomen, dus het zou kunnen dat het lichter was en je ISO automatisch omlaag ging?
Dat is het vervelende van de automatische stand ;)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 16:32

LynnDenise schreef:
Hoe hoger je ISO, hoe meer ruis. Tot 200 kan ik redelijk ruisvrij fotograferen, bij 400 ga je het zien. Als jij hem op 800/1600 hebt gezet snap ik wel dat er ruis in je foto's zitten.

Probeer je eens te verdiepen in je instellingen, zodat je niet op de sportstand hoeft te schieten. Ga eens foto's met hoog ISO en laag ISO schieten en bekijk de verschillen :)

Ik wil ook binnekort een cursus gaan doen om beter die standen te leren kennen.
:j

Op die foto is alleen achter het meisje een boom, voor de rest eigenlijk niks.

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:02

Wanneer je je iso op automatisch hebt staan, past deze hemzelf aan aan de lichtomstandigheden, wat vrijwel altijd in het nadeel van de foto werkt.
Om de ruis zo min mogelijk te houden moet je voor een zo laag mogelijk getal kiezen (die tevens ook aansluit bij je sluitertijd en diafragma)
Mijn tip: lekker alles van automatisch afhalen, en zelf handmatig instellen
In het begin is het lastig, (bij mij mislukte de fotos dan ook vaak) maar op den duur wordt het er echt beter van dan alles op de automaat :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:09

Je foto's zijn op de automatische stand gemaakt, niet een ideale stand voor een DSLR. Ik raad je aan wat meer in te lezen over de instellingen waar je camera voor gemaakt is (lees: het verband tussen sluitertijd, diafragma, ISO waarde, etc.), dan kun je veel meer uit je camera halen. :)
De foto in de OP heeft namelijk ook een ISO van 3200, dit is ontzettend hoog! Ik kan zien dat hij even over 5 geschoten is, het is op dat tijdstip gewoon al te donker, waardoor je camera wel moet gaan compenseren in zijn ISO waarde.

Voor de volgende keer dus voldoende oefenen, en veel rekening houden met de best beschikbare lichtomstandigheden. Dat laatste is zeer bepalend voor je resultaat.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:19

Maar wat ik dan niet kan snappen. Dat ze op mijn camera scherp zijn en echt leuk waren. Was er dan ook zeker blij mee dat het goed gelukt was :')

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:24

ohmy - het camerascherm wil nogal is liegen :P
Op camera kijk je naar de foto's op klein beeld waardoor het al sneller scherp lijkt dan het werkelijk is. Daarbij komt ook nog is dat de fabrikant of jijzelf ooit eens contrast/helderheid aan het scherm heeft toegevoegd waardoor je je foto als optimaal beeld ziet. Hierdoor kom je vaak bedrogen uit als je het op de computer terug ziet (eigen ervaring:P)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:27

jaa ik dacht echt, echt een leuke shoot. Want zoals deze is wel gelukt weer vindt ik.

Afbeelding

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:30

Moet wel zeggen dat ik soms moeite heb met fotograferen van sport. Omdat ik met galop meeste keren te laat ben. Zoals deze foto

Afbeelding

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:31

idd demi die bovenste is leuk :D -
ja net verkeerd moment bij die tweede , maar dat heeft iedereen wel hoor :P als ik rijfoto's maak kan ik zeg maar 70% weg gooien en 20% redelijk en 10 % is dat ik werkelijk denk van dit is echt mooi :P

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:33

Ik dacht echt na die bovenste nu moet het lukken om ze verder leuk te krijgen.
Lukt het niet, Zelf vond het meisje het niet zo erg. Maar ik heb toch zo iets, het hoort niet.
Heb gelukkig zondag een meeting en een nieuwe lens, en misschien dat het dan wel beter gaat.
Ik ga maar gewoon heel google door zoeken, want ik snap sommige nog steeds niet echt!

Van de 150 of meer rijfoto's heb ik er maar 2 kunnen toevoegen https://plus.google.com/u/0/photos/1179 ... 1380678305

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:35

maar die je toegevoegd hebt zijn ook zeker leuk :)

gewoon lekker veel gaan oefenen en dan komt het allemaal vanzelf:P

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 17:39

Ga ik zeker doen haha

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:54

Waarom noem je jezelf fotograaf als je nog zoveel te leren hebt? Niet iedereen met een DSLR is meteen een fotograaf hoor. En ik ben van mening dat als jij niet eens goed om kan gaan met ISO/Sluitertijd/Diafragma en afhankelijk bent van een sportstand. Dat je jezelf geen fotograaf zou moeten noemen, zéker geen geld zou moeten vragen (want dan moet je ook verwachtingen waar kunnen maken).
Ik lees dat je een nieuwe lens erbij krijgt, neem aan dat dat een telelens wordt, want wat je nu hebt is niet geschikt voor de paardjes. :) Maar het allerbelangrijkste is dat je je gaat verdiepen in wat fotografie is, en dat je leert hoe je met je camera mooie foto's kan gaan maken. Niet je camera maakt de foto's he, JIJ moet ze maken ;)

Ik hoop dat je inziet dat je een camera hebt, maar nog lang geen fotograaf bent. Ga gewoon lekker veel leren en oefenen, doe gratis shoots voor mensen en wees heel eerlijk over het feit dat je weinig kunt garanderen qua foto's. En als je dan een jaartje ofzo verder bent en een beetje stabiele kwaliteit kunt bieden, ga jezelf dán eens fotograaf noemen met een passend prijskaartje. :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-14 18:00

Ik mag mezelf gewoon een fotograaf noemen. Dit is alleen met deze fotoshoot gebeurdt, vandaar deze topic. Andere fotoshoots zijn veel beter gelukt, en hier krijg ik ook geld voor. Ik maak het toch zelf uit. :j

Zie genoeg mensen die zich ook een fotograaf noemen en die nog slechtere foto's maken. Ik zet alleen mijn naam er op, omdat ik dat zelf wil. :)