Gisteren kwam ik er via een foto op facebook achter dat één van mijn foto's zonder toestemming is gebruikt voor een wandpaneel. Niet zomaar in een Nederlandse huiskamer, maar hij schijnt te hangen in het meest prestigieuze renbaancomplex ter wereld, Meydan in Dubai.
Uiteraard zijn al mijn foto's onderhevig aan copyright en voorzien van een logo in de rechter benedenhoek. Dit logo is eraf gesneden en de foto is gebruikt zonder eerst contact met mij op te nemen. Als ze me hadden gevraagd of ze de foto mochten gebruiken, had ik het nog een eer gevonden ook. Nu vind ik het vervelend dat dit zo moet lopen (oké, en nog steeds een beetje een eer om daar te mogen hangen)...
Om deze reden gebruikte ik 'vroeger' een watermerk. Heb daar heel veel kritiek op gekregen en ben daarna overgestapt op een logo. Ik weet niet of ik daar nu alweer spijt van moet krijgen of niet, en of degenen die kritiek hadden op mijn watermerk, dat hadden omdat de foto dan niet te gebruiken was...
Inmiddels heb ik ze een mail gestuurd met in de bijlage 2 afbeeldingen van het betreffende paneel en daarin heb ik gevraagd om contact met de afdeling of persoon die hiervoor verantwoordelijk is, zodat we dit op een nette manier kunnen oplossen. Ik ben benieuwd of ze gaan reageren en zo ja, hoe.
Nu ben ik benieuwd wie van jullie hier ervaring mee hebben en hoe jullie dat hebben aangepakt, of wat jullie in dit geval zouden doen?
Degenen die willen reageren en meedenken, alvast bedankt!