Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:10

Het is algemeen bekend dat reclames, tijdschriften, etc hun modellen fotoshoppen. Maar wat als dit bij paarden ook gedaan wordt - kan dat, of niet? Wat vinden jullie daarvan?

De meeste fotografen werken wel iéts bij in Photoshop; contrast en helderheid, verzadiging, etc. Sommige fotografen halen halstertouwen, schrikdraad en soms hele halsters weg. Maar hoe ver kun je gaan? Wat als je ook aan het paard gaat sleutelen? De nek iets dikker, de benen net wat hoger. De buik iets slanker. Alles net wat mooier maken.
Moeten we dit een positief iets vinden, of juist niet? Veel mensen zijn ook niet blij met het onrealistische beeld van menselijke modellen in reclames - maar hoe zit dat met paarden, vinden jullie het erg als we ook die richting opgaan of maakt het niks uit?
Uiteraard geeft een gefotoshopte foto een minder realistisch beeld van het betreffende paard. Maar het kan wel mooi zijn; zien we liever een echt paard, of een gefotoshopte?

Met modellen wordt er niet gefokt. Met paarden wel, en het kan misleidend zijn om die ene dekhengst net een wat dikkere nek te geven of om hem zijn benen wat hoger op te laten tillen - 'digitale genen vererven niet' een artikel van Arnd Bronkhorst hierover:
http://horses.nl/opinie/11-06-10-digita ... rven-niet/

En tenslotte, als jij een shoot zou laten doen van je eigen paard, zou je het erg vinden als er hier en daar wat veranderd wordt aan het dier?

Goof

Re: Paarden fotoshoppen: wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:14

Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit ook in de paardenwereld gebeurd.
Jammer. Ik zie liever een 'echt' paard dan zo'n gefotoshopte. Als ik een fotoreportage zou laten doen en ik zou dit thuis krijgen zou ik absoluut niet vrolijk worden. Ik zou een fotoreportage laten doen om mijn geliefde dier vast te laten leggen zoals het is, zoals ik er een beeld van heb en zoals ik me het wil herinneren en niet om het te veranderen.

Laurie

Fijn dat dit eindelijk een keer aan het licht gebracht wordt!

Gianti

ik ken ook fotografen die beweging van de paardje even een "extra'tje" geven, ik vind dat echt niet kunnen :n

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:15

Als een paard wat ik op de foto zet op dat moment iets heeft wat niet blijvend is, zoals wondjes of een mestvlek, werk ik dat wel weg.
Dat vind ik kunnen omdat het niet is zoals het 'atijd' is. Maar het paard echt 'verbeteren' tov de werkelijkheid vind ik dan weer te ver gaan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:15

Goof schreef:
Als ik een fotoreportage zou laten doen en ik zou dit thuis krijgen zou ik absoluut niet vrolijk worden. Ik zou een fotoreportage laten doen om mijn geliefde dier vast te laten leggen zoals het is, zoals ik er een beeld van heb en zoals ik me het wil herinneren en niet om het te veranderen.

Juist.
Ook ik denk er zo over..

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:16

Ik hoef mijn pony's echt niet op foto's te zien met 'neppe' gangen hoor.

Een touwtje wegwerken of iets storends op de achtergrond oké, maar ik vind niet dat je aan het paard moet gaan prutsen :n ..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:16

Loiz schreef:
Als een paard wat ik op de foto zet op dat moment iets heeft wat niet blijvend is, zoals wondjes of een mestvlek, werk ik dat wel weg.
Dat vind ik kunnen omdat het niet is zoals het 'atijd' is. Maar het paard echt 'verbeteren' tov de werkelijkheid vind ik dan weer te ver gaan.

ja precies, ook soms net een hap uit de manen die ik even wat netter bijwerk :j

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:18

Ik vind het niet zo nodig.
Een paard is mooi zoals het is, dat je nou een storend riempje wegwerkt, okee, maar het lichaam van het paard..
Met name in fotoreportages voor privégebruik, is het inderdaad wat Goof zegt.
Het lijkt me niet dat je graag een compleet nieuwe vorm van je paard aan je muur hebt hangen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:18

Loiz schreef:

Helemaal mee eens :j
Compleet belachelijk als ze echt met hele lichaamsdelen gaan shoppen. Een halster en een storend object op de achtergrond vind ik dan wel weer oké.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:21

ik heb wel eens een oogje gephotoshopt bij een foto van mijn eigen paard, omdat het een prachtige foto was van hem en ik maar hij had net een oog dicht,

ik vind het niet kunnen om verder in photoshop het postuur van het paard aan te passen, en zal ik ook nooit doen :n kan ik niet eens :')

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:22

Loiz schreef:

Zo denk ik er ook over.
Daarbij, gaan mensen dan ook zelf niet te ver erin gaan omdat ze een ideaal paard willen, net zoals modellen nu. Ze willen allemaal zo slank mogelijk, zo ideaal mogelijk al zijn de gephotshopte reclames niet de werkelijkheid. Gaan mensen dan ook zo denken over hun paarden? Hij ziet er niet ideaal uit dus we willen hem niet meer?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:23

Tja lastig punt, tot hoever wil je het laten gaan inderdaad? Maar ook, hoeveel zin heeft het eigenlijk? Ik bedoel, op papier kun je ook niet rijden, evenmin met een gephotoshopt paard. Dus wie houdt wie nu voor de gek? Uiteindelijk vooral jezelf denk ik.

Bijvoorbeeld met een dekhengst. Ja op de foto komt zn nek misschien mooier uit als je m erbovenop shopt, maar wie zn merrie wilt laten dekken wil het paard toch irl of op zn minst op film zien? Dan val je toch direct door de mand. Evenals met een wedstrijdpaard. Op de foto kan dat been nog zo spectaculair zijn, in de ring kun je er niet achteraan shoppen :+

Dus, ik vind het vooral heel onzinnig. Uiteindelijk val je er toch mee door de mand als mensen je paard in het echt zien of als je de wedstrijdring in moet. Voor je eigen collectie moet je het vooral zelf weten. Ik zou er persoonlijk niet blij mee zijn wanneer een fotograaf ongevraagd mijn paard op zou shoppen.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:24

Touwtjes en storende elementen weghalen helemaal prima en spelen met contrast n dergelijke no problemo. Maar ik vind het schandalig als mensen aan het paard zelf gaan sleutelen dus aan bouw en gangenwerk. Benen die ineens hoger zijn of een paard wat ineens meer in de oprichting staat :n :n ik vind het verschrikkelijk en het is ook nog eens onrealistisch. Dat je een paard op zijn mooist erop wil ok, vlechten erin en olie op de hoeven of wat glim op de neus. Maar dat je daadwerkelijk een paard gaat verbouwen (want dat is het eigenlijk).. nee dat vind ik schandalig :\.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:26

MissToseland schreef:
ik heb wel eens een oogje gephotoshopt bij een foto van mijn eigen paard, omdat het een prachtige foto was van hem en ik maar hij had net een oog dicht,

ik vind het niet kunnen om verder in photoshop het postuur van het paard aan te passen, en zal ik ook nooit doen :n kan ik niet eens :')

Dat doe ik ook wel eens dan heb ik een enorm gave plaat en ja hoor een oog dicht :') -O- dan knip en plak ik ook een oogje maar daar blijft het bij :j. Anders vind ik het zo zonde van de plaat :=`

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:27

Ik zie ook foto's waarbij de huid van paarden gladgestreken is, net als bij mensen gebeurt. Belachelijk 8)7

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:27

whuttt, nu ben ik benieuwd naar voor en na foto's

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:31

Ik wist echt níet dat fokkers en hengtenhouders ook hun paard extra sterke gangen konden geven... :n
Hoe 'fake' je een passage?

Ik ben ook wel benieuwd naar wat bewerkte paardenfoto's.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:31

Marit schreef:
Ik zie ook foto's waarbij de huid van paarden gladgestreken is, net als bij mensen gebeurt. Belachelijk 8)7

Hoe moet ik dat voor me zien dan?

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:32

Iets mooier maken aan de foto zoals hekken en touwtjes wegwerken, achtergrond vervagen, ogen oplichten en de kleuren aanpassen vind ik prima. Maar iets mooier maken aan het paard vind ik echt niet kunnen en ook nergens op slaan. Ik zou daar als eigenaar ook helemaal niet blij mee zijn!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:34

Goof schreef:
Marit schreef:

Hoe moet ik dat voor me zien dan?

Je ziet dan de haren niet meer los van elkaar maar als een glad geheel. Bij sommige foto's van hypofocus (lang geleden al) zag je dat effect een beetje. Hiermee zeg ik niet dat ze Photoshopt maar het effect lijkt erop.

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:42

Dit is een hele bekende bewerkte foto, waar met de kleur van de vacht gespeeld is.
Heel toevallig ging ik gisteren opzoek naar het origineel ervan, waarbij dus bleek dat ook de hoofdhouding en de beenzetting van het paard veranderd is.
Ik was ook erg verbaasd moet ik zeggen, maar wel knap gedaan!
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:43

Als je het woord 'horse' in de vlekken weet te verwerken is dat knap ja ;)

PureSylk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:46

Goof schreef:

Ja, da's het hele punt van die foto ;)
Maar wat me nou juist zo verbaasde is dat er ook met de houding van het paard is gespeeld. Waar het hier dus ook om gaat.
Laatst bijgewerkt door PureSylk op 20-03-13 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:46

Goof schreef:

_O- inderdaad, wat leuk :')

Maar wat een gedoe zeg.