Foto's zonder toestemming gepubliceerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MichieldeM

Foto's zonder toestemming gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:33

Mijn eertse topic in dit forumgedeelte en meteen een vraag:

Ik heb een tijdje geleden foto's gemaakt van een motor van een vriend voor een Duits motorblad. Ik heb dat als vriendendienst (en omdat het interessant is voor mijn website) en dus gratis gedaan.

Het Duitse blad heeft de foto's niet geplaatst, maar (zonder overleg/toestemming) doorverkocht aan een amerikaans blad (dat geven ze zelf toe). Dat Amerikaanse blad heeft 1 foto over 2 pagina's (A4+), 1 foto over een halve pagina en 2 over een kwart pagina gepolaatst en het blad op papier en digitaal uitgebracht.

Mijn vraag is natuurlijk hoe ik hier me om moet gaan. Ik heb toestemming gegeven voor publicatie in het Duitse blad, niet het Amerikaanse en zeker niet voor doorverkoop.

Om het extra ingewikkeld te maken: Het Amerikaanse blad heeft er per ongeluk de naam van een andere fotograaf bij gezet.

Ik hoop dat jullie me wat kunt advizeren hierin. Misschien heeft iemand hier ervaring mee?

groet,

Michiel

X_Linz_X

Re: Foto's zonder toestemming gepubliceerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 21:37

wat ontzettend vervelend!
heb je al contact gehad met het amerikaanse blad?

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:40

Ja, het Amerikaanse blad zegt ze ter goede trouw van het Duitse bald gekocht te hebben. Het duitse blad reageerde bijna letterlijk met: Oeps, foutje, bedankt.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 21:42

Copypaste van het mailtje uit Duitsland:

"Oh, I'm sorry for that, it's an error."

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:02

Misschien bij een fotograaf navragen wat je rechten zijn ? iemand die regelmatig met foto's ver- en doorkopen te maken heeft

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 22:03

Ik had gehoopt dat er hier een paar van zaten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:15

Hier is sprake van schending van auteursrecht. Jij mag het Duitse blad hiervoor aanklagen. Hoe dat verder precies zit weet ik niet, dat het strafbaar is en dat jij er wat van terug mag/gaat zien weet ik wel.

Succes ermee! :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:20

Belachelijk zeg :n zo te lezen kun je gewoon een rekening sturen maar weet ook het fijne niet van auteursrechten. Femke van Hypo/Kynofocus & Lisa Dijk weten er een hoop van.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:58

Poeh... Dat is nogal wat! Misschien het Amerikaanse blad vragen wat ze betaald hebben voor de foto's en dat dubbel terug eisen van het duitse blad? Wat ik begrijp is het Amerikaanse blad onschuldig in deze, maar misschien willen ze best nog een rectificatie plaatsen in een volgend issue en sowieso jou het issue sturen. Ik zou zeker het Duitse blad een vette rekening sturen. Een héle vette.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 01:05

Ik heb er geen verstand van, maar dit is knap l*llig zeg!

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:53

Agossie schreef:
Poeh... Dat is nogal wat! Misschien het Amerikaanse blad vragen wat ze betaald hebben voor de foto's en dat dubbel terug eisen van het duitse blad? Wat ik begrijp is het Amerikaanse blad onschuldig in deze, maar misschien willen ze best nog een rectificatie plaatsen in een volgend issue en sowieso jou het issue sturen. Ik zou zeker het Duitse blad een vette rekening sturen. Een héle vette.

Het probleem is wel dat het het Amerikaanse blad is dat het gepuliceerd heeft. Ik dacht zelf dat ik hen dus moet aanschrijven/aansprakelijk moet stellen en dat zij het dan maar uit moeten zoeken met het Duitse blad, maar iedereen die ik daarover spreek heeft daar een andere mening over.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:34

Ja, daar heb je dan wel gelijk in. Sterker nog, ik denk dat zij niet eens foto's van een ander blad hadden mogen kopen, maar de fotograaf hadden moeten benaderen om de foto's te mogen gebruiken. Dat hebben ze niet gedaan (tenzij ze die andere fotograaf hebben benadert en hij gewoon gelogen heeft), dus zijn zij in principe in gebreke gebleven. Goed punt van je.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:45

Ze vonden je foto's dus kennelijk zo goed dat ze er voor hebben betaald. Denk je dat ze in de toekomst nog meer foto's van je zouden willen gebruiken? Want in plaats van ze dan voor de rechter te slepen kun je proberen het om te buigen naar een interessante samenwerking. Zo van, deze keer coulant zijn, volgende keer rechtstreeks contact opnemen.

Beiden zijn in elk geval fout, het amerikaanse blad heeft de foto's niet bij de juiste persoon gekocht, het duitse blad heeft geld geincasseerd voor iets dat niet van hen is. Dat zou ik in elk geval terugvorderen. Bij de duitsers, dan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:47

Als jij kunt bewijzen dat jij diegene bent die de foto's gemaakt heeft dan kun je ze gewoon aanklagen(duitsers) ook al heb je toestemming gegeven dan mogen ze ze niet doorverkopen, las laatst iets over een foto die door een gemeente zonder toestemming gebruikt is, heeft even geduurt maar de fotograaf heeft geloof ik 15000 euro gekregen. Ook de andere fotograaf meenemen in dit verhaal, misschien heeft hij betaald gekregen voor jouw werk.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:51

'aanklagen' e.d. is wat lastig voor een paar foto's. Dat kost namelijk ook een boel geld en tijd!

Ik zou een nette brief opmaken naar het duitse blad, dat je 50% van het bedrag krijgt wat het duitse blad van het amerikaanse blad heeft ontvangen. En dat als zij dit doen je het verder hierbij laat en verder geen gerechtelijke stappen neemt bladiebla (maar dan even heel netjes en goed verwoord.. ik kom niet goed uit mijn woorden nu. excuses)

Zo geen je hen de kans hun 'error' op te lossen, krijg jij een centje toe, en is het hopelijk makkelijk opgelost!
Succes!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:59

Het Duitse blad 50% laten vangen voor foto's waar ze niet voor betaald hebben en geen recht toe hebben ze te verkopen? Zou minstens de volle mep terug willen..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:01

Diaz schreef:
'aanklagen' e.d. is wat lastig voor een paar foto's. Dat kost namelijk ook een boel geld en tijd!

Ik zou een nette brief opmaken naar het duitse blad, dat je 50% van het bedrag krijgt wat het duitse blad van het amerikaanse blad heeft ontvangen. En dat als zij dit doen je het verder hierbij laat en verder geen gerechtelijke stappen neemt bladiebla (maar dan even heel netjes en goed verwoord.. ik kom niet goed uit mijn woorden nu. excuses)

Zo geen je hen de kans hun 'error' op te lossen, krijg jij een centje toe, en is het hopelijk makkelijk opgelost!
Succes!

Waarom 50%? Dat Duitse blad zit flink fout en moeten in principe alles terugbetalen, in mijn ogen.

Ik zou het Amerikaanse blad niet meteen aanklagen, inderdaad, maar een vriendelijke brief/mail schrijven dat JIJ de fotograaf bent van betreffende foto's en dat het Duitse blad dat zonder jouw toestemming of zelfs medeweten heeft doorverkocht. Wellicht krijg je een net antwoord terug, met wie weet een vergoeding en voor hetzelfde geld krijg je meer verzoeken van ze om foto's te leveren. Ze hebben al aangetoond te willen betalen voor foto's dus dat zou een goede werkrelatie kunnen worden. Ik hoop dan dat de Amerikanen op hun beurt de Duitsers aanpakken... (Hmmm... klinkt als "Marshall Plan"??) (Slechte grap!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:04

Hoe heb jij de foto's aan het duitse blad gegeven? Het volledige bestand, heb je op papier afstand gedaan van de rechten op de foto's?

Zo nee, dan kan jij een factuur naar het duitse blad sturen, altijd eerst een factuur. Komen ze daar niet met geld over, dan een aangetekende betaalherinnering sturen. Reageren ze nog niet; in gebreke stellen en kijken of er een no cure no pay incassobureau mee aan de slag wil.

En zelf het amerikaanse bedrijf benaderen en aanbieden dat ze foto's direct bij jou kunnen kopen. Zij zitten heir niet fout, ik zou hun niet aanklagen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:08

Hanafubuki schreef:
Hoe heb jij de foto's aan het duitse blad gegeven? Het volledige bestand, heb je op papier afstand gedaan van de rechten op de foto's?

Zo nee, dan kan jij een factuur naar het duitse blad sturen, altijd eerst een factuur. Komen ze daar niet met geld over, dan een aangetekende betaalherinnering sturen. Reageren ze nog niet; in gebreke stellen en kijken of er een no cure no pay incassobureau mee aan de slag wil.

En zelf het amerikaanse bedrijf benaderen en aanbieden dat ze foto's direct bij jou kunnen kopen. Zij zitten heir niet fout, ik zou hun niet aanklagen.

Jans, zij hadden in principe toch niet de foto's van een ander blad mogen kopen, maar contact op moeten nemen met de fotograaf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:09

Vermoedelijk weet het Amerikaanse blad dus niet dat de foto;s van TS zijn, maar heeft het duitse blad ze zonder naam doorverkocht.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:11

Jans schreef:
Vermoedelijk weet het Amerikaanse blad dus niet dat de foto;s van TS zijn, maar heeft het duitse blad ze zonder naam doorverkocht.

Volgens mij is dit wat er gebeurd is en staat er de naam van een andere fotografa bij omdat ze gewoon een hele stapel foto's (+ het verhaal) gekocht hebben zonder dat ze wisten dat de foto's van mij zijn. Het Amerikaanse blad heeft, denk ik, ter goede trouw gehandeld.

Wat niet veranderd dat zij het gepubliceerd hebben waardoor ik denk hen te moeten aanspreken, waarna zij het moeten verhalen op het Duitse blad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:13

Nee, het Amerikaanse blad zit in deze dus niet fout: zij zijn verkeerd voorgelicht. Het duitse blad wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:13

X_Linz_X schreef:
Misschien bij een fotograaf navragen wat je rechten zijn ? iemand die regelmatig met foto's ver- en doorkopen te maken heeft

Dat is helemaal afhankelijk van het bureau/beeldbank dat de foto's verkoopt. Ik weet niet hoe het met foto's van motoren zit maar binnen de soort fotografie waar ik mee werk zijn er niet zo veel fotografen die hun beeld zelf verkopen, in elk geval niet aan tijdschriften. Dat gaat allemaal via beeldbanken.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:14

Jans schreef:

Ik heb het volledige bestand doorgestuurd per foto met mondelinge toestemming voor hen om het in hun blad te publiceren. In de EXIF van al mijn foto's staat duidelijk mijn naam en mijn emailadres.

Een factuur sturen lijkt me geen slecht plan. Dan moet ik alleen kijken wat redelijke tarieven zijn (ik weet niet wat de oplage van het Amerikaanse blad is, ik vermoed in de tienduizenden).

Van aanklagen is sowieso voorlopig geen sprake natuurlijk.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:15

Koper schreef:
X_Linz_X schreef:

Dat is helemaal afhankelijk van het bureau/beeldbank dat de foto's verkoopt. Ik weet niet hoe het met foto's van motoren zit maar binnen de soort fotografie waar ik mee werk zijn er niet zo veel fotografen die hun beeld zelf verkopen, in elk geval niet aan tijdschriften. Dat gaat allemaal via beeldbanken.

Ik heb eerder foto's verkocht aan een ander Duits motorblad. Die stuurde mij eerst netjes een mail en met enige vertraging heb ik daarna keurig een (redelijk forse) betaling gekregen. Daar heb ik zelf vrij weinig voor hoeven doen.