Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
My_Little_P schreef:Regelmatig bekijk ik de Fotografie-advertenties bij Markt. Véél 'fotografen' (schaar even hobby en prof bij elkaar op één hoop) die fotoshoots aanbieden, verder wat meetings en natuurlijk de portfolioshoots.
Daar tussendoor zie ik steeds vaker, tot mijn grote ergernis, dat mensen hun paard aanbieden voor een portfolioshoot... Het mag niks kosten en oh ja, wel graag even alle bestanden in groot formaat aanleveren, niet alleen een paar kleintjes met logo.
Even wat willekeurige quotes uit een aantal advertenties:
Bij deze stel ik mijn merrie ter beschikking als model voor fotografen die nog opzoek zijn naar een mooie Haflinger voor in hun portfolio.
We zoeken een fotograaf die het als een uitdaging ziet om deze veelzijdigheid mooi vast te leggen. De mooie foto's ontvangen we graag op hoge resolutie zodat we deze (bij familie) op posterformaat kunnen laten afdrukken. De fotograag mag de foto's gebruiken voor zijn/haar portfolio.
maar ben eerlijk gezegt niet van plan om er voor te betalen anders kan mijn moeder het ook het is meer bedoelt voor mensen die hun portfolio willen uitbereiden. alle dagen zijn mogelijk om dit in te plannen!
Ik mag toch hópen dat geen enkele zichzelf respecterende fotograaf hier aan meewerkt? Ieder weekend is het door het hele land wel een fotografenmeeting, dus foto's kun je echt wel laten maken van je paard, maar om zover te gaan een advertentie te plaatsen waarin je je paard aanbiedt?? Sorry hoor, dat vind ik écht te ver gaan!
Kennelijk hebben deze mensen echt geen idee hoeveel werk er in gaat zitten en hoeveel tijd je ermee bezig bent.... Ignorance is bliss, zullen we maar zeggen...
Wat vinden jullie?

Eline schreef:Ik snap een deel van de kriebels wel, maar bij mij kriebelt er toch ook wat anders. In de modelfotografiewereld is dit echt heel geaccepteerd, tfp, time for prints. Ik help jou, jij helpt mij, en we worden er allebei beter van. Nee, natuurlijk moet je hier niet op reageren als het jouw broodwinning (of betaalde hobby) is om paarden op de foto te zetten. Maar heb je net een nieuwe cam en wil je nog oefenen, of heb je een portfolio waar alleen maar bruine KWPN-ers inzitten en zoek je wat anders: er zijn genoeg scenario's te bedenken waar het een win-win situatie kan zijn.

MarlindeRooz schreef:Ik kan me ook zooo ergeren aan mensen die net een srf hebben en dan direct betaalde shoots aanbieden en een site gaan maken enz.
Terwijl zelfs ik, als fotograveer-noob zie dat hun foto's niet goed genoeg zijn...
Eline schreef:Ik snap een deel van de kriebels wel, maar bij mij kriebelt er toch ook wat anders. In de modelfotografiewereld is dit echt heel geaccepteerd, tfp, time for prints. Ik help jou, jij helpt mij, en we worden er allebei beter van.