Het moet toch niet gekker worden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Het moet toch niet gekker worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:17

Regelmatig bekijk ik de Fotografie-advertenties bij Markt. Véél 'fotografen' (schaar even hobby en prof bij elkaar op één hoop) die fotoshoots aanbieden, verder wat meetings en natuurlijk de portfolioshoots.

Daar tussendoor zie ik steeds vaker, tot mijn grote ergernis, dat mensen hun paard aanbieden voor een portfolioshoot... Het mag niks kosten en oh ja, wel graag even alle bestanden in groot formaat aanleveren, niet alleen een paar kleintjes met logo.

Even wat willekeurige quotes uit een aantal advertenties:

Bij deze stel ik mijn merrie ter beschikking als model voor fotografen die nog opzoek zijn naar een mooie Haflinger voor in hun portfolio.

We zoeken een fotograaf die het als een uitdaging ziet om deze veelzijdigheid mooi vast te leggen. De mooie foto's ontvangen we graag op hoge resolutie zodat we deze (bij familie) op posterformaat kunnen laten afdrukken. De fotograag mag de foto's gebruiken voor zijn/haar portfolio.

maar ben eerlijk gezegt niet van plan om er voor te betalen anders kan mijn moeder het ook het is meer bedoelt voor mensen die hun portfolio willen uitbereiden. alle dagen zijn mogelijk om dit in te plannen!

Ik mag toch hópen dat geen enkele zichzelf respecterende fotograaf hier aan meewerkt? Ieder weekend is het door het hele land wel een fotografenmeeting, dus foto's kun je echt wel laten maken van je paard, maar om zover te gaan een advertentie te plaatsen waarin je je paard aanbiedt?? Sorry hoor, dat vind ik écht te ver gaan!

Kennelijk hebben deze mensen echt geen idee hoeveel werk er in gaat zitten en hoeveel tijd je ermee bezig bent.... Ignorance is bliss, zullen we maar zeggen...

Wat vinden jullie?

Wilawander

Re: Het moet toch niet gekker worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:26

Ach tegenwoordig wil iedereen alles voor niks. Het mag niks meer kosten enz. Dat is niet alleen met dit zo maar met alles.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:28

My_Little_P schreef:
Regelmatig bekijk ik de Fotografie-advertenties bij Markt. Véél 'fotografen' (schaar even hobby en prof bij elkaar op één hoop) die fotoshoots aanbieden, verder wat meetings en natuurlijk de portfolioshoots.

Daar tussendoor zie ik steeds vaker, tot mijn grote ergernis, dat mensen hun paard aanbieden voor een portfolioshoot... Het mag niks kosten en oh ja, wel graag even alle bestanden in groot formaat aanleveren, niet alleen een paar kleintjes met logo.

Even wat willekeurige quotes uit een aantal advertenties:

Bij deze stel ik mijn merrie ter beschikking als model voor fotografen die nog opzoek zijn naar een mooie Haflinger voor in hun portfolio.

We zoeken een fotograaf die het als een uitdaging ziet om deze veelzijdigheid mooi vast te leggen. De mooie foto's ontvangen we graag op hoge resolutie zodat we deze (bij familie) op posterformaat kunnen laten afdrukken. De fotograag mag de foto's gebruiken voor zijn/haar portfolio.

maar ben eerlijk gezegt niet van plan om er voor te betalen anders kan mijn moeder het ook het is meer bedoelt voor mensen die hun portfolio willen uitbereiden. alle dagen zijn mogelijk om dit in te plannen!

Ik mag toch hópen dat geen enkele zichzelf respecterende fotograaf hier aan meewerkt? Ieder weekend is het door het hele land wel een fotografenmeeting, dus foto's kun je echt wel laten maken van je paard, maar om zover te gaan een advertentie te plaatsen waarin je je paard aanbiedt?? Sorry hoor, dat vind ik écht te ver gaan!

Kennelijk hebben deze mensen echt geen idee hoeveel werk er in gaat zitten en hoeveel tijd je ermee bezig bent.... Ignorance is bliss, zullen we maar zeggen...

Wat vinden jullie?

Meid ik geef je groot gelijk! Ik krijg echt de (nare) kriebels van de voorbeeld teksten die je neer zet

je mag de foto's gebruiken voor portfolio? Nou pardon maar als fotograaf heb ik de rechten als auteur! Wat een attitude zeg....
en als je ma het beter kan: veel succes met je ma!

nee hoor TS ik werk hier zeer zeker niet aan mee :n
dat soort advertentie's krijgen van mij 0,0 reactie en als ze mij dat zouden zeggen in een privebericht dan zijn we gelijk uit gesproken :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:30

Ik ben geen fotograaf maar wat een arrogantie.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:30

Blij met deze reacties! Was al bang dat half Bokt op zijn achterste hoefjes zou staan :D

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:33

Ik snap een deel van de kriebels wel, maar bij mij kriebelt er toch ook wat anders. In de modelfotografiewereld is dit echt heel geaccepteerd, tfp, time for prints. Ik help jou, jij helpt mij, en we worden er allebei beter van. Nee, natuurlijk moet je hier niet op reageren als het jouw broodwinning (of betaalde hobby) is om paarden op de foto te zetten. Maar heb je net een nieuwe cam en wil je nog oefenen, of heb je een portfolio waar alleen maar bruine KWPN-ers inzitten en zoek je wat anders: er zijn genoeg scenario's te bedenken waar het een win-win situatie kan zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:36

Eline schreef:
Ik snap een deel van de kriebels wel, maar bij mij kriebelt er toch ook wat anders. In de modelfotografiewereld is dit echt heel geaccepteerd, tfp, time for prints. Ik help jou, jij helpt mij, en we worden er allebei beter van. Nee, natuurlijk moet je hier niet op reageren als het jouw broodwinning (of betaalde hobby) is om paarden op de foto te zetten. Maar heb je net een nieuwe cam en wil je nog oefenen, of heb je een portfolio waar alleen maar bruine KWPN-ers inzitten en zoek je wat anders: er zijn genoeg scenario's te bedenken waar het een win-win situatie kan zijn.

Klopt, maar dan nog klopt de toon van de berichten niet.....

de auteur mag? de foto's gebruiken?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:42

Als je dan zo graag gratis foto's wilt, ga dan naar een meeting! Mooi meegenomen is dan meteen dat je meerdere fotografen treft en zo de kans op mooie foto's vergroot!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:42

TS: helemaal met je eens..
Eline: Geef jou ook een beetje gelijk.. Maar dan kan je zelf als fotograaf ook op zoek naar een "ander" paard wat je nog in portfolio mist.. en zoals er al geschreven wordt door TS, zijn daar de fotoshootmeetings voor.. Ook voor het uittesten van je nieuwe camera.. juist nog meer voordeel zelfs want daar heb je vaak een aantal verschillende paarden. dus des te beter..

Ik kijk niet eens naar dit soort advertenties trouwens.. Ik ga er altijd heel snel langs ;)

En wat ik dan ook lees over je mag de foto's gebruiken.. Duhhh.. zij moeten blij zijn als ze de foto's mogen gebruiken ;)
En dan ook nog eisen stellen dat ze ze voor niks in groot formaat willen hebben _-:(

Dus lekker negeren die advertenties :D

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:45

Ik begrijp je ergernis. Aanbieden begrijp ik nog, maar om dan eisen te gaan stellen vind ik wat vreemd.

Moet zeggen dat ik me behoorlijk stoor aan het feit dat iedereen met een camera met leuke lens zich tegenwoordig (paarden)fotograaf noemt... Slechte momentopnames, megascheve horizon, mislukt afgesneden randen, vreemde belichting of onrealistische bewerkingen. En er nog grof geld voor vragen ook, pfff... :n

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:49

Heb je ook helemaal gelijk in Shirleyp.. En ook dan nog ergens vragen of de foto goed genoeg zijn om er geld voor te vragen terwijl het eruitziet als kiekjes hahaha..
Of zeggen dat je geen talent hebt in het fotograferen maar dat komt vanzelf wel.. Dat vind ik tot nu toe nog het mooiste wat ik ooit gelezen heb ;)

Oh en gefeliciteerd :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:49

Ach, voor alles is een markt. Zeker voor iedereen met een camera met een leuke lens die zich (paarden)fotograaf noemt zijn er mogelijkheden te over om te oefenen. En geoefend moet er zo te zien in het algemeen nog heel veel worden. Dus als iemand daarvoor zijn paard aanbiedt en dan ook nog mooie foto's wil hebben, dan is dat mooi meegenomen. Iedereen blij.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:21

Ik heb die advertentie ook gelezen.
Ik hoop niet der moeder de voorbeeld foto heeft gemaakt... kan mijn zoon van 13 het nog beter _O-

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:24

Wel toepasselijk vind ik :)

Afbeelding

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:28

Ik maak zo nu en dan op stal van lessen en bosritten foto's voor portofolio, die foto's krijgen hun dan bij gekleurd per mail ,maar zal niet gauw iemand van internet plukke...dan vraag ik iemand die ik goed ken van stal of zusje met mijn paard wel haha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 23:33

Ik kan me ook zooo ergeren aan mensen die net een srf hebben en dan direct betaalde shoots aanbieden en een site gaan maken enz. :n
Terwijl zelfs ik, als fotograveer-noob zie dat hun foto's niet goed genoeg zijn... :+

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:41

Vaak zie ik die advertenties wel, maar ik ben toch niet gek...

en dan die quote... Je MAG je fotos gebruiken? en alles op orgineel formaat?
Ik dacht toch echt dat alle fotos de eigendommen waren van de fotografen... of ik heb iets gemist

Ik vind het jammer dat het allemaal op die manier word... Zij mogen juist blij zijn als WIJ hun eens vragen voor eens shoot, maar om zelf aan te bieden.
Nee daar ga ik niet op in, het werd al eerder genoemd en het komt op mij ook een beetje over als arrogantie..

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:43

Ik snap TS wel maar de redenering van Eline ook... echter toch neig ik meer naar de 'kant' van TS:
Tuurlijk, je moet oefenen als je beter wilt worden, en je kunt geen hoge bedragen gaan vragen voor 'kiekjes'.. bovendien is een bijzonder paard ook zeker fijn om in je portfolio te hebben. Maar puur win- win is het niet als jij foto's hebt voor je portfolio en het baasje van het model foto's heeft om aan de muur te hangen (als ze dat al willen). Bij jou als fotograaf (al ben je amateur/ hobbyist) komt er namelijk nog een onevenredige hoeveelheid tijd bovenop aan investering, plus de slijtage van je apparatuur.

Dus rekensommetje:
Beiden heb je een investering in tijd en geld gedaan (jij voor de apparatuur en de shoot, en de paardeneigenaar voor het paard en de shoot). Daarin sta je dan 'gelijk'. Maar: voor de fotograaf komt er nog veel meer tijd en geld bovenop. Daar mag best iets tegenover staan. Een onkostenvergoeding noem ik dat, op zijn minst (voor amateurs/ hobbyisten zoals ikzelf). Als je een uur met een shoot bezig bent, de voorbereiding, de nabewerking, de slijtage.. zoals hierboven door Ivonka ook wordt gezegd.

Bovendien vind ik dat je de markt verpest door alles gratis aan te bieden. Ik heb diverse cursussen bij profs gedaan en die wezen me hier ook op trouwens. Nooit dingen gratis weggeven. Ik geef zelf wel eens kleine fotootjes met logo weg trouwens, en dan kunnen ze de grotere formaten nabestellen. Dat doe ik voornamelijk bij keuringen en concoursen.

Heeft iemand die link naar die advertentie trouwens? Ben wel benieuwd naar de foto's van mams ;)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:48

MarlindeRooz schreef:
Ik kan me ook zooo ergeren aan mensen die net een srf hebben en dan direct betaalde shoots aanbieden en een site gaan maken enz. :n
Terwijl zelfs ik, als fotograveer-noob zie dat hun foto's niet goed genoeg zijn... :+

Klopt, en het ergste is nog dat die mensen ook echt klanten krijgen, mensen die niet weten dat ze voor dezelfde prijs een veeel betere fotograaf kunnen regelen!

Sites maken en alvast wat reclame maken via je eigen social media voor gratis oefenshoots doe ik wel, maar dat is dan ook echt zodat ik beter leer fotograferen en alvast een aantal foto's heb zodat ik verbeteringen enzo kan zien later en alvast een mini portfolio heb.

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:37

Bah wat een arrogantie, als ik dat zou tegen komen zou ik het meteen weg klikken en er ook echt nooit op in gaan. Als ik mijn portfolio wil uitbreiden doe ik dat wel met vrienden en goede kennissen.
Wat me trouwens ook opvalt, degene die ik een gratis shoot heb gedaan, hun reactie: oh zijn wel leuk ja en dat is het, een meisje had zelfs het logo van een foto afgesneden en hem zo op facebook gezet, ze was zeer beledigd toen ik daar iets van zei.
Terwijl de mensen die betalen voor mijn foto's zijn er juist altijd hartstikke blij mee, en houden zich keurig aan de voorwaarden.
Voor mij dus geen gratis shoots meer. (hooguit aan vrienden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:56

Eline schreef:
Ik snap een deel van de kriebels wel, maar bij mij kriebelt er toch ook wat anders. In de modelfotografiewereld is dit echt heel geaccepteerd, tfp, time for prints. Ik help jou, jij helpt mij, en we worden er allebei beter van.

Klopt, maar dat gaat dan meestal wel om "modellen".
Niet om tieners die een keer een fotoshoot van zichzelf willen hebben, zodat ze leuke foto's voor de familie aan de muur hebben.

De modellen hebben dan ook wat te bieden: ervaring.
En het model met ervaring investeert ook in haar eigen lichaam, kleding die ze zal meenemen naar de shoot, etc.

De 'paarden modellen' die regelmatig worden aangeboden, zijn in bijna alle gevallen mensen die nog nooit een fotoshoot hebben gedaan met hun paard. Het paard én de eigenaar is volledig onervaren.
Het is voor de fotograaf maar afwachten hoe serieus hij genomen wordt, of de locatie geschikt is (want eigenaren hebben meestal geen idee wat wel en wat niet geschikt is als achtergrond), of het paard een beetje correct voorgebracht wordt, of hij überhaupt naar de eigenaar luistert, of de eigenaar naar de aanwijzingen van de fotograaf luistert, etc.

Erg veel factoren die nogal wat roet in 't eten kunnen gooien voor de fotograaf.
Het is vaak maar afwachten of je goed terecht komt bij een eigenaar die 't paard netjes voorstelt in een mooie omgeving.

Ik heb ooit een keer bij wijze van hoge uitzondering een afspraak gemaakt met iemand die meerdere sprookjeshengsten op stal had, en in ruil voor een cdrom met de foto's op hoge resolutie me beloofde dat ze alle paarden zou klaar maken en presenteren zodat ze er tip top uit zouden zien.
Bij aankomst leek de omgeving prima! Dus ik had er zin in, top.
Maar dat gevoel verdween al snel toen ik bij de stal aan kwam, waar alle paarden nog ongepoetst of gewassen vol stront in hun stalletje stonden. En zo werden ze ook (na een hele vlugge borstel) gepresenteerd. Mest, vuil, bevuilde halsters, rafelige halstertouwen. Paarden wilde niet stil staan, werd ook niets aan gedaan om dat te corrigeren... Eigenaar ging vrolijk telefoneren tijdens de shoot terwijl 't paard vastgehouden werd dat niet stil wilde staan...
Bij de shots in vrije beweging, heeft de eigenaar het paard in de bak gezet en is toen zonder wat te melden weggelopen bij de shoot... Kon ik het zelf maar uitzoeken hoe ik het paard in beweging kreeg én kon fotograferen tegelijk.
En als toppunt werden de paarden NA de shoot lekker gewassen _O-

Daar ben ik uiteindelijk halverwege de shoot maar vertrokken...
Zonder geschikt fotomateriaal... En als klap op de vuurpijl kreeg ik daardoor nog de advocaat van de eigenaar op m'n dak ook... Omdat ik niet "conform de afspraak" alle foto's had geleverd. 8)7 :roll:

Nou was dat wel een extreem geval, maar helaas echt niet 't enige geval.
Mensen onderschatten het 'model' zijn met hun paard enorm.

Ik begrijp dat als er professionele paarden modellen zijn (die normaal ook tegen betaling bij een animal casting bureau geboekt kunnen worden en veel ervaring hebben), die eens een nieuwe update van hun portfolio nodig hebben... Dat het DAN interessant is om op TFP basis te werken.

Maar voor een privé eigenaar die nog nooit een shoot heeft gedaan of meegemaakt, is het voor de fotograaf meestal maar afwachten wat je voor je lens krijgt. Echt een groot risico in veel gevallen.

En ook bij TFP shoots tussen fotomodel en fotograaf is het gebruikelijk dat het model enkele foto's krijgt.
Ik heb zelf in ieder geval (als model destijds) niet meegemaakt dat ik alle foto's kreeg als afdruk of op hoge resolutie. Meestal een stuk of 4 á 5 als print of digitaal op medium resolutie. De rest was na te bestellen (en terecht).
Op een paar uitzonderingen van absolute beginnende amateurfotografen na, maar toen was ik zelf ook nog beginnend model.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:02

Haha zeker een extreem geval Femke, ik lach me suf sorry, zie het helemaal voor me :') wat denken sommige mensen nou!? Echt absurd die stupiditeit.

MarianneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:02

Volgens mij heb ik zoiets gelezen? ergens?

Maar een advocaat in huren, dan ga je wel heel ver..

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:13

Ik ben het met ts eens. Femke huh dat van die advocaat??! Whahah dat meen je niet, ik lach wel maar wat een mafketels.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:21

Ivonka schreef:
Wel toepasselijk vind ik :)

[ Afbeelding ]

AMEN! _/-\o_