Professioneel of niet - waar ligt de grens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Professioneel of niet - waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 16:17

Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat zij "professionele" foto's maken.
Als ik dan op hun website kijk of vraag met welke apparatuur zij foto's maken, valt me dat vaak vies tegen. "Goedkope" spiegelreflexcamera's met een kitlensje, pas een half jaar ervaring, slecht gekozen composities enzovoort.

Ook hier op bokt zie ik het geregeld, het woord "professioneel" wordt te pas en te onpas gebruikt.
Naar mijn mening mag iemand zich een professioneel fotograaf noemen als diegene ook daadwerkelijk professionele apparatuur bezit, en daar dan ook zijn of haar boterham mee verdient.

Nu mijn vraag; wat vinden jullie? Wanneer mag iemand zichzelf een professional noemen?

Mocht dit topic trouwens verkeerd staan, voel je vrij om te temmen.
Laatst bijgewerkt door EquiPhoto op 24-06-12 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:20

Ik denk niet dat de professionaliteit zich zo snel laat kenmerken door de apparatuur die iemand bezit. Natuurlijk speelt het wel mee als je echt professionele foto's wilt maken, maar ik ken ook mensen die met een 350D foto's kunnen maken wat sommige fotografen niet eens met een 1D kunnen.

Voor mij ligt de grens professionaliteit al in het woord. Professioneel houdt naar mijn mening in, dat je er je brood mee (kunt) verdienen. Natuurlijk zijn er hier genoeg mensen die nog studeren/naar school gaan en het al "bijbaantje" hebben, maar ik bedoel meer de mensen die echt in de modefotografie zitten, foto's maken voor tijdschriften etc. Maar ook gewoon mensen met een eigen fotozaak o.i.d.

Er is in ieder geval meer dan een camera, een KVK nummer en een website met een portfolio voor nodig naar mijn mening.

[edit] Aldus encyclo: professioneel
professioneel bijv.naamw.Uitspraak: [profɛʃoˈnel] 1) met het genoemde als beroep

Cassidy

Re: Professioneel of niet - waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:22

Professioneel kun je je pas noemen na een degelijke opleiding, na het opbouwen van voldoende ervaring en als je in het bezit bent van goede apparatuur.
En je moet er oog voor hebben.

Alleen dure spullen maken je nog geen prof. Net als met paardrijden, een duur paard en dure spullen maken je nog geen goede ruiter en al helemaal geen prof.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:24

prof ben je als je je boterham ermee verdiend....

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:26

Waarom moet je een degelijke opleiding hebben om jezelf professioneel te noemen? Ik denk dat er ontzettend veel professionals zijn die geen opleiding gevolgd hebben en het zichzelf hebben aangeleerd. Ook vind ik niet dat de apparatuur je een pro maakt. In mijn ogen ben je professioneel als je je beroep ervan gemaakt hebt.

Cassidy

Ik denk dat niemand volledig van paardenfotografie kan leven...maar ik kan het mis hebben...

Charles

Ik weet wel zeker dat dat kan. :) Bovendien gaat het hier toch niet specifiek om paardenfotografie?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:27

o dat kan zeker weten....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:28

Charles schreef:
Waarom moet je een degelijke opleiding hebben om jezelf professioneel te noemen? Ik denk dat er ontzettend veel professionals zijn die geen opleiding gevolgd hebben en het zichzelf hebben aangeleerd. Ook vind ik niet dat de apparatuur je een pro maakt. In mijn ogen ben je professioneel als je je beroep ervan gemaakt hebt.

Het jezelf aanleren en je dan prof noemen is juist het probleem waar de ts op doelt. Ik zie de wildgroei ook van allerlei paardenfotografen en zie foto´s waar ik de kwaliteit nu ronduit mager van vindt.
Het zal heel moeilijk blijven om een goede naam te maken, maar zonder opleiding of iig begeleiding kom je er echt niet.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:30

Een professionele foto is een soort foto wat een heel hoop mensen leuk vinden.
Tegenwoordig maken zelf de goedkoopste foto camera´s de haar fijnste scherpe foto´s waar wij graag naar toe kijken.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:30

Dat ben ik niet met je eens, dat je zonder opleiding er niet komt. Tuurlijk zijn er mensen die het zichzelf aanleren en minder goede foto's maken. Maar ik ken fotografen die het nu voor hun beroep doen (en niet onverdienstelijk) die geen opleiding gevolgd hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:32

En ze hebben nooit een aanwijzing gehad van een fotograaf? Geen cursus gevolgd hoe ze moeten belichten? Nooit een keer met iemand lopen sparren waarom de ene of de andere foto niet lukt? Dan vind ik dat heel knap!

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:33

Cassidy schreef:
En ze hebben nooit een aanwijzing gehad van een fotograaf? Geen cursus gevolgd hoe ze moeten belichten? Nooit een keer met iemand lopen sparren waarom de ene of de andere foto niet lukt? Dan vind ik dat heel knap!

Aanwijzingen is toch heel wat anders dan een opleiding? Of heb jij het over 'opleiding' als in, begeleiding. Ik heb het over opleiding als in, fotovakschool of iets dergelijks.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:37

Ik betwijfel of je op een fotovakschool een module kunt volgen hoe je leert hoe je paarden op de foto zet, maar ik kan me vergissen natuurlijk. Maar zelfs al loop je mee met een andere fotograaf en leer je van hem de nodige dingen die je beter maken in je werk, noem ik dat een opleiding.
Er is geen hond die je ooit naar officiele diploma's gaat vragen als je voor jezelf begint, en uiteindelijk zal de mond-op-mond reclame zijn werk doen.
Maar ik heb het helaas ook meegemaakt dat men dacht er met een mooie camera en een paar lenzen al te zijn, en dat is toch echt niet het geval.

Charles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:40

Wie heeft het hier over paardenfotografie? De TS heeft het nergens over paardenfotografie. Zo raar is mijn opmerking over (nogmaals bijvoorbeeld) de fotovakschool niet.

Met dat laatste ben ik het inderdaad eens, ik zie regelmatig vreselijk slechte foto's voorbij komen en die personen verkopen ze nog ook, mij een raadsel hoe dat kan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 16:54

Sorry, ik ben weer dingen aan het aannemen. Ik zie een usernaam Equiphoto, we zitten op Bokt waar heel veel foto's van paarden gemaakt worden en waar ik heel veel mensen het woord "professionele fotografie" zie gebruiken. My bad. Volgens mij had de ts het idd over landschapsfotografie...:+ :D

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:14

Ik bedoelde fotografie in het algemeen, al zijn hier veel paardenfotografen die zichzelf professioneel noemen. Mede naar aanleiding daarvan deze discussie.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:22

Ik heb het vermoeden dat hier al een keer een discussie over was, of zit ik dan heel erg fout?

Tja. Persoonlijk vind ik dat er wel degelijk een grote lijn ligt tussen 'professioneel' en 'amateur' om het maar zo even te zeggen. Een prof verdient z'n geld ermee ( dan wel niet in grote lijnen ), heeft kennis ( dus niet alleen waar dit en dat knopje zit ) van compositie's, instellingen, etc etc, de nodige ervaring, inzicht, en kan kwaliteit afleveren. Persoonlijk vind ik 't ook belangrijk als 'prof' dat je je apparatuur kent. Ik zag laatst een documentaire over een of andere 'professionele' fotograaf, waarbij assistente's haar camera instelde en aangaven, zij maakte de foto en dat was 't. Dat ik echt zoiets had van 'Nee, dan ben je geen prof'.

Het punt is een beetje ook. Ik ben momenteel dan een studie 'Fotografie' aan het volgen, en vorige week was er een 1ste jaars student die mijn advies vroeg of hij beter video of fotografie kon gaan doen ( keuze die je na het 1ste jaar maakt bij ons ). En, ik heb 'm aangeraden video te gaan doen. Waarom? De markt, de branche zelf, ligt nu zo ontzettend op z'n gat. Iedereen koopt zo even een DSLR, schiet op automatisch leuke foto's, voor wat vrienden, familie, en dat x1000, en 't blijft maar groeien. Ik verwacht niet dat ik als ik volgend jaar afstudeer, ik ga werken als freelancer. Want daar is naar mijn mening simpelweg het werk gewoon niet voor. Tenzij je nu al een goeie naam hebt / opbouwt o.i.d. Ik ga hierna dus ook een HBO opleiding doen, waarschijnlijk iets heel anders als dit, omdat ik er toch niet aan de bak kom. Dan mag ik voor xxx bedrag aan apparatuur hebben en genoeg kennis, mensen vragen dan toch hun buurmeisje wel want 'die maakt ook mooie foto's'. Een klasgenoot van mij, die heeft een platencontract bij een company, vanuit daar krijgt hij o.a fotografie opdrachten voor Slam FM, echt grote dingen waar AfroJack etc ook komen en hij staat daar doodleuk op 't podium te fotograferen voor een paar honderd euro. Ik zou 't met alle liefde van 'm overnemen. Hij heeft honderden connectie's, momenteel al een redelijke naam. Zoiets moet je gewoon net treffen. Nu richt ik me zelf ook heel erg op het netwerken, en hoop dat ook door middel van stage te kunnen gaan doen. Maarja. 't Moet je maar net op je pad komen.

Er zijn natuurlijk wel 2 soorten consumenten, degene die graag geld erop besparen, en degene die er wel wat voor willen uitgeven. De eerste soort zullen al eerder naar een 'buurmeisje' stappen voor 'leuke' foto's, de 2de soort zal er dan wel weer geld voor uit geven. Femke ( HypoFocus ) heeft bijvoorbeeld in de paardenwereld een enorme naam, maar dat is ook terecht, en daar levert ze ook de kwaliteit voor af. Terecht.
Laatst bijgewerkt door Courses op 24-06-12 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:24

ik vind als veel ervaring hebt maar een goedkoper:/minder goede camera hebt jezelf proffesioneel mag noemen
er zijn immers (vooral jongeren)mensen die een dure camara kopen die zichzelf 'fotograaf' noemen

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 17:25

Courses schreef:
Ik heb het vermoeden dat hier al een keer een discussie over was, of zit ik dan heel erg fout?

Ik had ook al verwacht dat hier een discussie over was, maar kon hem niet vinden. Mocht er al een ander topic zijn mag deze uiteraard getemd worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:28

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 17:33

Opleiding is handig, maar je bent echt professioneel als je je boterham ermee kunt verdienen, zoals al eerder werd aangegeven.
Verder vind ik apparatuur ook onzin, maar als ik uit eigen ervaring mag spreken, merkte bij mijn eerste instap dig camera wel dat ik tegen de grenzen aanliep. Dus werd het toen tijd een betere aan te schaffen. Glas is duur, daar spaar ik voor. Mijn lenzen zijn alweer zo'n 3-4 jaar oud, dus wil ik nieuwe en ja, betere... Want ook dat gaat storen bij meer ervaring.

Ik zou mijzelf nooit professioneel noemen (zou niet durven :+). Het is een hobby die ik onwijs leuk vind, maar ik doe het ook niet gratis. Ben lang bezig met de foto's en dat doe ik niet voor niks.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:34

Cassidy schreef:
Ik denk dat niemand volledig van paardenfotografie kan leven...maar ik kan het mis hebben...

Denk dat Bob Langrish toch aardig goed kan leven van alleen paardenfotografie :))
Cassidy schreef:
Charles schreef:

Het jezelf aanleren en je dan prof noemen is juist het probleem waar de ts op doelt. Ik zie de wildgroei ook van allerlei paardenfotografen en zie foto´s waar ik de kwaliteit nu ronduit mager van vindt.
Het zal heel moeilijk blijven om een goede naam te maken, maar zonder opleiding of iig begeleiding kom je er echt niet.

Niet mee eens, zonder opleiding kan je prima een professionele fotograaf zijn ;) een opleiding is niets anders dan de basis van fotografie vastleggen. Het inzicht moet je van jezelf al hebben, dat kan geen opleiding je leren. Iemand die geen ruimtelijk inzicht heeft zal een kleine kans hebben om te slagen als fotograaf :) Ik heb nooit cursussen gevolgd of een opleiding en kan toch wel aardig fotograferen ;)

Brittneyx schreef:
ik vind als veel ervaring hebt maar een goedkoper:/minder goede camera hebt jezelf proffesioneel mag noemen
er zijn immers (vooral jongeren)mensen die een dure camara kopen die zichzelf 'fotograaf' noemen

Dat iemand veel ervaring heeft zegt nog niks over de kwaliteit :) Ken iemand die al meer als 5 jaar fotografeerd en er nog steeds niks van bakt :')

Tjah, in mijn ogen ben je pas professioneel als je er van kan leven. Nou is ervan kunnen leven heel moeilijk. Ik ken 1 fotograaf die er van kan leven, een aardige winstmarge heeft, maar vooral verdient aan het fotograferen van huizen voor de verkoop :) verder doet hij bruiloften etc, daar kan die dus wel van leven. Maar het is een uitzondering, want tegenwoordig heb je veel mensen met een eigen cameraatje :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 18:58

Een professionele fotograaf is in mijn ogen inderdaad iemand die er zijn brood mee verdient en ik ben daarentegen een mooi voorbeeld van een amateur/hobbyfotograve. :Y)
De grens tussen een amateur/hobbyfotograaf en professioneel qua inkomsten is naar mijn inziens scherp te trekken, maar qua kwaliteit is het erg grijs.

Nu Renee toch meepraat hier, zij levert prachtige kwaliteit en in mijn ogen is ze zeker een professioneel als we het over de fototechnische kwaliteiten hebben. Maar je verdient je brood er niet mee dus 'wettelijk' gezien blijf je een hobbyfotografe. Niet raar bedoeld overigens hoor. :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 19:05

Ik ben ook absoluut een amateurtje :P al zou het me wel fantastisch lijken om eens mijn geld er mee te verdienen, niet zozeer met paardenfotografie, mij lijkt landschap/natuurfotografie het leukste, dus veel reizen enzo :D