Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Lipydo schreef:Als je als fotograaf een bepaalde doelgroep (paardenmensen) wil aantrekken, gebruik je de term blackfoto omdat die bij hun bekend is. Als je met low key ga praten, zijn er (paarden)mensen die het niet begrijpen. Dus is er geen 'kloof' tussen fotograaf en klant.
Enne, praten met low key, high key etc hoeft niet meteen professioneel te klinken. Je kent het of je kent het niet. Overigens vind ik low key ook niet vergelijkbaar met blackfoto's. Vind het juist wel geinig dat er een nieuwe term is ontstaan voor een bepaald soort kenmerkende fotografie kunstje.
Anoniem schreef:Idd wat maakt het uit, iedereen die er in geintresseerd is weet gelijk waar je het over hebt. En geen bestaande term. High key en Low key zijn ook maar termen die "bestaand" zijn geworden omdat veel mensen die term gebruikten

judithh schreef:Lipydo schreef:Als je als fotograaf een bepaalde doelgroep (paardenmensen) wil aantrekken, gebruik je de term blackfoto omdat die bij hun bekend is. Als je met low key ga praten, zijn er (paarden)mensen die het niet begrijpen. Dus is er geen 'kloof' tussen fotograaf en klant.
Enne, praten met low key, high key etc hoeft niet meteen professioneel te klinken. Je kent het of je kent het niet. Overigens vind ik low key ook niet vergelijkbaar met blackfoto's. Vind het juist wel geinig dat er een nieuwe term is ontstaan voor een bepaald soort kenmerkende fotografie kunstje.
Met je eerste alinea ben het helemaal eens, geen discussie wat mij betreft..
maar er zijn zat fotografen hier op bokt die naast paarden ook bv hondenfotografie of portretfotografie doen, (andere mensen komen dan ook op die site waar dan misschien wel mensen tussen zitten die meer van fotografie weten) die mensen stellen zichzelf voor op de eigen website als "professioneel" fotograaf..Dan vind ik persoonlijk, dat waneer je claimt professioneel te zijn de term "blackfoto's" niet professioneel overkomt.. Vraag menig écht professioneel fotograaf of op een FVS wat een blackfoto is en niemand kan je daar antwoordt op geven.
Nogmaals, dat de term blackfoto wordt gebruikt in het paardenwereldje prima no problemo, maar als je jezelf als professional verkoopt gebruik dan de juiste woord keuze.
Overigens vind ik dat je low key en "blackfoto's" wel degelijk met elkaar kunt vergelijken![]()
Low Key belichting is een fototechniek die vaak in de studio wordt gebruikt maar ook buiten gebruikt kan worden. Bij een normale belichting worden meestal 3 lichtbronnen gebruikt: een 'key light', een 'fill light' en een 'back light'. Maar bij Low Key wordt er uitsluitend één lichtbron gebruikt (de key light, in dit geval de zon!) met eventueel een reflector om schaduwpartijen te beïnvloeden. Zo krijg je een "clair-obscur" effect.
En hier komt volgens mij ook deze term vandaan. Dus Hypofocus (een professionele fotograaf?) zou met low key moeten praten ipv. een blackfoto. Denk niet dat ze dat doet, omdat mensen (eventuele klanten) haar dan niet begrijpen. Het is te ver ingeburgerd (op bokt) om er nu nog de term low key aan vast te plakken.
) 
Citaat:De klant een jip en janneke term voorschotelen als "blackfoto" komt in mijn ogen neer op het kleineren van je klant.
ik snap wel wat je bedoelt hierboven Judithh, kom het ook nooit ergens tegen (blackphoto) behalve hier terwijl dat een niet bestaande term is. maar voor gebruik hier op bokt vind ik het wel prima. wel vind ik dat er hier erg vaak met die term gegooid wordt terwijl het dan niet over een echte "black photo" gaat, wordt soms wel erg ruim gezien.gewoon een foto met een zwarte gemaakte achtergrond bijvoorbeeld... Lipydo schreef:Op bokt (en de paardenwereld) is het niet erg om de term blackfoto te gebruiken (lees: adverteren op commercieel of als je alleen paardenfotografie doe). Daar trek je je klant mee aan. De term is verzonnen door klanten... en al zo ver ingeburgerd. Waarom dan ineens low key er van maken? Iedereen is zo teverden (behalve de TS dan)
judithh schreef:Nogmaals, dat de term blackfoto wordt gebruikt in het paardenwereldje prima no problemo, maar als je jezelf als professional verkoopt gebruik dan de juiste woord keuze.
Kenyada schreef:haha wat een heerlijke discussie weerik snap wel wat je bedoelt hierboven Judithh, kom het ook nooit ergens tegen (blackphoto) behalve hier terwijl dat een niet bestaande term is. maar voor gebruik hier op bokt vind ik het wel prima. wel vind ik dat er hier erg vaak met die term gegooid wordt terwijl het dan niet over een echte "black photo" gaat, wordt soms wel erg ruim gezien.gewoon een foto met een zwarte gemaakte achtergrond bijvoorbeeld...