'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

E_Nalanta

'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:52

Ik had géén idee waar ik het topic moest plaatsen, dus dan maar hier

Goed, ik heb nu in de afgelopen dagen al tientallen topics voorbij zien komen met in de titel het woord 'fotoshoot'. Aangezien ik zelf ook
fotografeer ben ik altijd wel benieuwd wat er dan van de shoot geworden is, open het topic en vraag me dan verbaasd af: mág je dit wel
een fotoshoot noemen? :o No offence, maar 9 v/d 10 keer zijn het van die foto's die nou fototechnisch of kwalitatief niet bijzonder mooi zijn.
Wazig, dof, scheef, compleet verkeerde belichting en momenten... Het is natuurlijk begrijpelijk dat degene die de shoot gehad heeft er bij mee is :D ,
maar ik vraag me dan af:

Wanneer mag je het met recht een shoot noemen? Wanneer iemand leuk plaatjes komt schieten, of wanneer je er écht gave platen uit krijgt?
(kwalitatief goed, mooie verhoudingen, kwalitatief érg hoog). Het is niet zo dat ik mij er dood aan erger, maar die vraag blijft dan
in mij opkomen wanneer ik het zoveelste topic open...

Graag hoor ik jullie mening :D
Laatst bijgewerkt door E_Nalanta op 26-04-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer vind jij het een fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:53

Fotoshoot is gewoon een reeks foto's... Zegt niets over de kwaliteit.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:54

Ben ik het mee eens... 9vd 10 'fotoshoots' vind ik van slechte kwaliteit en ook geen shoot te noemen maar meer leuke plaatjes. :+

Voor mij is het een shoot als er kwalitatief goede foto's uitkomen, paard netjes uitziet, mooie standfoto's, goed verzorgd ed. Dus wanneer je er echt voor klaarmaakt/iemand laat komen.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:56

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik vind dat je het een fotoshoot kan noemen als er speciaal iemand naar jou toegekomen is om foto's te maken met een (semi)profesionele camera en waar dan kwalitatief goeie foto's uit komen.. Die verwachtingen heb ik in ieder geval als ik een topic open met de titel 'fotoshoot' ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:56

Bizzybijtje schreef:

idd, een reeks foto's van 1 onderwerp van je mobiel is ook een fotoshoot.
En gelukkig maar, want ' mooie foto's ' is wel heel erg relatief natuurlijk...

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:57

Ben ik met je eens inderdaad, kijk daarom ook steeds minder topics waar het woord "fotoshoot" wordt genoemd ;) Kijk steeds vaker naar de topics waarbij in de titel staat "... fotoshoot door >naam fotograaf<".

Ik denk dat een fotoshoot een fotoshoot is (beetje rare zin :+) wanneer er echt over is nagedacht, pony/paard ziet er verzorgd uit, er is over de locatie nagedacht en er komen uiteindelijke kwalitatief goede foto's uit.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:59

Daar verschillen de meningen dan over haha ;) <--- Reactie op Menino

Rennie89

Re: 'Fotoshoot' of gewoon leuke kiekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:00

ik snap je punt eva :j soms is het ook een beetje grappig als je dan mobiel foto's ziet :P lol

Al zet ik zelf nooit in mijn eigen topic het woord "shoot" ofzo :+

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:01

Menino schreef:
Bizzybijtje schreef:

idd, een reeks foto's van 1 onderwerp van je mobiel is ook een fotoshoot.
En gelukkig maar, want ' mooie foto's ' is wel heel erg relatief natuurlijk...

Snap wat jullie bedoelen, maar als jullie een "fotoshoot" boeken bij een fotograaf verwacht je niet dat hij/zij met zn mobieltje een reeks foto's komt schieten.

Ik denk dat het woord "fotoshoot" op bokt hier in het algemeen niet zo gezien wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:03

Ik kijk vaak in topics met in de titel "fotoshoot" om te kijken of ik er nog leuke ideeen uit kan oppikken of om gewoon een stel mooie foto's te zien, maar idd, 9 van de 10 keer klik ik direct weer weg. Jammer.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:03

Ben het wel eens met de openingspost. Ik klik ook regelmatig op topics wanneer er 'fotoshoot' in de titel vermeld staat, omdat je dan spectaculaire foto's verwacht die van super kwaliteit zijn, maar dat valt meest van de tijd toch behoorlijk tegen. Tuurlijk, een fotoshoot is inderdaad een reeks foto's, maar ik denk dat je het niet perse in het woord moet zoeken. Veel mensen die die foto's op bokt plaatsen met zo'n titel, hebben ook werkelijk een fotoshoot gehad (gezien er watermerkjes onder de foto's staan komen ze toch echt van een fotograaf af die er serieus mee bezig is). Denk dat je je beter af kunt vragen of die fotografen wat zij aanbieden een fotoshoot mogen noemen.

Begrijp me niet verkeerd, er zitten echt wel een aantal talenten op bokt waarvoor ik erg veel respect heb en graag de foto's van bewonder, maar ook een groter aantal waar ik niet warm of koud van word :n .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:05

Opzich vind ik het niet erg als er fotoshoot instaat en er dan kwalitatief niet zulke goede foto's bij staan, maar ik irriteer mij wel aan het feit als er staat: 'Fotoshoot door....'. En het dan 'prut'foto's zijn.
Door... is dan toch helemaal niet belangrijk als iedereen de foto's had kunnen maken? :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:06

De term fotoshoot wordt over het algemeen volgens mij vooral gebruikt om kijkers te lokken, net als mensen die in de titel zetten gave Andalusier hengst, en dan gaat het om een welsh ruintje. Niets ten nadele van, maar ik kijk omdat ik hoop een Andalusier te zien. Stel dat ik gek op welshjes ben sla ik zo'n topic misschien wel over, zonde dan toch? Maar de maken denkt er blijkbaar anders over.

Voor mij is een shoot idd pas als er iemand met een spiegelreflex camera foto's komt maken. Met compact camera of mobiel oid is het iemand die leuke plaatjes heeft laten maken. Een middagje foto's maken met vrienden is i.m.o. iets heel anders dan een fotoshoot waarbij er iemand van buitenaf komt en je jezelf en je paard helemaal optut enzo.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:07

Kg_Images en Amable, ik sluit me bij jullie aan :j Het lijkt vaak op een HTK-camera die in het wilde weg wat geschoten heeft, dan een echt kwalitatief staaltje werk. Bij de term 'fotoshoot' denk ik toch al snel aan een echte reportage, alles erop en eraan en van super kwaliteit. Niet zo zeer enkel het feit dat iemand allemaal plaatjes is komen schieten :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:08

als we het echt over een "fotoshoot" aanbieden hebben, vind ik inderdaad dat merendeel die dat soort foto's maakt, het geen shoot mag noemen :+ Maar als de "klant" er tevreden mee is, is het prima natuurlijk :P want daar gaat het uiteindelijk om :j

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:08

Dit viel mij ook op en ik vind een fotoshoot een fotoshoot als er mooie foto's uit komen. Niet als ze met een mobiel zijn gemaakt. Daarom klik ik ook vrijwel alleen nog topics aan waar bij staat door wie ze gemaakt zijn. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:09

Fotoshoot is idd maar een reeks fotos maar idd zie je vaak ook: door *********
of prof. Fotoshoot ja dan verwacht ik er iets van en is het 9 van de 10 keer een teleurstelling

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:23

Nu ben ik wel heel benieuwd wat jullie van de foto's in mijn onderschrift vinden.... :o
De rede dat ik erbij heb gezet door wie ze zijn gemaakt is aan de ene kant dat ik haar daardoor bekentheid wil geven maar om eerlijk te zijn misschien ook wel een ietsie beetje om kijkerst te trekken. Zelf ben ik wel heel blij met de foto's overigens :D

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:27

Daar zat ik laatst ook al over na te denken! :=
Het valt me ook op dat er de laatste tijd steeds vaker fotoshoots worden aangeboden, die bijv. met een 'gewone' camera worden gemaakt!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:28

nienie408 schreef:
Daar zat ik laatst ook al over na te denken! :=
Het valt me ook op dat er de laatste tijd steeds vaker fotoshoots worden aangeboden, die bijv. met een 'gewone' camera worden gemaakt!

Nouja, gewone camera, dat weet ik niet, maar laten we zo zeggen dat het aanbod aan fotoshoots wel enorm is gestegen tot mijn spijt :+

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:30

Het valt mij ook op dat er steeds slechtere kwaliteit foto's op FK wordt geplaatst. Ik post en reageer daar bijna niets meer, omdat er toch mensen zijn die 'een keer' de camera pakken en ze vervolgens gelijk op FK dumpen.

RM_, die foto's vind ik wel de naam van shoot waardig, maar vind ze niet super bijzonder. Er zijn een paar foto's net op het verkeerde moment gemaakt. Maar er zitten ook wel nette foto's tussen. :)

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:33

Als je het niet mooi genoeg vindt ga je toch gewoon naar het volgende topic?
En als je die wel mooi vindt, kun je toch reageren?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:34

Klopt, maar als er vrijwel alleen maar van zulk soort foto's op staan gaat de lol er wel van af. En dat vind ik jammer, ik zat er namelijk altijd met veel plezier.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:35

Maakt mij niet zoveel uit. Ik kan ook best genieten van foto's die er minder professioneel uitzien.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:51

Een fotoshoot is inderdaad een reeks foto's en schoonheid is een relatief begrip.
Wat jij mooie foto's vindt, hoef ik niet mooi te vinden bijvoorbeed.

Heb laaaang geleden met een vriendin hier op Bokt een fototopic geopend, indertijd nog op Fotofun.
In de titel stond 'Fotoshoot van..'
6 pagina's aan reacties van Bokkers die boos waren dat we dat woord gebruikten, want het was geen fotoshoot.
Resulteerde in een mooi slotje. :')