Waarom halve paarden op de foto?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waarom halve paarden op de foto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:17

Nav een ander topic ben ik eens rond gaan snuffelen op bokt naar materiaal van diverse bokt fotograven. Wat me opvalt is dat er heel veel het paard fotograveren met maar voor de helft de benen erop, of de hoeven eraf, of net nog een stukje bovenbeen....
Kennelijk is deze pose hot, aangezien ik het bij meerdere langs zie komen, maar ik kan het niet mooi vinden :?

Vind het niet netjes om hier zomaar foto's neer te zetten om te verduidelijken wat ik bedoel, maar wellicht wil een fotograaf een foto beschikbaar stellen?

Rennie89

Re: Waarom halve paarden op de foto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:18

ik heb geen idee welke manier van fotograferen je bedoeld :P als je een foto in mijn portfolio vind die je daarmee bedoelt? :) ben nu wel benieuwd :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:22

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:23

hihi wist dat je die naar voren zou halen :P Ik zelf vind die van de shetlander absoluut niet storend, van de bonte wel :) maar dit zijn eigenlijk inmiddels ook weer redelijk oude foto's van vorige zomer :)

vind je deze pose dan ook storend?
http://reneefotografie.squarespace.com/ ... Id=7578723

Ik zou echter nooit een stuk hoef ofzo willen missen, dat vind ik dan weer echt fout. bovenbenen vind ik zelf wel kunnen maar als je een standfoto ofzo maakt moet wel het hele paard erop staan naar mijn mening en niet iets missen

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:26

Ik vind net een stukje hoef er af wel storend, maar zoals de bovengenoemde foto's van lifaya vind ik het persoonlijk niet storend.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:30

Tja. Soms is het storend, en soms ziet het er niet uit als je tot aan de borst zou fotograveren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:32

ik vind het niet storend dat de benen ontbreken wanneer het om een foto gaat die de expressie van het hoofd en eventuele halshouding moet benadrukken. MAAR er mag geen knie zichtbaar zijn, want dan valt het op dat de benen "afgehakt" zijn. Wanneer het om een standfotoo dan moet alles erop en eraan.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:47

Ik ben juist van mening dat je hierdoor ook andere plaatjes dan de standaard portretten en standfoto's kunt krijgen... Er zijn tegenwoordig zoveel fotografen en je moet je dus wat onderscheiden van de rest. En dat past niet bij ieder paard en bij iedere pose om wat af te snijden, maar er zijn zeker wel foto's waar ik het niet vind storen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:06

lifaya schreef:

Ja, vind ik ook storend. Ik zou die foto dan liever als portret zien of geheel stand.
Ik kwam ook een foto tegen (niet bij jou) waarbij een paard tot aan zijn kootholtes erop stond maar zonder hoeven...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:08

is natuurlijk helemaal jouw smaak he :D is weinig aan te doen. maar kan me niet voorstellen dat het "hip" is om je paard tot kootholtes op de foto te zetten :P lijkt me niet echt mooi :=

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:10

ik vind het niet storend eigenlijk, alleen die foto van een shetlander die lifaya heeft gemaakt vind ik minder.
maar de rest kan ik echt niet storend vinden hoor :D

ieder zijn smaak :)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:15

tja, soms past het, soms niet..
dat tot de kootholtes zou ik denk ik als "misser" zien :D (als je ergens op (in)zoomt en er dan iets leuks gebeurd, je heel snel moet uitzoomen en dan niet goed mikt ofzo :+ )
Bij de voorbeeldjes van lifaya vind ik het niet storend, bij de shetlander vind ik het een beetje overbodig, aangezien die toch amber been heeft :D bij de anderen vind ik het we een mooi "vol" plaatje geven...
(vooral als je een paard met een iel nekje hebt, dan lijkt een portretfoto ook nog ergens op)

Zelf "stoor" ik me dan meer aan die eh, "portret"foto's die van aan de andere kant van een opzijkijkend paard zijn gemaakt, daar wordt je echt mee doodgegooit :+
(en ik heb ze ooit ook gemaakt, geef ik gerust toe :') )

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:18

Ik denk om de kijker zijn aandacht naar het lichaam van de paard te sturen

Hoe meer je in beeld zet hoe kleiner de kijkzicht naar de foto is waarvoor het eigelijk bedoeld is.

Bijvoorbeeld;
Als er een tekst bij staat van een foto van mijn paard dan kan je meestal zijn lichaam en het hoofd erop zien.

Wanneer zoals wandelen met me paard staat dan staan 9/10 de benen ook erop.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:26

Ik ga met stef mee, ik vind het behoorlijk storend als foto's op een manier uitgesneden zijn dat er "storende elemeneten" als halve benen en konten aanwezig zijn als het om het hoofd gaat bv.
Ook als er een persoon naast staat. Dan hoeft van mij de foto naast de persoon niet meer door te lopen zodat je nog een stuk "loze" kont ziet, ik snij dan naast de persoon af.

Ik heb wel wat eigen foto's om te tonen, let wel, niet van een paardenfotograaf en fotoshoot:
Afgehakte oorpunten. Maar onderkant vind ik zo veel acceptabeler dan met stukje been:
Afbeelding

Afgehakte hoeven, persoonlijk vind ik dit zeer storend:
Afbeelding

Rechtervoorhoef afgehakt en een achterhoef in het gras. Persoonlijk vind ik dit net nog kunnen omdat de focus meer op de amazone (ikzelf :o ) en hals/hoofd van het paard is.
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:49

Dit zijn eigen kiekjes, dus dan maakt het niet zoveel uit. Wat ik ook veel zie zijn ontzettend gecentreerde beelden, maar met dat kleine beetje fotografie verstand dat ik dan heb (en das niet veel) komt toch de term "gulde snede" in mij op.
Zo zou de laatste foto van lusitana bijv mooier zijn als er rechts van de neus meer ruimte zou zijn. (aangezien er zich verder geen fotograven aanmelden wiens foto's ik mag gebruiken, gebruik ik die maar even ;) )

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 23:50

:j
met ruiter is het weer een ander verhaal denk ik, dan ligt de focus toch vaak een beetje 50/50 tussen mens en paard, en als je dan de hele benen erbij opzet, is er wel heel veel paard :+
Voorbeeldje eigen foto:
Misschien wat téveel been nog, maar ikzelf vind het totaal niet storend.. ;)
Afbeelding
(en ik heb er nog veel met wèl het hele paard, maar als je dan 100% van een fotosessie doet vind ik het zo saai worden := )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 23:52

Amanda: Hier zijn niet alleen de benen afgeknipt, maar ook nog de jurk.. Vind ik écht zonde

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:07

Mja, altijd alles erop wordt zo saai na een tijdje (vind ik) ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8CGNNTEK.jpg
dit keer 20, nou, dan ben je wel uitgekeken bij 5 hoor :D
Vind het wel iets "spannends" hebben als het niet helemaal is, je weet toch dat het nog verderloopt..
Achja, ieder zn ding!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:08

Maar wat voegt die afgeknipte foto dan toe?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:13

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:14

Een afgehakte hoef of oor vind ik wel enorm storend maar die foto's van lifaya vind ik dan weer heel mooi en niet storend. ;) Maar komt misschien door het gehele plaatje want die van Amanda vind ik het weer minder mooi en vind ik diezelfde foto in zijn geheel stuk mooier. Komt denk ik omdat er bij die afknipte benen foto ( :P ) aan de bovenkant zo veel ruimte over is..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:15

Die foto's vind ik idd een stuk sprekender :j

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:15

Ik vind dat persoonlijk wel mooi maar niet als je alleen maar van deze foto's maakt. Ik vind het wel een machtige uitstraling geven ik weet niet waarom.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 00:18

hoe bedoel je, wat voegt die toe?
Ik maak een serie foto's omdat het meisje foto's in jurk met paard wil, en omdat bij zo'n toch wel uniek moment is (ze rijden helaas niet altijd zo :') ) maak ik er meer dan 1, ik vind nl. een hele-paard-foto vaak niet echt een portret. Voor mij is een portret echt gecentreerd, op het hoofd gericht. (of dat nou de definitie voor portret is, maakt mij niks uit)
Dus doe ik een paar heel-paard-foto's, van voren, achter, opzij, wat net mooi past in verhouding tot de omgeving, en een paar portretjes. Hoofd van paard, hoofd/lijf van mens, combinatie van die twee. Dan heb ik een mooi geheel van de sessie. Ik vind niet dat het afsnijden persé iets toe moet voegen, elke foto op zich vind ik even belangrijk en als het plaatje voor mij goed voelt (dat gaat soms echt om een paar centimeter meer jurk er op, of juist niet) is het voor mij af.
Puur persoonlijk dus ;)
Hopelijk is het een beetje duidelijk, ik ben niet zo'n uitlegger ;)

*nog even een editje erbij:
RM_ schreef:
Komt denk ik omdat er bij die afknipte benen foto ( :P ) aan de bovenkant zo veel ruimte over is..

Dat is dus wat ik bedoel met "dat een portret gecentreerd" moet zijn, als ik het netjes boven het hoofd wegsnijdt zodat daar niet zo veel over is, is voor mij de verhouding voor het portret weg...
Natuurlijk doe ik niet altijd hetzelfde, maar mijn manier van kijken heeft graag het "midden" (dus het stukje tussen hoofd-mens en hoofd-paard) in het midden van de foto, waardoor je dus wat ruimte boven de ruiter overhoudt ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 00:22

Oh nee, niet wat de jurk toevoegt, maar idd het afsnijden. Je 2e foto vind ik echt zóveel mooier :j