Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 17:34

Gave foto! Ik vind de middelste te veel verscherpt, de onderste vind ik correct en netjes met bewerking! :D

Zou je nog iets met de achtergrond kunnen doen? Het huis stoort me niet, het schuurtje zou me wel storen als ik een uitvergroting zou willen :D

Als ik je als fotograaf een tip mag geven, zou ik kiezen voor de belichting van de andere kant (hoofd van het paard). Dan heb je de nadruk op de voorhand ipv de achterhand.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 18:33

Quir schreef:
De eerste foto van de pony is niet echt heel paars hier, de tweede foto van de Haflinger ook niet echt. Alleen het wit van pony is wel echt heel erg overbelicht, zit geen details meer in het witte. De Haflinger vind ik wel echt een leuke foto!

Weet iemand hier of je in Photoshop alle lagen kunt samenvoegen tot 1 laag, maar zonder dat de andere lagen verdwijnen zeg maar? Als een extra laag dus?


Op de bovenste laag gaan staan en dan cntrl-alt-shift-E (oftewel de ‘klauw’). Dan maak je een kopie van alle lagen.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:28

Bedankt voor de tips!
Ja het licht bij de zwarte was echt bagger of de neus werd super roze of te donker en dan viel dat niet mooi bij de black achtergrond.

Gaaf quir en classic!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:06

xxwienekexx schreef:
Gave foto! Ik vind de middelste te veel verscherpt, de onderste vind ik correct en netjes met bewerking! :D

Zou je nog iets met de achtergrond kunnen doen? Het huis stoort me niet, het schuurtje zou me wel storen als ik een uitvergroting zou willen :D

Als ik je als fotograaf een tip mag geven, zou ik kiezen voor de belichting van de andere kant (hoofd van het paard). Dan heb je de nadruk op de voorhand ipv de achterhand.


Stomme is dat het hetzelfde bestand was. :+
Alleen de middelste is met Flickr en de onderste met Bokt upload. Hij is op mijn laptop niet zo verscherpt als bij die van Flickr, maar wel iets scherper/minder dof dan van de Bokt upload.
Weet nog steeds niet wat het beste is om up te loaden...

Maar thanks! Ik ben er eigenlijk best blij mee. :))

Ik heb wel wat uitgeprobeerd met de achtergrond, maar dan zou ik de achtergrond helemaal moeten vervangen. Je bedoeld denk ik het juryhokje? Die had ik wel al geprobeerd weg te werken, maar lukte nog niet.

De belichting van de foto zelf? Ben ik het wel mee eens. :j
Maar licht is hier overdag zo lastig, het was de hele dag bewolkt (ik blij), tot hij op het paard zat... Maar de zon staat hier groot deel van de dag echt recht boven, dus erg lastig een goede plek te vinden qua licht. Beste licht had ik de lelijkste achtergrond.


maaikemuis schreef:
Quir schreef:
De eerste foto van de pony is niet echt heel paars hier, de tweede foto van de Haflinger ook niet echt. Alleen het wit van pony is wel echt heel erg overbelicht, zit geen details meer in het witte. De Haflinger vind ik wel echt een leuke foto!

Weet iemand hier of je in Photoshop alle lagen kunt samenvoegen tot 1 laag, maar zonder dat de andere lagen verdwijnen zeg maar? Als een extra laag dus?


Op de bovenste laag gaan staan en dan cntrl-alt-shift-E (oftewel de ‘klauw’). Dan maak je een kopie van alle lagen.


Yes! Thanks!! Ik heb daar vandaag serieus 4 uur naar lopen zoeken. :=

Heb er nog eentje, beide maar even met de Bokt upload
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Foto technisch niet zo'n hele goede foto, maar toch trekt ie me en blijf ik er naar kijken. :+

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 20:19

@Quir, zoals je zelf al aangeeft, foto technisch niet zo'n goede of sterke foto. Echter vind ik nabewerking goed! Brengt een ontspannen sfeertje met zich mee. De tweede foto is ook fijner om naar te kijken en heeft daardoor wat interessants.

Betreft je rijfoto, gave nabewerking, ik hou daar wel van! De tweede is wat té verscherpt (of is deze met Flickr geupload?) De attributen op de achtergrond vallen niet echt weg te werken, maar ondanks dat, vind ik het een fijne foto om naar te kijken.

@Janinevv, ik zie het paarse op de tweede foto (haflinger) op mijn computer ook niet heel erg. Maar volgensmij is mijn scherm ook niet geweldig goed gekalibreerd. Vind je bewerking verder wel geslaagd!

@_classic, geslaagde bewerking. Je hebt haar ogen er mooi uit laten springen, die trekken wel echt de aandacht van de foto nu!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 21:59

Bedankt voor de feedback Esaqar!

De meesten zijn nu goed met wb :)
Iedereen was erg enthousiast na de shoot en hebben nog best wel wat meiden bij besteld.

Toch leuk om dat te horen!

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:05

Kan ik even een vraag stellen over expoteren van afbeelding na de klant?

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:52

Gewoon stellen! (:

De liefste foto die ik ooit heb gemaakt.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 21:56

Wat een lieve foto! Mooi beweerkt ook!

Ik snap niet meer zo goed hoe ik mijn foto's naar klanten moet toe sturen en dan met name het formaat. Ik wil namelijk dat als ze de foto af willen drukken dat het wel scherp blijft.

bentefoto

Berichten: 415
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:24

Janinevv schreef:
Wat een lieve foto! Mooi beweerkt ook!

Ik snap niet meer zo goed hoe ik mijn foto's naar klanten moet toe sturen en dan met name het formaat. Ik wil namelijk dat als ze de foto af willen drukken dat het wel scherp blijft.


Ik doe altijd van elke foto 2 versies, één met logo en op webformaat (1400 pixels lange zijde) en één zonder logo op origineel formaat voor eventuele afdrukken :)

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:26

bentefoto schreef:
Janinevv schreef:
Wat een lieve foto! Mooi beweerkt ook!

Ik snap niet meer zo goed hoe ik mijn foto's naar klanten moet toe sturen en dan met name het formaat. Ik wil namelijk dat als ze de foto af willen drukken dat het wel scherp blijft.


Ik doe altijd van elke foto 2 versies, één met logo en op webformaat (1400 pixels lange zijde) en één zonder logo op origineel formaat voor eventuele afdrukken :)


Oh dat is ook handig ja! :o

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:24

Hier ook altijd 2 foto`s alleen ik doe 1600 langezijde haha ook met logo voor social media bijv en een HR bestand zonder logo voor prive gebruik.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:31

Ik doe alrijd 1000 lange zijde voor webformaat maar dat is dan misschien toch te klein?

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:43

Mijn ervaring is met 1600 lang zijde dat ze ook nog mooi blijven op bijv facebook. Maar is maar net waar je voor kiest.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 08:54

odenxia schreef:
Mijn ervaring is met 1600 lang zijde dat ze ook nog mooi blijven op bijv facebook. Maar is maar net waar je voor kiest.


Oke! En dat kan met vierkant/liggend en staande foto's?

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:03

Eerlijk gezegd heb ik echt nooit vierkante foto`s :=

Maar bij liggend of staand heb je altijd een lange zijde dus als je daar een getal ingeeft en hij staat op pixels rekent photoshop het automatisch uit.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:37

Ik vond voor FB de beste afmeting altijd 2048 pixels op de lange zijde. Nu heb ik geen FB meer maar die grootte houd ik nog steeds aan. :j

YentlShots

Berichten: 3076
Geregistreerd: 28-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:51

Captain schreef:
Ik vond voor FB de beste afmeting altijd 2048 pixels op de lange zijde. Nu heb ik geen FB meer maar die grootte houd ik nog steeds aan. :j

Same, dit is veeele malen scherper en FB kan het aan. Zo bestrijd ik de kwaliteit verpestende trekjes van Facebook :Y)

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 11:52

Je kan op facebook ook HD uploaden aanzettten, dan is het sowieso veeeeeel beter dan als je dat niet aan hebt

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:01

Ik upload altijd met 1400px langste zijde voor Facebook en dan worden ze ook haarscherp!

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:07

Facebook schreef:
Hoe zorg ik ervoor dat mijn foto's in de hoogste kwaliteit worden weergegeven?
We passen het formaat en de indeling van je foto's automatisch aan wanneer je deze uploadt naar Facebook. Probeer deze tips om te zorgen dat je foto's met de hoogst mogelijke kwaliteit worden weergegeven:

Pas het formaat van je foto aan naar een van de volgende ondersteunde groottes:
Gewone foto's: 720 px, 960 px of 2048 px breed
Omslagfoto's: 851 px bij 315 px

Om te voorkomen dat je omslagfoto tijdens het uploaden wordt gecomprimeerd, dien je ervoor te zorgen dat de bestandsgrootte onder de 100 KB blijft

Sla je afbeelding op als een JPEG-bestand met een sRGB-kleurprofiel
Je kunt je instellingen ook wijzigen zodat je foto's standaard in HD worden geüpload.


Ik gebruik 960px, maar die onder de 100kb kan ook nog wel een handig ding zijn.

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:14

Jullie zitten nu allemaal te praten over de langste en de korte zijde enz. Maar hoe kan je dit aanpassen?

MyWishMax

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 12:16

Ligt eraan in welk programma je werkt. Bij PS doe je het zelf bij afbeeldingsgrootte aanpassen, bij LR kan je bij exporteren bij afbeeldingsgrootte kiezen voor de optie langste zijde.

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 17:21

odenxia schreef:
Mijn ervaring is met 1600 lang zijde dat ze ook nog mooi blijven op bijv facebook. Maar is maar net waar je voor kiest.


Met 1600 bedoel je pixels denk ik gewoon? Ik weet dat het gaat om LR wellicht is het daar anders :+

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 18:57

Drico schreef:
odenxia schreef:
Mijn ervaring is met 1600 lang zijde dat ze ook nog mooi blijven op bijv facebook. Maar is maar net waar je voor kiest.


Met 1600 bedoel je pixels denk ik gewoon? Ik weet dat het gaat om LR wellicht is het daar anders :+


Idd pixels