[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:58

Er zijn full frame systeemcamera’s, oa van Sony. Ben ik ook tegengekomen in mijn zoektocht :D

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:06

:+ ... ik kijk kwa systeem eigenlijk nooit verder dan Olympus en Panasonic, omdat dat naar mijn mening de twee hoofdspelers zijn, en meer keuze omdat dat materiaal uit te wisselen. Dus buiten die heb ik er eigenlijk echt 0 verstand van :+

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:07

Ik heb zowel met crop als FF van canon geschoten en heel bot gezegd, het hele verhaal van FF en crop is voornamelijk theorie en in de praktijk merk je er weinig van.
Moet ik wel zeggen dat ik de pro lenzen van olympus gebruik maar ja van canon had ik ook alleen L lenzen...

Mijn combi canon 1DIV met 500mm (650mm in FF) 4.0 was 4370gram, de olympus omd 1mark2 met 300mm (600mm in FF) 4.0 1844 gram.
Dat verschil merk je als je er mee door het bos gaat...

Enige puntje dat ik kan vinden, bij echt hoge iso loop je bij m43 wel tegen wat beperkingen aan. Dan heb ik het over 3200 of hoger.
Maar het voordeel is weer het geweldige stabilisatie systeem waardoor je met langere sluitertijden kan werken en de iso dus lager kan blijven. Uiteindelijk zal het niet heel veel verschillen.

Sony heeft wel FF systeemcamera's maar daar ga je qua gewicht niet veel op vooruit en zeker niet qua lenskeuze. Ik heb er bij de overstap wel naar gekeken maar voor mij voor wildlife fotografie was het de overstap niet waard.
Wie weet is dat anders als je iets heel anders fotografeert.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:33

Als je met telelenzen werkt heb je een voordeel met crop. Werk je graag wijd dan wil je graag ff. Ik ben nogal vsn het groothoeken en wil dan ook dat 11mm 11mm is, en niet 17mm. Met mn macrolens had ik meer succes met de cropcamera (40d) dan met mn markIII.

Erg tof om te horen hoeveel gewicht het scheelt. Ik heb rocb vaak wel rugpijn met een fotografiedag. MarijeR echt indrukwennend die verschillen in gewicht!

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:40

Forumster, ben je tijdens het fotograferen overvallen? M’n zwager had het er laats over dat hij het toch wel eens hoorde de laatste tijd. Zit er over te denken om de boel maar eens te verzekeren.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:44

Ik heb vandaag de Olympus OM-D E-M1 Mark II gekocht en helemaal blij ermee :D

Nu lekker gaan uitvogelen met de instellingen die ik graag hebben wil etc :)

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:47

Ineke, geniet ervan!

Klopt Marjan, ik was mooie straten in Londen aan het fotograferen. Ik wist niet dat je dat vaker hoorde, ken jij ook zulke verhalen? Thank god had ik de boel verzekerd, als is het de vraag hoe ze het met de dagwaarde gaan berekenen, nieuwprijs had ik €3300 in handen. Nu dus voorzichtig oriënteren, dit is meestal een traag proces bij mij. Ik wss erg gehecht aan mn camera, dus misschien gewoon de opvolger. Of wat lichters.

Verzekeren zou ik bij duurdere camera's en lenzen zeker doen. Thank god had ik niet mn duurste lens erop.

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:54

Oh joh dan baal je ook wel, gelijk vakantie verpest :(

Ja zwager zegt ik houd altijd m’n statief in de aanslag als ik alleen op pad ga. Maar goed t zal net zo zijn als zakkenrollen. Je hoeft maar net de verkeerde tegen te komen die weet wat het waard is

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:55

Voor groothoek had ik met canon de 16-35mm 4.0 en nu met olympus de 7-14mm 2.8. Met het stabilisatie systeem tot 5sec uit de hand te schieten ;)

Dat is klote F_Orumster.
Ik heb bv wel draagriemen die versterkt zijn zodat ze niet doorgesneden kunnen worden maar fotografeer ook veel in afrika dus hier de boel ook goed verzekerd want daar is het niet de vraag óf maar wanneer de boel gejat wordt... :roll:

Ineke2, gefeliciteerd met de aankoop!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:01

Dat soort riemen kende ik niet, goed idee om naar te kijken. Al denk ik dat als ze er zo op uit zijn ze je wel zullen afdwingen/aggressie oproepen. Hier helaas sprong iemand van zn scooter en rende me achterna. Helaas had ik maar enkele passen afstand en was hij sneller. Ik ben echt heel boos, maarja...

7-14mm, dat klinkt goed! Ik heb een 11-24mm supermooi maar ook superzwaar. Gelukkig had ik deze niet erop!

Welke verzekering heb jij?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:24

Die 7-14 is dus wel met crop factor dan he. Dus dan zit je op 14-28. Mensen zijn wel lyrisch over de scherpte en kwaliteit van die lens. Ik geloof dat 7 mm op het moment wel het laagste is dat mogelijk is met m43.

Gefeliciteerd Ineke2! Daar ga je zeker plezier van hebben! Welke objectieven heb je erbij?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:26

MarjanB schreef:
Oh joh dan baal je ook wel, gelijk vakantie verpest :(

Ja zwager zegt ik houd altijd m’n statief in de aanslag als ik alleen op pad ga. Maar goed t zal net zo zijn als zakkenrollen. Je hoeft maar net de verkeerde tegen te komen die weet wat het waard is


Mjah, als ze met een mes of pistool staan te zwaaien geef je de boel toch wel af....

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:29

Shiloh schreef:
Gefeliciteerd Ineke2! Daar ga je zeker plezier van hebben! Welke objectieven heb je erbij?

Dankjewel allemaal :)

Ik heb de Olympus 12-50mm F/3.5-6.3 en de Olympus MFT 75-300mm F/4.8-6.7 lens erbij.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:47

Nice! leuke lenzen! Nu lekker uitzoeken. Die camera heeft zoveel mogelijkheden. Ik heb hem nu een jaar, en ontdek elke keer weer iets.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:48

Shiloh schreef:
Die 7-14 is dus wel met crop factor dan he. Dus dan zit je op 14-28. Mensen zijn wel lyrisch over de scherpte en kwaliteit van die lens. Ik geloof dat 7 mm op het moment wel het laagste is dat mogelijk is met m43.

Gefeliciteerd Ineke2! Daar ga je zeker plezier van hebben! Welke objectieven heb je erbij?

Ja klopt wordt een 14-28mm.
Ik heb hem zelf nog niet heel veel gebruikt maar kan niet wachten voor nachtfotografie in de Kalahari later dit jaar en noorderlicht komende winter.

Ik heb de boel bij https://www.apparatuurverzekering.nl verzekerd.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:52

Nice MarijeR! Ik zou hem graag willen, maar ik fotografeer eigenlijk te weinig landschap, om het de prijs waard te maken.

Ik zou eigenlijk gewoon een goedkopere 7 mm prime willen. Ik bedoel, met hoe groot die foto's worden, als je dan toch iets tussen de 7 en de 12 wil (ik heb ook de 12-40 pro), dan crop je toch wat van je foto af :S ...

Maar de enige prime opties die er zijn, zijn gelijk fisheyes, en dat wil ik dan eigenlijk weer niet.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:29

Samyamg heeft ook leuke groothoek primes

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 10:27

hmmm, even zoeken dan. Ik ken van samyang eigenlijk alleen de fisheye.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:48

Shiloh schreef:
:+ ... ik kijk kwa systeem eigenlijk nooit verder dan Olympus en Panasonic, omdat dat naar mijn mening de twee hoofdspelers zijn, en meer keuze omdat dat materiaal uit te wisselen. Dus buiten die heb ik er eigenlijk echt 0 verstand van :+


Dat dacht ik eerst ook, maar zo ben ik bijv. nu naar een Sony aan het kijken omdat de 2 duurste modellen van Olympus fantastisch zijn maar wat daaronder zit kan niet tippen aan enkele modellen van Sony in een vergelijkbare prijsklasse.
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat het met systeemcamera’s echt lastig vergelijken kan zijn en het heeft allemaal zijn voor- en nadelen. Zo heeft Olympus natuurlijk goede stabilisatie maar is Sony ver vooruit wbt snelheid van autofocus ed.

F_Orumster dat is schrikken zeg!

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:53

Ik heb een Olympus gekocht vanwege de goede stabilisatie. Wil ook veel met mijn telelens fotograferen, sport, dieren etc... en dan is dat een must mijn inziens :)
Extra snelle focus is bij sport fotografie heel handig, maar als je foto daarna onscherp is en je dan bijna verplicht een statief moet gebruiken is dat weer een nadeel.

Kortom het ligt echt aan wat je voornamelijk wil fotograferen.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 26-05-18 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 11:57

Dat is zeker waar. Ik fotografeer met name mijn eigen (erg snel bewegende) dieren en landschappen ed. Telenzen gebruik ik eigenlijk nooit.

XxSasjuhh

Berichten: 1068
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:55

Hii!

Ik heb momenteel een nikon d3100 en ik zou graag een iets beter model willen. Ik fotograveer zo veel mogelijk in M en begin aardig de weg te weten met de settings, maar ik ben zeker nog niet waar ik wil zijn. De lens die ik heb is 18-50 1.8, goede lens maar echt groot.

Ik wil de camera vooral gebruiken voor reizen. Het lijkt me heerlijk wat kleiners te hebben, zoals de 1.8 35mm lens. Zou ik de zoom te erg gaan missen?

Raden jullie me aan om een nieuwe body te kopen (5300 of 7100 zat ik aan te denken) of nog even dooroefenen? Of alleen de nieuwe lens kopen? Ik denk dat ik wel bij Nikon wil blijven sinds ik daar al een beetje mee op weg kan. Ik wil er trouwens van de winter heeeeel graag het noorderlicht mee kunnen fotograveren... D3100 en 35mm 1.8 dan sterk genoeg?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:25

De camera gaat niet veel doen als het gaat om in het donker fotograferen. Daar gaat je lens meehelpen. Op zich is een 2.8 lens daarvoor prima, alleen heb jij niet de lens met de beste AF te pakken (ik red het prima met een f4 lens).

Het ligt helemaal aan wat je wilt doen. Ik reis veel en heb alleen een groothoek (12-24 op crop) en een 70-200 mee. Ik mis alles daartussen eigenlijk zelden. Wel vind ik het fijn om te kunnen zoomen. Enerzijds om niet teveel op te vallen, anderzijds omdat ik niet overal kan staan en zo kan smokkelen.

De body zelf is okee, de D5xxx serie gaat je weinig extra geven zonder dat je over 1-2 jaar weer verser wilt. Dan kom je al in het d7xxx segment terecht.

Ga eerst eens denken wat je nu wilt. Wat wil je fotograferen? Wat mis je nu (want effectief heb je al 35mm)? En ga dan kijken wat je wilt. Anders ben je een makkelijk slachtoffer voor een fotozaak om je van alles aan te smeren wat je misschien helemaal niet gelukkig maakt.

XxSasjuhh

Berichten: 1068
Geregistreerd: 13-04-10
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:38

Dankjewel Maaikemuis! Hier heb ik best veel aan! Ik heb 1,5 jaar gereist met deze combinatie en ik merkte dat ik eigenlijk niet al te veel zoom nodig had, hoewel ik wel heel goed snap wat je met "niet te veel opvallen" bedoeld. Ik maakte eigenlijk nooit fotos van andere mensen omdat ik vrij verlegen was...

De rede dat ik 35 mm zou kiezen is omdat het een vrij goedkope lens is met goede kwaliteit en ik niet veel zoom gebruikte. Maar als ik jouw bericht lees klinkt het ook wel aantrekkelijk een 70-200 mm lens er bij te kopen en de 18-50 te houden..

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:44

Je vind je huidige lens te groot, maar gaat nu denken over een flinke tele lens? :')

Ik snap het advies van Maaikemuis absoluut, want ik zou dit ook zeggen. Het enige waar je je wel bewust van moet zijn is dat de telelens natuurlijk wel groter is als je huidige lens.

Op reis echter zou ik zelf niet zonder groothoeklens en telelens kunnen :)