[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:27

maaikemuis schreef:
Dat klinkt niet alsof je de vibrance reduction mist. Bij dat soort sluitertijden ga je daar geen voordeel van hebben (tenzij je op statief schiet, dan altijd de vr uitzetten). Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurd als je er een andere 70-200 opzet of dit probleem zich dan ook voordoet. Het kan best zijn dat de lens zelf niet goed meer is. Je zou chipclean eens kunnen benaderen. Zij zijn erg goed wanneer het gaat om het nakijken van apparatuur. Misschien dat ze je hier ook een antwoord op kunnen geven.


heel toevallig heb ik daar een afspraak staan voor volgende week :j. Zij kunnen alleen de lens niet kalibreren met mijn Camera...

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:36

Maar misschien kunnen ze wel een antwoord geven op wat er mis is. Ik neem namelijk voor het gemak aan dat deze lens het ooit wel prima gedaan heeft op deze body. Dus dan doet mij dat denken dat er met de lens zelf iets mis is. Het front-/backfocus verhaal is iets dat lenzen hebben of niet. In de regel is het niet iets dat ze ontwikkelen over de jaren.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 16:44

Ik ben stiekem wel benieuwd naar een voorbeeldfoto die het probleem laat zien. Volgens mij kun je in de meeste gevallen wel merken of het een front/backfocus probleem is of iets heel anders. En volgens mij los je met kalibratie alleen fb focus problemen op.

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:02

Ik heb hier een paar voorbeelden.

Deze foto is met f2.8, 1/1250, ISO 200, Brandpuntafstand: 200mm
Afbeelding

Deze is iets minder ver ingezoomd. f2.8, 1/1000, ISO 200, Brandpuntafstand: 100mm
Afbeelding

Hier gaat het al wat beter, diafragma wat hoger gezet, en minder ver ingezoomd. f3.5, 1/640, ISO 100, Brandpuntafstand: 81mm
Afbeelding

Lastig. Want het word natuurlijk beter naar mate ik het diafragma wat hoger zet. Alleen heb ik deze lens vooral voor het scherpte, diepte effect. Anders kom ik te dicht bij mijn 55-200 f4.0 lens..[/quote]

Ik zie dat ik het 2 pagina's terug al heb geplaatst, dus hierbij nogmaals :)

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:40


ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 17:55

Ik dacht al: ik ken die foto's :D

Ik ben even te lui om terug te zoeken of ik daar wellicht al iets bij heb staan, maar om even een concreet antwoord te geven: de 5D mkII is echt ouder spul. Beswt ok, maar als FF geen eis is, zou ik een 7D adviseren, of als er iets meer budget is, een 7D mkII.

De 5D mkII in behoorlijke staat:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... ii-body-1/

Voor dat geld heb je ook een hele mooie 7D.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:14

Hmm op foto 1 en 2 zou het naar mijn idee nog front focus kunnen zijn, waardoor er dus helemaal geen scherpte in zit, maar bij foto 3 had je dan toch érgens een goed scherptepunt moeten zien of niet Maaikemuis en Ikke?

Ik zit zelf overigens met mijn nieuwe combi ook nog te klooien. Maar ben er nog niet helemaal uit of het nou camerafout of user error is. Heb er inmiddels ook prachtige haarscherpe platen uit, maar heb zelf ook de nodige correctie middels MA toegepast inmiddels. (Konijnenberg zei dat er in principe geen kalibratie nodig moest zijn en anders ff terugkomen, uhm volgens mij is die best flink nodig, maar moet nog terug). Maar ik loop er vooral tegenaan dat het lijkt alsof de front/backfocus niet consequent is. Eenmaal goed ingesteld lijkt een serie prima te gaan, maar wanneer de situatie veel veranderd (qua afstand of als de camera uit geweest is dus hele andere situatie) kan het zo weer mis zijn.
Nu kan de 7DII nogal veel natuurlijk, dus kan ook goed user error zijn.

Laatste serie manueel ipv AV geschoten en die gingen prima, maar daar was ook geen sprake van snelle beweging.

Wat mij vooral opvalt is dat ook op een moment met véél licht (overdag, zonnige dag) de camera op onderwerpen met veel contrast wel fijne scherpe foto's maakt, maar bv mijn hond (geheel wit) vind ik dan weer enorm soft worden. Ook heb ik het gevoel dat ik sneller dan met de 70D mijn ISO omhoog moet gooien om snelle sluitertijden te behalen. Dit vind ik vreemd, of is hier een logische verklaring voor? Op zich lijkt de lichtmeting wel correct, de foto's komen er niet te donker of licht uit.

Ik kom er zelf niet uit, en uiteraard ga ik terug naar Konijnenberg als ik het niet goed krijg. Maar wellicht iemand een idee of een voor de hand liggende user error?

Hierbij een voorbeeld van een foto waarvan ik zelf niet begrijp wat er mis gaat.
Scherpstelpunt ligt volgens DPP Net schuin links onder de open bek van de hond. Ik snap dat het máár 2.8 is, maar waar is ie wel echt scherp dan?? En zelfs van het scherpste punt wat ik kan vinden (in het zand) denk ik: Dit is toch niet wat ik van een 7DII met een canon 70-200 2.8 (non-is) mag verwachten?

https://alwiene.stackstorage.com/s/z3jpEvPxXmoxYbG

Dit is overigens zonder MA correctie.

Afbeelding

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:23


ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:30

Die Westie op f2.8 geschoten?
Dan klopt het wel zo'n beetje. Bij f2.8 is je scherpte-diepte wel ongeveer een meter (niet veel meer).

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:45

Alwiene, lastig om te zeggen. Ik ga deels met ikke mee dat dit wel snel gebeurd op f2.8. Helemaal gestopt is een lens nooit op zijn best, daarnaast heb je te maken met een bewegend onderwerp bij een hele kleine scherpte/diepte. Je model is zo je af-gebied uit.


Want gebeurt er wanneer je de camera op statief zet en dan een onderwerp pakt en dit met een oplopend diafragma omstebeurt manueel en met AF fotografeerd?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:00

De 7DII met de 70-200 2.8 moet echt wel scherp zijn op 2.8. Ik heb die combi zowel met de oude als nieuwe 70-200 2.8 gehad en ragscherp. Wel met IS maar dat maakt met zulke sluitertijden niets uit.
Maar de scherptediepte is dan wel beperkt dus scherpstellen op de ogen komt wel precies, ook in beweging.
En dat kan heel goed techniek zijn.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:52

Ik begrijp dat de scherptediepte met 2.8 heel beperkt is, alleen zou ik dan bij de westie foto niet ERGENS scherpte moeten zien? Daarbij vind ik het dus een beetje ogen als een goedkopere lens, daarom ook de hele foto neergezet en geen verkleining, weet niet of jullie hem gedownload hebben? Maar er is wel een gebied scherper, duidelijk, maar scherp zou ik het niet willen noemen.

Nog een voorbeeld waarbij er wel teruggestopt is en de lens ook niet qua mm op het einde van zijn bereik zit.

Uitgebreide Exif: https://alwiene.stackstorage.com/s/u83lAYekTbAlK1R

Hier ligt volgens DPP mijn scherpstelpunt:
https://alwiene.stackstorage.com/s/poF49fDsn5skVkR

En dit is het resultaat:

https://alwiene.stackstorage.com/s/Slr98RI19FtXoF1


Voelt voor mij toch als theorie oke, uitvoering waardeloos.

Ook hier is geen MA toegepast. Gek genoeg zou ik zeggen dat er hier hooguit backfocus is, terwijl ik de beste resultaten haal met een correctie van FRONT focus (in het telebereik tenminste).

@Maaikemuis, ik ben op het moment een weekje weg, jouw test zal ik thuis eens proberen.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:11

Welke manier van scherpstellen bedoel je?
en welk merk is je 70-200

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:20

Nynkster schreef:
Welke manier van scherpstellen bedoel je?
en welk merk is je 70-200


Het is gewoon een Canon (stond er ook bij, maar geeft niet ;) ). Je vraag snap ik niet helemaal, sorry.
Ik gebruik gewoon de autofocus, en in dit geval de AI servo.

Welke scherpstelpuntmodus zou ik even niet meer durven zeggen helaas. Normaal kies ik altijd zelf één punt, maar omdat het niet goed lukte ben ik vanalles gaan proberen, dus ook omliggende punten, zone-AF etc. Uiteraard niet de 'zoek het zelf maar uit camera' stand. Ben best een control freak :+

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:23

Oh sorry, daar had ik even overheen gelezen. Ik had het namelijk met mijn sigma maar sinds ik canon heb geen problemen meer. Die was gewoon niet scherp op 2.8, dus als het een ''b merk'' was geweest had het daar ook aan kunnen liggen.. want hoor met mensen met tamron wel eens dezelfde problemen

Ja precies. ik gebruik ook altijd 1 punt dus daar kan t ook niet aan liggen dus.
Dan is het afwachten wat de profs ervan zeggen als ze hem zien idd

ikke

Berichten: 37573
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 22:29

Alwiene schreef:
Nynkster schreef:
Welke manier van scherpstellen bedoel je?
en welk merk is je 70-200


Het is gewoon een Canon (stond er ook bij, maar geeft niet ;) ). Je vraag snap ik niet helemaal, sorry.
Ik gebruik gewoon de autofocus, en in dit geval de AI servo.

Welke scherpstelpuntmodus zou ik even niet meer durven zeggen helaas. Normaal kies ik altijd zelf één punt, maar omdat het niet goed lukte ben ik vanalles gaan proberen, dus ook omliggende punten, zone-AF etc. Uiteraard niet de 'zoek het zelf maar uit camera' stand. Ben best een control freak :+

Toch zou die "zoek-het-maar-uit"stand je juist die info kunnen geven dat het wel of niet aan de camera ligt.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 23:21

@Ikke kun je dat toelichten? Ik begrijp namelijk niet in hoe het aan de camera overlaten van het kiezen van het scherpstelpunt iets zegt over waar het probleem zit?

Heb net nog eens een heel aantal foto's zitten bekijken met alle gegevens ernaast. Begin een vermoeden te krijgen dat er wel een F/B focus probleem inzit, maar ik deze door onkunde niet op de juiste manier heb afgesteld nog. Als dat klopt zou het probleem verholpen moeten zijn wanneer Konijnenberg hem voor me kalibreert. Ik heb hem NIET in een testopstelling gehad, heb slechts in de praktijk met de MA gespeeld tot ik betere resultaten kreeg.

Iedereen bedankt voor het meedenken tot dusver. Na jarenlang klooien met een combi en denken dat het puur aan mezelf lag waarbij uiteindelijk dus de combi niet goed bleek ben ik nogal onzeker geworden. Vertrouw EN mezelf EN mijn apparatuur niet meer inmiddels. En het frustreert als je denkt de basis theorie onder de knie te hebben en zo'n mooie combi om je nek hebt hangen dat het dan toch nog vaak niet lukt. Ben niet te beroerd om te leren!! Maar wel inmiddels huiverig om weer tijdenlang alles aan mezelf toe te schrijven als ik niet 100% zeker weet dat de combi dit keer wel goed is.

Ik hoop snel alles uitgezocht te hebben zodat ik al bijlerend van mijn combi kan gaan genieten :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:30

Hoi,
Sinds maandag heb ik de 70-200mm lens. De verkoper zei me dat deze op een betere body nog beter tot zijn recht zou komen.

Ik was sowieso van plan om ook een andere body te kopen, maar zie door het grote aanbod het licht niet meer. :')

Ik heb nu de Nikon D3300
Deze gaat de verkoop in met twee lenzen die ik overbodig heb.

Graag had ik van jullie tips gehad welke body een mooie opvolger is in combinatie met de 70-200mm f4 lens en niet al te duur (eventueel tweedehands mag ook).
Max prijs 800€ (echte Max 1.000€)

Nota, sowieso ga ik geen te snelle beslissing maken en eerst goed overwegen en vergelijken naar wat jullie aanraden.

Zelf denk ik richting D7xxx,
Maar welke? 7100 of 7200?

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:29

d7100 heb ik heel veel goeds over gehoord, deze ga ik zelf binnenkort ook aanschaffen. Is het paradepaardje vd 7000 serie.

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:19

Ja, behoorlijk wat jaar geleden. Inmiddels zitten we 2 versies verder. Ik zou de 7100 laten zitten, en minstens voor de 7200 gaan. Inmiddels zitten we namelijk aan model 7500. Nu zijn de verschillen tussen de 7500 en de 7200 niet heel groot, dus dat zou een serieuze optie kunnen zijn. De 7100 is echter hard aan het verouderen.

Overigens zou ik niet gelijk de 3300 wegdoen als je er nog tevreden mee bent. Het is namelijk op zich een prima toestel nog.

F_Orumster

Berichten: 15322
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 22:20

Heeft iemand ervaring met systeemcamera's?

Ik ben helaas overvallen en nu dus mijn geliefde mark III kwijt. Nu dus eens een beetje oriënteren. Opnieuw de III of zijn opvolger IV, of toch iets met een kantelbaar scherm? En hoe goed gaan de systeemcamera's nu?

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:04

Ik ben er redelijk in thuis. Vooral olympus. Mark iii van wat?

Los van de nadelen die elke cropfactor heeft, doen systeem camera's eigenlijk niet meer onder aan dslr. Prima kwaliteit en een klein en licht maatje, van instap tot (semi) professioneel.

Wat wil je weten?

F_Orumster

Berichten: 15322
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:15

Mark III als in Canon 5D mark III. Die heb ik onvrijwillig af moeten staan.

Ah, ik wist niet dat een systeem een cropcamera is. Ik wil wel graag weer opnieuw een fullframe. Zijn ze nu echt lichter?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:31

Hier een zeer tevreden olympus systeemcamera gebruiker :D
Het gewicht was voor mij de enige reden om over te stappen omdat ik al een zeer uitgebreide canon verzameling had. Maar geen spijt van en ideaal met het vele reizen.
Net alles ingepakt voor een tripje wildlife fotografie in Wit Rusland en met 2 body's, lenzen van groothoek t/m 840mm (omgerekend naar FF) en macro lens én macbook plus alle andere zooi past het in 1 rugzak wat makkelijk binnen de handbagage regels valt.
Ter vergelijking, met canon spul zat ik aan ruim 20 kilo fotospul in 2 rolkoffers en dan moet je al met iemand zonder foto hobby reizen om het netjes mee te krijgen.

Ik moet nu al lachen om een paar nikon fotografen die morgen weer in de stress zitten of ze de boel zonder problemen mee kunnen krijgen }>
En eerst kijken ze wat afkeurend als je zegt dat je een systeemcamera hebt maar dat is over bij de eerste fotobespreking...

Over 1,5 week weer naar Zuid Afrika, ook alles meeslepen zonder gedoe met handbagage bij kleine vliegtuigjes, heerlijk.

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 21:43

Mjah, dat gewicht verschil is wel behoorlijk significant. De beste (en grootste) body van olympus weegt 576 gram, zet daar de beste tele zoom lens op van 100-400 mm van panasonic (equivalent aan een 200-800 mm toeter) die bijna 1 kg weegt ... en dan weegt dat bij elkaar net iets meer dan 1,5 kg. Dat lijkt me een behoorlijk significant verschil met als je iets vergelijkbaars zou willen in fullframe.

En dan heb je het over de zwaarste bodies en lenzen binnen het systeem camera segment, neem bijvoorbeeld de Canon 800mm, dat ding weegt 4,5 kg!.

Of er andere merken systeem camera's zijn die well fullframe zijn weet ik niet, maar olympus en panasonic hebben beide het micro four thirds systeem, en dat heeft een cropfactor van 2.

Nu heb ik nooit met fullframe geschoten, dus ik heb geen idee wat voor voordelen je daar nu echt mee merkt ten opzichte van m43, maar ik zou niet anders willen. Het gewicht is heerlijk en geen enkele reden om je camera niet mee te nemen.