[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 10:34

Hey allemaal,

Ik heb gisteren dit topic ontdekt en helemaal doorgelezen, super leuk dat hier mensen mee bezig zijn.
Persoonlijk vind ik dat er niet heel erg veel over te vinden is nml.. Ook qua workshops voor videografie zoals deze er b.v. voor fotografie zijn zie ik weinig.
Hebben jullie hier goeie tips misschien voor?

Ik zal mezelf even voorstellen,
Mijn naam is Anouk en ik ben 23 jaar oud, ik ben altijd al heel erg gefascineerd geweest door mooie, strakke video's. Al een poos houd ik me bezig met youtube video's. Ik vind het super leuk om deze te maken en te bewerken.
Maar ik merk dat ik meer wil, hierom ben ik me aan het verdiepen in de videografie..
Bedrijfsvideo's en trouwfilms lijken me echt prachtig om te gaan maken.

De komende tijd ga ik lekker op iedereen in mijn omgeving oefenen om veel km's te maken.
Ik film met een Canon 600D en Canon 60D met een 35mm lens. :-)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:00

Wat leuk, Anouk!
Workshops zijn er inderdaad niet of nauwelijks. Er zijn natuurlijk wel een aantal opleidingen in die richting. Zelf ben ik afgestudeerd in de richting AVV (audiovisuele vormgeving), en ik ben nu bezig met het opstarten van een eigen bedrijfje om inderdaad ook bedrijfsfilms en trouwvideo’s te maken. Het lijkt mij ook geweldig om zo je brood te kunnen verdienen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:10

Welkom Anouk.

Ik heb mij opgegeven op een fotomeeting als videograaf. Heb er heel veel zin in maar ook best spannend.

Ik ben ook altijd meer van filmpjes maken dan van foto's. Mij lijk het ook geweldig om mijn brood ermee te verdienen, maar ben totaal niet van bedrijfs en trouw video's meer van dieren enzo.
Wil deze zomer ook op zoek naar portfolio modellen zoals honden katten paarden en andere dieren.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 11:14

@Anouk, ik denk dat het setje waarmee je nu filmt prima is om mee uit te oefenen. Spiegelreflex camera’s filmen tegenwoordig beter dan de gemiddelde betaalbare videocamera en het is fijn dat je kan combineren. Ik heb een klein richtmicrofoontje dat ik op mijn camera kan zetten zodat ik ook wat beter geluid op kan nemen, dat is wel een tip. Verder vind ik het voor oa trouwvideo’s belangrijk dat je een stabiel beeld hebt. Je kan veel oplossen in de nabewerking maar het is een goed idee om te investeren in een grip of een andere manier om je camera vast te houden zonder dat je met je handen kan trillen. Zowel een microfoon als zo’n simpele grip zijn niet onbetaalbaar en zeker een toevoeging. Verder gewoon veel oefenen, heb je voorbeelden van je werk? Ben wel benieuwd nu :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 11:23

Qua microfoon zou ik inderdaad gewoon voor een Røde microfoon gaan, liefst met deadcat als je wel eens buiten filmt.
En een lavalier kan ook erg handig zijn.

Tegen trillend beeld kan een statief ook erg fijn zijn. Wel een met videokop/fluid head (als iemand nog een tip heeft voor een statief met goede vloeiende kop, graag! Ik zoek er ook nog een)
Maar vloeiende beelden filmen is ook een kwestie van oefenen en met gebogen knieën lopen terwijl je je schouders zo stil mogelijk houdt. En de betere camera’s hebben nog wat anti-tril spul ingebouwd.

Ik film zelf trouwens meestal met 50 fps. Dan kun je in de nabewerking wat leuke edits toepassen en af en toe slowmotion gebruiken. Maar let er dan wel op dat je sluitertijd 1/100 is ipv 1/50.

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:09

Ik doe het even zo anders moet ik iedereen gaan Quoten haha.

Heel toevallig komt vandaag mijn Rode microfoon met deadcat binnen en morgen mijn schouderstatief!
Die beide dingen vind ik inderdaad snel verdient, dat maakt zoveel uit!

@ 8nnemiek: Super tof dat je die opleiding hebt gedaan! Mijn vriend heeft hem ook gedaan, maar hij doet er niet zoveel meer mee door ander fulltime werk wat hij leuker vind. Ik heb inmiddels al zijn schoolboeken in beslag genomen haha. Ook heb ik wel een aantal keer met hem mee gekeken bij opdrachten en hebben we in Juli nog een bruiloft staan. Uiteraard kan hij mij ook heel erg veel leren en vertellen en dat doet hij ook. Maar het lijkt me ook tof om eens in een andere keuken te kijken.

Heb je al een website en naam 8nnemiek? Ben heel erg benieuwd. Super tof!

Ik begin momenteel echt 'onderaan' want ik heb er echt weinig kaas van gegeten, maar leuk vind ik het wel echt.
Morgen ga ik op mijn moeder oefenen, die heeft een eigen atelier dus dan kan ik daar mooi mee bezig. Als deze klaar is zal ik hem hier zeker even plaatsen!
Mijn 'oude' werk ben ik nu nml al echt niet meer tevreden over want ik zie teveel dingen die beter moeten.

Thanks voor de tips! Ga ik eens lekker mee stoeien :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 12:14

Ik zelf heb een sony camera en filmt 60 fps. Heb ook een canon 1100d liggen. Nadeel daarvan vind ik het scherpstellen, vooral bij actie.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 12:40

Ik ben mijn website nog aan het bouwen en die staat nog niet online helaas. Ik zal hem plaatsen als ie online staat :j
Ik ben ook benieuwd naar jouw werk!
Wat handig dat je de boeken van je vriend kan gebruiken. Met welke software werk je?

Joyce, wat is de reden dat je met 60fps filmt? Bewerk je je films dan ook als NTSC (30fps)?
In Europa is PAL bijna overal de standaard, met 25 fps. Als je NTSC film gaat converteren naar PAL dan vallen er 5 frames per seconde weg waardoor de film ineens wat langzamer gaat lopen.
Hier in Europa lopen de apparaten op 50Hz, waardoor het er onnatuurlijk gaat uit zien als je NTSC formaat op een Nederlandse tv kijkt bijvoorbeeld.
Nu maakt dat waarschijnlijk weinig uit als je gewoon wat filmpjes op youtube zet, maar stel dat je DVD's gaat branden en verkopen, dan is dat wel iets op rekening mee te houden.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:11

Voorlopig houd ik het op youtube indd muziek video's voornamelijk,
Zo zijn mijn instellingen van het opslaan.
Afbeelding

Zie ook dat ik mijn nieuwste video nog niet heb laten zien, al van een maandje geleden


Ben nu ook bezig met een video, maar die lukt niet echt :o
vooral de muziek ervoor vinden vind ik lastig, heb nu wel eentje maar ik kom niet echt verder ermee

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 13:29

Ik heb het meteen even opgezocht, vind ik zelf ook interessant, en inderdaad converteert youtube elke video in een formaat dat overal ter wereld zonder problemen kan worden bekeken, dus dan maakt het geen ene moer uit in welk formaat je de film bewerkt :D

Wat een lief filmpje!
Muziek is inderdaad altijd lastig, en goede muziek en audiokwaliteit is minstens zo belangrijk als goede beeldkwaliteit.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 14:37

Ik filmde eerst met een oude SLR maar die was een van de eerste met filmfunctie en had geen autofocus op de film zitten, dat was echt om gek van te worden. Ben nu geüpgrade naar eentje met viewfinder in het scherm en touchscreen, dan kan ik tijdens het filmen de focus bedienen en hij focust ook zelf.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:35

Emmaa_ schreef:
Ik filmde eerst met een oude SLR maar die was een van de eerste met filmfunctie en had geen autofocus op de film zitten, dat was echt om gek van te worden. Ben nu geüpgrade naar eentje met viewfinder in het scherm en touchscreen, dan kan ik tijdens het filmen de focus bedienen en hij focust ook zelf.


Welke heb jij dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 15:50

JoycexEnya schreef:
Emmaa_ schreef:
Ik filmde eerst met een oude SLR maar die was een van de eerste met filmfunctie en had geen autofocus op de film zitten, dat was echt om gek van te worden. Ben nu geüpgrade naar eentje met viewfinder in het scherm en touchscreen, dan kan ik tijdens het filmen de focus bedienen en hij focust ook zelf.


Welke heb jij dan?

Ik film nu met een Canon EOS 750D.

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:45

Emmaa_ schreef:
Ik film nu met een Canon EOS 750D.


Heb je ook ergens werk van jezelf staan?

En werken jullie ook onder een bedrijfsnaam?
Morgen krijg ik mijn schouderstatief binnen, mega leuk vind ik het. Ga daarna direct de video editten dus zal dan direct de link hier ook even droppen. :-)

Niet teveel verwachten hoor ik begin echt net..

'Edit: ging je website even bekijken en daar vond ik ook video's :-)'

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 19:57

De video's die op mijn website staan zijn geschoten met professionele apparatuur dus niet met mijn eigen camera helaas. Als je voorbeeldvideo's wil zien van deze specifieke camera kan je altijd op YouTube even zoeken, daar staan veel voorbeelden.

Ik werk onder een bedrijfsnaam ja, alles wat ik voor geld doe gaat ook via mijn bedrijf dat gewoon ingeschreven staat bij de KVK. Als je net begint is dat nog niet per se een vereiste, met veel particuliere opdrachtgevers kan je makkelijk gewoon afspraken maken over geld. Als je moet gaan factureren wordt het wat lastiger want vaak heb je daar een KVK en BTW-nummer voor nodig.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 20:47

Welk schouder statief heb je besteld?
Het lijkt me ook erg fijn werken. Ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar tot nu toe nog niet gekocht.
Fijn ook dat ie zo snel binnen is. Ik haal veel via Ebay, en dat duurt dan al snel een tot twee maanden :=

Gaaf dat je een eigen bedrijf hebt, Emma!
Alleen videografie? Krijg je veel opdrachten (als ik vragen mag)?

Super handig trouwens, een SLR die ook goed filmt. Ik heb nog een oude Nikon D50, maar die filmt helemaal niet, dus ik moet altijd camera switchen als ik wil filmen/fotograferen.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 20:55

Oh nee videografie is echt iets voor erbij dat ik nog aan het ontwikkelen ben maar waar ik me nog lang niet zeker genoeg over voel :)) Ik vind het vooral heel erg leuk en heb ook geïnvesteerd in een nieuwe camera + lenzen omdat ik straks een half jaar in het buitenland zit en dan graag wil kunnen filmen. Mijn bedrijfje is gericht op freelance tekstschrijven, zowel commercieel als journalistiek.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 21:08

Iets heel anders dus. Leuk als je dat kan combineren!
Gaaf dat je binnenkort naar het buitenland gaat. Altijd leuk om dat vast te leggen op film! Waar ga je heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:23

8nnemiek schreef:
Iets heel anders dus. Leuk als je dat kan combineren!
Gaaf dat je binnenkort naar het buitenland gaat. Altijd leuk om dat vast te leggen op film! Waar ga je heen?

Inderdaad heel fijn om te combineren, ik kan vanuit bestaande opdrachtgevers een beetje meedraaien in het filmen en ondertussen lekker oefenen voor mezelf. Ik ga naar Zuid Afrika! Half jaartje studeren :) Zeker genoeg te filmen daar :))

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:20

@Emma, bedoelde ook niet van je camera hoor, gewoon pure interesse in je 'Portfolio' om zo te zeggen! :-)
Tof dat je gaat filmen in het buitenland, heb je later ook veel aan!

@8nnemiek, ik heb deze via Bol.com ik zal hem even opzoeken.
https://www.bol.com/nl/p/schouderstatie ... 065389145/

dit is hem, ik heb via AliXpress nu ook maar even een camera packpack gekocht. gezien ik inmiddels al wat spul aan het verzamelen ben.. Handig om dan ook alles mee te kunnen nemen haha.
Ik ben eigenlijk altijd te ongeduldig voor Ebay etc idd omdat het zo lang duurt :P

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:21


anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 22:35

Emmaa_ schreef:
Camera backpack van Alie heb ik ook, als we dezelfde hebben is het een hele fijne koop :j Past veel in en hij voelt stevig genoeg. Weet alleen niet of je zo'n schouderstatief erin krijgt...

Dit is die van mij:
https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Colo ... 0.0.gQ3aDa



Bizar, het is precies dezelfde!! haha. Supertoevallig.
Denk niet dat je die statief er inkrijgt idd.. maargoed heb ik de rest wel allemaal bij elkaar..

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-18 11:10

Wat toevallig, ik heb die zelfde rugzak in mijn watch list op ebay staan :)) Maar helaas past mijn camera daar waarschijnlijk niet in, en ik heb geen losse lenzen maar vooral een hoop ander spul :+
Ik heb wel nog een handgreep en een ledlamp besteld.

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:15

Oh das wel lastig dan inderdaad.. Je verzamelt al zo snel zoveel he..

Ik heb mijn bedrijfsfilmpje af.. Helaas zonder statieven moeten filmen dus dat was lastig.
Het is echt nog het begin, dus wees niet te streng.. maar ben wel benieuwd naar wat jullie er van vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=fd_xK_-JG_Q

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-18 06:46

Heel gaaf en sterk filmpje :j Mooie belichting, en de geluidskwaliteit is ook prima. Een statief met vloeiende kop zou het inderdaad nog net wat mooier maken, maar verder ziet het er al hartstikke professioneel uit :D