[VRAAG] Filmtips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

[VRAAG] Filmtips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 14:22

Heyhoi!

Docent van mij heeft gevraagd of ik zijn les wil filmen en dan straks daarna kan nabewerken. Maar ik vroeg me af, waar moet ik precies op letten als ik ga filmen? :))
Behalve dan dat het object goed zichtbaar is. :')

Groetjes!

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 20:01

In het videografie topic zijn sowieso wel wat tips te vinden denk ik :j
[FK] [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders
Het belangrijkste bij het filmen van een les bv is dat de docent goed belicht is, bijvoorbeeld met het licht van een raam dat schuin van voren op hem gericht is of dmv lichtboxen of goede directe verlichting..
En goede audio is erg belangrijk. Een microfoon in een camcorder of mobiel geeft eigenlijk altijd vreselijk slecht geluid, en een lavalier of lapel microfoon of shotgun microfoon is eigenlijk bijna onmisbaar voor goed geluid.
Wanneer moet je de les filmen? Lavalier microfoons krijg je via ebay voor een euro en kun je aansluiten op een telefoon om het geluid apart op te nemen en later samen te voegen met het beeld.

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: [VRAAG] Filmtips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-17 20:10

Thanks voor de tips! Belichting, goeie. Had ik nog niet eens aan gedacht :o

Ik kan apparatuur van school lenen. Zit op een kunstschool dus ze hebben goede filmapparatuur gelukkig :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 21:07

Oh dat is helemaal handig, dat je apparatuur van de school kan gebruiken!
Dan zou ik sowieso de avv leraar vragen wat hij zou aanraden van wat er beschikbaar is aan apparatuur.
Als je licht hebt van een raam dan zou je aan de andere kant een softbox of gewoon een reflectiescherm kunnen gebruiken om de donkere kant van het gezicht net iets op te lichten, maar in veel gevallen is dat niet eens nodig.

Wil je er echt iets moois van maken? Dan is het leuk om twee camera’s te gebruiken waarvan eentje voor een long shot, op statief, dus waarbij de docent volledig in beeld is met bureau/bord/beamer erbij, en een medium shot waarbij alleen de docent in beeld is tot aan zijn borstkas. Die kun je later mooi samenvoegen.