[FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

[FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 17:55

Fotografie is fantastisch! En ik zou elk jaar wel een heel topic vol kunnen maken met alle foto's die ik dat jaar gemaakt heb, maar dit jaar doe ik het even anders. Sinds het voorjaar heb ik namelijk de analoge camera van mijn moeder overgenomen. Ik vond het een leuke uitdaging om de techniek van fotografie nog beter in de vingers te krijgen, naast dat het gewoon een leuke uitbreiding is op mijn assortiment.

De camera waar ik meer fotografeer is de 40 jaar oude Canon EF met een 50mm 1.8 lens. Er zit ook een 200 mm lens bij en inmiddels heb ik ook de 37 jaar oude Olympus van mijn vader, met zijn lenzen set en de collectie camera's van mijn vader waar onder andere polaroids tussen zitten. Maar dit jaar heb ik echt enkel met de EF gefotografeerd.

Mijn eerste vakantie dit jaar ging naar IJsland. Ik wilde het simpel houden en heb dus maar 1 soort rolletje meegenomen. Dit was na wat rondvragen Lomography Lady Grey (iso 400) geworden. Na wat uitproberen in Gent zelf en een beetje in IJsland is de eerste foto die goed genoeg is voor dit overzicht van het 2e rolletje.

1.
Afbeelding

Het 3e rolletje ging een beetje mis. Ik was overenthousiast en klikte voorbij de 36 foto's en trok vervolgens het filmpje volledig uit het rolletje. Met wat gepruts in een geimproviseerde bijna donkere ruimte heb ik het filmpje wel terug in het zwarte kokertje kunnen stoppen, maar het filmpje heeft toch nog wat extra licht gevangen. Eigenlijk vond ik het wel charme hebben!

2.
Afbeelding

En ook de volgende 2 foto's zijn van dit rolletje, maar zonder extra belichting.

3.
Afbeelding

4. Ik vind de scherpte diepte hier zo tof!
Afbeelding

Ook het 4e rolletje lukte aardig. En hier ben ik niet alleen mee in IJsland, maar ook in Schotland geweest.

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Om wat meer uit te proberen had ik last minute nog een zwart-wit Kodak rolletje (ook iso 400) bij mijn fotowinkel gekocht. Ik heb op de laatste dag in Schotland nog een foto hiermee gemaakt, maar de rest was wachten totdat ik hem in New York kon gebruiken.

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Ik was er in de tussentijd achter dat ik de grove korrel van de Lomography Lady Grey niet zo mooi vond. Ik ben daarom op zoek gegaan naar andere rolletjes en kwam zo uit op de Ilford HP5 (iso 400) en de Ilford Delta (iso 400). De HP5 heb ik in New York en IJsland gebruikt.

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

En in IJsland (ja, we zijn weer terug!) was ik de Delta gaan gebruiken.

14.
Afbeelding

En ookal is deze onscherp, ik vind de sfeer echt heel mooi!
15.
Afbeelding

Dat was mijn (eerste) jaar met analoge foto's! Op naar volgend jaar!
Misschien moet ik dan de camera van mijn vader ook maar gaan gebruiken en kijken of de polaroids nog werken.
Qua filmpjes ben ik er wel uit dat de iso 400 echt heerlijk universeel is!
De fijnere korrel van de Kodak, HP5 en Delta vind ik super. De kodak en HP5 bevallen me erg goed. Over de Delta ben ik nog niet uit... Maar er valt nog genoeg uit te proberen.
Mijn persoonlijke favoriet is foto 9. Wat vinden jullie?

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Re: [FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:10

Wat een mooi experiment met de verschillende films en wat een gave foto's.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Re: [FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:08

Thanks! :D Ik was niet zo bekend met analoog en had ook niet door dat filmpjes zo'n verschil uitmaakten! Wel erg leuk om achter te komen.

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 13:03

Je foto's zijn wel mooi, geeft ook een speciaal gevoel. Mis je alleen nu niet dat je de foto's enkel in zwart/wit hebt? Foto 3 of 4 hadden ook leuke kleuren foto's kunnen zijn denk ik

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: [FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 14:28

Wauw, ik vind het echt hele gave beelden! Zou je ook eens in kleur durven te experimenteren? :D Veel bruidsfotografen schieten tegenwoordig analoog, het is zo prachtig!
Ben echt verliefd op foto 5 <3 Je composities zijn ontzettend sterk en je weet ook echt mooi contrast vast te leggen in het zwart en wit.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: [FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:38

mooie foto´s, leuk om daarmee te experimenteren.

Anoniem

Re: [FOTO] Mijn eerste jaar analoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 12:29

Oooh, geweldig dit! Heerlijke composities en wat een sfeer in zwart wit, met de ruis soms, de scherpte of onscherpte. Alles past precies.

Lauraa

Berichten: 397
Geregistreerd: 13-07-12
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 23:52

Wow, mooie foto's! Ik vind die grove korrel wel heel mooi, foto 2 en 5 zijn mijn favorieten!

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 18:50

Wat een leuke reacties allemaal!
Ik heb nu pas tijd om uitgebreid te reageren.

The_Cat schreef:
Je foto's zijn wel mooi, geeft ook een speciaal gevoel. Mis je alleen nu niet dat je de foto's enkel in zwart/wit hebt? Foto 3 of 4 hadden ook leuke kleuren foto's kunnen zijn denk ik

Analoog is voor mij echt een aanvulling op mijn digitale camera. Vaak heb ik dus van de foto's ook nog wel een gelijkende foto in kleur. Toevallig zijn foto 3 en 4 juist foto's waar zeer weinig kleur in zat :P Dit is namelijk het landschap:
Afbeelding
Vooraan dus de stenen van foto 4 en achteraan de bergen van foto 3.

Ik heb echt heel bewust voor zwart-wit gekozen, omdat je dan echt weer terug naar de basis moet. Kijken naar het licht en compositie kiezen. Dat vind ik er juist super leuk aan! En dan kom ik dus op het bericht van Marit...

Marit schreef:
Wauw, ik vind het echt hele gave beelden! Zou je ook eens in kleur durven te experimenteren? :D Veel bruidsfotografen schieten tegenwoordig analoog, het is zo prachtig!
Ben echt verliefd op foto 5 <3 Je composities zijn ontzettend sterk en je weet ook echt mooi contrast vast te leggen in het zwart en wit.

Er is nog zo veel meer keuze in kleur... Dat ik dat bijna niet aan durf! Maar ik fotografeer eind april weer een bruiloft, dus misschien moet ik het toch maar eens proberen...!
En super bedankt voor je complimenten :o :o
En dat geldt ook voor de andere leuke berichten :D

Wat ik wel leuk vind om te zien is dat er veel mensen zijn die een voorkeur hebben voor de grove korrel. Wat ik persoonlijk dus veel minder mooi vind... ;)