[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gishi

Berichten: 369
Geregistreerd: 15-01-15
Woonplaats: Zuid Drenthe

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 21:14

Top! dan ga ik op zoek naar de STM versie, bedankt voor jullie antwoorden :)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:08


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:41

Mijn vraag hoort meer hier dus plaats ik.hem hier.

Maandag heb ik een nieuwe olympus body, namelijk de olympus om-d e-m5
Maar ik heb nog geen micro 4/3 lenzen.
Ik fotografeer voornamelijk dieren met name paarden en.Honden.
Ben me bewust dat een telezoom beter is maar ik fotografeer nu ook veel met mijn 14-54 mm en dat lukt best goed.

Zou ik gaan voor een kitlens 12-50 mm of toch voor de 40-150 mm? Natuurlijk micro four thirds.

Zelf heb ik al wel de gewone our thirds 40-150mm, 70-300mm en 14-54mm maar heb gelezen dat met de adapter de focussing trager gaat (scherpstellen dus). Lijkt me niet erg handig bij dieren.
Ik kan wel.best snel handmatig scherpstellen en gebruik dit ook steeds vaker maar bij dieren nog nooit gebruikt.
Dus wat doen?

Oja er zouden ook Panasonic micro four thirds lenzen passen op de OM-d e-m5 body.
Ik weet niet of er nog merken zijn?
Maximale budget voor een lens is 300€ nieuw of tweedehands

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 23:25

Bij nader onderzoek en vergelijken toch besloten de Olympus niet te kopen. Dus bovenstaande vraag is niet meer van toepassing

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:10

Bedankt voor je uitleg.
De f2.8 staat ook op mijn verlanglijstje hihi, maar nog maar jaartje bezig met fotografie, dus eerst maar eens met deze blijven 'oefenen'.

1.4 had ik inderdaad ook gezien, maar vraag me af of dat dan echt het verschil maakt.


ikke schreef:
hagelkruis schreef:
Iemand ervaring met de Canon EF Converter 2.0.
Vind het ook leuk om vogels enzo te fotograferen in de natuur.
En met mijn Canon 70-200 F4 kan ik vaak net niet dichtbij genoeg komen.

Even opletten dat je AF het blijft doen. Je levert ongeveer twee stops in en de AF gaat moeilijk doen als je boven f8.0 komt.
Alternatief kan de 1.4 zijn; die doet het in ieder geval op de 70-200 f4.0

De 2x extender doet het fluitend op de f2.8-versie (ik heb die set <3 )

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 14:54

Vraagje is de 70-200mm f4.0-5.6 van nikon een goede lens?
Of is in de toekomst overstappen op een 70-200mm f4 of f2.8 toch noodzakelijk als ik opdrachten wil gaan aannemen? Honden en.paarden

Dat gaat mijn keuze namelijk nog iets meer bepalen voor een nikon te kopen.
Heb een leuke aanbieding zien staan voor de d3300 met de 18-54mm en de 70-200mm
Maar ook zonder die 70-200mm
Lijkt me wat zot of vergooid geld om er in de toekomst twee te hebben met dezelfde zoom maar wel ene lichtsterker en dus beter en dan de andere dan ongebruikt laten liggen of verkopen met verlies.

Daarnaast nog een vraag. Welke lens voor in donkere binnenbakken? 50mm f1.8 ofzo?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 16:27

Wen Nikkor 70-200 f4-f5.6 bestaat naar mijn weten niet. Heb je een link?

Daarnaast moet je je goed afvragen wat je met een lens wilt gaan doen. Ga je hem voornamelijk gebruiken in donkere settings, dan is de 2.8 handig. Ga je voornamelijk buiten werken en wil je er mee reizen, dan is de f4 mogelijk handiger. Hij is Een pak lichter...

Ik heb de keuze gemaakt om mijn 2.8 weg te doen. Ik heb nu alleen een f4. De afgelopen 5 jaar bleek namelijk maar 2 procent van mijn foto's onder de f4 te zijn gemaakt. Makkelijke keuze!

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:16

Zijn er ervaringen met de
TAMRON 70-300mm F/4-5.6 Di
TAMRON 18-270MM PZD NIKON F/3.5-6.3
NIKON AF-P NIKKOR 18-55MM F/3.5-5.6G

Is voor hobbymatige paardenfotografie, voornamelijk portret, enkele rijfoto's

Heb een Nikon D3200
Weet niet precies hoe dat zit met je inzoombereik wat het handigste is.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:34

@nontie
De eerste is niet heel denderend.
De tweede is slechter dan 1. Vooral bewegend objecten zijn moeilijk vast te leggen om nog maar niet te zwijgen van de vreselijke distortie en abberratie.
De derde is ok maar niet een handige keuze voor portretten en paarden.

Kijk eens naar de Nikkor 55-200. Deze is qua prijs/kwaliteit een zeer leuke lens.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:40

@maaikemuis
Oh top dankjewel! Heb er niet zoveel verstand van en om voor de hobby een lens van 800of duurder aan te schaffen ging me wat ver vandaar mijn vraag :)

Is de 55-200 Nikkor ook nog prima in gebruik bij een binnenbak? Iets ruis is geen wereldramp, maar niet dat het echt mist voor de ogen wordt ofzo..

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 17:40

Ik kan tweedehands een Nikon 70-200mm f/2.8 VR (oude versie dus) overnemen voor €750. Ik moet er nog gaan kijken, dus iemand nog tips waar ik echt op moet letten? Sowieso natuurlijk krassen op het glas, voelen hoe soepel de ringen draaien, geluid etc. Maar zijn erg ook nog andere dingen die ik echt niet mag vergeten te bekijken?
Ik vind het vrij eng, heb altijd mijn lenzen nieuw gekocht dus ben erg bang een slechte aankoop te doen.
De lens is 8 a 10 jaar oud, maakt dit uit of doet dat er niet zo toe?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:11

Arantes schreef:
Ik kan tweedehands een Nikon 70-200mm f/2.8 VR (oude versie dus) overnemen voor €750. Ik moet er nog gaan kijken, dus iemand nog tips waar ik echt op moet letten? Sowieso natuurlijk krassen op het glas, voelen hoe soepel de ringen draaien, geluid etc. Maar zijn erg ook nog andere dingen die ik echt niet mag vergeten te bekijken?
Ik vind het vrij eng, heb altijd mijn lenzen nieuw gekocht dus ben erg bang een slechte aankoop te doen.
De lens is 8 a 10 jaar oud, maakt dit uit of doet dat er niet zo toe?


De vr-versie is gestopt in 2009, dus nieuwer gaat het niet worden. Het is wel een dijk van een lens. Hij wordt wel goedkoop aangeboden, vriendendienst, iets mis mee, of iemand die de waarde niet helemaal goed inschat. Je kan mazzel hebben.

Glas goed checken, af pinnen checken, sluiter checken en uitproberen met je camera en goed kijken of hij goed scherpstelt. Daarnaast goed kijken of er geen schimmel in zit en of de ringen makkelijk bewegen en zonder geluid.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:15

maaikemuis schreef:
Wen Nikkor 70-200 f4-f5.6 bestaat naar mijn weten niet. Heb je een link?

Daarnaast moet je je goed afvragen wat je met een lens wilt gaan doen. Ga je hem voornamelijk gebruiken in donkere settings, dan is de 2.8 handig. Ga je voornamelijk buiten werken en wil je er mee reizen, dan is de f4 mogelijk handiger. Hij is Een pak lichter...

Ik heb de keuze gemaakt om mijn 2.8 weg te doen. Ik heb nu alleen een f4. De afgelopen 5 jaar bleek namelijk maar 2 procent van mijn foto's onder de f4 te zijn gemaakt. Makkelijke keuze!

Bedoelde 54-200mm f4.0-5.6

Maar weet niet goed of ik die moet nemen.
Voornamelijk paarden en honden buiten (binnen neem ik de 18-55mm voor of andere met meer lichtsterkte)
Natuurlijk heb ik nog niet het budget voor de 70-200mm f4 of f2.8
Maar is dan de 55-200mm een.goede start?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:24

De 70-200 f4 of de f2.8 zijn de beste lenzen die je kunt krijgen in de formaat en met deze doeleinden. Alleen hangt daar een prijskaartje aan. Wanneer je dit nog niet kunt of wilt uitgeven (wat begrijpelijk is) is de 55-200 voor zijn prijs een prima alternatief.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 18:59

Dankjewel voor je advies maaikemuis, hij stond eigenlijk voor €1075 te koop maar ze ging akkoord met wat ik bood.
Hoop inderdaad dat er vanwege die prijs niet iets mis mee is, maar ik ga hem uitgebreid bekijken en testen en hopen dat het goed komt. Bij twijfel laat ik hem staan.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:19

Je kan mazzel hebben, mag ook wel eens toch?!?!zo heb ik mijn 16-35 f4 voor 650 euro meegekregen terwijl 1000 euro gangbaar is. Tot op de dag van vandaag heb ik er niets raars aan kunnen ontdekken.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:59

Haha ja dat is zeker waar! Nou we gaan het zien :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 14:56

maaikemuis schreef:
De 70-200 f4 of de f2.8 zijn de beste lenzen die je kunt krijgen in de formaat en met deze doeleinden. Alleen hangt daar een prijskaartje aan. Wanneer je dit nog niet kunt of wilt uitgeven (wat begrijpelijk is) is de 55-200 voor zijn prijs een prima alternatief.

Kan je met de 55-200mm ook zo een mooie DOF krijgen die vaak vlak achter het onderwerp (paard, mens, hond) begint en een stuk op de voorgrond ook wazig wordt?

Sowieso wil ik voor nikon D3200 of 3300 gaan. Het verschil tussen beide is minimaal dus zal voornamelijk het gevoel en ligging in de hand zijn die de doorslag geeft.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:59

Art_Ificious schreef:
maaikemuis schreef:
De 70-200 f4 of de f2.8 zijn de beste lenzen die je kunt krijgen in de formaat en met deze doeleinden. Alleen hangt daar een prijskaartje aan. Wanneer je dit nog niet kunt of wilt uitgeven (wat begrijpelijk is) is de 55-200 voor zijn prijs een prima alternatief.

Kan je met de 55-200mm ook zo een mooie DOF krijgen die vaak vlak achter het onderwerp (paard, mens, hond) begint en een stuk op de voorgrond ook wazig wordt?

Sowieso wil ik voor nikon D3200 of 3300 gaan. Het verschil tussen beide is minimaal dus zal voornamelijk het gevoel en ligging in de hand zijn die de doorslag geeft.

Met automatische focus minder dan handmatige focus, maar je kunt dat dus wel doen met de lens! Ik pb je morgen wel even :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 08:35

Top thnx xniieeenke

Vandaag naar een kodak kijken. 6maanden oud weinig kliks en precies die dat ik wil. De D3300 + 18-55 mm + 50-200 mm + schoudertas voor 525€ bespaar ik toch nog wat geld uit op een nieuwe set.
Wou immers eerst nieuw kopen maar toen zag ik deze op.kapaza en meteen een mail gedaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:19

Goedendag allen, ik heb ook even een objectief vraag waar ik na het gebruik van de zoekfunctie nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik maak hobbymatig foto's met mijn Canon 760D van (met name) personen en paarden en voor de rest gebruik ik hem voornamelijk om te filmen.

Ik heb momenteel de Canon EF-S 55-250mm F4.0-5.6 IS STM erop maar dit bevalt me niet. :n Ik moet toch vaak te ver van 'het object' staan en merk dat ik de zoom in de praktijk amper nodig heb.

Nu ben ik gaan zoeken naar een objectief die goed zou zijn voor het filmen en kom ik terecht bij de Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM maar omdat ik die voor de hobby wat prijzig vind kijk ik vooral naar de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS Canon.

Nu vroeg ik me echter af, is die objectief ook goed bruikbaar als ik foto's van dieren zoals o.a. paarden wil nemen? Portret fotografie lijkt prima te gaan als ik naar de sample pictures kijk.

(Ook andere/betere suggesties voor objectieven zijn welkom) :j

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:59

Na de vraag in het andere topic welke camera ik moest aanschaffen, is het de Canon 70D geworden.
Nu hier nog een vraagje :D

Ik zoek nog een simpele lens ter vervanging van mijn oude 18-55mm (beschadigd)
Ik zoek een beetje een gangbare lens voor naast mijn 75-300mm.
Is de 18-55 daar prima voor, of hebben jullie nog andere suggesties?
Ik fotografeer veelal honden, paarden en kinderen, zowel actie als portret.

Niet te duur, het is maar hobbymatig :) Dus rond de €200,- ongeveer.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:16

Miracle_ schreef:
Na de vraag in het andere topic welke camera ik moest aanschaffen, is het de Canon 70D geworden.
Nu hier nog een vraagje :D

Ik zoek nog een simpele lens ter vervanging van mijn oude 18-55mm (beschadigd)
Ik zoek een beetje een gangbare lens voor naast mijn 75-300mm.
Is de 18-55 daar prima voor, of hebben jullie nog andere suggesties?
Ik fotografeer veelal honden, paarden en kinderen, zowel actie als portret.

Niet te duur, het is maar hobbymatig :) Dus rond de €200,- ongeveer.

De 75-300 of de 70-300??
De 75-300 is een leuk gooi- en smijtlensje; de 70-300 is best wel ok (zit ook wat prijs- en kwaliteitsverschil tussen).
De L-serie 70-200 is een goed alternatief, maar de simpelste versie zit al op minimaal twee keer jouw budget.

Wil je kwalitatief aansluiten op de 75-300, ga dan voor de 15-85. Ook niet binnen je budget te koop, maar wel een dijk van een stukkie glas:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... -6-is-usm/ Enig zoekwerk moet je aan een goede occasion kunnen helpen, maar ze zijn niet op elke straathoek te vinden.


MoriYT schreef:
Goedendag allen, ik heb ook even een objectief vraag waar ik na het gebruik van de zoekfunctie nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik maak hobbymatig foto's met mijn Canon 760D van (met name) personen en paarden en voor de rest gebruik ik hem voornamelijk om te filmen.

Ik heb momenteel de Canon EF-S 55-250mm F4.0-5.6 IS STM erop maar dit bevalt me niet. :n Ik moet toch vaak te ver van 'het object' staan en merk dat ik de zoom in de praktijk amper nodig heb.

Nu ben ik gaan zoeken naar een objectief die goed zou zijn voor het filmen en kom ik terecht bij de Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM maar omdat ik die voor de hobby wat prijzig vind kijk ik vooral naar de Sigma 17-50mm F2.8 EX DC OS Canon.

Nu vroeg ik me echter af, is die objectief ook goed bruikbaar als ik foto's van dieren zoals o.a. paarden wil nemen? Portret fotografie lijkt prima te gaan als ik naar de sample pictures kijk.

(Ook andere/betere suggesties voor objectieven zijn welkom) :j

Wat is er dan met de standaard 18-55 die bij de 760 geleverd wordt?
Op enige afstand staan geeft veelal betere perspectieven, dus dat een nadeel noemen is niet helemaal terecht.
Sigma is nooit helemaal mijn ding geweest, ik ga dan liever voor Tokina, maar daar hangen ook prijskaartjes aan:
https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... ct=Tokina&

Anoniem

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:09

Die standaard 18-55 heb ik niet. Ik heb een losse body gekocht. En de afstand is wel een nadeel als je beperkte ruimte hebt... helaas heb ik dat zeer regelmatig, dus daarom ben ik op zoek naar een objectief die daar bij past. :O

Prijskaartje is wel een dingetje ja :j

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:25

Ik heb de tamron 17-50 2.8 en die bevalt hier erg goed :j
Occasion zit die rond de 250 euro