[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myou
Berichten: 921
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 14:27

ikke schreef:
myou schreef:
Hee lieve bokkers,

Wat zouden jullie doen; ik ben in het bezit van een canon 55-250 IS II, zouden jullie deze omruilen voor een 70-200 F4 L (Non IS)?

Mijn gedachtegang is dat je met paarden de IS niet nodig hebt, en aangezien het een L lens is, dat je qua kwaliteit sowieso vooruit gaat... Maar ik ben benieuwd naar jullie mening, het is uiteraard een oudere versie van de lens...

Waarom zou je inleveren op functionaliteit (IS)??

Er zijn meer omstandigheden te bedenken waarbij IS je WEL kan helpen dan dat er omstandigheden zijn waarbij dat niet zo is.
Zie mijn vorige post. Beetje leuk zoekwerk levert je vroeger of later een L-serie met IS op die betaalbaar is.


Daar heb je waarschijnlijk wel een goed punt.
Dan zou het idd zonde zijn om de 55-250 in te ruilen daarvoor, want het is natuurlijk gewoon een prima lens.

Dit ging overigens wel over een lens in een wat lagere prijs klasse (400,-). De stap naar IS erbij is wel een grote sprong in het budget.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:35

Ik zou gewoon de 55-250 behouden

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 09:53


Anoniem

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:08

Heeft iemand van jullie ervaring met de 24mm 2.8 voor Canon? Echt het pannenkoekmodel bedoel ik dan, dus de STM ipv de USM.

Nicole21

Berichten: 1952
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:07

Zo kom ik weer eens om advies vragend :+. Heb wel vaker een vraag gesteld in deze richting, over de 24-70, maar goed die is nog wat te ver boven mijn budget.

Eigenlijk ben ik voor de vakantie (duurt nog even :D) op zoek naar een leuke groothoek lens. Ik gebruik nu de 35mm (op FF) maar dit is een DX lens, dus last van vignettering. Nou is dit prima weg te werken en ondervind ik er niet altijd hinder van, maar ik wil gewoon een lens geschikt voor FF mét dus (meer) groothoek.

Ik zat te kijken naar een:
- Tokina 11-16 f/2.8 of een
- Nikon (of Tokina) 12-24 f/4 (aangezien het met name voor landschappen zal zijn, is f/4 voldoende).

Omdat het geen hele dure lens hoeft te zijn (of nou ja eigenlijk mag zijn, na aanschaf van een nieuwe body :')), neig ik meer naar de Tokina. Maar om eerlijk te zijn heb ik niet zo veel ‘verstand’ van Tokina. Iemand die mij verder kan/wil helpen, of nog andere opties heeft? :D

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:25

Beide genoemde lenzen zijn DX lenzen....

Edit: Tokina heeft een 16-28 en een 17-35 voor een FF. De lenzen die ik van Tokina heb zijn zeer fijn en je zou deze lenzen eens kunnen onderzoeken.

Verder de Nikkor 16-35 f4. Waanzinnig stukje glas, alleen tweedehands al snel 900 euro
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 19-01-17 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole21

Berichten: 1952
Geregistreerd: 29-12-09
Woonplaats: Onnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 14:32

Oh ja oliebol, zit ik net te verkondigen dat ik een FX lens wil _O-. Ik wou zeggen er was iets mee; nou dat dus, wat STOM! Had ze bekeken toen ik nog een crop camera had.

Weet jij zo nog andere goedkope opties? Of kom je dan snel op een €1000+ lens?

Edit: Het is meer voor vakanties, dus de Nikon hoeft wat mij betreft niet per se. Ik ga eens even op zoek naar die Tokina's die jij noemt. Dank je! :D

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:35

Hoi!
Ik kom even binnenvallen :)
Aantal jaar geleden heb ik tijdens een actie van de Mediamarkt een spiegelreflex incl 2 objectieven gekocht, namelijk de Canon EOS 1100D met (even uit mijn hoofd) een 18-55 en 75-300. Ik ben de laatste tijd wat gaan zoeken naar een mogelijk nieuw objectief en toen is mijn oog gevallen op een EF 50mm f/1.8 STM. Maarr toen ben ik er ook achter gekomen dat mijn 1100D niet bepaald een goede camera is. Zou het dan zonde zijn om een nieuw objectief te komen? Als in, kan ik dan beter doorsparen voor een betere body of kunnen mijn huidige body en dan die 50mm prima in combinatie met elkaar gebruikt worden?
Ik fotografeer als hobby dus het is niet per se mijn doel om perfecte foto's te maken.

Ps. De reden dat ik naar een nieuwe lens ben gaan kijken is omdat ik met mijn andere twee lenzen de laatste tijd steeds meer zit te prutsen met scherpstellen, vandaar dat mijn oog op STM viel.

Bagheera_206

Berichten: 25895
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 07:56

Marit_P schreef:
Hoi!
Ik kom even binnenvallen :)
Aantal jaar geleden heb ik tijdens een actie van de Mediamarkt een spiegelreflex incl 2 objectieven gekocht, namelijk de Canon EOS 1100D met (even uit mijn hoofd) een 18-55 en 75-300. Ik ben de laatste tijd wat gaan zoeken naar een mogelijk nieuw objectief en toen is mijn oog gevallen op een EF 50mm f/1.8 STM. Maarr toen ben ik er ook achter gekomen dat mijn 1100D niet bepaald een goede camera is. Zou het dan zonde zijn om een nieuw objectief te komen? Als in, kan ik dan beter doorsparen voor een betere body of kunnen mijn huidige body en dan die 50mm prima in combinatie met elkaar gebruikt worden?
Ik fotografeer als hobby dus het is niet per se mijn doel om perfecte foto's te maken.

Ps. De reden dat ik naar een nieuwe lens ben gaan kijken is omdat ik met mijn andere twee lenzen de laatste tijd steeds meer zit te prutsen met scherpstellen, vandaar dat mijn oog op STM viel.


Die 50mm doet het prima met jouw body. Wat wil je er eigenlijk mee gaan fotograferen?

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 10:03

Bagheera_206 schreef:
Die 50mm doet het prima met jouw body. Wat wil je er eigenlijk mee gaan fotograferen?


Vanalles eigenlijk, wat op mijn pad komt :)
Ik vind dieren en natuur het leukste om op de foto te zetten, maar ik neem ook altijd mijn camera mee op vakantie, dus dan is het maar net waar ik een foto van wil maken :j

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:08

Hallo allemaal, ik heb een Nikon D5300 en deze heb ik gekocht samen met de 18-105mm lens. Nu merk ik bij de paardenfotografie dat ik echt net een stukje zoom mis, en daarnaast ook lichtgevoeligheid. Bij een beetje bewolkt weer moet ik de iso al op minstens 1000 zetten en ik vind dit niet mooi voor de foto's.
Nu zou ik heel graag de Nikon 70-200 f/2.8 willen maar die is helaas echt veel te duur, zelfs tweedehands. Zou de Sigma of Tamron 70-200 f/2.8 een goed alternatief zijn? Of misschien de Nikon 18-300mm f/3.5-6.3?
Of misschien heeft iemand andere opties?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 14:07

Echt budget kom je uit op de Nikkor 55-200, qua prijs en kwaliteit is dat best een leuke lens. Wil je meer zoom, dan kun je kijken naar de Nikkor 70-300 vr of vr2. Stukje duurder maar geeft net een beetje meer, tweedehands wil de vr nog wel eens opduiken voor 350-400 euro. Wil je echt naar een 2.8 lens, dan hangt daar een prijskaartje aan vast. De wat oudere Nikkor 2.8 versies zijn te vinden voor 1000 euro tweedehands. De tamron en Sigma (de goede varianten) zijn ook een dikke 1000 euro. tamron heeft ook een 70-200 voor een 800 euro uitgebracht, maar deze stelde mij enorm teleur, enorme onscherpte.

Je zou ook nog op zoek kunnen gaan naar een sigma 50-150 2.8. Mis je een tikkeltje zoom, maar hij is wel lichtsterk en haarscherp. Enig nadeel, ze worden niet meer gemaakt. Tweedehands doen ze tussen de 400 en 500 euro.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 16:12

maaikemuis schreef:
Echt budget kom je uit op de Nikkor 55-200, qua prijs en kwaliteit is dat best een leuke lens. Wil je meer zoom, dan kun je kijken naar de Nikkor 70-300 vr of vr2. Stukje duurder maar geeft net een beetje meer, tweedehands wil de vr nog wel eens opduiken voor 350-400 euro. Wil je echt naar een 2.8 lens, dan hangt daar een prijskaartje aan vast. De wat oudere Nikkor 2.8 versies zijn te vinden voor 1000 euro tweedehands. De tamron en Sigma (de goede varianten) zijn ook een dikke 1000 euro. tamron heeft ook een 70-200 voor een 800 euro uitgebracht, maar deze stelde mij enorm teleur, enorme onscherpte.

Je zou ook nog op zoek kunnen gaan naar een sigma 50-150 2.8. Mis je een tikkeltje zoom, maar hij is wel lichtsterk en haarscherp. Enig nadeel, ze worden niet meer gemaakt. Tweedehands doen ze tussen de 400 en 500 euro.

At your service:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... 0mm-f-4-2/ hebben ze er 3 van.
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... 0-200mm-f/

Oh, en voor de liefhebbers van grote gaten:
https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... mm-f-2-8g/
Sorry, kon ik even niet laten }:)

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:36

Bedankt Maaikemuis en ikke! Die Sigma 50-150mm klinkt ook erg interessant, lees er verschillende goede dingen over. Ik kan alleen geen winkel vinden die hem verkoopt, is hij alleen nog tweedehands beschikbaar?
En is eventueel de Sigma 70-200 f/2.8 anders een goed alternatief?

En iemand toevallig ervaring met deze: https://www.cameratools.nl/occasions/oc ... informatie of https://www.camerashop.nl/product/46689 ... vr-dx.html ? Of merk je dan echt veel verschil in vergelijking met f/2.8?

Het hoeft overigens niet heel erg budget te zijn, maar ongeveer rond €750 - €800 is wel mijn max.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:36

Oh ja! De 70-200 f4. Iets minder lichtsterk maar mijn werkpaard!! Zelden zo blij geweest met een aankoop. En groot voordeel, hij is tilbaar.

Beide lenzen zou ik niet doen omdat je dan enorm inboed op kwaliteit. Deze twee lenzen zijn alleen handig omdat je niet hoeft te wisselen, maar de nadelen zijn aanwezig. Distortie op de grootste hoeken, zachtheid wanneer je inzoomt. Abberratie en vignetting. Het zoombereik is eigenlijk te groot om in de lens te passen met een perfect resultaat.

Ik heb jaren gewerkt met een 18-200 Nikkor. En in woestijnen en op bergrichels is het wisselen van je lens niet verstandig. Dat waar ik hem voor mee had. Maar onverdeeld gelukkig maakte hij niet. Ik had er in de nabewerking veel werk aan en uitvergrotingen waren matig.

De 50-150 sigma is alleen nog tweedehands verkrijgbaar. Er was te weinig afzetmarkt voor. Mocht je er een tegenkomen grijp je kans! Ik was die van mij binnen 3 dagen kwijt.

Van de sigma zijn meerdere versies in omloop. Qua beeld zijn ze ok tot goed. Alleen de AF wil nog wel eens moeite hebben met bewegende onderdelen.

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:04

Wederom bedankt maaikemuis voor je uitgebreide reactie!
Ik heb de 70-200 f/4 opgezocht en ik denk dat dat de beste optie voor me is nu :) Wel iets boven budget tweedehands maar dan toch nog maar even doorsparen.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:19

Iemand ervaring met de Canon EF Converter 2.0.
Vind het ook leuk om vogels enzo te fotograferen in de natuur.
En met mijn Canon 70-200 F4 kan ik vaak net niet dichtbij genoeg komen.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:15

Marit_P schreef:
Hoi!
Ik kom even binnenvallen :)
Aantal jaar geleden heb ik tijdens een actie van de Mediamarkt een spiegelreflex incl 2 objectieven gekocht, namelijk de Canon EOS 1100D met (even uit mijn hoofd) een 18-55 en 75-300. Ik ben de laatste tijd wat gaan zoeken naar een mogelijk nieuw objectief en toen is mijn oog gevallen op een EF 50mm f/1.8 STM. Maarr toen ben ik er ook achter gekomen dat mijn 1100D niet bepaald een goede camera is. Zou het dan zonde zijn om een nieuw objectief te komen? Als in, kan ik dan beter doorsparen voor een betere body of kunnen mijn huidige body en dan die 50mm prima in combinatie met elkaar gebruikt worden?
Ik fotografeer als hobby dus het is niet per se mijn doel om perfecte foto's te maken.

Ps. De reden dat ik naar een nieuwe lens ben gaan kijken is omdat ik met mijn andere twee lenzen de laatste tijd steeds meer zit te prutsen met scherpstellen, vandaar dat mijn oog op STM viel.


Hoezo is de 1100D niet bepaald een goede camera?

Marit_P
Berichten: 428
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:45

Courses schreef:
Marit_P schreef:
Hoi!
Ik kom even binnenvallen :)
Aantal jaar geleden heb ik tijdens een actie van de Mediamarkt een spiegelreflex incl 2 objectieven gekocht, namelijk de Canon EOS 1100D met (even uit mijn hoofd) een 18-55 en 75-300. Ik ben de laatste tijd wat gaan zoeken naar een mogelijk nieuw objectief en toen is mijn oog gevallen op een EF 50mm f/1.8 STM. Maarr toen ben ik er ook achter gekomen dat mijn 1100D niet bepaald een goede camera is. Zou het dan zonde zijn om een nieuw objectief te komen? Als in, kan ik dan beter doorsparen voor een betere body of kunnen mijn huidige body en dan die 50mm prima in combinatie met elkaar gebruikt worden?
Ik fotografeer als hobby dus het is niet per se mijn doel om perfecte foto's te maken.

Ps. De reden dat ik naar een nieuwe lens ben gaan kijken is omdat ik met mijn andere twee lenzen de laatste tijd steeds meer zit te prutsen met scherpstellen, vandaar dat mijn oog op STM viel.


Hoezo is de 1100D niet bepaald een goede camera?


Oh ik bedoelde niet per se dat hij slecht is, maar het is inmiddels al een verouderd model en is natuurlijk al versleten van de jaren dat ik hem al heb :)
Ik heb de 50mm afgelopen vrijdag toch al gekocht en heb er geen moment spijt van gehad!
Wel even wennen dat het geen zoomlens is, maar dan denk je des te meer na over de compositie :j

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:04

hagelkruis schreef:
Iemand ervaring met de Canon EF Converter 2.0.
Vind het ook leuk om vogels enzo te fotograferen in de natuur.
En met mijn Canon 70-200 F4 kan ik vaak net niet dichtbij genoeg komen.

Even opletten dat je AF het blijft doen. Je levert ongeveer twee stops in en de AF gaat moeilijk doen als je boven f8.0 komt.
Alternatief kan de 1.4 zijn; die doet het in ieder geval op de 70-200 f4.0

De 2x extender doet het fluitend op de f2.8-versie (ik heb die set <3 )

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:21

Marit_P schreef:
Courses schreef:

Hoezo is de 1100D niet bepaald een goede camera?


Oh ik bedoelde niet per se dat hij slecht is, maar het is inmiddels al een verouderd model en is natuurlijk al versleten van de jaren dat ik hem al heb :)
Ik heb de 50mm afgelopen vrijdag toch al gekocht en heb er geen moment spijt van gehad!
Wel even wennen dat het geen zoomlens is, maar dan denk je des te meer na over de compositie :j


Ik heb een 5DII, die is ondertussen uit 2008 :+ Bijna 10 dus alweer. Doet het ook nog prima. Je body is niet zo heel belangrijk, als 'ie nog prima functioneert kun je veel beter investeren in goed glas.

Gishi

Berichten: 369
Geregistreerd: 15-01-15
Woonplaats: Zuid Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:53

Hoi ik kom even binnenvallen.

Omdat de zoomlens die ik nu heb ontzettend oud aan het worden is en ik merk dat kwaliteit achteruit gaat, ben ik op zoek gegaan naar een goede budget vervanger voor het fotograferen van paarden. Nu kwam ik uit op de canon 55-250 en ik lees daar erg goede reacties over. Nu zijn er verschillende soorten en het is mij nou nog niet erg duidelijk welke nou de 'beste' is. Ik heb een Canon 1100D

Dit zijn de soorten die ik heb gevonden:
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM
Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 iS II
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

Graag hoor ik jullie ervaringen en ik sta natuurlijk altijd open voor andere opties :)

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:06

Gishi schreef:
Hoi ik kom even binnenvallen.

Omdat de zoomlens die ik nu heb ontzettend oud aan het worden is en ik merk dat kwaliteit achteruit gaat, ben ik op zoek gegaan naar een goede budget vervanger voor het fotograferen van paarden. Nu kwam ik uit op de canon 55-250 en ik lees daar erg goede reacties over. Nu zijn er verschillende soorten en het is mij nou nog niet erg duidelijk welke nou de 'beste' is. Ik heb een Canon 1100D

Dit zijn de soorten die ik heb gevonden:
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM
Canon EF-S 55-250mm F/4-5.6 iS II
Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS

Graag hoor ik jullie ervaringen en ik sta natuurlijk altijd open voor andere opties :)

De STM is degene die nu courant is (nieuw te koop) de rest is alleen nog tweedehands te krijgen. Ik denk niet dat je de verschillen terug gaat zien in je foto's dus neem de beste lens voor de mooiste prijs (tweedehands) of koop 'm nieuw.
De volgorde zoals je die nu hebt opgeschreven is van nieuw naar oud.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:17

Ik heb de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM en zeer tevreden over! STM is vooral ook fijn om eens mee te filmen omdat ie erg stil is.

Ook is ie nieuw niet heel erg duur.
Alhoewel hij nu duurder is dan waarvoor ik hem toen gekocht heb (200 incl zonnekap, lens doekje en filter "setje" (uv filter en polarisatie filter), nu vind ik m rond de 200 alleen lens (ik zocht even snel op Google en zag "2.000" staan, ik schrok, maar aangezien ik in Zweden zit zoekt ie in kronen :') )).

Maar ik kan je zeker de STM aanraden! Sowieso fijn dat ie zo stil is.

Courses

Berichten: 9945
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 20:44

55-250 IS heb ik een tijdje gehad, prima objectief :) Als de STM een upgrade is van de IS versie dan zeker doen, kan alleen maar een leuk stukje glas zijn voor weinig geld.