Fotocamera + verzekering.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HaKuNaMaTa

Berichten: 2405
Geregistreerd: 15-07-12

Fotocamera + verzekering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 23:06

Hoi bokkers,

Sinds een week heb ik een uitbreiding gekregen in mijn fotografie materiaal, (Lees een Canon EOS 5D mark IV + lens.) Wat mij betreft is dit in combinatie met met EOS 760D en diverse lenzen zeker de moeite waard om hier een verzekering voor af te sluiten.

Maar ik zit er een beetje mee ''waar'' Ik heb al bij de ZLM gekeken voor een verzekering. Dit is niet duur (15/16 euro in de maand). Maar ik vraag me af zijn er bokkers die hun camera en benodigheden verzekerd hebben? Zo ja waar? en waarom daar? en wat betaal je in de maand hiervoor (als ik zo vrij mag zijn)

Of zeg je van nee niet doen, maar waarom dan niet?

Graag hoor ik jullie mening hierover!

xliefs,
aMomentLT

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 09:00

Ik heb m'n fotospul hier verzekerd: http://www.apparatuurverzekering.nl
Je kan de premie online berekenen. Dat is afhankelijk van de verzekerde waarde.

Ik heb nog nooit schade gehad *even afkloppen* dus hoe ze zijn met uitbetalen weet ik niet.
Wel is het heel makkelijk om apparatuur toe te voegen na aankoop of om uit de verzekering te halen als je wat verkoopt.

Waarom wel? Ik neem de boel ook mee naar de andere kant van de wereld en een gewone reisverzekering dekt vaak maar zeer beperkt fotospul.
En het risico dat ik een combi van 10.000 uit m'n handen laat kletteren vond ik wat te groot :o

Anoniem

Re: Fotocamera + verzekering.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:59

Ik heb geen verzekering voor m'n apparatuur.
Ik fotografeer al sinds m'n 12e... Dat is nu dus al 21 jaar inmiddels.
En in die periode heb ik nog nooit schade veroorzaakt.

Als ik al die tijd € 15,- per maand zou hebben betaald, zou ik € 3.780,- hebben uitgegeven aan iets dat onnodig bleek al die tijd.

Daar kun je alweer een leuke body + objectief voor aanschaffen.

Nederland is één van de meest over-verzekerde landen ter wereld. Vraag je dus eerst af of je zo'n verzekering wel echt nodig hebt.
Iemand die voorzichtig en zuinig is kan inderdaad ook een keer "pech" hebben. Maar heel veel hangt af van hoe je met je apparatuur om gaat.

Veel professionele fotografen laten hun setje van € 7.500,- losjes aan de vingers vlak over de grond slingeren, butsen regelmatig ergens tegenaan, laten het spul wel eens in de auto liggen, lenzen wisselt boven een harde ondergrond, etc.

Ik kijk daar dan wel eens echt totaal verbaasd naar.
Maar dan begrijp ik ook dat zo'n persoon een verzekering nodig heeft. Want daar zal ongetwijfeld een paar keer wat vallen of beschadigen.



Controleer wel heel goed de dekking van je verzekering.
Wat is je eigen risico, wat valt onder de dekking en vooral: wat valt níet onder de dekking.

Ik zie dat je een "fotografie-naam" hebt. Veel verzekeringen keren niet uit bij "zakelijk gebruik".
Daar valt ook onder dat je voor een tientje bij een kennis foto's maakt.
Dus check ook hoe dat zit bij je verzekering en wat de extra kosten zijn voor zakelijke dekking.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:46

Het ligt er niet alleen aan hoe je er mee om gaat maar ook waar je fotografeert.
Als je voornamelijk in de studio bezig bent en eens de camera meeneemt naar het bos of de manege en hem steeds netjes opbergt in een tas, is dat al heel anders dan dat ie 3 weken in Afrika in een hobbelende auto op de grond tussen je voeten ligt. En nee, steeds netjes opbergen gaat niet, tenzij je alle actie wilt missen.
Of fotograferen vanuit een klein bootje, het statief in het stromende beekje zetten voor die ene foto...

En als ik een pro body met 500mm lens van het statief laat kletteren, wil ik liever niet een paar jaar moeten sparen om weer zoiets terug te kunnen kopen.
Misschien is dat anders als je die 10.000+ zo ergens hebt liggen, maar dat heb ik niet :+