Wat wil jíj betalen en krijgen bij een (dier)fotoreportage?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Wat wil jíj betalen en krijgen bij een (dier)fotoreportage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:47

Hallo iedereen,

Ik heb inmiddels een nieuwe fotografienaam en ik heb besloten dat ik nog eens kritisch naar mijn prijzen en wat je ervoor krijgt wil kijken.

Daarom vroeg ik me af wat jullie bokkers nu redelijke prijzen vonden en wat je hierbij geleverd krijgt! Ik wil mijn prijzen namelijk zo helder mogelijk houden zodat dit ook duidelijk is voor de klant.

Ik ben op zijn minst zo'n 6 uur bezig met één enkele shoot. Dit is de shoot zelf (2u) en het nabewerking (minimaal 100 foto's à 2 minuten = 3,3 uur, al maak ik vaak meer dan 100 foto's wat de 'bewerktijd' langer maakt). De voorbereiding laat ik even achterwege. Om kwaliteit te waarborgen fotografeer ik in RAW en ik werk daarnaast nog halstertouwen, paaltjes en wondjes weg, wat gewoon tijd kost. (Een foto met prikpaaltjes zal dus gemiddeld langer duren, gemiddeld zo'n 5-8 minuten)

Laten we voor het gemak even van 6u uitgaan.
Met een uurtarief van €10,- (wat volgens mij toch best aan de lage kant zit) kom je dus uit op 60,-. Voor mijn beginnend ontwerpbedrijfje reken ik nu 15€ per uur, dan zou je uitkomen op €90,-. En als ik deze prijzen reken heb ik het verslijten van mijn apparatuur er nog niet bijgerekend.
Daarnaast moet ik, omdat ik 'wit' werk en ingeschreven sta bij de KVK, ook 21% belasting in mijn prijs hebben zitten. Momenteel studeer ik nog, maar later zal ik van mijn ontwerpen en mijn fotografie wel moeten rondkomen.

Mijn oude site is imandraphotography.com (foto's zijn wel aan de oude kant, mijn nieuwe portfolio zal kwalitatief beter zijn).

Wat vinden jullie van dit soort prijzen en wat zou je ervoor terug willen zien? (Denk aan een x€ nabesteltegoed, aantal webformaten, aantal grote formaten, achtergrondfoto voor de computer, verschillende formaten afdrukken etc.) ik zie veel fotografen pakketten aanbieden: digitaal (aantal originelen + webformaten), afdruk (aantal afdrukken van verschillende groottes) en een combi hiervan (bijv 30 euro nabesteltegoed).

Ben wel erg benieuwd, gezien een aantal discussies die hierover zijn ontstaan. :)

Odysseus

Re: Wat wil jíj betalen en krijgen bij een (dier)fotoreportage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:45

Ik zat zelf eens te denken om een shoot te boeken... Wat ik wil:

-Tussen de 10 en 20 foto's op webformaat voor gebruik op FB/Bokt
- Persoonlijke fotopagina zodat ik zelf kan uitzoeken welke foto's ik krijg en of ik daaruit wil nabestellen
- Een nabesteltegoed zou ook wel leuk zijn

Wat ik ervoor wil betalen:
Tussen de €100 en €150 (beetje afhankelijk of je 10 of 20 foto's op webformaat krijgt).

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:22

Focussed schreef:

- Persoonlijke fotopagina zodat ik zelf kan uitzoeken welke foto's ik krijg en of ik daaruit wil nabestellen

Tussen de €100 en €150 (beetje afhankelijk of je 10 of 20 foto's op webformaat krijgt).

Dus die persoonlijke fotopagina vindt je wel belangrijk en fijn?
Want bij de ene fotograaf kan dat wel, de andere zoekt zelf (op basis van diegene z'n mening/expertise) de foto's uit natuurlijk.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:25

Focussed schreef:

Voor en bedrag tussen de €100 en €150 vind ik persoonlijk 10 foto's wel een beetje weinig. Dan zou ik liever op €150 gaan zitten met de wetenschap dat ik 20 foto's zou krijgen!
Nabesteltegoed is inderdaad sympathiek, maar hoeft voor mij niet te uitgebreid. 2 Foto's ofzo, de rest die ik echt als foto (dus niet digitaal) zou willen zou ik gerust wat voor bij willen betalen.
Nogmaals, dit is puur persoonlijke voorkeur :) !

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:19

Een nabestelpagina zou voor mij niet zo belangrijk zijn, ik zou gewoon 20 netjes nabewerkte webformaten willen.

Daarbij is nabesteltegoed altijd leuk.

dit alles dan voor rond 100 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:08

Zolang ik een goede kwaliteit krijg, zou ik rond de 80/100 euro betalen voor een fotoreportage. Ik verwacht dan wel het volgende:

- Een naar eigen keuze in te delen fotoreportage (dus portret,actie en evt. rijfoto's)
- Een Nabestelpagina
- Rond de 5/10 webformaten die netjes zijn nabewerkt (touwtjes weg e.d.)

Een nabesteltegoed is altijd wel leuk.

Plus, het belangrijkste misschien nog wel. Een gezellige fotograaf die weet waar hij/zij mee bezig is, en die aan kan geven hoe de beste foto's worden geschoten (qua licht en compo)

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:16

Ik ga volledig mee in wat Focussed zegt.
Zelf zou ik het fijner vinden dat ik mijn foto's zelf zou kunnen uitkiezen (natuurlijk mag de fotograaf zelf ook voorstellen doen want hij heeft hierin meer ervaring tenslotte maar uiteindelijk zijn het nog altijd foto's genomen voor jezelf dus vind het altijd fijner dat ik zelf kan kiezen.)

Ik zou dan ook liever €150 betalen maar dan ongeveer een 20tal foto's hebben... Liever iets meer foto's voor een hoger bedrag dan voorbeeld €80 tot €100 te betalen en dan maar 10foto's te hebben.

Dit is natuurlijk elk zijn keuze.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 19:26

OK, dus even samengevat:

- Shoot kost rond de €100,-
- Na afloop kan je 15-20 foto's van een nabestelpagina zelf uitkiezen (misschien met een icoontje oid erbij van 'favorieten van de fotograaf'), netjes nagewerkt (incl touwtjes etc weg)
- Nabesteltegoed in de prijs inbegrepen is fijn, maar niet een te hoog bedrag.

Nog meer mensen die hun voorkeur willen uitspreken? Wil mijn diensten natuurlijk goed aan de klant aanpassen :'D!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 21:49

Nou ja, kosten zijn ook heel erg gelinkt aan de kwaliteiten van een fotograaf. Voor de een vind ik €100 een hele prima prijs, voor de ander zou ik het nooit betalen.
Eigenlijk is deze vraag helemaal niet e beantwoorden, omdat hij veel te algemeen is. Wil je weten wat mensen willen geven en krijgen bij JOU vind ik het wel een redelijke vraag, maar in z'n algemeenheid kan ik daar echt geen antwoord op geven.

Het lijkt me niet de bedoeling dat iedereen nu z'n prijs naar de €100 gaat gooien omdat er hier gezegd wordt dat mensen dat wel bereid zijn te betalen :') dat ligt natuurlijk volledig aan de kwaliteit die je ervoor krijgt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:44

Marit slaat de spijker op z'n kop. Want tegenover de paar fotografen waar ik 100 tot 200 euro voor wil neerleggen zijn er ook honderden waar ik nog geen gratis shoot van zou hoeven hebben :')

Ik denk dat je voor de prijsbepaling van jezelf gewoon moet kijken naar hoeveel uur je kwijt bent, afschrijving apparatuur en wat je jezelf waard vindt. :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-14 12:36

Dat klopt ook helemaal. Was met name benieuwd wat men wilde ontvangen nav een shoot, de prijs is idd erg afhankelijk van de fotograaf.