Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:06

kani_ejj schreef:
Wauw een heel stuk glans erover.
Das puur contrast of ? Want ik zie nu ook zonlicht

Het was erg zonnig(foto van gisteren)
Ik heb contrast toegevoegd en de kleuren wat opgehaald
En de foto wat opgelicht.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:43

Beetje vreemd om dit zo te plaatsen, maar dit is misschien ook wel interessant om te zien. Dit is de foto van week 8 van mijn (52 zelfportretten in) 52 weken project. De voor foto is van RAW naar JPG omgezet zonder er ook maar iets aan te veranderen.

Voor (dus ook voor de raw bewerking, foto is zo donker omdat ik niet met een te hoge iso wilde werken, het al laat was en ik ook geen bewegingsonscherpte wilde. Is makkelijk aan te passen (in RAW)):
Afbeelding

Bewerkt:
In UFRAW (raw programma van GIMP) wat met de curves gespeeld, kleuren en contrast. Toen overgezet naar GIMP. Daar wat gecropt, nog wat met de curves gespeeld en toen de frequenties gescheiden. Daarmee wat plekjes weggehaald en het oog bewerkt toen een laag gemaakt van het zichtbare en nog wat laatste curve, kleur en contrast-aanpassinkjes gemaakt.

Na:
Afbeelding

LicentioFide

Re: Voor- en nafoto's (fotografie en Photoshop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:44

Waarom dat oog zo? Wel mooi gedaan. Jammer van de ruis

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:06

Colorado schreef:
Ik ben op dreef, ik loop even nog wat in, hoop dat jullie het niet erg vinden. Moet kunnen imo, in principe ben ik maanden terug begonnen dus nja :+ Ik kwam gisteren met het idee nadat ik even onder de zonnebank ging liggen 'om te ontspannen want ik was zo gestresst'. Uuh, ja, ik was dus in slaap gevallen en helaas slaap ik zo nu en dan met open ogen. Toen ik dus wakker werd zag ik hélemaal niets met mijn rechter oog, ben volgens mij nog nooit zo in paniek geweest := Heb nog in mijn oog geport om te kijken of ik hem wel echt open had, kan nu weer zien maar t doet nog wel wat pijn, gok dat dat door de por komt :+ Anyway, foto van week 8:
[foto]

Thnx! Ik stoor me helemaal niet aan het beetje ruis dat erin zit, zo is hij niet zo 'clean' en dat was ook de bedoeling.

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:35

Colorado schreef:
faatxhorse schreef:

Wat mis je dan precies? Ik gebruik het namelijk nu zo'n 3 jaar en heb nog nooit iets gemist behalve bepaalde brusheigenschappen (alleen belangrijk voor tekenen). Dus nu ben ik nieuwsgierig. :Y)

Marjoow, dat weet ik niet... Ik ken Lightroom niet.

In photoshop heb je een knopje voor het scheiden van frequenties waar je dat bij GIMP helemaal zelf moet doen. Dit is erg handig bij retoucheren. En in GIMP heb je niet de handige optie om alleen de highlights te bewerken of alleen de lowlights etc, nu kun je dit in principe doen met curves maar ik zou graag de functie erbij hebben die photoshop dus nog extra heeft. Ook heb je bij photoshop bewerklagen, dus stel je veranderd de curves dan krijgt dat een eigen laagje dat je later uit en weer aan kan zetten, zo kun je dus een hele rij bewerklagen krijgen die je later weer uit kunt zeggen. Dus stel ik heb de curves gedaan, toen de verzadigdheid veranderd, toen het contrast, toen de kleuren, toen weer curves en toen weer iets dan moet je bij gimp alles dat je daarna hebt gedaan ook weghalen én kun je op een gegeven moment niet meer terug terwijl je dat bij photoshop dus selectief kunt doen. Savvy? :+ Sorry ik ben niet altijd even goed in uitleggen :=

Ik snap niet wat je bedoeld met 'het scheiden van frequenties', dus dat neem ik maar van je aan dan. :+
Ja daar heb je wel gelijk in. :j Maar ik ben gewoon zo aan het werken met curves gewend dat ik daar eigenlijk helemaal niet meer bij stilsta haha.
Wbt de lagen; begrijp ik goed dat Photoshop automatisch voor elke bewerking een aparte laag aanmaakt? Dat zou wel heel handig zijn inderdaad! Dat kan in gimp namelijk ook, alleen moet het handmatig.

Maar ik snap je punt. :j

Wow, enge bewerking. Wel indrukwekkend en goed gedaan!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:57

AnneXxX schreef:
Weet of heeft iemand een tutorial over het "inplakken" van bijvoorbeeld een oog of oor uit een andere foto?
Het plaatstelijk kleur/contrast toevoegen ging marit geloof ik al mee aan de slag :)

Plaatselijk kleur toevoegen :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:02

Thnx faatxhorse! Duurde 3 versies voor ik het naar mijn zin voor elkaar had dus extra leuk om er complimentjes over te krijgen hihi *D
Enne, ik heb dat ook pas een week geleden geleerd hoor :+ maar het is ontzettend handig. Altijd leuk om vrienden te hebben die via de techniek in de fotografie zijn beland O:)

Wist niet dat je dat bij GIMP kon 'namaken', ga meteen even googlen!
Bij photoshop doet hij dat inderdaad uit zichzelf, die lagen zijn wel anders dan gewone hoor. Het is echt alleen het effect dat hij als ´laag´ opslaat dus het is geen op zichzelfstaande afbeelding. Als je de rest onzichtbaar maakt (+basisafbeelding) dan zie je dus niets meer*.

Edit: *(en je kunt dus de volgorde van de effecten veranderen en er een tussenuit halen om te zien wat wat doet). Volgens mij kan het dus toch niet helemaal hetzelfde in GIMP.. Correct me if I'm wrong! Want ik zou erg graag fout zitten haha. *zoekt verder*
Post uit 2011 gevonden: "I went to check the Gimp website and the thing I really want (adjustment layers) is set for version 3.0, long awaited, and still waiting" joepie! Jammer dat we sinds 2011 maar 0.2 versies oid verder zijn :')

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:24

Colorado schreef:
Thnx faatxhorse! Duurde 3 versies voor ik het naar mijn zin voor elkaar had dus extra leuk om er complimentjes over te krijgen hihi *D
Enne, ik heb dat ook pas een week geleden geleerd hoor :+ maar het is ontzettend handig. Altijd leuk om vrienden te hebben die via de techniek in de fotografie zijn beland O:)

Wist niet dat je dat bij GIMP kon 'namaken', ga meteen even googlen!
Bij photoshop doet hij dat inderdaad uit zichzelf, die lagen zijn wel anders dan gewone hoor. Het is echt alleen het effect dat hij als ´laag´ opslaat dus het is geen op zichzelfstaande afbeelding. Als je de rest onzichtbaar maakt (+basisafbeelding) dan zie je dus niets meer*.

Edit: *(en je kunt dus de volgorde van de effecten veranderen en er een tussenuit halen om te zien wat wat doet). Volgens mij kan het dus toch niet helemaal hetzelfde in GIMP.. Correct me if I'm wrong! Want ik zou erg graag fout zitten haha. *zoekt verder*

Ohja, nu snap ik 'm! Dan is het toch wel anders inderdaad. :j Tenminste, je kan ook bv. contrast toevoegen door een zwarte en een witte laag over de afbeelding de afbeelding heen te zetten in de laagmodus 'zacht licht', en dan werkt het wel hetzelfde als in PS. Zo kan je ook helderheid toevoeg dmv van een witte laag, en een waas dmv van een laagkleur naar keuze etc. Oh, en je kan contrast toevoegen door de afbeelding te dupliceren en op 'zacht licht' te zetten in een nieuwe laag. Met al deze trucjes krijg je dan wel hetzelfde effect als in PS. Maar dat gaat dus niet met bv. curves. Dus dan is Photoshop inderdaad handiger!
Leuk, weer wat geleerd :D

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 18:28

En ik ook, thnx :D Ga ik vanavond lekker spelen met die laagmodussen, mooi smoesje om met junkfood en een biertje op de bank te mogen zitten O:)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:52

Een manipulatie van mij dit keer! Hier ben ik mee bezig voor een volgende miniatuur foto van mezelf :)

Afbeelding

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:53

Marit schreef:
Een manipulatie van mij dit keer! Hier ben ik mee bezig voor een volgende miniatuur foto van mezelf :)

[ Afbeelding ]

Vind ik leuk :o

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:58

Wauw, leuk gedaan Marit!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:08

Superschattig Marit!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:25

Marit schreef:

[ Afbeelding ]

Ahhh wat schattig!! Knap gedaan!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:29

Leuk dat jullie hem leuk vinden! En dan kom ik er als dwergje nog bij ook :D Dus dan is hij nog schattiger haha.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:16

Marit schreef:
AnneXxX schreef:
Weet of heeft iemand een tutorial over het "inplakken" van bijvoorbeeld een oog of oor uit een andere foto?
Het plaatstelijk kleur/contrast toevoegen ging marit geloof ik al mee aan de slag :)

Plaatselijk kleur toevoegen :D

Thankyouuuu *\o/*

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:18

Marit schreef:

[ Afbeelding ]

wil je alsjeblieft stoppen met dit soort foto's en bewerkingen.......... ben zooo jaloers en het is zoooo mooi :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:46

Blitz22 schreef:
Marit schreef:

[ Afbeelding ]

wil je alsjeblieft stoppen met dit soort foto's en bewerkingen.......... ben zooo jaloers en het is zoooo mooi :)

Haha nergens voor nodig in jaloers te zijn! Jij kan dit ook :D ik heb het mezelf ook maar allemaal aangeleerd van internet. Gewoon op YouTube zoeken, ALLES staat erop. Vervolgens na doen en dingen die je aanspreken opschrijven. Vervolgens oefenen tot je er feeling voor hebt en er dan je eigen draai aan geven. Echt, het kost tijd maar iedereen kan het leren :D

Blitz22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 01:15

Marit schreef:
Haha nergens voor nodig in jaloers te zijn! Jij kan dit ook :D ik heb het mezelf ook maar allemaal aangeleerd van internet. Gewoon op YouTube zoeken, ALLES staat erop. Vervolgens na doen en dingen die je aanspreken opschrijven. Vervolgens oefenen tot je er feeling voor hebt en er dan je eigen draai aan geven. Echt, het kost tijd maar iedereen kan het leren :D

Ik kan het eens proberen maar ik heb dat soort foto's niet... Ik heb alleen honden foto's en enkele paarden foto's

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 07:50

Blitz22 schreef:
Marit schreef:

Ik kan het eens proberen maar ik heb dat soort foto's niet... Ik heb alleen honden foto's en enkele paarden foto's

Je kunt ook materiaal van internet halen om mee te oefenen :D Vaak zit bij een instructie filmpje dezelfde foto die je kunt downloaden om ook te oefenen :) Of nog leuker, je maakt die foto's!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:21

Ik bewonder ook altijd erg je foto's en bewerkingen Marit! :j Ben benieuwd hoe hij er met jou erbij uit ziet! Knip je je zelf dan uit en plak je hem er dan in of?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 10:30

Ja! Ik maak een foto van mezelf, en daarbij knip ik mezelf uit. Dat is het vervelendste klusje :+ Dan zet ik mezelf erin, goed zoeken naar de hoek, vaak moet het nog over. En dan schaduwen creëren, daar ben ik nog niet zo goed in. Ik zet mezelf onder alle bewerkingslagen zodat alle bewerkingen meteen over mij heen vallen en ik daar niets meer aan hoef te doen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:53

Gave bewerkingen komen hier voor Ik bewerk meestal mijn foto's niet of maar een klein beetje. Ik bewerk met Picassa omdat dat 1 van de enige programmas is die ik snap, haha.

Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Ik ben er nog niet helemaal tevreden over vandaar dat ik 'm hier plaats. Misschien zien jullie nog iets wat beter kan :)

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:14

Waarom maak je de foto vierkant als ik vragen mag?
Mocht je ooit wat met de foto willen doen past hij in geen enkel lijstje oid.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:19

Bij deze heb ik dat gedaan zodat de staart van de andere aap er niet bij op staat. Ik ga er zometeen weer even naar kijken om te kijken of ik hem toch beter kan krijgen. Ik ben er zelf ook niet echt tevreden over!