[FOTO] Het valt me steeds zo tegen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IloveAnoukje

[FOTO] Het valt me steeds zo tegen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:12

....Dat mijn fotos elke keer weer aan de lelijke kant zijn ;(

ik heb sinds een halfjaartje mijn nikon d5000 + 18-55 & 55-200 lens
ik kan er leuke en mooie foto'tjes mee maken, maar daar houd het dan ook mee op

ik wil graag wat 'mooiere' fotos kunnen maken
* ligt dit nou aan me camera?
* of moet ik gewoon meer met mijn instellingen gaan klooien??

ik wil ook meer met mijn instellingen bezig zijn en oefenen alleen weet ik er echt niks van :7
al die cijfers namen enz,

kunnen jullie tips geven, en zeggen wat ik kan doen ? bijvoorbeeld, met sluitertijd , belichting , diagram, enzenz,

ohjaa, ik wil ook graag blackfotos maken maar ik weet *echt* niet hoe dat moet :o

1http://i1048.photobucket.com/albums/s377/the3boys4/oonie.jpg
deze foto, mwa er is gewoon iets wat de kleuren en het heel niet mooi maakt
wat kan ik doen?

2
http://i1048.photobucket.com/albums/s37 ... aardje.jpg
stukken van het paard zijn niet mooi scherp
wat kan ik doen??

3 http://i1048.photobucket.com/albums/s37 ... strand.jpg
en hier?

4 http://i1048.photobucket.com/albums/s37 ... mooi-1.jpg
hoofd is niet mooi scherp , waardoor het hele plaatje verpest word

5 http://i1048.photobucket.com/albums/s37 ... ys4/ja.jpg
het hele oog is niet mooi scherp en er om heen ook niet zo
moet ik gewoon beter scherpstellen of iets met instellingen?

6 http://i1048.photobucket.com/albums/s37 ... oooi-1.jpg
dit had een mooie foto kunnen zijn , maar weer is alles niet mooi scherp

of denk ik misschien te makkelijk? ik weet dat zo een camera niet zomaar zo een foto maakt
natuurlijk mogen jullie commentaar geven, alleen weet ik al dat de fotos niet mooi zijn,
ik hoop dat ik tips krijg, en hoe ik hem dan beter anders in kan stellen

Alvast heel erg bedankt!, dan ga ik het morgen gelijk uitproberen!! :D

Groetjes Joy
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 24-07-12 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

xSiep

Re: Het valt me steeds zo tegen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:16

Ik kan alleen die laatste foto zien, het lijkt alsof je niet goed genoeg scherp hebt gesteld. Hoe groot is daar je diafragma?

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:17

xSiep schreef:
Ik kan alleen die laatste foto zien, het lijkt alsof je niet goed genoeg scherp hebt gesteld. Hoe groot is daar je diafragma?

hahaha, dat is het juist, daar heb ik geen verstand van

beautytje37

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:31

Ja, je foto's zijn inderdaad niet zichtbaar, je bent de 'spatie' vergeten na het 1ste getal ;).

Die waar de pony neerligt is 'tegen licht' getrokken (met de camera naar de zon) daardoor is het al veel moeilijker om mooi scherp te trekken.
Probeer ook steeds de 'horizon' recht te houden dat oogt mooier ( op dezelfde foto zie je dat hij schuin loopt)

En als tip kan ik je nog geven om eerst eens foto's te maken van dingen die 'niet leven' of beter stilstaan. Vb. bloemen, kleine voorwerpen waar je kan mee 'spelen in diepte en scherpte', en dan pas op paarden.
Succes nog :D

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:32

Kun je geen (online) basiscursus doen of zo? Leer je je camera kennen, is toch wel handig als je foto's wilt maken :+

Zet je 'm nu alleen op de automatische standen?

Verder worden de meeste foto's nog wel wat nabewerkt voor ze hier geplaatst worden!

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:32

beautytje37 schreef:
Ja, je foto's zijn inderdaad niet zichtbaar, je bent de 'spatie' vergeten na het 1ste getal ;).

Die waar de pony neerligt is 'tegen licht' getrokken (met de camera naar de zon) daardoor is het al veel moeilijker om mooi scherp te trekken.
Probeer ook steeds de 'horizon' recht te houden dat oogt mooier ( op dezelfde foto zie je dat hij schuin loopt)

En als tip kan ik je nog geven om eerst eens foto's te maken van dingen die 'niet leven' of beter stilstaan. Vb. bloemen, kleine voorwerpen waar je kan mee 'spelen in diepte en scherpte', en dan pas op paarden.
Succes nog :D

Okeee, dankjewel! maar dat is al gelukt!

Brelem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:48

Hoi,

ik denk dat je zelf al de spijker op zijn kop slaat. Je hebt een mooie camera, je lenzen zijn redelijk standaard maar je kunt hier zeker echt mooie foto's mee maken als je weet hoe het moet.
Lees deze site eens door: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus en ga dan lekker oefenen met de verschillende sluitertijden en diafragma's. Zeker weten dat je over een tijdje prima foto's maakt.

Succes!

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 22:52

Brelem schreef:
Hoi,

ik denk dat je zelf al de spijker op zijn kop slaat. Je hebt een mooie camera, je lenzen zijn redelijk standaard maar je kunt hier zeker echt mooie foto's mee maken als je weet hoe het moet.
Lees deze site eens door: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus en ga dan lekker oefenen met de verschillende sluitertijden en diafragma's. Zeker weten dat je over een tijdje prima foto's maakt.

Succes!

Okeee Dankjewel!!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:32

Foto 2 "Paardje" Niet een deel van het apard is niet scherp, maar het hele paard is niet scherp. Je hebt scherpgesteld op de achtergrond. Vermoedelijke oorzaak: Je laat je camera het scherpstelpunt kiezen. Oplossing: Leer hoe je zelf je scherpstelpunt kan kiezen en maak daar gebruik van, laat dit nooit aan je camera over.

Foto 3, zie foto 2

Foto 4, deze is scherpgesteld op het been, niet op het hoofd (zie punt 2) en het diafragma is in deze situatie te groot om beide scherp te laten worden. Oplossing: Afgezien van punt 2: Leren hoe diafragmakeuze samen met je brandpuntafstand bepaald hoeveel scherpediepte je foto krijgt. En dit zelf correct gaan instellen.

Foto 5, je scherpstelpunt ligt vóór het oog in plaats van op het oog, en wellicht te weinig scherptediepte om alles wat jij scherp wil hebben scherp te krijgen, dus eigenlijk zie foto 4.

Foto 6, ook deze lijkt niet scherp gesteld te zijn op het oog van het paard. Dus eigenlijk zelfde verhaal als bij foto 2.

Je vertellen hoe je dingen in moet stellen is onmogelijk, dat moet je namelijk zelf per situatie beoordelen. In het andere topic gaf iemand je al een goede website. Ook al lijkt het ingewikkeld, ga toch leren wat sluitertijd diafragma en ISO eigenlijk zijn en hoe die samen voor een groot deel je foto bepalen. Zelf je scherpstelpunt instellen is ook belangrijk en welke scherpstelmodus je gebruikt ook. Ik weet de namen van die verschillende scherpstelmethodes bij Nikon even niet, maar voor bewegende onderwerpen moet je een andere gebruiken dan bij stilstaande onderwerpen. Waarschijnlijk staat je camera nu vooral op de automatische stand, daar moet je zsm vanaf. Zet hem bijvoorbeeld op stand A, daarbij bepaal jij het diafragma en ISO en je camera bepaalt de sluitertijd. Ga daarmee oefenen, nadat je het verhaal over sluitertijd/diafragma/iso gelezen hebt en je zult zien dat je langzamerhand gaat begrijpen hoe dat werkt en al doende leer je om zelf de juiste instellingen te kiezen. Gewoon wat met je instellingen klooien op goed geluk terwijl je de theorie niet kent en niet begrijpt wat je doet is echt zinloos, dus écht écht tijd en energie in dat stukje theorie steken hoor. Dan weet ik zeker dat je foto's met sprongen vooruit zullen gaan :j

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:46

een cursus bij femke (DE boktfotografe) op bokt volgen, zij heeft tevens een boek uitgebracht over paardenfotografie. www.hypofocus.nl

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:37

Lees de gebruiksaanwijzing van je camera ;p
Daar staat ook alles in ;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:42

Inderdaad, neem een workshopje bij Femke!

En verder wil ik er alleen aan toevoegen dat je te weinig tijd neemt om op de juiste plek scherp te stellen. Waarschijnlijk richt je en druk je gelijk af. Je moet heel even een halve seconde de tijd nemen om het scherpstelpunt (zwarte omringde ding als je door je zoeker kijkt) op de plek te zetten daar waar jij de foto het meest scherp wilt hebben.

Voorwerpen die recht op je afkomen, is altijd lastig om die scherp te krijgen. Maar dan moet je je camera ook even instellen in 'constant focussen'. Ik weet uit mn hoofd niet waar die zit op jouw Nikon, maar dat kan je in de gebruiksaanwijzing vinden.

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 10:34

Goede tips hier al gegeven. Het kan ook helpen als je eens langs een fotozaak gaat, en vraagt of ze daar cursussen geven of weten. Dat heb ik zelf ook gedaan en het kan goed helpen als basis om je camera te leren kennen en te leren wat een diafragma en sluitertijd is.

Vind je foto´s ook echt niet gek hoor qua compositie, alleen de belichting en scherpte zijn nog niet goed.Succes! Komt echt goed, gewoon blijven oefenen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:07

hoihoi,

De meeste antwoorden zijn al gegeven, maar je kunt naarst mooie foto's ook een boel bewerken.

Natuurlijk moet de basis wel goed liggen maar bijv, bij deze foto
Afbeelding
Kan je hem met een progamma wel mooier maken, en is dus niet alles mislukt.
Ik ben zelf ook een beginnende het viel mij ook allemaal erg tegen.
Maar begin het naar een jaar een beetje te snappen. :')

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:22

winia4ever schreef:
hoihoi,

De meeste antwoorden zijn al gegeven, maar je kunt naarst mooie foto's ook een boel bewerken.

Natuurlijk moet de basis wel goed liggen maar bijv, bij deze foto
[ Afbeelding ]
Kan je hem met een progamma wel mooier maken, en is dus niet alles mislukt.
Ik ben zelf ook een beginnende het viel mij ook allemaal erg tegen.
Maar begin het naar een jaar een beetje te snappen. :')

hoe heb je die foto ooit zo mooi gemaakt hahaha

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 23:18

met een fotobewerkingsprogamma, paintshop photo pro 3

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:57

Laten we nog even voorop stellen dat je pas heel kort met fotograferen bezig bent. Dus het is logisch als het nog helemaal niet zo gaat als jij eigenlijk zou willen :). Zelfs heel veel fotografen die al lang fotograferen zijn lang niet altijd tevreden over hun foto's. Dus dat is niet zo gek :) Maar waarom druk je er dan gelijk de stempel op dat ze lelijk zijn? Formuleer het liever anders: de foto's zijn niet zoals jij verwacht had. Maak er wat positiefs van. Lelijk klinkt gelijk heel negatief...

Verder is het misschien raadzaam om een cursus te volgen. Tevens kun je van veel foto's op internet kijken hoe ze gemaakt zijn. Ook hier kun jij heel erg veel van leren. Dat je foto's niet goed scherp zijn, ligt denk ik aan je scherpstelling. Ook daarom is het misschien raadzaam om een cursus/workshop te volgen. Druk de ontspanknop eerst half in, stel scherp en maak daarna pas de foto (= de ontspanknop helemaal indrukken).

Stel verder niet te hoge eisen. Doe lekker je eigen ding en probeer niet allerlei andere fotografen na te doen. Hierdoor zul je ook wat eerder tevreden zijn.

Succes :)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:48

Dankjewel iedereen!
ik heb het boekje gelezen en een beetje geklooid met me instellingen vandaag,
wat vinden jullie??

Afbeelding

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:49

IloveAnoukje schreef:
Dankjewel iedereen!
ik heb het boekje gelezen en een beetje geklooid met me instellingen vandaag,
wat vinden jullie??

[ Afbeelding ]

misschien een beetje te overbelicht?

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:17

ik vind hem veeel beter, je gaat de goedekant op.

Afbeelding

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:19

Nette foto. Ik vind hem ook iets aan de lichte kant, maar zo kan het prima. De versie die later werd gepost vind ik een verkrachting van de foto. Veel te veel naverscherpt en niet echt netjes donkerder gemaakt.

Volgende keer zou je nog net een wat lager standpunt aan mogen nemen :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:05

SSDeSing: Dat hij te scherp is klopt, maar ik wou haar laten zien dat ondanks dat het neusje niet helemaal scherp is, het toch scherp te krijgen is, *Vandaar zo overdreven*.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:14

Idd een cursus volgen en het boek van Femke kopen :) Dan heb je een goede basis om mee verder te gaan.
Een goede camera betekent niet meteen goede foto's ;) Je moet weten hoe je er mee om moet gaan en ook weten waarom je een foto op een bepaalde manier neemt :P niet zomaar klikken etc. denk na voordat je klikt :P Meer kan ik niet echt toevoegen :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:42

winia4ever schreef:
SSDeSing: Dat hij te scherp is klopt, maar ik wou haar laten zien dat ondanks dat het neusje niet helemaal scherp is, het toch scherp te krijgen is, *Vandaar zo overdreven*.

Maar waarom doe je dat met foto's van anderen? Ik zou er echt niet blij van worden als een foto van mij zo extreem bewerkt op internet komt te staan. En de TS zal daar wellicht ook niet blij van worden in deze situatie. En je kunt dit dan wel 'scherp' noemen, maar een onscherpe foto scherp maken is nooit een mogelijkheid, alleen een kleine verscherping ter compensatie van de onscherpte die je krijgt door het verkleinen van een foto.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:54

Ik heb het eerder in dit topic gedaan me haar foto's en die vond ze mooi..
Overgens vind ik de foto niet lelijk hoe hij geworden is, hij is wat overdreven
Maar ook weer niet zo overdreven lelijk..Maar dat is mijn mening