[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:36

Heey

Ik heb al een tijdje een canon eos 450d, maar ik ben echt een leek op gebied van fotograferen.
Ik maak gewoon wat foto's en soms zit er wel eens iets leuks tussen :P
Nu wil ik wat serieuzer beginnen en ik vraag mij dus af, hoe ik de sfeer die de lichtjes van de kerstboom geven, kan vastleggen. Ik heb al wat liggen proberen met sluitertijd, maar dan krijg ik meestal te donkere of onscherpe foto's.
Iemand tips voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:46

Te donkere foto's wijst op een te korte sluitertijd en/of lage ISO en/of te klein diafragma (te hoog getal).
Bewogen foto's wijzen op een te lange sluitertijd (maar door de lange sluitertijd kan er wel genoeg licht op de sensor vallen).

Mogelijke oplossingen zijn:

- ISO hoger en/of diafragma groter (lager getal) zodat je goed belichte foto's kunt maken maar toch zonder dat je sluitertijd te lang wordt
- Statief gebruiken zodat je een langere sluitertijd kunt gebruiken en geen last krijgt van beweging

Succes! :)

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:14

wat is jullie ervaring met de nikon d 40?

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:14

IloveAnoukje schreef:
wat is jullie ervaring met de nikon d 40?
of is de panasonic dmc fz 38
beter?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:20

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:58

ik heb een canon eos 1000d met een 50-250mm lens ,
Ik ben eigelijk benieuwd hoe je je camera nou met dit weer insteld om scherpe bewegings foto's te maken .
Want echt lukken wil dit niet, poseer foto's lukken me nu wel aardig .
Maar ik blijf het lastig vinden om in de manual stand goede bewegings foto's te kunnen maken .
Zin er een beetje richtlijnen voor zoo iets ?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:04

Als je je beweging wilt 'bevriezen', moet je je sluitertijden korter zetten :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 23:52

Hoi :)
Dinsdag ga ik foto's nemen bij een vriendin, en ik vroeg me af of jullie nog tips kunnen geven. Het is in een binnenbak en daar maak ik me persoonlijk wat zorgen over :=
Ik fotografeer met een Nikon D3000 met 18-55mm lens. Heb al veel tips gevonden ivm ISO, witbalans etc maar hebben mensen nog tips ivm m'n camera zelf? witbalans ed kan ik volgens mij niet echt handmatig instellen? Welke stand moet ik gebruiken?
Alvast bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:08

Is er hier iemand die weet of het verschil tussen de Canon EF 50mm f/1.4 USM en de 2.8 variant groot is, en dan met name qua snelheid in scherpstelling? Ik heb op dit moment de 2.8 (zonder USM) maar deze vind ik erg traag, en ik wil graag weten of het de moeite (en kosten) waard is. :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-12 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:11

zo na ff me handleiding doorgespit te hebben heb ik toch weer een vraag...
In welke stand is t best te fotograveren voor sport AV of TV?? :') werd niet echt wijs van me gebruikshandleiding

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:17

NathalietjeB schreef:
zo na ff me handleiding doorgespit te hebben heb ik toch weer een vraag...
In welke stand is t best te fotograveren voor sport AV of TV?? :') werd niet echt wijs van me gebruikshandleiding

Dat ligt toch echt aan je eigen voorkeur := Je weet wat de standen doen?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:18

Ik denk dat de meeste Bokkers M, Av of Tv gebruiken voor paardensportfotografie. Ik gebruik zelf eigenlijk vooral M bij stand/portret en Av bij bewegingsfoto's.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:19

alwiene ja dat wel een beetje word niet heel veel van gezegd in de beschrijving ..
de 1 geeft veel scherpte diepte en wat t andere nou deed weet ik al niet eens meer :') t is maar 2 bladzijdes info ofzo dus echt bar weinig
dus vandaar dat ik er nog niet heel veel van snap.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:21

Paoline schreef:
Is er hier iemand die weet of het verschil tussen de Canon EF 50mm f/1.4 USM en de 2.8 variant groot is, en dan met name qua snelheid in scherpstelling? Ik heb op dit moment de 2.8 (zonder USM) maar deze vind ik erg traag, en ik wil graag weten of het de moeite (en kosten) waard is. :)

Jouw vraag hoort eigenlijk in heb objectieven-topic thuis, maar heb jij serieus een "old school" 50mm f/2.8? Of bedoel je misschien de f/1.8? Ik heb zelf de f/1.8 verpatst en ingeruild voor een f/1.4. Je mag hem wel een keer komen proberen hoor. ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 22:27

NathalietjeB schreef:
alwiene ja dat wel een beetje word niet heel veel van gezegd in de beschrijving ..
de 1 geeft veel scherpte diepte en wat t andere nou deed weet ik al niet eens meer :') t is maar 2 bladzijdes info ofzo dus echt bar weinig
dus vandaar dat ik er nog niet heel veel van snap.

Sorry om het zo bot te zeggen, maar eigenlijk heb je dus geen flauw idee :+

Bij AV kies jij zelf het diafragma, de camera zoekt daarbij een passende sluitertijd. Bij TV kies jij zelf de sluitertijd en de camera zoekt daarbij een passend diafragma. Om zelf een diafragma of sluitertijd te kúnnen kiezen zal je op zijn minst moeten weten wat dat zijn, hoe ze samenwerken en hoe ze samen met de ISO de belichting en scherptediepte van je foto bepalen.

Ik zou je dus dringend aan willen raden om op internet even goed te gaan lezen wat diafragma, ISO en sluitertijd zijn. Pas dan kan je een keuze maken voor AV of TV en deze stand ook zinvol gebruiken :)

Dat er weinig over in je handleiding staat is logisch. De handleiding is er om je te leren hoe jouw camera werkt, waar de functies op je camera zitten, niet om je te leren wat zo'n functie dan exact doet en om je dus te leren fotograferen. Daarvoor is wel veel informatie op internet, in boeken en kan je eventueel een cursus volgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:24

Wat Alwiene hierboven uitlegt klopt helemaal :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:51

Bagheera_206 schreef:
Paoline schreef:

Jouw vraag hoort eigenlijk in heb objectieven-topic thuis, maar heb jij serieus een "old school" 50mm f/2.8? Of bedoel je misschien de f/1.8? Ik heb zelf de f/1.8 verpatst en ingeruild voor een f/1.4. Je mag hem wel een keer komen proberen hoor. ;)

Oeps, vergeten dat er ook een objectieven topic was.. ik ga m'n vraag even verplaatsen. :) Enne, ik bedoel inderdaad de 1.8. Weet niet hoe ik op de 2.8 gekomen was. _O- Heb jij de 1.8 wel eens gebruikt en heb je antwoord op m'n vraag? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 23:55

De 1.8 is nogal plastic en heeft de neiging soms uit elkaar te vallen in twee stukken. De focus is behoorlijk langzaam en wat lawaaiig, maar voor het geld (nog geen 100 euro) kun je niks slechts zeggen over het objectief. Optisch netjes, erg scherp. De bokeh is niet briljant.

De 1.4 is aanzienlijk degelijker gebouwd en heeft een betere en stillere autofocus. Wat dat betreft gewoon een mooi ding. Optisch is 'ie echter niet echt scherper dan de 1.8, wel heeft 'ie een wat mooiere bokeh/onscherpte.

Overweeg ook de Sigma 50 F1.4, die is nog ietsje duurder dan de 1.4 van Canon, maar is super degelijk gebouwd en heeft een mooiere scherpte én mooiere onscherpte dan allebei de Canons bij elkaar. Dus als dat echt van belang is (en je bijv. veel met zeer grote diafragma's wil fotograferen ivm de onscherpte in de achtergronden) dan is de Sigma het beste wat je kunt kopen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:50

Is dat ook te zeggen over de Nikon G varianten, Nouks? Mijn vriend overweegt een 50mm te kopen en twijfelt over de meerprijs van de 1.4.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:14

Dat zou ik niet durven zeggen Denise. Ik vermoed dat HLPhoto ze wel kent.

IloveAnoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:04

is er iemand die weet of de nikon d3000 kan fillmen?
of is dit bij alle spiegelreflexen niet??

X

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:05

@IloveAnoukje : sommige spiegelreflexen kunnen filmen ja. de D3000 helaas niet :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:16

Nouks schreef:
Te donkere foto's wijst op een te korte sluitertijd en/of lage ISO en/of te klein diafragma (te hoog getal).
Bewogen foto's wijzen op een te lange sluitertijd (maar door de lange sluitertijd kan er wel genoeg licht op de sensor vallen).

Mogelijke oplossingen zijn:

- ISO hoger en/of diafragma groter (lager getal) zodat je goed belichte foto's kunt maken maar toch zonder dat je sluitertijd te lang wordt
- Statief gebruiken zodat je een langere sluitertijd kunt gebruiken en geen last krijgt van beweging

Succes! :)

Ik zie dat jij cursussen geeft. Wat jammer dat er net één begonnen is. Leek me erg interessant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:23

@Umeo de laatste startdatum is niet van start gegaan wegens te weinig afmeldingen. Ik ben ook bezig om 1 op 1 cursussen bij een docent naar keuze te introduceren. Starten op ieder mogelijk moment. Misschien is dat iets? :D

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:30

Ja lijkt me zeker wat! :j