[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:27

saskiakefie schreef:
Umeo schreef:
Bedankt voor je reactie Nouks!

Wat is het verschil tussen een Nikon D5000 en de D3100? :)

Opzich maakt het niet veel uit, alleen het filmen is in ieder geval beter bij de 3100

Ik heb nu sinds 2 dagen de D3100. Wel een flinke overstap van de D40 naar deze maar hij is erg fijn.
Ik vind vooral het grote scherm handig en filmen is erg mooi :)
D5000 heeft een kantelbaarscherm (wat redelijk onhandig is in gebruik want als je bijv. je camera op een statief zet en een foto van je zelf wilt maken kan je het schermpje niet naar je toe draaien omdat je ie dan tegen het statief aan komt want hij klapt naar beneden open).
Ik heb zelf ook lang getwijfeld maar ben toch voor deze gegaan en heb geen spijt :)

saskiakefie

Re: [INFO] Welke camera moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:56

oow yeah dat was ik vergeten dat had die man wel uitgelegd bij de camex. :o
Maar inderdaad ik ben er ook blij mee :)
Filmen heb ik nog niet gedaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:26

Nou weer iemand met een vraag...

Ik ben op zoek naar een nieuw fototoestel. Geen spiegelreflex omdat mijn vader een nikon d40 heeft die ik kan lenen als ik wil. Dus zonde om zoveel geld uit te geven als je deze kan lenen bij iemand.

Ik zoek een fototoestel die:
- snel foto's maakt (de huidige nikon coolpix 5900 is erg traag waardoor ik vaak mooie plaatjes mis). Moet ik dan bij kieskeurig
korte sluitertijden (sneller dan 1/2000 sec.) aanklikken? (zo blijven er ook wat minder over).
- filmpjes met geluid maakt
- ver kan inzoomen
- sportstand heeft waarmee ik achter elkaar foto's kan maken (als de hond op je af komt rennen bijvoorbeeld en bij rennend paard).
- op accu
- liefst geen flitser heeft die eruit komt
- prijs max 250 euro.

Via kieskeurig kom ik op de volgende uit:

Canon Powershot SX210IS
Canon Powershot SX200is
Canon Powershot SX220HS
panasonic dmc-tz8
Panasonic dmc fz38
Samsung WB600
Olympus µ-9000

Misschien dat jullie ook tips hebben?

Op zich heeft de Panasonic dmc fz38 het meeste erop zitten. Echter vind ik zelf de foto's die ik ervan kan vinden niet echt sprekende kleuren hebben? zijn wel ontzettend scherp. Misschien dat iemand nog meer voorbeeldfoto's heeft?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 19:25

Ik heb ook advies nodig. Ben op zoek naar een spiegelreflex. Ik ben een beginner en zal hem vooral gebruiken voor fotografie van personen, mijn paard en natuurlijk meenemen op vakantie.
Mijn ouders hebben een oude Minolta objectief (70-200) die op Sony camera's past en hebben een Nikon D70 inclusief een 18-70 en een 18-200 objectief liggen, maar ze doen nogal moeilijk over het uitlenen van de Nikon. Dus daarom wordt het tijd voor een eigen camera. En ivm beschikbare telelenzen wordt het een Sony of Nikon.

Nou adviseren ze me bij de foto zaak de Sony A55. Volgens hun is de Sony veel sneller, filmt hij beter en hij is een stukje compacter dan de Nikon (D90 vergeleken ze de A55 mee). Eigenlijk vind ik die te duur en zou mijn voorkeur dan uitgaan naar de Sony A33 Er staan op marktplaats ook een hoop tweedehands camera's maar in de zoekfunctie wordt het vaak afgeraden dat als beginner te doen bij een particulier. Ik kan wel een programma krijgen om het aantal kliks uit te lezen, maar weet niet of dat afdoende is.
Bij konijnenberg staat een tweedehands Nikon D5000 body voor 329€ en dat lijkt me ook wel wat als ik er een basis objectief bij koop. Dan zou ik denk ik voor 400€ een heel eind zijn. En bij een Sony alpha A33 zou ik nu met de cash back actie 550€ kwijt zijn.
Op deze site zijn de camera's vergeleken: http://snapsort.com/compare/Nikon_D5000-vs-Sony_SLT-A33 maar heel veel wijzer wordt ik daar niet van. Groot voordeel van de Sony vind ik dat hij 7bps heeft ipv 4bps van de Nikon. Maar in reviews lees ik wel dat het bekijken van de gemaakte foto heel traag werkt, en dat lijkt me irritant. En ik vraag me af of het uitgeven van 150€ meer ook echt mooiere foto's op kan leveren en of die snelheid echt zo belangrijk is. Wie kan mij helpen met het maken van de keuze ?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:14

Leuke vraag! Helaas (voor mij :P ) één met een enorm antwoord. Het is voor veel mensen namelijk wat onduidelijk wat voor camera's de SLT-A33 en A55 nu precies zijn, maar ik zal het even zo simpel als ik kan proberen uit te leggen.

We beginnen bij de traditionele spiegelreflex, haal het objectief eraf en je ziet dit:

Afbeelding
EOS 5D met zichtbare spiegel

Een aantal elektronische contacten, een holle ruimte en - juist - een spiegel. Die spiegel reflecteert het beeld dat door het objectief komt om een hoek van 90 graden, naar boven de zoeker in. In die zoeker wordt het beeld weer 90 graden haaks gedraaid en zo in je oog geprojecteerd (mits je in je camera kijkt natuurlijk ;) ), maar er gebeurt ook nog iets anders: Tussen je oog en de spiegel zit een fasedetectiesensor. Dat ding zorgt ervoor dat jouw camera weet wanneer een plaatje scherp is en vooral ook - als het niet scherp is, bij welke focusstand het dan wél wordt.

Kort gezegd weet je camera met fasedetectie-autofocus binnen een fractie van een seconde op welke afstand je onderwerp zit zodat dit scherpgesteld en vastgelegd kan worden. Zitten we echter nog met één probleem: De sensor en sluiter zitten áchter die omlaag geklapte spiegel, dus die moet éérst aan de kant... en dat is waar het duur wordt. Een sluiter is alleen maar een lamelletje dat even heen en weer beweegt, maar die spiegel is - in verhouding tot het gewicht van je camera en de tijd waarin hij aan de kant moet een loeizwaar ding, de mogelijkheden zijn daar beperkt. Velen hebben de illusie dat als je een sluitertijd van 1/8000e seconde hebt de spiegel ook maar 1/8000e seconde omhoog zit, maar als ie dat zou doen is dat de laatste foto die je gemaakt hebt, want dan heb je waarschijnlijk een spiegel in je oog :+

Afbeelding
EOS 5D met opgeklapte spiegel

Hoe sneller dat spiegelmechanisme dus moet zijn, hoeveel steviger het ook moet zijn en daarop is zelfs bij een Canon EOS 5D (met z'n grotere sensor en daardoor zwaardere spiegel) beknibbeld. Gevolg is dat de "blackout" (de tijd dat je niks ziet door de zoeker omdat de spiegel ervoor zit en de sensor belicht kan worden) bij die camera vrij lang is en de burstrate laag (de eerste 5D doet 3 frames per seconde, de 5D Mark 2 3,9). Een ánder gevolg van bovenstaande is dat tijdens zo'n burst de camera dus maar een fractie van een seconde de tijd heeft om scherp te stellen (namelijk tussen de foto's door, als de spiegel weer omlaag geklapt is) en dat maakt die fasedetectie-AF duurder, groter en daardoor ingewikkelder om in te bouwen.
Derde nadeel van bovenstaand systeem heb je tijdens filmen: Op het moment dat je filmt wil je dat de spiegel continu omhoog geklapt is, want tijdens een film moet de sensor continu aan zijn en moet er licht binnen komen. Op dat moment kan de fasedetectie-AF dus niks doen en zal je handmatig moeten scherpstellen, iets wat voor de meeste hobbyisten niet weggelegd is. Het (ontzettend slome) alternatief dat Canon en Nikon hiervoor ingebouwd hebben is contrast-AF, ook dat zal ik even kort uitleggen:
Een wazige foto van een zwarte streep op een wit papier bevat ook grijs, dus als je net zo lang bij blijft stellen tot er zoveel mogelijk contrast in het beeld zit, zit je goed. Op zich een slim systeem, maar het werkt dus letterlijk zo dat de camera de scherpstelmotor op de gok een beetje verdraait, de sensor laat kijken of het contrast groter of kleiner wordt, de scherpstelmotor met die informatie weer een beetje in de juiste richting verdraait, de sensor laat kijken enz. net zo lang tot het contrast voorbij z'n "hoogtepunt" gaat. Niet snel en niet mooi in een filmpje.

Afbeelding
Afbeelding
De tekst uit de bovenste foto is in werkelijkheid scherp, maar door de camera hier niet scherp vastgelegd: Je ziet een soort van grijze "waas" om de letters heen. Een camera die met contrast-autofocus werkt zal proberen die "waas" tot een minimum te beperken, gevolg is een plaatje dat eruit ziet als de onderste.

Sony wil concurreren, zal om concurrerend te kunnen zijn met twee "grootmachten" op het gebied van spiegelreflexen met iets nieuws moeten komen, en dat hebben ze gedaan ook! Bij de Sony SLT-serie zit de spiegel namelijk vast (dus altijd voor de sensor), echter is het ook geen echte spiegel meer maar een soort glaasje met blindeerfolie voor autoruiten eroverheen; dit principe heet "translucent mirror".
Ze hebben zich keurig aan de Nederlandse wetgeving voor geblindeerde autoruiten gehouden want de Sony-spiegel laat 70% licht door en reflecteert 30% naar boven... en daar zat dat fasedetectie-AF systeem! Ze lossen hiermee een hele stapel problemen in het traditionele spiegelreflex-ontwerp op, want:
- de spiegel hóeft niet meer te klappen, er hoeft dus geen mechanisme aan, die kosten ben je dus kwijt;
- je kan filmen en je fasedetectie-AF tegelijkertijd gebruiken;
- die AF-module hoeft dus niet heel snel te zijn, want hij heeft alle tijd om continu te checken;
- de beperking in de framerate van de camera is ineens de hoeveelheid data die de ingebouwde computer kan verwerken en niet meer de techniek.

Er zit kleeft één klein nadeel aan: Het menselijk oog kan niks met een deels doorzichtig beeld waarbij 70% van het licht de inhoud van de camera is.. en dus heeft Sony óók de zoeker weggelaten. In werkelijkheid kijk je op een miniscuul schermpje dat het beeld van de (continu zichtbare) sensor weergeeft. Dit alles heeft nog meer gevolgen:
- Het zoekerbeeld is minder scherp dan wanneer je écht door je camera heen de wereld in kijkt;
- Er zit een kleine vertraging in het zoekerbeeld, dit heb je bij een spiegelreflex dus niet;
- De sensor heeft het wat moeilijker (want krijgt maar 70% van de totale hoeveelheid licht binnen) dus je hebt wat sneller ruis;
- De sensor is continu aan dus het stroomverbruik is HOOG.

Daarnaast iets waarvan ik bij de SLT-camera's niet 100% zeker ben maar wat ik uit m'n videoprojecten geleerd heb: Op het moment dat je beeld via een sensor ziet word je al snel soort van "verblind" door felle zon. In de videowereld heb je hiervoor de "mattebox", een soort van kleppenset die om je objectief heen zitten om te zorgen dat niet ál dat licht binnenkomt, maar deze zit niet bij een SLT en zou 'm daarnaast lomp groot maken. Kan me dus voorstellen dat de zoeker buiten op een zonnige dag nog wat minder prettig werkt.

Kort samengevat: Ik zelf ben nog steeds erg blij met een traditionele spiegelreflex, ook al kleven er duidelijk ook een hoop nadelen aan het principe. Zelf zou ik niet snel kiezen voor een SLT als fotocamera, voor met name vakantievideo e.d. zijn ze ideaal (want hoge kwaliteit en snel werkende autofocus). Mijn keus in dit geval zou als ik niet zou willen filmen zonder twijfel de Nikon D5000 zijn, omdat ik weet dat dit een prettig cameraatje is waar mooie beelden uit komen. In het geval dat ik naast fotografie kwalitatief sterke videoproducties zou willen doen en ik zou daarvoor maar één relatief goedkope camera mogen kopen, dan zou dat een Canon EOS 1100D of 550D worden. Beide leveren ze prachtige fotobeelden (tenminste, de 550D ken ik en van de 1100D kan ik redelijk inschatten wat eruit gaat komen ;) ) en hele hoge kwaliteit video, maar wel video zonder (goede) autofocus.
Zou ik vakantievideo willen schieten, zo nu en dan een paardje willen filmen, vooral ook héle mooie foto's willen maken en niet beperkt zijn tot 1 camera, dan zou ik alsnog voor de D5000 gaan en er een FlipMino of iets dergelijks (compacte HD-videocamera) bij kopen.
Wat betreft je vraag over snelheid: Ik vind zélf snelheid niet zo belangrijk, afdrukken op het juiste moment is belangrijker! Vergt oefening, bespaart je een lading baggerfoto's ;)

Bovenstaande korte samenvatting is míjn keus, met het enorme verhaal dáárboven kan jij hopelijk de juiste keus maken. Twee laatste tips die ik je mee wil geven zijn:
- Trek er een middagje voor uit, duik een (goede) winkel in en ga die camera's gewoon eens even proberen. De meeste echte camerashops (Foto Konijnenberg, Kamera Express, Camera Nu) doen niet eens heel moeilijk als je even op de parkeerplaats een paar plaatjes wil schieten.
- Cameraverkopers verkopen het liefst waar ze het meeste winst op maken (en als dat een Senseo is durf ik te wedden dat er wel één te vinden is die zegt dat dat koffiezetapparaat de mooiste foto's maakt), dus trek je eigen conclusies en neem je eigen beslissing.

Succes! :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 02:51

Mooi verhaal over de sensor en spiegel kevin! Jij moet workshops aan geven ;) of doe je dat al?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 03:23

judithh schreef:
Mooi verhaal over de sensor en spiegel kevin! Jij moet workshops aan geven ;) of doe je dat al?
Deed ;) Misschien komt het wel weer, is even afhankelijk van hoe alles zich gaat ontwikkelen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:46

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide uitleg, erg interessant en duidelijk! Heb ik echt wat aan.
Ben de afgelopen week goed ziek geweest, dus had ruim de tijd om in bed met laptop sites af te speuren. Maar hoe langer ik zoek, hoe lastiger de keus lijkt te worden.
Ben gisteren naar mijn ouders gegaan en heb je grote fototas eens geopend en kwam erachter dat er meer materiaal inzit dan ze zelf nog wisten. Vier Nikon lenzen (50mm, 12-24mm. 18-70mm en 70-300mm) een goede flitser voor erop, statief en nog wat andere accessoires. Met jouw verhaal erbij over de Sony, en dat ik meer een fotocamera zoek dan een videocamera is de keuze voor een Nikon vrij snel gemaakt.
Vraag wordt dan weer welke, ik heb nu ook de D70s (150€) D80 (295€) en dan de D5000 (329€) tweedehands bij fotozaken gevonden. Thuis vinden ze dat ik die D70 maar moet nemen, die hebben ze zelf ook en dat is een prima camera om mee te starten als beginner. Ik wil de camera graag als kado, heb ongeveer een budget van 300€ dus moet alles wat erboven gaat zelf bijleggen, nou vind ik dat niet zo'n punt als ik dan ook echt iets beters heb. Ik ga denk ik komende week proberen langs Konijnenberg te gaan, denk dat ik voor de D5000 ga, mits alle lenzen die thuis liggen een motortje hebben en erop kunnen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:42

Mits van nikon kunnen zowel de 12-24 als de 18-70 op de d5000 (met af). Hetzelfde geldt voor de af-s 50 1.4, maar niet voor de af-d 50 1.4 en 1.8.
De 70-300vr werkt ook op een d5000, de overige 70-300s ken ik niet.
Wel is de d5000 een heel veel modernere body dan een d80 of d70s, is denk ik een betere keus ondanks dat ie wat kleiner is.

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:50

Iemand ervaring met de Digitale spiegelreflexcamera set, Canon, EOS 1000D EF-S: 18-55 mm??

Ik zou dan deze lens erbij kopen:CANON EFS 55-250 4-5.6 IS

Bij voorbaat dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:10

@MaloLau: gebruik even de zoekfunctie. Je kunt de algemene van Bokt gebruiken (zie balk bovenaan pagina) of alleen in dit topic zoeken (zie zoekveld onder "Wie is er online" onderaan deze pagina). Over desbetreffende camera en objectieven is al erg veel geschreven :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 21:42

Is de Canon, EOS 1000D een aanrader? Ook met de zoekfunctie kom ik daar niet helemaal uit.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:01

Snackie schreef:
Is de Canon, EOS 1000D een aanrader? Ook met de zoekfunctie kom ik daar niet helemaal uit.
Dat lijkt me sterk, of je moet een hele specifieke vraag hebben..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:02

als je canon 1000D invult dan krijg je heeeeeel veel post te zien...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:07

Dan krijg ik specificaties en voorbeeldfoto's
Ik wil juist weten, heb je waar voor je geld, en wat gaat ie kosten.
Iemand vertelde me dat de 500 of 550 weer beter is?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:09

als je hier helemaal onderaan in de pagina onder " wie is online" in het " zoek naar" balkje canon 1000D invult krijg je 1001 topicreacties en ervaringen, vragen enz..enz over deze camera..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 23:13

Dan zal ik eerder wat verkeerd hebben gedaan, txs

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 09:05

Nu ben ik weer wat wijzer.
De volgende vraag, want van die vergelijkings sites weet ik ook niet wat alles betekend.

De Eos 450, 500, 550 en 1000, Kan iemand mij vertellen wat de grootste verschillen zijn, en welke beter zou zijn voor actie foto's?

Ik zag in een topic ook black foto's, kan dit met ieder toestel?

-edit-
Hoe lang gaan accu's ongeveer mee, want ik heb wel eens een oplaadbaar toestel gehad, die zo leeg is.
Maar met een accu ben ik bang dat hij snel 'lam' is en na verloop van tijd ook snel leeg is?
Zijn deze toestellen allemaal met accu? of zijn er ook met batterijen? (wat ook niet helemaal handig is, want een reserve accu is natuurlijk ook zo gekocht.

-edit 2-

De 550D lijkt de beste van deze serie?

Maar nu zag ik ook 50d en 60d volgens mij.. gaat verder zoeken.. Zucht, zoveel keuze dat ik het lastig te zeggen vind welke goed is voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:14

Zucht... Net hele reactie getypt, knalt mijn internetverbinding er uit. Nog maar een keer dan :D In het kort kwam het op het volgende neer:

- Dat de 500D en 550D boven de 1000D staan dat klopt inderdaad.
- Je zou ook kunnen kijken naar Canons nieuwste 1100D en 600D.
- Maar dan wordt de keuze natuurlijk nog groter...
- Gezien je ook kijkt naar een 50D of 60D ben ik erg benieuwd naar je budget
- Denk dat we aan de hand daarvan het beste advies kunnen geven :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:18

Ik heb niet echt een budget, ik dacht aan een bedrag op en nabij de 500, maar als ik wat anders vind wil ik er best meer aan uitgeven.
Maar de 50d is een heeeeeel stuk duurder.

Iemand zei me ook dat de 1000 een slechtere versie is, en dat de 450 500 en 550 betere kwaliteit geven voor de prijs?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:54

Snackie schreef:
Ik heb niet echt een budget, ik dacht aan een bedrag op en nabij de 500, maar als ik wat anders vind wil ik er best meer aan uitgeven.
Maar de 50d is een heeeeeel stuk duurder.
De 50D is al wat ouder en moet rond de 600 nieuw wel te vinden zijn. Voor iemand die net begint is een 1000D, 500D of 1100D echter meestal al meer dan genoeg. Als je wat beters wil kan je dat geld beter in objectieven dan in de body steken.

Snackie schreef:
Iemand zei me ook dat de 1000 een slechtere versie is, en dat de 450 500 en 550 betere kwaliteit geven voor de prijs?
Canon maakt geen slechte camera's, Nikon evenmin ;) De 1000D is goedkoop, maar heeft een paar beperkingen ten opzichte van de serie die daar direct boven zit. Bij fotograferen in RAW is ie bijvoorbeeld erg traag.. maar ik vraag me af of je niet al aan een nieuwe toe bent voor je zowel weet wat dat is als dat je er actief gebruik van maakt (en dat is alles behalve denigrerend bedoeld).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:22

Is fotograferen in Raw wel handig voor mij? Want met RAW moet je dus elke foto gaan converteren in een programma, en de vraag die mij nu opkomt, Is een RAW foto uiteindelijk mooier dan een JPeG?
En is dat niet de professionele kant van het verhaal, waar ik een amateur blijf?
En ik ben best bereid me in te lezen in bepaalde dingen, maar het moet wel hobbie blijven voor de HTK foto's, ik wil niet semi-/profesioneel worden ofzo.

Het zou mijn eerste spiegelreflex worden, fotograveren met compact camera's doe ik al een jaar of 8 zeker.
Ook speel ik wel met iso waardes, maar ook dat zal bij een spiegelreflex wel anders zijn.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:41

Ik kom hier even binnenvallen. (had het liever niet gedaan)

Ik ben ruim 2 jaar in het bezit van een Canon 1000D, met de standaard kitlens.
Ben niet zo heel zuining moet ik zeggen met mijn camera :o

Mijn probleem: De lens kan alleen maar van 55 tot 35 draaien. Hij loopt bij de 35 vast zegmaar. Bij de 18 kom ik niet meer. Er komt geen scherpe foto meer uit.

Zouden jullie alleen een nieuwe lens kopen of ook een nieuwe body gelijk. Garantie heb ik niet meer volgensmij.

Alvast bedankt :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:45

Kun je zo'n ding niet schoonmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:46

@Snackie: RAW heeft zeker voordelen en is zeer zeker niet iets dat puur en alleen door professionals gebruikt wordt. Uiteindelijk geeft daarin naar mijn idee vooral je eigen persoonlijkheid de doorslag, vind je het leuk om ook na het fotograferen met je foto's bezig te zijn ja/nee, hoe kritisch ben je, hoe leergierig ben je, etc etc.

@Siem: Een nieuwe kitlens kost geen drol. Of je ook een nieuwe body wil hangt natuurlijk af van je eigen wensen en eisen. Past een nieuwe camera in je budget ja/nee, en (vooral!) zijn er dingen waar je tegenaan loopt met je huidige camera? Dingen die je dolgraag anders zou willen zien?

Edit: denk niet dat schoonmaken hier de oplossing zal zijn, klinkt meer alsof de lens een flinke tik heeft gehad...
En oh, wat bedoel je (Siem) precies met "komt geen scherpe foto meer uit"? Wil het objectief niet meer scherpstellen? Heb je al eens een ander objectief geprobeerd (van jezelf of van een ander)? Geeft je camera dan wel scherpe foto's?