Voor de combi landschap + wildlife/safari/paarden zou ik sowieso 2 lenzen kiezen bij een systeemcamera. Voor een reis naar Afrika zou ik namelijk zoveel mogelijk zoombereik willen hebben, maar je wil niet altijd die mega lens voor je camera hebben.
Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen.
Ik gebruik zelf alleen brigde en systeem en weet praktisch niets van de betere srl camera's.
Zelf gebruik ik de Panasonic G9 met drie lenzen. Standaard zit de Leica 12-60 mm erop. Dat is omgerekend een 24-120 mm lens. Verder heb ik de Summilux 15 mm 1.7 erbij en een Laowa groothoek lensje. De laatste gebruik ik eigenlijk niet en zou ik prima kunnen missen. Ik zou er nog wel een flinke zoomlens bij moeten hebben om álles wat mij interesseert vast te kunnen leggen met de G9, maar in de praktijk gris ik de FZ2000 bij mijn man van de nek (ook mijn camera, die hij verplicht moet gebruiken, zodat ik een back-up heb) als ik zoombereik tekort kom.
Ik neem zo min mogelijk mee, dus ik zit eigenlijk niet te wachten op een extra zoomlens in mijn rugzak. Met het zoombereik van de FZ2000 + ingebouwd ND filter + handige scherm (niet alleen kantelbaar, ook te draaien) is dat onze go to camera als je voor de snelheid, het gemak en/of het gewicht één camera moet meesjouwen. Ook uit financiële overwegingen, mocht er iets mis gaan. De duurdere camera's en lenzen doen het beter bij weinig licht, maken sowieso betere foto's en hebben meestal minder last van 'focus hunting', wat ik bij Panasonic echt wel merk. Maar dan kosten ze meer dan ik wil uitgeven, is het hele pakket me te zwaar, zit er veel minder beeldstabilisatie in, etc. Ik ben als echte vakantie snapshotter ook geen betere camera waard.