[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 11:49

Wat was de niet fatsoenlijke camera die je voor Costa Rica had gebruikt? Even voor het referentiekader. Ik verwacht zelf geen profi foto's te maken. Ik heb op vakantie (met ons drukke programma) niet de gelegenheid om te kunnen wachten op gunstig licht, bijvoorbeeld. Of om lang na te denken over een compositie. Voor mij is een handzame, veelzijdige camera belangrijk waarmee ik snel een foto en filmpje kan maken. Heb je grotere ambities of heel specifieke wensen, dan hoort daar mogelijk een heel andere camera bij.

Voor de combi landschap + wildlife/safari/paarden zou ik sowieso 2 lenzen kiezen bij een systeemcamera. Voor een reis naar Afrika zou ik namelijk zoveel mogelijk zoombereik willen hebben, maar je wil niet altijd die mega lens voor je camera hebben.

Het is dus maar net waar je prioriteiten liggen.

Ik gebruik zelf alleen brigde en systeem en weet praktisch niets van de betere srl camera's.

Zelf gebruik ik de Panasonic G9 met drie lenzen. Standaard zit de Leica 12-60 mm erop. Dat is omgerekend een 24-120 mm lens. Verder heb ik de Summilux 15 mm 1.7 erbij en een Laowa groothoek lensje. De laatste gebruik ik eigenlijk niet en zou ik prima kunnen missen. Ik zou er nog wel een flinke zoomlens bij moeten hebben om álles wat mij interesseert vast te kunnen leggen met de G9, maar in de praktijk gris ik de FZ2000 bij mijn man van de nek (ook mijn camera, die hij verplicht moet gebruiken, zodat ik een back-up heb) als ik zoombereik tekort kom.

Ik neem zo min mogelijk mee, dus ik zit eigenlijk niet te wachten op een extra zoomlens in mijn rugzak. Met het zoombereik van de FZ2000 + ingebouwd ND filter + handige scherm (niet alleen kantelbaar, ook te draaien) is dat onze go to camera als je voor de snelheid, het gemak en/of het gewicht één camera moet meesjouwen. Ook uit financiële overwegingen, mocht er iets mis gaan. De duurdere camera's en lenzen doen het beter bij weinig licht, maken sowieso betere foto's en hebben meestal minder last van 'focus hunting', wat ik bij Panasonic echt wel merk. Maar dan kosten ze meer dan ik wil uitgeven, is het hele pakket me te zwaar, zit er veel minder beeldstabilisatie in, etc. Ik ben als echte vakantie snapshotter ook geen betere camera waard. :D Als je zelf wél serieus fotografeert, stel je mogelijk totaal andere eisen aan de camera.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 02-08-23 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:08

_Lorette_ schreef:
Wat was de niet fatsoenlijke camera die je voor Costa Rica had gebruikt? Even voor het referentiekader. Ik verwacht zelf geen profi foto's te maken. Ik heb op vakantie (met ons drukke programma) niet de gelegenheid om te kunnen wachten op gunstig licht, bijvoorbeeld. Of om lang na te denken over een compositie. Voor mij is een handzame, veelzijdige camera belangrijk waarmee ik snel een foto en filmpje kan maken. Heb je grotere ambities of heel specifieke wensen, dan hoort daar mogelijk een heel andere camera bij.

Voor de combi landschap + wildlife/safari/paarden zou ik sowieso 2 lenzen kiezen bij een systeemcamera. Voor een reis naar Afrika zou ik namelijk zoveel mogelijk zoombereik willen hebben, maar je wil niet altijd die mega lens voor je camera hebben.

Zelf gebruik ik de Panasonic G9 met drie lenzen. Standaard zit de Leica 12-60 mm erop. Dat is omgerekend een 24-120 mm lens. Verder heb ik de Summilux 15 mm 1.7 erbij en een Laowa groothoek lensje. De laatste gebruik ik eigenlijk niet en zou ik prima kunnen missen. Ik zou er nog wel een flinke zoomlens bij moeten hebben om álles wat mij interesseert vast te kunnen leggen met de G9, maar in de praktijk gris ik de FZ2000 bij mijn man van de nek (ook mijn camera, die hij verplicht moet gebruiken, zodat ik een back-up heb) als ik zoombereik tekort kom.

Ik neem zo min mogelijk mee, dus ik zit eigenlijk niet te wachten op een extra zoomlens in mijn rugzak. Met het zoombereik van de FZ2000 + ingebouwd ND filter + handige scherm (niet alleen kantelbaar, ook te draaien) is dat onze go to camera als je voor de snelheid, het gemak en/of het gewicht één camera moet meesjouwen. Ook uit financiële overwegingen, mocht er iets mis gaan. De duurdere camera's en lenzen doen het beter bij weinig licht, maken sowieso betere foto's en hebben meestal minder last van 'focus hunting', wat ik bij Panasonic echt wel merk. Maar dan kosten ze meer dan ik wil uitgeven, is het hele pakket me te zwaar, zit er veel minder beeldstabilisatie in, etc. Ik ben als echte vakantie snapshotter ook geen betere camera waard. :D

Een Samsung s22 :+
Vooral voor ver weg een gemis. Dus ja vergeleken met die s22, is een travelzoom al een hele aanwinst natuurlijk, maar ik vind het wel leuk om "eigen" foto's ook uit te vergroten uiteindelijk. Van deze reis heb ik van een groepsgenoot foto's ontvangen en uitvergroot. Ik ben niet zo van de fotoboeken, maar meer van 1 foto uitvergroten als herinnering. En nog veel leuker als t een eigen foto is. En ik ben bang bij die travelzooms ik kwaliteit tekort kom.

Fz1000/2000 is ook nog zeker een optie die ik overweeg, dus ik ben blij dat je daar ook positief over bent. Zeker omdat ik mijzelf afvraag of ik zelf ook een betere camera waard ben hoor. Maar soms zie ik systeemcameras voorbij komen met 1 kleine lens voor t zelfde bedrag of 100 euro meer dan de fz2000. Dan vraag ik me af of de flexibiliteit van lenzen wisselen en mogelijk betere kwaliteit (beeldstabilisatie lever je dus blijkbaar wel op in?) Niet een voordeel is.

Uiteraard kom je met een 15 45mm lensje niet echt ver op safari, dus met een extra lens erbij, wat de prijs natuurlijk opdrijft, maar het geeft wellicht wel wat extra's. Vandaar dat ik hier even kom buurten om mij ook in enkele modellen systeemcamera kan verdiepen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 12:13

De beeldstabilisatie van Panasonic is gewoon heel goed. Ik fotografeer en film uit de hand, omdat ik geen statief of gimbal mee wil nemen, daarom is dat voor mij zo belangrijk dat ik op andere vlakken met liefde concessies doe. Voor de combi foto + video is het een fijn merk. Vandaar dat ik nu nog een beetje vastzit aan Panasonic. Maar dat zijn dus specifieke wensen... Ik was anders wellicht naar Canon of Sony overgestapt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-23 13:24

Laura_ schreef:
_Lorette_ schreef:

Ik neem zo min mogelijk mee, dus ik zit eigenlijk niet te wachten op een extra zoomlens in mijn rugzak. Met het zoombereik van de FZ2000 + ingebouwd ND filter + handige scherm (niet alleen kantelbaar, ook te draaien) is dat onze go to camera als je voor de snelheid, het gemak en/of het gewicht één camera moet meesjouwen. Ook uit financiële overwegingen, mocht er iets mis gaan. De duurdere camera's en lenzen doen het beter bij weinig licht, maken sowieso betere foto's en hebben meestal minder last van 'focus hunting', wat ik bij Panasonic echt wel merk. Maar dan kosten ze meer dan ik wil uitgeven, is het hele pakket me te zwaar, zit er veel minder beeldstabilisatie in, etc. Ik ben als echte vakantie snapshotter ook geen betere camera waard. :D

Een Samsung s22 :+
Vooral voor ver weg een gemis. Dus ja vergeleken met die s22, is een travelzoom al een hele aanwinst natuurlijk, maar ik vind het wel leuk om "eigen" foto's ook uit te vergroten uiteindelijk. Van deze reis heb ik van een groepsgenoot foto's ontvangen en uitvergroot. Ik ben niet zo van de fotoboeken, maar meer van 1 foto uitvergroten als herinnering. En nog veel leuker als t een eigen foto is. En ik ben bang bij die travelzooms ik kwaliteit tekort kom.

Fz1000/2000 is ook nog zeker een optie die ik overweeg, dus ik ben blij dat je daar ook positief over bent. Zeker omdat ik mijzelf afvraag of ik zelf ook een betere camera waard ben hoor. Maar soms zie ik systeemcameras voorbij komen met 1 kleine lens voor t zelfde bedrag of 100 euro meer dan de fz2000. Dan vraag ik me af of de flexibiliteit van lenzen wisselen en mogelijk betere kwaliteit (beeldstabilisatie lever je dus blijkbaar wel op in?) Niet een voordeel is.

Uiteraard kom je met een 15 45mm lensje niet echt ver op safari, dus met een extra lens erbij, wat de prijs natuurlijk opdrijft, maar het geeft wellicht wel wat extra's. Vandaar dat ik hier even kom buurten om mij ook in enkele modellen systeemcamera kan verdiepen.

As je het echt dichterbij wil halen, begin je zo'n beetje bij 500mm en meer. Alles daaronder is wel leuk, lief en aardig maar echt iets bijdragen doet het nauwelijks.

Ik heb Papagaaiduikers van hun Klifje gevist met een 70-200, 2x teleconverter op een 7D (1,6 crop) dan heb je het, omgerekend, over 620mm. Zijn best leuke foto's geworden, maar als ik ze echt beeldvullend had willen hebben, had ik 800 - 1000 mm erop moeten hebben. Ga daar maar eens aan staan.....

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:27

Hi!

Ik wil mijn Canon 70D met minder dan 3000 clicks gaan verkopen.
Nu heb ik bij Kamera Express een aanvraag gedaan voor het inruilen van de body en geven ze een voorlopig bod van 150 euro. Hebben jullie enig idee wat ik ervoor kan vragen? Heb de complete verpakking met accessoires er nog bij.

8nnemiek

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 14:32

Ik zou even op Marktplaats kijken wat de gemiddelde prijs is voor een vergelijkbaar toestel, en daar iets onder gaan zitten.
Inruil bij bedrijven levert altijd minder op, die willen er zelf nl ook nog winst op maken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:01

Hebben bokkers toevallig ook aanraders voor een fijne cameratas waar een body en zoomlens inpassen? Bij voorkeur een schoudertas. :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:07

Oh hey ik zit met een vraag.

Ik zou graag de serieuze overstap willen maken van spiegelreflexcamera naar systeem camera.

Momenteel heb ik een canon 90D crop, het liefst wil ik toch de overstap maken naar fullframe.

Nu hebben er 3 camera’s mijn aandacht.
1. De nieuwere canon r8
2. De canon r6
3. De canon r6 ii

Als ik het goed heb staan ze van goedkoper naar duurst ;)

Ik heb al genoeg vergelijkingssite bekeken maar goed toch vraag ik jullie ook nog, wat zouden jullie kiezen? Echt de canon r6 ii? Of doen de andere 2 ook goed hun best?

Ik zou wel liever echt wat model willen waarmee ik kan gaan groeien, qua professionelere foto’s. Al snap ik dat een goed glas erg belangrijk ook is :) of eigenlijk belangrijker, maar wil een body die snel genoeg is voor huisdieren en paarden, genoeg iso kan hebben zonder direct extreem ruis te tonen. Gewoon een fijne allround body die met de juiste glazen een topper maakt.

Canon r6 ii is natuurlijk gewoon wel een stuk duurder dus hoor graag jullie advies tips en meningen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 08:45

Nu volg ik Canon iets minder strak op hun systeembody's maar uitgaand van hoe Canon hun codering opbouwde, is de R6 mkII de opvolger van de MK6.
Ik zou nooit voor een voorloper kiezen, tenzij je 'm voor een strak prijsje op de kop kunt tikken.

Daarnaast zou ik mezelf de vraag stellen wat FF je brengt. In tegenstelling tot wat nogal eens gedacht wordt is er niks beter aan FF ten opzichte van crop; ze hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Het is vooral van belang waar jouw fotografische voorkeur ligt die maakt of je voor FF en crop kiest.

Met een crop-body en een goed gekozen set telelens plus converter schiet je moeiteloos de kleinste vogeltjes uit de lucht (7D met 70-200 f2.8 + 2x converter = 620mm focal length)

Maar heeft jouw doel belang bij verregaande details en uitvergroting, dan kom je vaak uit op meer pixels van de FF. Ik maak nogal wat technische foto's; registratie van gebouwde projecten, om gegevens van af te lezen om in systemen te verwerken. Waar je met je telefoon elk detail moet fotograferen omdat het anders niet meer leesbaar is, maak ik een foto en alle info staat er leesbaar op (5D mkVI).

Tot zover het heilige FF. Bedenk waar jouw doel past en maak op basis daarvan de keuze voor FF of crop. Het volgende advies: neem vervolgens de duurste/meest uitgebreide body die je aan je bankrekening kunt verantwoorden. Je body wordt nooit slechter; nieuwere camera's hebben meer mogelijkheden. Maar de 7D schiet nog steeds moeiteloos de roodborstjes uit de heg, net als 10 jaar geleden....

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:04

Ik ben niet zo'n fan van Canon.
Maar sluit me aan bij Ikke. Ook over de 7D. Dat zou enorm schelen in prijs met de R6m2 ook nog.

Zelf ben ik fan van Sony.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:11

Bedankt voor de reactie ! Nog wat meer over na te denken :)

Waarom geen fan van canon?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 10:30

Opvolger van de 7D en 7D2 is de R7. Wellicht die ook dan nog aan je vergelijking toevoegen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 11:54

Janinevv schreef:
Bedankt voor de reactie ! Nog wat meer over na te denken :)

Waarom geen fan van canon?

Omdat ik fan ben van Sony :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 12:10

Bagheera_206 schreef:
Opvolger van de 7D en 7D2 is de R7. Wellicht die ook dan nog aan je vergelijking toevoegen?

Dat is ook een optie! Die is toch ook nog vrij nieuw ?

Haha maar wat maakt Sony voor jou goed / beter ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:04

Janinevv schreef:
Bagheera_206 schreef:

Punt is dat elk merk z'n eigen voor- en nadelen heeft, waarbij het gebruiksdoel ook nog uit maakt.

Meest basale voorbeeld: ik kreeg ooit een 650D in handen gedrukt: maak jij wat leuke foto's van het personeelsfeest?
Die foto's zijn wel goed gekomen maar die 650D was een rampending. Ik vermorzelde 'm bijna met mijn kolenschoppen :D Mijn 7D, en de 5D nog wat meer, zijn forse body's die voor mij lekker in de hand liggen.

Maar zo tikte ik de batterygrip voor de 7D voor weinig op de kop omdat de vrouw waar ie vandaan kwam kleinere handen had en met de grip de camera niet meer prettig kon bedienen.

Mede daarom lees je hier regelmatig het advies: pak de body beet en voel hoe die in de hand ligt. De body moet in jouw handen passen; je hebt niks aan een body die niet te bedienen is, al kan de halve wereld er wel mee uit de voeten.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:15

@janinevv: Die nieuwere R8 leek mij ook leuk voor mij (als extra body, áls ik het budget zou hebben haha). Ik heb even reviews gelezen en toen las ik al, geen joystick en instelwiel... Nou, dan valt hij voor mij al af, want dat is absoluut niet praktisch werken tijdens fotoshoots.

Ik heb zelf de R6 als hoofdcamera en mijn oude 7D als back up.

De R6 mark II is errug leuk, maar kost nog een aardige duit.... Met de R6 zal je vast ook prima uit de voeten kunnen, al is het met paarden fotograferen nu nog minder heb ik begrepen. Zelf geen ervaring mee, al een tijdje geen paard voor de lens gehad, maar de eye detection is super fijn met honden- katten en veel andere dieren.

De R7 die Richard noemt is ook een goede optie, maar geen fullframe... Maar vergeleken met je 90D toch al zeker een flinke stap vooruit. Ga je je vast ook geen buil aan vallen.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:16

Janinevv schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ongeveer even nieuw als de R8. De R7 heeft bijvoorbeeld net als de R6/R6 MK2 ook IBIS. De R8 heeft geen IBIS. :=

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 13:29

Ik wil overstappen naar Sony, mijn partner heeft ook al veel Sony dus dan kan ik ook gaan lenen, maar ik heb veel Nikon spul waar ik vanaf wil. Voor de liefhebbers heb ik in de aanbieding: Nikon D750, D850 en een aantal objectieven. Bij interesse mogen mensen mij pb'en. Ik houd het alleen niet te lang vast.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 16:52

Dankjewel allemaal
Denk dat sowieso wel langs de winkel ga om doorslag te geven aan wat ik wil, kan ik inderdaad even vast houden de modellen en even daar ook advies vragen.

Vind het gewoon lastig! Ik wil dieren / paarden voornamelijk kunnen fotograferen maar ook mooie foto’s, portretten etc kunnen maken. En dan ook bij minder licht. Ben geen wildlife fotograaf. Natuur/ landschap etc is wel mooi om ook te kunnen doen.

Dan neig ik meer naar een full frame. Al zou ik dan misschien beter voor de r8 kunnen gaan of de r6

Maar zou ik die afstand dan echt missen met mijn doelen als ik dan geen crop camera had ?

Wil wel een echte vooruitgang op mijn huidige 90D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:21

Janinevv schreef:
Bagheera_206 schreef:

Ik heb altijd Sony gehad. Vanaf de Sony a100. En vind de kleuren vaak mooier. En vind het fijn werken met Sony.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 17:34

Janinevv schreef:
Dankjewel allemaal
Denk dat sowieso wel langs de winkel ga om doorslag te geven aan wat ik wil, kan ik inderdaad even vast houden de modellen en even daar ook advies vragen.

Vind het gewoon lastig! Ik wil dieren / paarden voornamelijk kunnen fotograferen maar ook mooie foto’s, portretten etc kunnen maken. En dan ook bij minder licht. Ben geen wildlife fotograaf. Natuur/ landschap etc is wel mooi om ook te kunnen doen.

Dan neig ik meer naar een full frame. Al zou ik dan misschien beter voor de r8 kunnen gaan of de r6

Maar zou ik die afstand dan echt missen met mijn doelen als ik dan geen crop camera had ?

Wil wel een echte vooruitgang op mijn huidige 90D

De R7/R8/R6/R6 Mk2 zijn allemaal een grote vooruitgang op jouw 90D. +:)+ Check vooral even de knopjes van de R8 of je dat fijn vindt. Als je 7D/5D3/etc. bent gewend is de knoppen layout van de R6 min of meer gelijk en hoef je daar niet zo ontzettend aan te wennen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 19:51

Bagheera dankjewel voor de tips !

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:58

Okee ben ik weer even,
Toch schijnen er mensen wel fan te zijn van Sony. Dus ben ik benieuwd naar deze modellen en of het handig is om over stap te maken van canon naar Sony.

Ik zoek dus beetje zelfde idee als mijn oudere lijstje.

Ben nog steeds verder aan het oriënteren ook. Met wat ik graag wil.

toch zou het mooi zijn dan dat ik nog wat budget overhoud voor ook een prima lens erbij, een allround of ook iets als een 50 mm portret lens

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:23

Als je altijd tevreden bent geweest met Canon waarom dan die overstap maken naar Sony? Sony is totaal anders. Sommigen zweren bij Sony, anderen bij Canon en weer anderen bij Nikon etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:28

De Sony A7III en zijn opvolgers staan wel echt bekend als zeer lichtsterk en perfect voor actiefoto’s en dus ook ideaal voor dieren.
Ik heb zelf de crop van Sony, de a6600, en die is al enorm lichtsterk en razendsnel.
De animal eye focus werkt fantastisch.

Ik kom zelf van Nikon af, dus geen vergelijk met Canon, maar ik ben enorm blij met Sony. De kleuren, scherpte, snelheid, allemaal top.

Je zou er eigenlijk gewoon eens eentje moeten huren als je erg twijfelt.