Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 08:18

Heel mooi Tenno!

@Amado ik heb inderdaad de verkeerde foto hier geplaatst. Ik heb ook een foto dat ze niet paars is :+

paljaslaura

Berichten: 2743
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:47

Dankjewel!
Wat een schatje Isabel!
En ook weer heel gaaf Tenno! :D

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:27

Gaaaf weer! Die honden foto’s <3

Ik mocht laatst deze hengst op de foto zetten:
Afbeelding

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:28

Lienek schreef:
Gaaaf weer! Die honden foto’s <3

Ik mocht laatst deze hengst op de foto zetten:
[ [url=m/6eLC2w.jpg]Afbeelding[/url] ]

SHINY! 8-)

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:55

Coonart mooi hoor die bloemen!

Ik heb mijn camera ook nog eens van onder het stof gehaald hehe. De hengsten hadden het in hun bol toen de veulens naar buiten gingen dus even geprofiteerd

Afbeelding

Ben vandaag naar de camerazaak geweest omdat mijn camera nog steeds vaak niet scherpstelt..
Helaas niet te herstellen en wellicht gewoon verouderd :(
Hij zei dat ik beter kon gaan voor bv een fuji x-s10 maar ik heb daar totaal geen ervaringen mee. Ga hem zo meteen thuis eens even opzoeken maar was me toch weer een aardig bedrag wil ik er ook een lens (of 2) bij.

Wat denken jullie? Dat mijn huidige camera een instapmodel was dat wist ik wel, maar niet dat hij zo snel ‘afgeschreven’ zou zijn

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:44

Hoi! Ik zou me ook graag willen komen melden. Ik ben net begonnen met fotograferen en zou graag tips willen hoe ik mijn foto's van leuk naar geweldig kan tillen. Ik fotografeer nu met een Canon EOS 400D en heb daar laatst een Canon EF 70-300 mm F4.0-5.6 IS USM 58 mm filter lens bijgekocht (en ja, dit moet ik iedere keer googlen :') ). Door middel van YouTube heb ik de basis een beetje geleerd, maar maak wel gebruik van de Al Servo.

Dit heb ik laatst gemaakt (ISO 800, f/5,6 en 1/1000 sluitertijd).
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik merk met mijn camera is dat ik de ISO vaak wat omhoog moet gooien, maar dat hij bij ISO 800 al wel echt korrelig wordt (hij gaat maar tot 1600). En na 4/5 foto's achter elkaar moet hij er echt even over nadenken. Uiteindelijk zou ik dan ook een wat nieuwer model willen. Ik kwam er ook achter hoe ik met mijn nieuwe lens tot f/4 kan gaan, dus dat wil ik ook graag nog uitproberen zodra er weer een zonnetje is.

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:23

Welkom!

Je bent al best leuk bezig, vind de hoofd foto goed gelukt.
Verder is het echt oefenen en uitproberen. Misschien eens meedoen met een cursus zodat je de instellingen wat beter begrijpt. De belichtingsdriehoek is een handige om eens te gaan bekijken.

Bij de wat oudere modellen en de instap camera's kan je meestal niet zo hoog met de ISO. Dat merkte ik ook met mijn crop-camera, de Canon 80D. Ben nu overgestapt op full frame en is zoveel beter. Maar die zijn ook een stuk prijziger.
Wanneer je een wat licht sterkere lens hebt, kan je vaak al wat lager blijven met je iso.

Fotografeer je op de automatische stand?

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:29

Nee, ik fotografeer manueel :) Ik wilde het mezelf maar gelijk goed aanleren :))

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:43

Heel slim hoor, heb ik ook gelijk gedaan. Leer je het jezelf het beste aan.
Als je bij de eerste foto je sluitertijd iets korter had gezet, zo rond de 1/800, dan had je de iso ook wat lager kunnen zetten. Maar dat is soms best lastig als je switched tussen actie en portret foto's.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:03

Hey GA, ik heb dezelfde camera!
Is ook de camera waar ik dus gisteren mee naar de winkel ben gegaan en ik hoorde daar dus dat ik inderdaad met die iso al snel vast zit. Hij vroeg me hoe ik dan binnen in een hal fotografeerde en toen ik zei dat ik dat meestal gewoon oversloeg omdat dat toch nooit lukt moest hij lachen.

Wat welmoed zegt klopt in principe, maar ik merk bij de mijne dat ik paarden in actie echt niet onder de 1/1000 moet doen :( Jouw bovenste lijkt bv ook scherper dan de bewegende foto en dat is al met 1/1000. Bij die onderste zou ik net denken dat je S hoger moet, maar volgens mij had jij ook tegen de zonsondergang geschoten? Dat vind ik ook altijd heel moeilijk, inderdaad omdat hij al vaak ruis geeft vanaf iso 800.

Ik weet nog steeds niet wat ik er van moet geloven, ze zullen er vast meer verstand van hebben dan ik maar die camera heeft het afgelopen jaar gewoon prima foto's gemaakt voor een instapmodel en nu ineens is hij hele tijd wazig, dan kan dat toch niet alleen komen door het type camera lijkt mij. Maar goed, zal vast wel wat waarheid in zitten, het is gewoon ook niet wat ik wilde horen haha.

Hij noemde het een prima instapmodel maar voor paarden zou hij nooit zo'n camera verkopen zei hij. UGH.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:12

Blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik heb de foto's inderdaad tegen zonsondergang gemaakt. De hele dag mooi weer en wanneer komt mijn pakketje binnen? Juist, tegen 19u :+

Voor nu is het even niet anders, maar ik wil tzt wel een betere body kopen. Ik merk gewoon dat ik nu al tegen de beperkingen aanloop als ik echt actiefoto's wil maken. Voor portretfoto's zou hij wel beter kunnen zijn omdat ik dan de sluitertijd kan verhogen.

Maar als ik dan kijk naar wat ik allemaal wil, dan zal ik toch een beter betalende baan moeten vinden _O-

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:49

Kijk ook eens naar een occasion bij een camera winkel. Heb ik mijn camera ook vandaan.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 16:57

Hi allen, mag ik mij hier ook melden?

Sinds deze week eigenaar van een Panasonic Lumix DC-FZ28 waar ik geen snars van snap.
Altijd eigenaar geweest van een spiegelreflex Canon waar ik mijn weg mee vond.
Nu wilde ik iets kleiners en compacters maar kreeg van manlief de Lumix cadeau en moet dus een heleboel bijleren :D

Zijn jullie gewoon allemaal lekker op de sukkel gegaan, of zijn er echt wel fotografieboeken die eenvoudig en makkelijk lezen en logisch zijn?

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 17:47

Welkom Mi_Amore!
Ja ik ben lekker gaan prutsen, en als ik er niet uitkom dan is Youtube mijn grote vriend :+

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 19:04

Hallo allemaal!

Mijn vader wil gaan beginnen met fotografie. Graag zou ik hem een cursus willen geven voor zijn verjaardag. Weet iemand een goede cursus voor een beginnend fotograaf? Hij wordt 61, dus een gemixte groep zou leuk zijn, niet bij een hele fancy die allemaal hele jonge mensen heeft.

Alvast bedankt!!! :)

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 23:28

Captain schreef:
Hallo allemaal!

Mijn vader wil gaan beginnen met fotografie. Graag zou ik hem een cursus willen geven voor zijn verjaardag. Weet iemand een goede cursus voor een beginnend fotograaf? Hij wordt 61, dus een gemixte groep zou leuk zijn, niet bij een hele fancy die allemaal hele jonge mensen heeft.

Alvast bedankt!!! :)


Misschien leuk om te kijken naar de fotofair op 3&4 juli. Kan je je ook inschrijven voor verschillende workshops.

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 07:51

Meld. Ik wil mijn oude hobby weer oppakken maar nu wat serieuzer. Ik heb een canon Eos 40d uit 2007 volgens mij :+ maar echt mijn favoriete camera. Dan heb ik daarnaast een 700D. Qua lenzen in het bezit can canon 70-200 f2.8, 50mm 1.8 en ik geloof een 28-75 van Tamron of Sigma. Niet mijn favoriete camera.
Ik hoop in de loop van het jaar de upgrade te maken naar een 90D. Ik ga nu vooral mee lezen en teruglezen en hopelijk pik ik wat van jullie op!

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 21:38

Leuk Sirius! Ben benieuwd naar je foto's :D

Ik heb eindelijk lightroom en ps. Helemaal blij mee. Nu nog even uitvinden. Ik loop al even tegen 1 probleempje aan. Op m'n pc bewerk ik hem hoe ik wil, komt hij op mijn telefoon echt als overdreven knalkleur er uit. Ligt dat aan mijn instellingen? Ben dan benieuwd hoe hij er bij andere uit ziet, de knal kleur of de mooie.

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:11

Telefoons kloppen over het algemeen redelijk qua klaar. Heeft vaak (niet altijd) te maken met je beeldscherm.
Bewerk je op een laptop of op een pc? Als je een laptop gebruikt wil het nog wel eens werken om een externe monitor er op aan te sluiten en deze te kalibreren met een Spyder. Dit heeft bij mij geholpen dat de kleuren aardig kloppen.
Als je al een computer met los scherm gebruikt kan je ook eens kijken naar een spyder en je scherm kalibreren.

Tenno7

Berichten: 2251
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:39

Kalibreren van je computerscherm is een aanrader, maar ook opslaan kan gevolgen hebben. Ik exporteer de foto's met ingesloten kleur bereik. Zo heb je minder kleurverschil.
Maar heb gemerkt dat er altijd een verschil blijft tussen je telefoon en je scherm. Ookal heb ik 1 van de nieuwere telefoons en een goeie labtop.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 14:17

Dan ga ik daar eens naar kijken. Ik bewerk op een laptop en heb alleen een laptop helaas!

Sirius_

Berichten: 10951
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 22:11

Ik heb ook Lightroom maar nooit echt mee gewerkt. Wel jammer dat ze er nu een maandabonnement van hebben gemaakt. Ik ga in ieder geval via Skillshare een online les volgen.

Ik kreeg vandaag een occasion lens binnen, een oudje, namelijk de 18-270 Tamron. Ik liet mijn camera thuis omdat ik de 70-200 te zwaar vind om even snel mee te nemen. De reviews over de Tamron waren vrij goed, zeker voor het bereik en de prijs. Ik moet nog heel veel oefenen maar de camera is nu licht genoeg om mee te nemen haha. Morgen testen op de veulentjes op stal. Vanmiddag 5 minuten in handen gehad om even snel de scherpte te testen. Ben niet ontevreden. Afbeelding

welmoed__

Berichten: 6566
Geregistreerd: 18-02-07
Woonplaats: North of Drenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:35

Amado7 schreef:
Dan ga ik daar eens naar kijken. Ik bewerk op een laptop en heb alleen een laptop helaas!


Mijn ervaring is dat je een laptop scherm slecht kan kalibreren. Ik zou adviseren om naar een externe monitor te kijken die je aansluit op je laptop.

Jasia

Berichten: 6755
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:49

Wat een prachtige foto's komen hier voorbij!

Mag ik mij hier ook melden? Ik lees graag mee, want ik kan nog heel veel van jullie leren.

Ik heb sinds kort een Nikon D500 met een sigma 18-200 lens. Heb geen ervaring met fotograferen en/of bewerken. Momenteel maak ik foto's in de automatische stand. Ik ben bezig met een online cursus, dus hoop snel over te stappen op manueel..
Tot die tijd oefen ik gewoon even op deze manier door.

Hier wat foto's die ik tot nu toe heb gemaakt, tips zijn meer dan welkom!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Myponyhoward

Berichten: 424
Geregistreerd: 18-08-17
Woonplaats: Nijemirdum

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 23:06

Mooie foto's allemaal hierboven!

@Jasia Je 3e foto lijkt bewewingsonscherpte te hebben, klopt dat? Ik vind vooral de laatste 2 heel mooi!

Hier een paar van mij van afgelopen weekend :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding