Fotoshoots heide - let op grondwespen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 22:15

Zonet een bericht van Nikki de kerf gelezen over een heide shoot die uit de hand is gelopen door een wespen nest in de grond.

Model is zo’n 30 keer gestoken en de pony ook. Zoveel steken kunnen dodelijk zijn.

Voor de fotografen en modellen onder ons. Fotografeer je op de heide let op wespen nesten.

Originele bericht Nikki : https://m.facebook.com/story.php?story_ ... %2As%2As-R

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:21

Ik heb het gelezen, verschrikkelijk idd!
Ik heb 5 sept een shoot staan op de heide, ik zal erg goed opletten!

Passadena

Berichten: 281
Geregistreerd: 28-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 22:23

Bellatrix schreef:
Ik heb het gelezen, verschrikkelijk idd!
Ik heb 5 sept een shoot staan op de heide, ik zal erg goed opletten!


Jaa echt verschrikkelijk. Totaal niet verwacht ook.
Daarom heb ik het ook op bokt gedeeld. Andere mensen ervoor behoeden.

Veel plezier met je shoot! Hopelijk kun je een mooie dag shooten en heb je geen last van de grondwespen :)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:02

Ik zag het inderdaad, brr! Verschrikkelijk..

Goed dat ervoor gewaarschuwd wordt. Zoiets verwacht je niet.

Wel heb ik het idee dat het bijen zijn op de foto ipv wespen, ook omdat er schijnbaar nog angels in de huid zaten, en wespen hebben geen weerhaakjes aan de angel.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:05

Mss stomme vraag maar je mag toch niet van de paden af? Althans ik zie boswachters op social media verzoeken dat vooral niet te doen omdat je kwetsbare vegetatie kunt vertrappen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 23:37

capopjekop schreef:
Mss stomme vraag maar je mag toch niet van de paden af? Althans ik zie boswachters op social media verzoeken dat vooral niet te doen omdat je kwetsbare vegetatie kunt vertrappen

klopt...

MAAR...
Uit de reacties eronder blijkt zelfs dat de wespen ook naast de wandelpaden zitten,je moet er maar net per ongeluk op trappen... ze kunnen ook agressief worden als ze zich verstoord voelen. Zelfs dan hoef je er niet eens op getrapt te zijn om aangevallen te worden.

Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:02

Zijn dit geen bijen? Die kunnen nog veel agressiever reageren dan wespen als ze gestoord worden. En deze laten een angel een achter een wesp niet.

Desondanks super vervelend!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:40

Afgelopen week toevallig een stuk er over gezien op tv, een schaapskudde had ook een nest verstoord, de herder kon het zien aan het gedrag van de schapen, blijkt vaker te gebeuren.
Vreselijk als je dit overkomt, zeker als er ook nog eens mensen zijn met een allergie voor die steken.

VenoSnorlax

Berichten: 4521
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:32

Ook wespen kunnen een angel achterlaten, been there :')
Ook is op de ingezoomde foto duidelijk het smalle lijfje te zien van wespen en bijen hoor je vaak aakomen.

Vreselijk dat dit heeft moeten gebeuren en goed dat dit gedeeld wordt. denk dat een reminder altijd goed is en gelukkig is het goed afgelopen

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:43

Ik denk dat je dan toch door een bij bent gestoken. Bijen hebben ook een smal lijfje. Die dikke dat zijn hommels.

Gewone wespen laten nooit een angel achter.
Grondwespen zijn geen bestaande soort. Wel heb je graafwespen, maar die leven solitair en zijn niet agressief.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:06

8nnemiek schreef:
Ik denk dat je dan toch door een bij bent gestoken. Bijen hebben ook een smal lijfje. Die dikke dat zijn hommels.

Gewone wespen laten nooit een angel achter.
Grondwespen zijn geen bestaande soort. Wel heb je graafwespen, maar die leven solitair en zijn niet agressief.

Foto's laten weldegelijk wespen zien. Je ziet de in lengterichting geplooide vleugels die kenmerkend zijn voor plooivleugelwespen (Vespidae).

Laatste opmerking klopt overigens wel. 'Grondwespen' als soort(groep) bestaan niet.
Graafwespen (Crabronidae) zijn allemaal solitair, maar meerdere sociale soorten Vespidae bouwen (ook) nesten in de grond.
Meest waarschijnlijk is hier Gewone wesp of Duitse wesp, al zijn enkele andere soorten ook mogelijk.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:09

8nnemiek schreef:
Ik zag het inderdaad, brr! Verschrikkelijk..

Goed dat ervoor gewaarschuwd wordt. Zoiets verwacht je niet.

Wel heb ik het idee dat het bijen zijn op de foto ipv wespen, ook omdat er schijnbaar nog angels in de huid zaten, en wespen hebben geen weerhaakjes aan de angel.


Nee, het waren volgens ons / alle aanwezigen echt wespen... Dat zie je op de foto's volgens mij ook wel duidelijk, dacht ik juist. Wespen kunnen hun angels in dikkere/stuggere huid kennelijk achter laten, het schijnt bij dieren dus vaker te gebeuren. Het zijn geen graafwespen/'grond'wespen inderdaad, maar wespen in een grondnest.

capopjekop schreef:
Mss stomme vraag maar je mag toch niet van de paden af? Althans ik zie boswachters op social media verzoeken dat vooral niet te doen omdat je kwetsbare vegetatie kunt vertrappen


Klopt, geen stomme vraag, maar staat ook benoemd in het oorspronkelijke bericht: (Ja, ik weet het. Dat moet natuurlijk toch al, en wie met mij heeft geshoot weet dat ik er al erg op let. Maar eerlijk: soms wijken we er (allemaal?) wel heel even van af omdat we dat ene mooie plekje in de hei zien...)

Ik denk dat veel van mijn klanten weten dat ik, tot soms lichte irritatie aan toe, mensen telkens vraag aub niet door de heide te lopen. Ik let er zelf ook goed op dat als ik ergens ga zitten, ik op een stuk gras of pad tussen de heide zit en niet in het (volgens mij zelfs beschermde) gewas. Maar nu vanwege lichtomstandigheden/tijd de keuze gemaakt een keer een model in de heide te zetten een stukje, beetje onder het mom van 'uitzondering, de koeien lopen er tenslotte ook, etc'. Nog steeds niet goed, maar zou beetje vervelend zijn als dit nu het punt gaat worden van de waarschuwing.

Het is vrij gangbaar om dit te doen, van portretten tot actiefoto's in de heide, spelende honden of kinderen, of ruiters die door de heide stukjes afsnijden van de paden af. Overigens ook denkende aan kinderen die op het stuk daarnaast waar je wel mag komen spelen met een bal of vlieger die in de heide landt en die je even ophaalt, etc.

Dus nee, het mag niet. Maar ja, het gebeurt wel. En daarom de keuze gemaakt om (ondanks het al verwachten van kritiek hierop) het toch te delen, omdat waarschuwen ons nu belangrijker leek even.
Laatst bijgewerkt door balance op 27-08-20 21:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 11:12

Vandaar dat er zo gehamerd wordt om op de paden te blijven. Dat is echt zo belangrijk en die waarschuwing is niet nieuw.

Arme pony en arm model! Gelukkig loopt het nog relatief goed af, als een van beiden allergisch geweest was...

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:17

Ah, nooit geweten dat wespen in een stugge dierenhuid zelfs zonder weerhaakjes hun angel kunnen verliezen, weer wat geleerd, jee :=

Heel goed dat je er voor waarschuwt!
Er wordt ook zonder paard vaak zo makkelijk 'even voorzichtig' de heide in gelopen omdat je net een pasje verder achteruit moet voor de beste foto.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:35

oomens schreef:
8nnemiek schreef:
Ik denk dat je dan toch door een bij bent gestoken. Bijen hebben ook een smal lijfje. Die dikke dat zijn hommels.

Gewone wespen laten nooit een angel achter.
Grondwespen zijn geen bestaande soort. Wel heb je graafwespen, maar die leven solitair en zijn niet agressief.

Foto's laten weldegelijk wespen zien. Je ziet de in lengterichting geplooide vleugels die kenmerkend zijn voor plooivleugelwespen (Vespidae).

Laatste opmerking klopt overigens wel. 'Grondwespen' als soort(groep) bestaan niet.
Graafwespen (Crabronidae) zijn allemaal solitair, maar meerdere sociale soorten Vespidae bouwen (ook) nesten in de grond.
Meest waarschijnlijk is hier Gewone wesp of Duitse wesp, al zijn enkele andere soorten ook mogelijk.


je bent me voor.

wespen idd. geen twijfel.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:40

Ik heb het ooit met veldwerk meegemaakt, met een (halve) klas leerlingen. (docent/toa bio hier)
Slootwateronderzoek. Toevallig deze keer heel dicht bij school, op het schoolterrein zelfs nog. (meestal gingen we verder weg)

het begon leuk, zoals eigenlijk altijd. Totdat er ineens paniek uitbrak. In de oever van de sloot/net in het gras voor de sloot zat ook een wespennest, en daar waren leerlingen in gaan staan.

hele zwerm pissige wespen en 15 leerlingen in paniek.
Uiteindelijk 4 leerlingen gestoken, waarvan 1 een paar keer.

Gelukkig kon het allemaal met school-ehbo opgelost worden, en was er geen ambulance nodig. Maar het heeft een hoop indruk gemaakt.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:44

Gisteren op de posbank heb ik er meerdere gezien. Gewoon naast het wandel pad en 1 zelfs op een hele drukke plek waar iedereen het gebied in loopt. Ik had dit ook nog nooit eerder gezien.

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:45

Ohh wat naar!

Toevallig een maand geleden hier ook een nest in de grond verstoord...
Loonwerker trok de tuin leeg en daar zat dus een nest!
Jeetje wat een invasie van agressieve wespen!
Blij dat die loonwerker in een hokje zat.
We wisten niet dat daar een nest zat...
Konden er dagen lang niet lopen. Ze zaten overal!

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:49


Spenk
Berichten: 21775
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:50

Ja hoefnageltje dat bedoelde ik ook. Je hebt enorm veel bijen soorten die ook op wespen lijken.
En die maken nesten in bodem en worden veel agressiever nog dan wespen.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:55

hoefnageltje schreef:
Er zijn ook bijen die heel veel op wespen lijken; zandbijen, en daarvan bestaan 75 verschillende soorten:
https://www.bestuivers.nl/wilde-bijen/b ... /zandbijen
En die maken, zoals de naam het al doet vermoeden, een nest in de bodem.


Klopt zeker, die bestaan inderdaad. Maar dat zijn de insecten op de foto van Nikki de Kerf niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:00

Wat een nare situatie zeg. Heel veel sterkte voor alle betrokkene.

En bedankt voor de waarschuwing. Het had mij zo kunnen overkomen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:02

Poe op de foto van die pony tel ik al ruim 20 wespen, zou me niks verbazen als het arme beest nog veel vaker is gestoken. Vreselijk!

Emori

Berichten: 13117
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:02

Ja wat een heftig bericht.
Gisteren ook op de heide geweest, paard stond op pad in de heide, en ik op een open stukje naast de heide. Toen had ik mijn hand bijna op een bij gelegd. Ik zei al oeps, ik moet beter op de insecten letten.
Later las ik dit, nooit gerealiseerd dat bijen/wespen daar natuurlijk ook nesten hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Fotoshoots heide - let op grondwespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:08

Die smerige rot grondwespen. Nare agressieve rotzakken. Helaas heb ik ervaring mee, krengen zaten in een plantenbak in de voortuin en vielen me aan. Armen, oksels handen borst een grote steeknarigheid. Goddank op tijd medische hulp gehad.

Verdelger gebeld en die zei nog. De enige wespen die hij zonder wroeging doodde waren grondwespen. Vanwege hun enorme agressie om niks.

Hondenpension had pas een nest bij een speelwei. Honden en medewerkers gestoken.