[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:41

Als iemand het vreemd vind dat er maar 8 foto's op groot formaat geleverd worden, snap ik al überhaupt niet waarom je dan naar zo'n fotograaf gaat. Makkelijkste oplossing is dan nar een fotografe te gaan die dit helemaal prima vindt en zijn visitekaartje anders instelt.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:43

Voor mij is een foto een herinnering die vastgelegd is.

De bewerkte foto hierboven is absoluut mooi, maar mist toch iets aan "werkelijkheid"

De kleuren komen totaal niet overeen met de onbewerkte foto en dat vind ik bij foto's van mezelf echt zonde.

Vind fotograferen leuk, maar ben een slechte fotograaf, ik probeer altijd precies hetzelfde beeld op mn schermpje te krijgen als in het echt. Welke instellingen er ook nodig zijn. Ik ben tevreden als ik schermpje en werkelijkheid vlak na het fotograferen naast elkaar houdt en ze komen zo goed als mogelijk overeen.

Soms levert dat op dat ik stop met fotograferen en gewoon ga genieten van wat er daadwerkelijk op dat moment gebeurt, een mooie herinnering is mij dan meer waard dan een foto die de werkelijkheid niet kan evenaren.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:50

Tigra_ schreef:
.
En de uitdrukkingen, stand enz moeten gewoon zijn zoals ze is en dat is niet perse wat een ander of fotograaf als mooi ziet. Ik wil zelf zo echt mogelijk beeld hebben en ook kan soms die "foute" foto juist kenmerkend zijn van het paard waardoor zo'n foto juist zoveel meer voor een eigenaar kan beteken dan die foto die in iemands ogen perfect lijkt maar het paard daar door niet meer is zoals die eigenlijk is.



MarjanB schreef:
Ik stuur ook wel eens een foto door naar een vriendin waar ik zelf net niet blij mee ben (technisch) maar waarvan ik weet dat zij enorm blij er mee is. Technisch niet het beste maar voor haar belangrijk omwille van blik of interactie met de kids.



Voordat jullie deMolenhoek nog verder aanvallen, wat Tigra en MarjanB dus zeggen DAT bedoelde ik.

En dat voorbeeld van het brood raakt kant nog wal. Die broden zijn van te voren gemaakt en niet in opdracht.
Bovendien als een brood iets te donker uit de oven komt wordt hij alsnog verkocht.
Verder zit de bakker aan allerlei regeltjes ed vast.


Het blijft lastig want foto's zijn subjectief, wat de één mooi vind vind de ander vreselijk.
En ja je zoekt een fotograaf uit die bij je past, maar dan nog hebben beide een andere mening/ visie.

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:11

Essie73 schreef:
Ik werk ook met pakketen, maar de klant krijgt wel alle technisch gelukte foto's te zien. Die stuur ik dan met een groot watermerk in beeld. Als de klant deze heeft uitgezocht bewerk ik het afgesproken aantal foto's na.
Van te voren weet ik meestal wel welke sfeer de klant wil, maar soms zie ik een foto waarvan ik opeens vind dat daar een heel andere sfeer bij past. Die bewerkt ik dan alvast en krijgt de klant als kadootje
.
Foto's voor klanten manipuleer ik niet, ik haal de kleuren en belichting wat op en werk oneffenheden weg (zoals idd halstertouwtjes e.d.)
Foto's van mezelf manipuleer ik wel.

[ [url=m/9bUMl5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3sgT4x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze 2 vertikte het om stil te blijven staan, dus iemand ertussen om ze vast te houden, met de weet dat ik haar laten weg zou shoppen :D


Dit zou ook absoluut niet mijn voorkeur hebben.. Je hebt niet enkel de ruimte tussen hen in weggehaald maar ook de hele achtergrond etc veranderd. Dat gaat mij al te ver qua bewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:14

Emerelle schreef:
Essie73 schreef:
Ik werk ook met pakketen, maar de klant krijgt wel alle technisch gelukte foto's te zien. Die stuur ik dan met een groot watermerk in beeld. Als de klant deze heeft uitgezocht bewerk ik het afgesproken aantal foto's na.
Van te voren weet ik meestal wel welke sfeer de klant wil, maar soms zie ik een foto waarvan ik opeens vind dat daar een heel andere sfeer bij past. Die bewerkt ik dan alvast en krijgt de klant als kadootje
.
Foto's voor klanten manipuleer ik niet, ik haal de kleuren en belichting wat op en werk oneffenheden weg (zoals idd halstertouwtjes e.d.)
Foto's van mezelf manipuleer ik wel.

[ [url=m/9bUMl5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/3sgT4x.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze 2 vertikte het om stil te blijven staan, dus iemand ertussen om ze vast te houden, met de weet dat ik haar laten weg zou shoppen :D


Dit zou ook absoluut niet mijn voorkeur hebben.. Je hebt niet enkel de ruimte tussen hen in weggehaald maar ook de hele achtergrond etc veranderd. Dat gaat mij al te ver qua bewerken.


Maar dat heeft te maken met stijl en smaak. En zeker tegenwoordig is het allang niet meer nodig om een goede foto op locatie te kunnen maken. Als je een handige fotoshopper bent kun je van huis tuin en keuken foto ineens iets heel fraais maken.

Daarover is nog een hele rel geweest hier op bokt. Toen er ruwe foto's van een bekende fotograaf per ongelijk terecht kwamen op bokt..

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:18

Anoniem schreef:
Maar dat heeft te maken met stijl en smaak. En zeker tegenwoordig is het allang niet meer nodig om een goede foto op locatie te kunnen maken. Als je een handige fotoshopper bent kun je van huis tuin en keuken foto ineens iets heel fraais maken.

Daarover is nog een hele rel geweest hier op bokt. Toen er ruwe foto's van een bekende fotograaf per ongelijk terecht kwamen op bokt..


Ja dat snap ik inderdaad.
Maar dan vindt ik iemand eerder een goede photoshopper dan een goede fotograaf.
Al vindt ik dit zelf ook niet mooi gephotoshopped.
Maar dat is inderdaad een mening. Ik geloof best dat eigenaar in kwestie heel blij kan zijn met de foto!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:26

Emerelle schreef:
Anoniem schreef:
Maar dat heeft te maken met stijl en smaak. En zeker tegenwoordig is het allang niet meer nodig om een goede foto op locatie te kunnen maken. Als je een handige fotoshopper bent kun je van huis tuin en keuken foto ineens iets heel fraais maken.

Daarover is nog een hele rel geweest hier op bokt. Toen er ruwe foto's van een bekende fotograaf per ongelijk terecht kwamen op bokt..


Ja dat snap ik inderdaad.
Maar dan vindt ik iemand eerder een goede photoshopper dan een goede fotograaf.
Al vindt ik dit zelf ook niet mooi gephotoshopped.
Maar dat is inderdaad een mening. Ik geloof best dat eigenaar in kwestie heel blij kan zijn met de foto!


Dat ben ik met je eens. Een foto moet zo van de camera af al een goede foto zijn kwa licht en compositie. Maar geloof mij maar dat dat zelfs in het hoogste segment niet altijd zo is..

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:28

Niet mee eens, soms moet je zo snel zijn en dan is een foutje snel gemaakt. Bv over of onder belicht, kan je vaak perfect recht trekken!

Technische basis vind ik wel zen minimale maar dan zijn nog steeds niet alle foto’s perfect en als je ze dan in post kan verbeteren moet je dat gewoon doen volgens mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:37

k_m schreef:
Niet mee eens, soms moet je zo snel zijn en dan is een foutje snel gemaakt. Bv over of onder belicht, kan je vaak perfect recht trekken!

Technische basis vind ik wel zen minimale maar dan zijn nog steeds niet alle foto’s perfect en als je ze dan in post kan verbeteren moet je dat gewoon doen volgens mij!


Maar wat maakt dan het verschil tussen een fotograaf en een mens met een dure camera?

Met een paar YT tutorials kan iedereen op zn gemakje leren fotoshoppen. En met de cropfunctie een interessante compositie maken en spelen met licht en donker.

Emerelle

Berichten: 1159
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:38

k_m schreef:
Niet mee eens, soms moet je zo snel zijn en dan is een foutje snel gemaakt. Bv over of onder belicht, kan je vaak perfect recht trekken!

Technische basis vind ik wel zen minimale maar dan zijn nog steeds niet alle foto’s perfect en als je ze dan in post kan verbeteren moet je dat gewoon doen volgens mij!


ja ik heb het ook niet over over of onder belicht.
ik heb het erover wanneer een hele achtergrond veranderd tot de werkelijke foto.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:45

Ik heb sinds 2003 een paard, en tot najaar 2018 nog nooit een paardenfotograaf betaald voor foto's. Of eigenlijk moet ik zeggen nooit een fotoshoot geboekt, tot nov 2018.
Waarom? Mijn vader heeft een hele goede camera en kan prima fotos maken. Komt geregeld op concours. Na een proef heb ik dan wel 1000 fotos waar er maar 5 leuke bij zitten... Mijn vader weet niet precies wanneer hij op het juiste moment klikt (geen paardenman) En soms zit net die leuke shot er bij, tussen al die 1000 fotos. :=

Daarnaast kon hij prima portret fotos maken, dus voor die reden nooit een paardenfotograaf geboekt.
Tot ik de foto's ging volgen op social media van Iris van Meijl fotografie.
Ik heb een oog voor detail, en ik vond haar fotos echt geweldig! Dat is de reden dat ik haar ook geboekt heb voor een herfstshoot, en ik ben ook heeel blij met de fotos. <3



De reden waarom ik eerder nooit iemand geboekt heb, buiten dat mijn vader prima fotos kon maken, vond ik het de kleine €100,- niet waard die je toch gauw kwijt ben bij een fotograaf. Juist omdat ik de fotograaf het net niet vond hebben. De foto's zijn 'leuk' maar met een beetje gelukt knipt mijn vader die ook.... En desnood nam ik zelf zijn camera mee naar stal.



Hopelijk heb je iets aan mijn (eerlijke) antwoord.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:08

Annekeee schreef:
Ik heb sinds 2003 een paard, en tot najaar 2018 nog nooit een paardenfotograaf betaald voor foto's. Of eigenlijk moet ik zeggen nooit een fotoshoot geboekt, tot nov 2018.
Waarom? Mijn vader heeft een hele goede camera en kan prima fotos maken. Komt geregeld op concours. Na een proef heb ik dan wel 1000 fotos waar er maar 5 leuke bij zitten... Mijn vader weet niet precies wanneer hij op het juiste moment klikt (geen paardenman) En soms zit net die leuke shot er bij, tussen al die 1000 fotos. :=

Daarnaast kon hij prima portret fotos maken, dus voor die reden nooit een paardenfotograaf geboekt.
Tot ik de foto's ging volgen op social media van Iris van Meijl fotografie.
Ik heb een oog voor detail, en ik vond haar fotos echt geweldig! Dat is de reden dat ik haar ook geboekt heb voor een herfstshoot, en ik ben ook heeel blij met de fotos. <3



De reden waarom ik eerder nooit iemand geboekt heb, buiten dat mijn vader prima fotos kon maken, vond ik het de kleine €100,- niet waard die je toch gauw kwijt ben bij een fotograaf. Juist omdat ik de fotograaf het net niet vond hebben. De foto's zijn 'leuk' maar met een beetje gelukt knipt mijn vader die ook.... En desnood nam ik zelf zijn camera mee naar stal.



Hopelijk heb je iets aan mijn (eerlijke) antwoord.


ik snap dit ook! als je te vrede ben is het toch goed.
wel tip voor je vader hoe meer clicks hij maakt hoe sneller je camera achteruit gaat ;) dus zou hem uitleggen wat je mooi vind dan kan hij daar iets meer op letten en hoeft hij misschien maar 500 foto's te maken inplaats 1000 ;) gaat de camera ook dubbel zo lang mee haha

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:50

Hier een stille meelezer die het niet kan onderdrukken even te reageren. Ik ben het namelijk volledig met Molenhoek eens over alle fotos krijgen. En voor degene die het niet geloven: Er bestaat wel degelijk een fotograaf die dat doet. Ik houd van pure fotos, zonder weggepoetste dingen of mooier dan het in werkeljkheid was. Als ik opgesmukte fotos wil, kan ik ze altijd nog zelf gaan fotoshoppen. Ik bestel fotos of een pakket bij een fotograaf, als ik een "opgeleukte" foto wil, kies ik liever voor een tekenaar of schilder.

Op mijn huwelijk hadden we een foto en videograaf. Wij hebben alle fotos en beelden gekregen op een harde schijf En de prijs was goedkoper dan de meeste bruidsfotograven. Waarom? Omdat hij amper bewerkt. 150 vd bijna 800fotos heeft hij licht bewerkt. Maar geen weggepoetste en opgesmukte dingen. Niet veel mensen delen mijn mening en veel mensen vinden zijn fotos niet mooi voor een bruidsfotograaf. Ik dus wel, hij heeft precies op de manier de fotos gemaakt hoe ik het in gedachten had, en hoe ik het in zijn portfolio zag. Maar blijkbaar zijn er ook genoeg mensen die net als ik Alle fotos willen of van zijn "zeer licht bewerkte stijl" houden want hij is het komende jaar al helemaal volgeboekt.


Dus zeg niet:dat bestaat hiet, want het bestaat wel degelijk. En dat het jullie stijl/smaak niet is, of niet jullie werkwijze dat kan natuurlijk, maar om Molenhoek nu zo aan te vallen lijkt me ook onnodig. En om er zo belachelijk over te doen zorgen jullie nu ook niet echt voor goede reclame voor jullie zelf..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 17:56

Als de fotograaf zelf achter die foto's staat is daar ook niets mee. Dat is allemaal al uitgelegd hier. :)

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:03

magda_90 schreef:
Als de fotograaf zelf achter die foto's staat is daar ook niets mee. Dat is allemaal al uitgelegd hier. :)


Nee, er wordt hier gezegd dat het niet bestaat en dat het brutaal is om alle fotos te eisen. En ik heb idd ookde uitleg daarvan gelezen.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:09

Ik kan mij nu zo een iemand bedenken die het wel doet? Denk dat het een man is, maar ben zijn naam vergeten..

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:09

fohadie schreef:
magda_90 schreef:
Als de fotograaf zelf achter die foto's staat is daar ook niets mee. Dat is allemaal al uitgelegd hier. :)


Nee, er wordt hier gezegd dat het niet bestaat en dat het brutaal is om alle fotos te eisen. En ik heb idd ookde uitleg daarvan gelezen.


Er wordt geschreven dat de fotografen alle foto's moeten leveren ook die waar ze niet achter staan - doe je dat niet ben je brutaal.
Vervolgens wordt uitgelegd waarom ze dat niet doen - want ze staan er niet achter - maar dan ben je alsnog brutaal.
Omgekeerd is het imo ook brutaal dat je als klant alle foto's eist ook als je er als fotograaf niet achter staat - maar dan ben je ook brutaal.

Er zullen vast fotografen zijn die alles onbewerkt de deur uit sturen, mag en zolang ze achter hun eigen foto's staan moeten ze dat zelf weten. Maar daar ging het niet om. Het ging om de eis dat alles maar geleverd moet worden of de fotograaf er nu achter staat of niet.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:17

@fohadie Zijn ze echt fan zijn werk of van zijn lage prijs? En wat is opgeleukt en mooier dan het was?
Ik geloof heus dat het bestaat, maar dat zijn meestal geen charmante foto's.

Ik laat bij een betaalde 1 op 1 shoot wel alles zien, ik filter alleen snel de technisch echt beroerde foto's er uit (onscherp/over- en onderbelicht). Mijn ervaring is inderdaad dat niet altijd mijn keuzes er uit komen, maar soms kies ik er voor die er ook extra bij te doen. Uiteraard wel een limiet op het aantal foto's, want ik wil wel iets moois leveren, maar ik "smuk" niet op in de zin van nekken verdikken en benen omhoog tillen ofzo. Ik maak de kleuren wel wat mooier en de achtergrond wat meer sfeer, etc.

Ik doe niet aan nabestellen in de zin van "je krijgt 2 grote, de rest moet je bijbestellen". Ik doe rond de 30 grote inclusief, meer willen mensen vaak toch niet. En zo wel, dan is er altijd wat te bespreken.

Ik zal alleen nooit grote onbewerkte foto's leveren, daar kan ik echt niet achter staan. Dat is in mijn beleving half werk leveren. Te vergelijken met een half gebakken brood en voor de andere helft krijg je de ingrediënten mee en veel plezier :=

Babootje

Berichten: 26263
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:25

Annekeee schreef:
Mijn vader heeft een hele goede camera en kan prima fotos maken. Komt geregeld op concours. Na een proef heb ik dan wel 1000 fotos waar er maar 5 leuke bij zitten... Mijn vader weet niet precies wanneer hij op het juiste moment klikt (geen paardenman) En soms zit net die leuke shot er bij, tussen al die 1000 fotos. :=


Herkenbaar :D :D
Dan kun je wel een spiegelreflex of digi camera hebben en serieshots kunnen schieten, maar als de 1e van de serie fout is is de hele serie fout. Paarden in beweging fotograferen is ook echt wel een vak.
Springen gaat dan nog vaak wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:00

Essie73 schreef:
Ik werk ook met pakketen, maar de klant krijgt wel alle technisch gelukte foto's te zien. Die stuur ik dan met een groot watermerk in beeld. Als de klant deze heeft uitgezocht bewerk ik het afgesproken aantal foto's na.
Van te voren weet ik meestal wel welke sfeer de klant wil, maar soms zie ik een foto waarvan ik opeens vind dat daar een heel andere sfeer bij past. Die bewerkt ik dan alvast en krijgt de klant als kadootje


Dit vind ik echt het beste systeem voor paardenportretfotografie, en ook het meest realistisch als je kijkt naar hoe de fotografiemarkt op dit moment is. Wedstrijdfotografen zetten gewoon alles wat technisch gelukt is online en de ruiter mag zelf kiezen welke hij groot, bewerkt en/of zonder watermerk wil krijgen. Heel gek dat paardenportretfotografen op een bepaald moment hebben besloten dat als ze 2 uur komen shooten, zijzelf mogen bepalen welke 15 foto's ze het beste vinden zonder enig overleg en daar de klant voor laten betalen.
Ik vind dat fotografen zich wat dienstbaarder mogen opstellen: je fotografeert niet alleen andermans paard met de kans zomaar een uniek (en voor jou betaald!) kunstzinnig shot voor je eigen portfolio te maken, je fotografeert ook dat individuele paard. En als voor de eigenaar nou juist dat scheve oortje of die halfdichte oogjes precies uitstralen hoe dat paard werkelijk is, waarom dan vasthouden aan jouw eigen idee fixe dat bijvoorbeeld alle oortjes altijd naar voren moeten staan, de neusgaatjes open en de ogen helemaal wijdgesperd?


Echt professionele (mensen/studio)fotografen moeten tegenwoordig ook ál hun geschoten materiaal inleveren bij tijdschriften, waarna de redactie de selectie maakt en de mate van nabewerking bepaalt. Waarom zouden de foto's van de gewone kant dan wel gegijzeld worden door de fotograaf?
Ik weet zeker dat als je als fotograaf de mogelijkheid aanbiedt om mensen alleen de door jou geselecteerde 15 foto's te krijgen, met daarnaast de mogelijkheid om voor 15 euro meer álle technisch gelukte foto's in te zien en zelf de 15 beste te selecteren die ze nabewerkt willen zien dat de meeste mensen voor die tweede optie zullen gaan. Het kost je niet meer werk, het levert je meer geld op en als iemand Fluffy op zijn aandoenlijkst vindt als zijn hoofd net een beetje scheef staat, dan kun je toch een rechtop-hyperalerte foto zelf nabewerken voor jouw eigen portfolio? Dan laat je aan de buitenwereld zien dat je én artistiek begaafd bent (dat wat jij aan gratis artistiek beeldmateriaal scoort voor jouw portfolio) én klantgericht (de klant is de koning over zijn deel van de deal).
Nu wordt het steeds gepresenteerd als of of: als mijn klant zelf die 15 foto's mag kiezen dan wordt mijn portfolio ruk. Maar je hebt hopelijk toch wel meer dan 15 artistiek verantwoorde foto's tijdens zo'n shoot gemaakt? En je kunt toch nog altijd jóuw favoriet nabewerken en groots op je website plaatsen?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6639
Geregistreerd: 28-08-12

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:08

Ik heb het idee dat hier eigenlijk behoorlijk langs elkaar wordt geleefd en dat dat misschien ook wel meteen een/de reden is voor de teruglopende betaalde shoots.

Ik heb namelijk het idee dat de klant fotoshoots over het algemeen behoorlijk duur vinden, vooral ook omdat ze geen inspraak hebben op de foto's die ze uiteindelijk krijgen. De fotografen lijken hier echter weinig boodschap aan te hebben en willen vooral de door hun gekozen foto's opsturen.

Persoonlijk denk ik dat de post van Xyzutu heel duidelijk en logisch is!

Leo

Berichten: 50128
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:11

Ik denk dat de kern is dat goede afstemming tussen de klant en de fotograaf over het hoe aan te leveren, selecteren, hoeveel voor welk bedrag etc. etc. van bepalend belang is dat iedereen met een goed gevoel en met zeker weten de neuzen dezelfde richting op de shoot in gaat en afrondt uiteindelijk.

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:15

Niobe schreef:
@fohadie Zijn ze echt fan zijn werk of van zijn lage prijs? En wat is opgeleukt en mooier dan het was?
Ik geloof heus dat het bestaat, maar dat zijn meestal geen charmante foto's.



Vast ook door de prijs, al ging het mij om zijn werkwijze. En correctie: JIJ vindt dat geen charmante fotos. Verder wat jij beschrijft noem ik ook mooier maken dan het is. Ik hoef de kleuren niet mooier. Achtergrond beetje bewerken waardoor de voorgrond beter uitkomt ed vind ik prima, maar meer hoeft van mij nirt. Ik hoef al dat artistieke niet. Maar anderen ginden dst wel heel mooi en dat is hun goed recht. Smaken verschillen, niet waar? En gelukkig is er voor elk wat wls.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:17

fohadie schreef:
Niobe schreef:
@fohadie Zijn ze echt fan zijn werk of van zijn lage prijs? En wat is opgeleukt en mooier dan het was?
Ik geloof heus dat het bestaat, maar dat zijn meestal geen charmante foto's.



Vast ook door de prijs, al ging het mij om zijn werkwijze. En correctie: JIJ vindt dat geen charmante fotos. Verder wat jij beschrijft noem ik ook mooier maken dan het is. Ik hoef de kleuren niet mooier. Achtergrond beetje bewerken waardoor de voorgrond beter uitkomt ed vind ik prima, maar meer hoeft van mij nirt. Ik hoef al dat artistieke niet. Maar anderen ginden dst wel heel mooi en dat is hun goed recht. Smaken verschillen, niet waar? En gelukkig is er voor elk wat wls.


Kleuren mooier maken, of beter gezegd: mooier laten uitkomen is niet per definitie artistiek.
En je hebt gelijk, ik vind dat geen charmante foto’s. Maar ik weet alsnog niet over wie je het hebt dus een echte mening kan ik daar ook niet over hebben.

nenahdm

Berichten: 7901
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:24

Citaat:
Ik vind dat fotografen zich wat dienstbaarder mogen opstellen: je fotografeert niet alleen andermans paard met de kans zomaar een uniek (en voor jou betaald!) kunstzinnig shot voor je eigen portfolio te maken, je fotografeert ook dat individuele paard. En als voor de eigenaar nou juist dat scheve oortje of die halfdichte oogjes precies uitstralen hoe dat paard werkelijk is, waarom dan vasthouden aan jouw eigen idee fixe dat bijvoorbeeld alle oortjes altijd naar voren moeten staan, de neusgaatjes open en de ogen helemaal wijdgesperd?


Maar dit vind ik dan ook weer zo'n typische aanname dat iedere fotograaf ook voor die foto's zou kiezen terwijl ik bv daar dan weer niets aan vind.. maar daar heb je dan een portfolio voor. Het is leuk als je een paard perfect op de foto kan zetten maar het is een kunst om die emotie te kunnen vastleggen. Daarvoor moet je echt gevoel creëren.
Iemand op instagram was een hashtag begonnen #sensitiveears2019 , heel tof concept! Dus alle foto's waarbij de oortjes niet naar voor staan worden daarmee getagd, leveren ook gewoon geweldige platen op :D