Het aanbieden van een fotoshoot

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Criss

Het aanbieden van een fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 11:13

Ik hoop dat ik dit op de juiste plek staat...

Sinds kort heb ik het topic FotoKunst ontdekt op Bokt waar ik erg enthousiast over ben! Wat is er nou leuker dan jouw foto's delen met andere fotografie liefhebbers en ook nog tips meekrijgen om zelf vooruit te gaan! Ik ben zelf een amateur fotograaf en zie het fotograferen als een uit de hand gelopen hobby.

De reden dat ik dit topic open is het feit dat ik me persoonlijk enorm erger aan de fotoshoots die op Bokt aangeboden worden. Het lijkt alsof iedere amateur fotograaf die bij de Mediamarkt een spiegelreflex camera aangeschaft heeft, zich een 'professionele fotograaf' kan noemen.. Bij professionele fotografie gaat het niet alleen om het maken van een foto, daar komt ook een groot stuk kwaliteit bij kijken. Ik heb verschillende advertenties gezien waarin een betaalde shoot aangeboden wordt en de voorbeeld foto's die getoond worden zijn onscherp of hebben een horizon die scheef loopt. Dat zijn in mijn ogen toch wel een van de minimale vereisten waar een goede foto aan moet voldoen.

Ik ben ook van mening dat iedere beginnende fotograaf de kans moet hebben om ervaring op te doen, maar vermeld dan op zijn minst in je bericht dat je beginnend fotograaf bent. Dit is uiteindelijk ook wel zo eerlijk naar de mensen toe die jou willen vragen voor een shoot. Zelf begrijp ik ook niet dat sommige mensen zich zo positief aan durven te bieden, een foto kan voor mensen heel belangrijk zijn.. denk aan een laatste foto voor het overlijden van je paard. Als ik een fotograaf zou inhuren voor zo'n shoot, zou ik er ook zeker van willen zijn dat de foto's perfect zijn.

Ik ben heel benieuwd hoe mijn mede bokkers hier over denken. Misschien is er een mogelijkheid om echte professionele fotografen een soort keurmerk te geven of om ze specifiek in een aparte lijst te vermelden? Ik wil mensen behoeden voor een 'lage prijs fotoshoot' die uiteindelijk gruwelijk tegenvalt want daar is niemand mee geholpen :)

Rennie89

Re: Het aanbieden van een fotoshoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:16

Ik durf mezelf geen eens een professionele fotograaf te noemen :+ zal dat niet eens in mijn mond halen :') Al lever ik wel redelijke kwaliteit al zeg ik het zelf. Zie inderdaad dat menige bokkers die absoluut niet aan het "professionele plaatje" voldoen zichzelf toch prof noemen en daar erger ik me toch behoorlijk aan. En al helemaal als ze dan 25 euro ofzo vragen, als je een prof bent dan vraag je geen 25 euro :') prof zijn betekent niet alleen kwaliteit maar ook inkomen, van 25 euro per shoot kan je niet leven :=

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:20

Ik vind dat je zelf als 'opdrachtgever' toch ook een beetje kijk moet hebben op wie je vraagt als fotograaf.
Daar ben je toch zelf bij? Als jij genoegen neemt met iets minder geweldige foto's dan van een prof, tegen een mindere prijs,
dan moet diegene dat toch zelf weten? Ik snap je frustratie wel over de amateurs die zich als prof aanbieden.
Maar je scheert nu ook een beetje alles over één kam, terwijl de meesten die insteek niet eens hebben.

Overigens vind ik het een lastig iets om te werken met een keurmerk of een lijst.
Want, wanneer is nu iemand prof? Dat is een enorm subjectief begrip, denk ik. :j

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:24

Lifaya, ik durf jou nu wel een professional te noemen hoor. Bij jou ben je er zeker van goede kwaliteit foto's te krijgen.
Mezelf noem ik ook geen professioneel fotograaf en daarom vraag ik weinig.

Bijvoorbeeld Hypofocus is prachtige kwaliteit, en perfecte foto's. Zou ik graag een shoot van willen! Maar dat is gewoon boven mijn budget. Ik vind de kwaliteit van jou foto's (lifaya) dan ook prima maar voor een lagere prijs.
Ik denk dat veel mensen genoegen nemen met iets minder als ze er veel minder voor hoeven te betalen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:37

Ik ben het wel eens met de TS... Ik vind dat er ook ontzettend veel fotoreportages aangeboden worden. Ik kijk vaak in deze topics, omdat ik zelf ook foto's maak en dan altijd wel nieuwsgierig wordt naar foto's van anderen en de bijbehorende prizjen. Maar pff... Ik word er soms wel erg moe van. Natuurlijk gun ik het iedereen om te fotograferen en om fotoreportages aan te bieden. Maar iets wordt wel heel erg snel een 'fotoshoot' genoemd. Ook als je kijkt bijvoorbeeld bij ITP. Bijna overal staat voortaan 'Fotoreportage' of 'fotoshoot' in de titel. Natuurlijk is een fotoserie een fotoreportage. Maar ik associeer fotoreportage toch met een serie foto's van minimaal redelijke kwaliteit.

Ik durf mezelf ook geen prof te noemen. Hooguit gevorderd amateurfotografe, want ik ben tenslotte toch al even bezig en vind dat ik zelf toch wel een nette kwaliteit lever.

Eigenlijk zou er gewoon een heel apart subforum moeten komen voor alle fotoreportages. Dan zie je tenminste nog eens andere topics dan alleen topics met fotografen. En dan kun je hopelijk ook wat makkelijker vergelijken, want je ziet nu door de bomen het bos niet meer (of tenminste, ik niet).

kippiekipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:46

Ik ben het deels ook zeker eens met TS. Maar.. je hebt het over kwaliteit, nu ben ik
benieuwd wanneer jullie vinden dat iemand échte kwaliteitsfoto's levert. Fotografie is
ook een kwestie van smaak, ik ben vaak genoeg foto's tegengekomen van fotografen
hier op bokt die ik echt niks vond.. terwijl anderen het prachtige foto's vonden om even
uit te leggen hoe ik het bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:49

Ik denk dat dit een discussie is die al heel vaak (soms in een ander jasje) voorbij is gekomen.

In Nederland is fotografie een vrij beroep.
Dus iedere "gek met een camera" mág zichzelf fotograaf noemen.
En mag professioneel fotograaf worden (dus z'n brood ermee verdienen).

De term professioneel zegt dus op geen enkele wijze iets over de kwaliteit van de foto's.
Het zegt alleen iets over of de persoon achter de camera er wel of niet zijn brood mee verdient (of dat al dan niet succesvol probeert).

Alleen de foto's zelf en de service die je aangeboden krijgt, zeggen daadwerkelijk iets over wat je kunt verwachten.
En veel mensen verkijken zich daarop.

Er zijn profs die goede foto's maken, en profs die super slechte foto's maken.
En zo zijn er ook amateurs die goede foto's maken (soms zelfs beter dan sommige profs) en amateurs die minder mooie foto's maken.
Ze zitten allemaal in dezelfde poel in de paardenfotografie markt :)

Uiteraard zijn er altijd mensen die het verschil gewoon niet zien of niet willen zien.
En een groep mensen die een zeer klein bedrag willen uitgeven, en dus bij de hobbyisten blijven.

Dat heb je in alle beroepsgroepen waar hobbyisten deel uit maken van de markt ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:50

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:50

Ik vind sowieso dat iedere debiel die op een camera-knopje kan drukken zich tegenwoordig fotograaf noemt.

Ik ben het helemaal met je eens dat het bizar eens dat sommigen er geld voor vragen, helemaal als je ziet om wat bedragen het gaat.

Zo heeft een pensionklant van de week haar paard in laten slapen. Zij heeft voor heel veel geld iemand laten komen die ook hier geadverteerd had. De foto's zijn verschrikkelijk, allemaal op het verkeerde moment genomen. De kwaliteit is goed, geen ruis enzo. Horizon is recht. Maar gewoon domweg allemaal verkeerde momenten van de bewegingen vastgelegd.

Zo zonde, en best heel verdrietig, want het beestje leeft niet meer, dus een shoot nóg een keer doen is geen optie. Nu heeft ze lelijke foto's als aandenken. Zo sneu!

In haar geval had de mevrouw wél een fotografie cursus gehad, maar van paardenfotografie had ze simpelweg geen kaas gegeten. :( Zég dat dan gewoon.

Bijna alle Bokkers vinden zichzelf de nieuwe Arnd Bronckhorst.

Gelukkig heb ik een vriendinnetje die welliswaar beginnend fotograaf is maar die wél heel leuk foto's kan maken. Ook een Bokker. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:24

Toch de topic gestart naar aanleiding van mijn topic vanmorgen? :)

Ik ben het ook met je eens. Iedere goede fotograaf is ooit zelf ook een keer begonnen. Het is vooral een kwestie van jezelf naar waarheid profileren en hier een juiste vergoeding aan koppelen. Weer een typisch geval van "managing expectations". :) Bij een duurder betaalde shoot horen nu eenmaal andere verwachtingen bij de klant en andere verantwoordelijkheden bij de fotograaf.

Dat is ook de reden dat ik mij eerder een professioneel prutser noem. :+ Nog een erg lange weg te gaan qua leren en oefenen. Ik fotografeer pas sinds vorig jaar met een spiegelreflex. Ik vind het gewoon erg leuk om te doen en het is voor mij echt ontspanning. Als ik betaalde shoots ga aanbieden komt daar meteen weer het stukje druk, stress en spanning bij kijken. Daar heb ik genoeg ervaring mee. := Dat is nou niet echt de reden dat ik deze hobby erbij heb genomen. Af en toe wil ik best een paardje fotograferen voor een vriendin tegen een kleine vergoeding en that's all. Ik mis gewoonweg de kennis en ervaring.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 12:42

Ik noem mijzelf na al een aantal jaren betaald foto's te maken voor klanten nog steeds hobbyfotograaf. En dat zal het ook blijven. Tot nu toe nog nooit klachten gehad. Voor mij is het een hobby.

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 12:58

Ik ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben die zich stoort aan het 'fotoshoot aanbod' :D

@Marrieleen Een opdrachtgever kiest inderdaad zelf een fotograaf uit, maar in hoeverre kan jij van 3 voorbeeld foto's uitmaken of je een goede fotograaf voor je hebt? Ik kan me voorstellen dat menig bokker erop vertrouwd dat men kwalitatief goede foto's krijgt als de fotograaf zich presenteerd als 'professioneel'. Ik wil niet iedereen over één kam scheren, er zijn natuurlijk genoeg mensen die het wel goed doen en deze hoeven zich ook niet aangesproken te voelen.

@SSDesign Jij kijkt hetzelfde als ik bij ITP :) Als er 'fotoshoot' in de titel staat zal ik ook altijd kijken en dan beoordeel ik de foto's anders dan bij een gewoon foto topic. Een apart subforum voor fotoreportages is geen slecht idee!

@kippiekipp Je hebt gelijk wat betreft de betekenis van kwaliteitsfoto's.. een groot deel van wat iemand goed vindt is persoonlijke smaak. Los daarvan staan wel enkele minimale vereisten zoals de scherpte van een foto. Het enige waar ik me aan erger is dat mensen zichzelf al heel snel zo goed vinden dat ze er geld voor willen vragen.. die stap schijnt heel klein te zijn.

@Chaos Dat bedoel ik nou... je zal een laatste fotoshoot laten doen van je paard wat de dag erna ingeslapen wordt en de foto's mislukken.. dan zou ik me toch echt verschrikkelijk voelen! Wees gewoon eerlijk over wat je kan en waar je wel (of geen) ervaring in hebt!

@Bagheera_206 De ergernis was te groot om er geen topic voor aan te maken ;)

Naar mijn mening kan je beter een beetje bescheiden blijven met wat je allemaal in huis hebt dan hoog van de toren afblazen hoe goed je bent. Het lijkt me verschrikkelijk om te horen dat de foto's zijn tegengevallen als je een afscheidsshoot gehad hebt.. foto's zijn een momentopname en vaak geen tweede keer te maken, dat maakt het juist zo belangrijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:06

Ik heb ook 2 fotoshoots gedaan met paarden die (helaas op zeer jonge leeftijd, in de bloei van hun leven) ingeslapen/naar de slacht moesten... het is, zelfs mét veel ervaring, geen pretje, vooral niet omdat je het niet over kan doen. Je moet dus voor de volle 200% je best gaan doen om de paarden er zo gunstig mogelijk op te zetten. Ik zou inderdaad als eigenaar dan ook echt zoeken naar een goede fotograaf, alle topics nagaan van shoots die de fotograaf heeft gedaan en zo een beeld creeeren zodat je zeker weet dat je niet teleurgesteld word. Máár anderzijds, als je als eigenaar maar weinig hebt/wilt besteden en je boekt dan een fotograaf voor 25 euro, mag je eigenlijk ook niet héél veel verwachten. Als je echte kwaliteit wil hebben kun je beter bij de wat hogere prijsklasse gaan zoeken. Dus wat dat betreft ligt het ook deels aan de eigenaar die dus niet veel te besteden heeft. Ik zag een tijdje terug op bokt iemand die zelfs een gratis shoot van haar paard wou die helaas ingeslapen moest worden, ook dan weet je al helemaal niet wat je kan verwachten...

Ik vind dat iedereen wel een bedrag mag vragen, al is het al alleen om de moeite die genomen word :j want degene met de camera steekt er natuurlijk ook veel tijd in, ook in het nabewerken zit veel tijd :j al verschild dit natuurlijk per persoon, de ene bewerkt ze niet eens en zet ze op mijnalbum en een ander gaat letterlijk alle vliegjes wegwerken, lijntjes etc, daar zitten uren in. Dan mag je ook wel een redelijk bedrag voor vragen vind ik zo :) Ik steek persoonlijk gemiddeld 7 a 8 uur in het nabewerken van de foto's, doe natuurlijk ook wel andere dingen tussendoor, niet dat ik aan 1 stuk doorga :')

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:19

Ik vind professioneel ook niet perse een rechte horizon. Als het voor een bepaalde houding beter uitkomt om een ietwat of heel erg scheve horizon aan te houden is dit ook professioneel. Zolang er maar over nagedacht word. Iemand kan zich professioneel noemen met het aanbieden van fotoreportages maar aan de prijs zie je pas echt hoe ver iemand is. De fotografen die voor 25 euro wat aanbieden tel dan maar na dat je iemand heb die nog oefent.

Het rotte is dat veel mensen voor een dubbeltje op de 1e rij willen zitten en daarom de goedkope nemen en dan wel verwachten dat die net zo goed is als iemand die 4 keer zoveel vraagt.

Ik fotografeer al meer dan 3 jaar, mag ook best zeggen dat ik er toch wel goede foto's uit haal, en ook nog steeds onwijs veel andere fotografen benijd voor wat zij wel niet kunnen (zij hebben misschien wel wat meer kijk in bepaalde portrethoudingen van paarden dan ik of wat meer talent) en ook zeker respect voor die groep.

Ik dwaal af := . Ik vind dat je als klant toch ook wel kan verwachten dat je voor 10 euro slechte foto's krijgt. Zeker de juiste momenten pakken is iets wat ervaring nodig heeft.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:28

Als klant is je verwachting vaak te hoog als je een shoot laat doen van 10 a 20 euro. Voor een beginner kunnen het namelijk wel goede foto's zijn die de prijs van 10 a 20 euro rechtvaardigen. Kwestie van perceptie. :+

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:31

Criss schreef:
Het enige waar ik me aan erger is dat mensen zichzelf al heel snel zo goed vinden dat ze er geld voor willen vragen.. die stap schijnt heel klein te zijn.

Dat ik een onkostenvergoeding vraag wil nog niet zeggen dat ik mezelf 'zo goed vind'.
Zoals Lifaya ook zegt; ik ben er uren mee bezig alles bij elkaar, en lever gewoon nette en leuke foto's op zeer goede kwaliteit dvd's, die ook geld kosten. Ik zie niet in waarom mensen die ik verder niet ken, en die vervolgens happy zijn met de foto's, daar niet een kleine vergoeding voor kunnen vragen. Klein, zeker in vergelijking met wat profs ervoor vragen. :) Tuurlijk, ik steek er wat van op als ik hun paarden mag fotograferen, maar ik ben er veel tijd aan kwijt plus heb er apparatuur voor aangeschaft, en zij stellen alleen hun paard ter beschikking EN houden er ook wat aan over. Kleine onkostenvergoeding maakt het geheel imo een win-win situatie.

Overigens zou ik mezelf nooit een prof noemen, omdat ik er niet voor geleerd heb en niet al een berg tevredn klanten heb om ervan te kunnen leven. Dat vind ik criteria waardoor je zou kunnen overwegen jezelf professional te gaan noemen. Tot die tijd (en wrsch dus voor altijd) ben ik een amateur en hobbyist. ;)

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 14:00

verography schreef:
Ik vind professioneel ook niet perse een rechte horizon. Als het voor een bepaalde houding beter uitkomt om een ietwat of heel erg scheve horizon aan te houden is dit ook professioneel. Zolang er maar over nagedacht word. Iemand kan zich professioneel noemen met het aanbieden van fotoreportages maar aan de prijs zie je pas echt hoe ver iemand is. De fotografen die voor 25 euro wat aanbieden tel dan maar na dat je iemand heb die nog oefent.

Professioneel is inderdaad niet perse een rechte horizon, maar het is ook niet waar dat je aan de prijs ziet hoe ver iemand is.. Ik kan bijvoorbeeld ook 100 euro vragen voor een shoot terwijl ik nul ervaring heb.. Het blijft lastig om te zien hoe goed iemand is. Ik blijf erbij dat eerlijkheid het langs duurt, gewoon zelf aangeven wat je kan en wat je ervaring is.

Ik vind een onkostenvergoeding (zoals kilometer vergoeding) wel anders dan een betaalde fotoshoot. Als ik meer dan 50 km zou moeten rijden zou ik in overleg ook een passende kilometervergoeding afspreken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:01

Criss, er zit heel veel tijd in het bewerken, een camera slijt ook elke keer weer een beetje bij elke shoot en die moet op een gegeven moment ook worden vervangen. Ik begrijp dus heel goed dat mensen een bijdrage vragen ookal zijn ze niet spetterend goed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:11

Dat ben ik met Renee eens; veel mensen hebben geen idee hoe "duur" zo'n hobby is.
En zeker als je dan voor ándere mensen foto's maakt, dan vind ik het ook niet meer dan normaal dat die mensen betalen voor o.a. de afschrijving van de apparatuur, etc.

Een prof die met een camera van 5.000,- euro en een objectief van 2.000,- euro foto's komt maken, is alleen al op afschrijving van z'n apparatuur per shoot veel meer kwijt dan een hobbyist die met z'n kitje van 399,- uit de mediamarkt aanbieding aan komt zetten.

En laten we álle andere punten niet vergeten...
Verzekeringen, inkomstenbelasting (ja, ook hobbyisten moeten hun inkomsten netjes afdragen), computer en andere randapparatuur (want een gemiddelde pc kan niet met zware foto bestanden overweg, dus ook daar zit je met extra investeringen), software, website, etc. etc. etc.
Die lijst kan ontzettend lang worden.

En als ál die kosten er af zijn, reken dan nog eens uit wat de fotograaf kost. Kijk 'ns hoeveel uren die fotograaf dan daadwerkelijk aan de slag is geweest met de foto's. En 9 v/d 10 keer kom je op een absoluut hongerloontje uit, vér onder de armoede grens ;)
Dus dan zijn die paar tientjes die een hobbyist vraagt eigenlijk helemaal niet zo schandalig.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:39

Ik vraag wel geld voor mijn fotoshoots omdat het simpelweg veel tijd kost. Maar ik vraag maar €10,- omdat je bij mij nog geen garantie hebt op perfecte foto's. Bij mij zit er nog wel eens een ruisje in, of een stukje overbelicht. Gewoon omdat ik nog wil oefenen. Maar ik geef voor die €10,- wel teveel foto's, vind ik zelf en dit ga ik ook veranderen. Omdat ik vind dat er mensen zijn die veel beter zijn dan ik, en ik niet 50 foto's ga geven en heel goedkoop ga zijn om maar mensen te lokken. Het is voor mij elke keer een oefening, waar ik gewoon een vergoeding voor vraag omdat 'de klant' er ook plezier van heeft.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:24

"Professioneel" is het meest misbruikte woord van deze eeuw volgens mij. Je hebt tegenwoordig zelfs kauwgum die professioneel is :? http://www.gtp.com.au/dentistnedlands/i ... %20gum.png

Een hobby-fotograaf maakt in zijn/haar vrije tijd foto's, voor zichzelf, gewoon omdat het leuk is. Wellicht vraagt een kennis een keer om een reportage of worden er een keer foto's geplaatst in een verenigingsblaadje.
Op het moment dat je reportages aan gaat bieden tegen betaling, een website hebt en reclame maakt, dan oefen je m.i. het beroep van fotograaf uit. Dan ben je niet meteen prof, het kan heel goed een 'bijbaantje' zijn naast studie of ander werk.
En als je flink investeert in apparatuur is het ook niet vanzelfsprekend dat je per saldo winst maakt.

Zodra je geld gaat vragen voor je werk, hebben je klanten verwachtingen. En dan wordt het dus heel belangrijk om heel duidelijk te communiceren wat ze kunnen verwachten voor hun geld.
Ongeacht of je 10 euro of 150 euro vraagt voor een reportage, je zult moeten weten wat je wel/niet met de foto's mag doen en wat de klant met de foto's mag doen zoals geregeld de auteurswet, je moet duidelijke afspraken maken. En vooral eerlijk zijn naar je klant.
Je portfolio moet dus ook een realistische weergave zijn van wat je een klant kunt bieden.
Als je alleen maar rastypische hengsten in mooie omgevingen in je portfolio hebt staan, dan kunnen de foto's van een bejaarde schimmelpony in de achtertuin nogal tegenvallen.

Ik vond het zelf destijds een grote stap van 'fotograferen voor de hobby' naar 'fotograferen tegen betaling'.

Goedkoop is niet per definitie slecht, duur is niet per definitie goed.
Je zult altijd fotografen houden in verschillende prijsklasses, net zoals je bijv. goedkope en dure kledingwinkels hebt. De ene klant koopt bij de Wibra een shirtje voor € 3,99, een ander gaat naar een boetiek en betaalt € 59,95 voor een shirtje.
Er zal ongetwijfeld verschil in kwaliteit zijn, maar het is nogal persoonlijk hoeveel geld je ergens aan uit wil geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:30

JolandaS schreef:
Als je alleen maar rastypische hengsten in mooie omgevingen in je portfolio hebt staan, dan kunnen de foto's van een bejaarde schimmelpony in de achtertuin nogal tegenvallen.

Hangt er maar net vanaf op welke klantenkringt je doelt.
Als je inderdaad bijna alleen particuliere reportages doet met bejaarde schimmelpony's, dan is het handig om ook van bejaarde schimmelpony's wat foto's in je portfolio te zetten.

Als je bijna alleen shoots doet bij hengstenhouders, dan is het logisch om wat meer hengsten in je portfolio op te nemen.

En als je uitgevers wil bereiken met prachtige foto's voor kalenders en andere doeleinden, dan is het verstandig om de droomplaatjes in je portfolio te zetten en juist niet de bejaarde schimmelpony's, die ze toch niet willen hebben.

En natuurlijk is het de truc en de uitdaging om ook bejaarde schimmelpony's in de achtertuin er zó goed op te zetten, dat mensen achteraf denken dat het een hengst in een mooie omgeving was (zonder daarbij uiteraard de essentie en het karakter van het paardje zelf uit het oog te verliezen).
Want ook dát is niet onmogelijk. :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:43

Femke schreef:

Eerlijk en realistisch zijn in wat er verwacht kan worden heeft niets te maken met de klantenkring waar je op doelt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:56

Ik ben van mening dat je als fotograag zijnde (betaalt) je foto's zo moeten maken dat ook het bejaarde paardje er top opstaat.
Ik fotografeer veel duitse herders omdat ik in dat wereldje zit. Maar ook de foto's van de oudjes kunnen hele mooie platen opleveren. Door juist een goed gemengd portfolio aan te bieden laat je de klant zien wat je kan. Maar denk ook dat elke fotograaf bepaalde mensen/dieren aantrekt. Zo laat mijn portfolio duidelijk zien dat ik veel met duitse herders van doen heb.

Maar door een goed portfolio ben je eerlijk naar je klanten toe. Heb daardoor ook nog nooit voor verassingen gestaan. En veel klanten keren ook terug of sturen andere mensen door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:04

JolandaS schreef:
Femke schreef:

Eerlijk en realistisch zijn in wat er verwacht kan worden heeft niets te maken met de klantenkring waar je op doelt.

Waarom verspring je ineens van onderwerp?
Natuurlijk moet je altijd eerlijk en realistisch zijn.
Daar hoor je mij ook niets anders over zeggen hoor... ;)

Ik reageerde alleen even op je stukje over wat je in je portfolio zet. Dát is namelijk weer een totaal andere discussie.
Want je kunt prima eerlijk en realistisch zijn. En mensen snappen best dat als Totilas in je portfolio staat, dat hun eigen paard ook niet plotseling vliegende wissels om de pas gaat maken voor de foto ;)
Betekend niet dat je Totilas dan maar weg moet laten uit je portfolio.
Mensen kunnen prima nadenken hoor. Schat ze niet te dom in.

Je portfolio NIET aanpassen op je doelgroep, is marketing technisch gezien een hele onverstandige zet.
Dus juist als je eerlijk en realistisch wil zijn, is het zaak om je presentatie materiaal op je doelgroep te specificeren.

Niet alleen in de paardenfotografie branche, dat is zo in alle vakgebieden...
Je portfolio is je etalage. Wat je er in zit is 100% van invloed op wat voor klanten je aantrekt.
Of je nou een winkel hebt of een fotograaf bent; het principe blijft hetzelfde.