Is een paddock paradise wel een paradijs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:10

Hier in Zuid-Holland niet hoor, niks jaarrond. Mijn paard heeft een paar keer "overwinterd" in Oost-Brabant daarom, daar kon hij wel naar buiten in de winter.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:11

DP: Ik ben het deels met je eens. Maar dat niemand op andere grond dan zandgrond paarden zou mogen houden dat gaat me wel een beetje ver hoor :=

Als je er op zulke gronden tijdens natte periodes gewoon voor zorgt dat die dieren op een andere manier aan hun frisse lucht en het strekken van hun benen toe komen, waarbij ze niet in de modder hoeven te verpieteren maar eventueel wel zelf de keuze krijgen om naast stal + bestrating + zand van voldoende formaat tòch even hun benen te kunnen strekken over het pad dat steeds modderiger wordt, dat je afsluit wanneer het te link wordt.... daar vind ik echt niks mee hoor. Een beetje modder is geen ramp, zolang ze daar maar geen dagenlang in weg staan te zakken.

Een paard met graasmasker vind ik zieliger. En daar kies jij dan weer voor.
Dan kan je ook wel zeggen dat jouw weide niet geschikt is voor zo'n paardje.
Maar die oplossing vind jij dan weer prima. Ik denk dat er gegarandeerd PP zijn waar zo'n paardje het beter zou kunnen hebben. Maar die van jou zal het heus ook goed hebben, dat weet ik zeker :)

Ieder zijn ding toch :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-03-23 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:11

ibbel
Nee is geen onderzoek.
Maar de weidepaarden om me heen staan droog en de track paarden niet.
Hier op deze grond, dus niet op klei, hier.
Dus hier kan het ook anders en dat is dus duidelijk een feit.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:17

Hij staat niet de hele dag met een masker, enkel de eerste paar uur :D
Of als 2 weken geleden met zon en vorst, dan de hele dag.

Maar die veelvraat zou ook met een masker op een pp moeten staan, die heeft geen rem.
Die blijft aan de netten staan trekken tot de laatste spriet hooi op is. Die gaat ook echt niet lopen tussendoor.
En ja als de omgeving wat krap is slaat hij de andere er ook nog om weg ook.
Heb ik zie hier 20x20 gras staan plus de rijbak er nog aan dan is het hommeles. dat is te klein. Ja zucht..
3meter brede paden zijn voor hem ook niet veilig en de hooibak moet ook ruim staan, heel ruim.

Mijn merrie heeft geen masker, mijn vorige tinker ook niet en de kwpn-ers ook niet. Die hebben een rem in vreten.Die gaan ook zo even ergens staan snoezen.

Dus voor hem zou pp echt niet werken, ten eerste al door teveel hooi zou ik hem geen masker opdoen.
En ja met masker lukt uit een net eten ook nog steeds.

Hij zou zo'n paardje zijn waar een topic op geopend word, mijn paard kan niet bij andere staan...
Ja kan hij prima, maar niet op mini stukjes.

Want hij staat ook gewoon te knuffelen, als het hem uitkomt dan.

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:29

prompter schreef:
Hier in Zuid-Holland niet hoor, niks jaarrond. Mijn paard heeft een paar keer "overwinterd" in Oost-Brabant daarom, daar kon hij wel naar buiten in de winter.


Hoe bedoel je precies?
Mijn paard staat inmiddels 5 jaar jaarrond 24/7 buiten in Zuid Holland. Ik ken meerdere buiten-groepstallen. Niet op de weide nee in de winter, en het vergt ook investering in je bodem. Maar het kán wel.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:32

DP: Wat een figuur joh :D

Maar even eerlijk hè. Is er nou echt niks waarvan je denkt: ja dat is eigenlijk wel een leuk idee van zo'n PP, dat zouden mijn paarden (of paarden in de buurt die op een gewone wei staan) ook best wel leuk kunnen vinden? En dat je je best voor kan stellen dat ze tot meer lopen uitgedaagd worden door paden met interessante plekjes? :)

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:36

Ik ken 4 PP's/ Equihabitats die het anders prima voor elkaar hebben.
Ik ken er ook 2 die wel slechtere paden hebben, maar desondanks nog steeds meer dan voldoende ruimte bieden voor de paarden.

Ik ken ook een grote pensionstal die redelijke paddocks heeft. Geen idee hoe de staat daar van is, dat zie ik niet vanaf de weg. Paarden worden elke dag binnen en buiten gezet. Ene dag wat langer dan de andere dag. Maar achter mijn stal is een pensionstal waar de paarden in paddocks staan die een slag groter zijn dan hun binnenstal. Geen eten, geen sprintje trekken, geen overdekking. In principe een dakloze stal met zand ipv stro als ondergrond.

En dan heb je mijn stal, 40 paarden verdeeld over meerdere groepen. Elke groep heeft een schuilstal of inloopstal en paddock (sommige zijn groter dan andere) en weilanden.
Iedere groep doet het op zijn manier, veel doen jaarrond incl weidegang, wij niet. Hoeveelheid hooi is ook per groep anders.

Ja onze paddock is nu drijfnat, dat gebeurd nu eenmaal als het langdurig regent. Maar als het droog is is binnen een paar dagen de paddock weer droog.

En ze kunnen droog staan hoor, in de schuilstal en op de verharding. Ze doen het alleen niet altijd.

Ook al is er bij ons ook het één en ander aan te merken, ze hebben wel de ruimte om te spelen en te rennen. De paarden bij onze buren niet.

En zie alles maar jaarrond droog te houden in ons klimaat incl veel belasting door de paarden. Dat lukt je gewoonweg nooit.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:39

Leo schreef:
prompter schreef:
Hier in Zuid-Holland niet hoor, niks jaarrond. Mijn paard heeft een paar keer "overwinterd" in Oost-Brabant daarom, daar kon hij wel naar buiten in de winter.


Hoe bedoel je precies?
Mijn paard staat inmiddels 5 jaar jaarrond 24/7 buiten in Zuid Holland. Ik ken meerdere buiten-groepstallen. Niet op de weide nee in de winter, en het vergt ook investering in je bodem. Maar het kán wel.


Op het weiland, dus gras, inderdaad! Maar nu sta ik in de duinen op zandgrond en heb een grote eigen paddock, alleen grazen moet nu aan de hand (maar met het oog op te dik worden vind ik dat niet erg).

Leo

Berichten: 50137
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:41

Ohja nee dat ga je hier niet vinden zonder dat de boel stukgetrapt wordt. Hoogstens bij iemand thuis met een paar paardjes denk ik.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:52

pmarena schreef:
DP: Wat een figuur joh :D

Maar even eerlijk hè. Is er nou echt niks waarvan je denkt: ja dat is eigenlijk wel een leuk idee van zo'n PP, dat zouden mijn paarden (of paarden in de buurt die op een gewone wei staan) ook best wel leuk kunnen vinden? En dat je je best voor kan stellen dat ze tot meer lopen uitgedaagd worden door paden met interessante plekjes? :)

nee sorry :o

die interessante plekjes zijn toch na een week ook ontdekt?

En nee ik blijf erbij, ze gaan niet meer lopen.
100 meter lang is honderd meter lang, of dat nu een pad is of een wei.
En aan de hooibak hangen, of de hele dag stapje stapje maken....

Mijn merrie heeft dan wel een rem met vreten en is ook een paard dat zo ook regelmatig door de wei heen vliegt en zal ze ook zeker op een track ook doen :j
Om daarna toch weer bij die bak te staan. Dan is stapje stapje grazen mijn inziens meer lopen.

Wat ik wel een verrijking zou vinden is een hoge berg zand, die zou ik dan in de wei ook wel willen, lekker hoog op de uitkijk staan. Dat is denk ik iets waar ze nooit op uitgekeken zijn.
Maar manlief wil dat niet.

maar dat is natuurlijk niet pp gebonden dat te maken. :)

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 13:59

Je "ziet" het echt niet hè :))

Dat geeft op zich niet natuurlijk, maar ik vind het wel jammer want je klinkt er nu zo negatief over.....
Die interessante plekjes blijven interessant. Want met verschillende voerpunten, verschillende weitjes, verschillende plekken....blijven ze toch steeds rondlopen om te zien of er ergens iets te halen valt. Is het hooi in die andere bak lekkerder? Staat er een poortje naar een wei open? Valt er nog wat te snoepen?

Ja, 100 meter is 100 meter. Daarom leg je juist die paden aan: zodat ze méér dan die 100 rechte meters moeten lopen, om ergens te komen :)* En stom genoeg vinden ze dat nog hartstikke leuk ook, op pad gaan. Maar dat heb je zelf ook, dat het leuker wandelen is over afwisselende paadjes dan over een stuk open grasland.

Als je met 1 hooibak + waterpunt bij de stal werkt dan maak je natuurlijk geen optimaal gebruik van het concept. Maar ook dan zie ik hier dat ze toch nog lekker aan de wandel gaan. En grasjes opsnorren op de paden :)

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:01

Onali schreef:
En zie alles maar jaarrond droog te houden in ons klimaat incl veel belasting door de paarden. Dat lukt je gewoonweg nooit.

zeg nooit nooit :+

onderstaande op pension waar ik eerder stond.
Ik moet jokken hoeveel paarden daar stonden maar gok een 35/40?
die stonden hele jaar door buiten, behalve met sneeuw dan stonden ze in de binnenbak voor een uurtje onder het mesten. Dus dat was maar een paar keer per jaar.

Ik weet dat er grotere stallen bestaan, maar ook niet een particulier met 3 paardjes.

Afbeelding

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:07

pmarena schreef:
Je "ziet" het echt niet hè :))

Dat geeft op zich niet natuurlijk, maar ik vind het wel jammer want je klinkt er nu zo negatief over.....
Die interessante plekjes blijven interessant. Want met verschillende voerpunten, verschillende weitjes, verschillende plekken....blijven ze toch steeds rondlopen om te zien of er ergens iets te halen valt. Is het hooi in die andere bak lekkerder? Staat er een poortje naar een wei open? Valt er nog wat te snoepen?

je bedoelt is dat grasje daar nu lekkerder dan een uur geleden?

Ja, 100 meter is 100 meter. Daarom leg je juist die paden aan: zodat ze méér dan die 100 rechte meters moeten lopen, om ergens te komen :)* En stom genoeg vinden ze dat nog hartstikke leuk ook, op pad gaan. Maar dat heb je zelf ook, dat het leuker wandelen is over afwisselende paadjes dan over een stuk open grasland.

daar ben ik ook vast een rare in.
Maar ik kan zelf helaas maar 2, tot max 3 kilometer wandelen (op een goede dag)
Ik heb dus al regelmatig de routes gevolgd in de groote Peel met die afstanden en vind er geen zak meer aan. Want het is niet afwisselend, het is steeds hetzelfde....
dus geen verschil met idd een saaie wei, dat is ook hetzelfde, dat klopt. Maar wel overal grasjes


Als je met 1 hooibak + waterpunt bij de stal werkt dan maak je natuurlijk geen optimaal gebruik van het concept. Maar ook dan zie ik hier dat ze toch nog lekker aan de wandel gaan. En grasjes opsnorren op de paden :)


Dus eigenlijk zeg ik, je ziet het echt niet hè :D
dat de weide paarden de hele dag wandelen niet bij een voer hangen want die staat er niet :P

Vorig jaar lag er hier lange tijd veel sneeuw.
Dikke laag ijzel eronder dus gras opzoeken was er niet bij.
Uiteraard krijgen ze dan hooi.
En wat zie ik...paarden die niet bewegen....

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:10

DuoPenotti schreef:
Vorig jaar lag er hier lange tijd veel sneeuw.
Dikke laag ijzel eronder dus gras opzoeken was er niet bij.
Uiteraard krijgen ze dan hooi.
En wat zie ik...paarden die niet bewegen....


Maar de grap van een PP is, dat je verschillende soorten hooi op verschillende plekken aanbiedt, zo ver mogelijk weg van het water. Dus ze lopen naar achteren voor het ene soort hooi, eten wat, krijgen dorst, moeten naar voren lopen voor water, lopen weer naar halverwege voor een ander soort hooi, krijgen weer dorst, lopen daarna naar de plek om even te rollen, gaan liggen tukken, etc.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:11

Denk je dan dat ik het dan op 1 hoop gooi?

nee maak wel 10 hopen en ja daar lopen ze dan heen, dat is waar...vreten die hoop op en lopen naar de ander....
En de waterbak staat daar idd ook niet, dus lopen ze dat ook nog eens.

Voor de rest staan ze stil, stil stil..oh nee hun kaken bewegen :D


en nogmaals, ik heb niets tegen een pp.
Ik wil het niet, maar een ander doet maar.

Maar het verheerlijken van een pp, daar vind ik wel wat van :j
En zeker als ik dan die zooi hier in de buurt zie, wetende als die hu draden eruit trekken de paarden droog staan want het is geen klei
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-03-23 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:13

Tja, ik kan alleen maar zeggen dat ze hier écht veel meer lopen dan toen ik ze nog gewoon in de wei opsloot waar ook hun automatische drinkbak hing.
Nu lopen ze, ook met het hooi in hooinetten bij stal, nog steeds heel regelmatig een rondje track (750 meter), zelfs als de hooinetten nog niet leeg zijn.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:31

Hier ook :j
Ik gebruik altijd 6 of 7 hooiplaatsen van de 10 die ik heb. De netten vul ik met 2 soorten (momenteel 3 vanwege een kleine restpartij) hooi en stro. En in alle netten zitten 2 of 3 soorten. Ze vinden 1 soort het lekkerst en gaan daar naar zoeken. Dan eten ze even op 1 plek en gaan weer verder zoeken. Ook als de wei open staat. In de winter is dat wat beperkter omdat een deel natter wordt en ik die 2 hooiplaatsen dan daarom niet gebruik. Dat deel ligt 1 meter lager dan het hoogste deel. Maar blijft er nog genoeg plek over.
Maar goed, het is dus wel echt arbeidsintensief als je dat wilt doen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 14:57

Ibbel schreef:
DuoPenotti schreef:
Vorig jaar lag er hier lange tijd veel sneeuw.
Dikke laag ijzel eronder dus gras opzoeken was er niet bij.
Uiteraard krijgen ze dan hooi.
En wat zie ik...paarden die niet bewegen....


Maar de grap van een PP is, dat je verschillende soorten hooi op verschillende plekken aanbiedt, zo ver mogelijk weg van het water. Dus ze lopen naar achteren voor het ene soort hooi, eten wat, krijgen dorst, moeten naar voren lopen voor water, lopen weer naar halverwege voor een ander soort hooi, krijgen weer dorst, lopen daarna naar de plek om even te rollen, gaan liggen tukken, etc.


Nou ibbel, hier moet ik DP wel wat gelijk geven.
Dat kan ook allemaal op een weiland.

Ik zet mijn water ook bewust verder weg van waar de strookbegrazing is. En biedt (als dat nodig is) hooi aan op een andere plek. En leg takken in de wei. En gras eten doen ze alleen maar hapje stapje, de hele wei rond. Of ze gaan schuilen, en er weer uit, en weer terug. Graven weer een nieuw gat om in te gaan rollen.
En regelmatig gaan ze helemaal uit hun stekker met zijn allen. Spontaan.
Of ze gaan even bij de buren kijken, of kijken wat er achter de schuilstal gebeurt.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:02

Dat kan inderdaad ook op een weiland als je bodem dat toe laat en als je paard de hele dag het gras op mag. Daar is ook niets mis mee als dat kan. Maar voor een deel van de paarden is dat niet haalbaar.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:03

Klopt helemaal, maar bij DP kennelijk niet. Want als die paarden het land niet in kunnen/geen gras kunnen vinden/eten, bewegen ze kennelijk niet meer. Dat is haar punt: een PP nodigt volgens haar niet uit tot bewegen want háár paarden verzetten geen poot als ze een hooinet onder hun neus hebben ipv een weiland.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:07

En die van mij weer wel. Het hooi van een ander is altijd lekkerder, even om de hoek kijken wat daar gebeurt, terug voor een slokje water, meteen even in de stal kijken of daar op wonderbaarlijke wijze een voerbak verschenen is, hapje hooi, even in de verte staren. Ik heb echt niet veel meters, geen echte track maar ze verplaatsen wel steeds ondanks altijd hooi. Juist omdat het geen overzichtelijk vierkant stuk is.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Is een paddock paradise wel een paradijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:09

Hier idem. Het is nu even droger (of althans, het hoost kennelijk niet meer heel erg hard) dus is de kudde weer een rondje track aan het doen. Want je kunt nooit weten of het gras sinds het vorige rondje niet op wonderbaarlijke wijze opeens 10 cm is gegroeid.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:10

Dan heb je niet goed gelezen ibbel, want heb geschreven dat mijn merrie vast een keer zal rennen.

Maar ja.
Verder zand en een paar hooinetten dan is de enige beweging idd een keer naar een ander netje.
Oké tussendoor eens rollen. Maar dat is géén extra beweging doen ze nu immers ook.

Daar gaat het toch om uitnodiging tot meer bewegen?

Nee met de beste wil van de wereld zie ik geen extra beweging in van hooipunt naar hooipunt VS de hele dag stapjes maken.
Met net zo goed kijken is die grasspriet ginds nu 10 cm langer.
Nadat ze ook spontaan hebben gerend.

Ik snap wel het verschil in extra beweging VS een paddock van 20*20.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:14

Ibbel schreef:
Hier idem. Het is nu even droger (of althans, het hoost kennelijk niet meer heel erg hard) dus is de kudde weer een rondje track aan het doen. Want je kunt nooit weten of het gras sinds het vorige rondje niet op wonderbaarlijke wijze opeens 10 cm is gegroeid.

:') je kan nooit weten :')

De hond wilt ook altijd iets proberen wat hij niet lust, want je kan nooit weten of hij het vandaag ook niet lust :')

Ik ben niet anti PP of pro-stal.
Ik ben pro plek waar paarden zich happy voelen. Niet ieder paard doet het goed in de groep, niet ieder paard doet het goed op 24/7 buiten :)

Dat gezegd hebbende, er zijn een paar PP's waar ik de mijne met liefde zou neerzetten en dat geldt ook voor bepaalde stallen en plekken waar ik ze absoluut niet zou willen hebben.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 15:16

Tja, wat ik al een paar keer geschreven heb, ik had ze vroeger 'klassiek' en zie ze nu meer lopen.

Ook omdat ze nu ook tijdens het hapje-stapje in de wei grazen óók naar stal moeten om te drinken en vroeger de luxe hadden van een toog in de wei (waar ze ook uren stonden niks te doen - ouwehoeren aan de bar, noemden we dat). En om te schuilen/schaduw op te zoeken (wat ze vroeger sowieso niet konden) kunnen ze nu ook de wei uit en naar stal, en dat doen ze ook, dus lopen ze ook meer.

En ik ben niet de enige met die ervaring.