Mierenplaag

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Mierenplaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:22

Wist niet zo goed of ik dit nu bij beestenboel moest plaatsen of hier, maar omdat het toch vooral over de tuin gaat, toch maar hier gezet. Wij hebben mieren. Vorig jaar op een paar plekken. Nu door de hele voor en achter tuin en inmiddels ook in de schuur en garage. Probleem is dus steeds groter geworden. En we willen er graag van af want ik heb geen zin in verzakkingen van oa bestrating. We hebben al lokdoosjes geprobeerd. En strooien met gif. Maar dat heeft niks uitgehaald. Zouden we zelf nog iets kunnen proberen? Of wordt het tijd om een professional in te schakelen?

mysa

Re: Mierenplaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:42

Het hele erf wordt lastig. Maar stoepkrijt (dikke strepen) of kaneel strooien schijnt goed te helpen. Misschien kun je dat op strategische plaatsen doen?

MarlindeRooz
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:45

Wij hadden dit op werk ook. Alleen kwamen ze dan van buiten en wandelden ze lekker over onze ijsmachine / siropen. Niks hielp. Toen hebben we de bestrijdingsdienst laten komen. Daarna nooit meer een mier gezien. :)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:15

Hier waren het er veel minder dan bij jou denk ik, maar nav een tip online hebben we een paar dagen terug kokend water over de voegen in het terras gegoten waar ze in zaten. Niks meer gezien. Heel vriendelijk is het niet, maar voordeel tov gif is dat je er verder je tuin ook niet mee verontreinigt. Misschien is dit nog een optie voor je een professional belt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 08:51

Gekookt water is geen optie, ze zitten ook in de borders en in het gras. Daar kan ik geen gekookt water gebruiken dan gaan de planten dood. De voegen zitten ze dus niet, want daar kunnen ze niet komen :+

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:03

Jaren last gehad van mieren, van alles geprobeerd en het hielp allemaal tijdelijk.
Maar het lijkt erop dat bloem strooien het beste heeft gewerkt ik heb inmiddels geen mier meer gezien sinds vorig jaar.

Bij mij verzamelden ze zich in de kruipruimte van het huis, dus dat was een mooie centrale plek waar ik ze kon elimineren.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:30

Nee dan gaat dat je zeker niet helpen! Misschien bloem zoals Rakkie123 voorstelt? Daar hebben je planten minder last van lijkt me.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:15

Ik heb endure vliegenspray in de gaatjes gespoten en langs de drempels van de woning.
Geen mier meer binnen gekomen.
Krengen komen ook via kruipruimte en minuscule kieren en gaten in huis.
Met de kitspuit de gaten en kieren dichten.

Poten van de tuintafel spray ik ieder jaar paar keer in met endure, dan kruipen ze tenminste niet omhoog de tafel op.
Scheelt tevens vliegen op het terras.

Wij zitten ook op zandgrond. En de droge zomers zijn walhalla voor die beesten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 10:28

Maar ik heb ze niet binnen. Ze zitten in de tuin, massaal..en daar wil ik ze weg hebben. Bloem lijkt op het gif dat we al geprobeerd hebben ( was een poeder) dat hielp dus niet. Maar het kost ook niet veel, dus is te proberen.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:35

SusanH schreef:
Maar ik heb ze niet binnen. Ze zitten in de tuin, massaal..en daar wil ik ze weg hebben. Bloem lijkt op het gif dat we al geprobeerd hebben ( was een poeder) dat hielp dus niet. Maar het kost ook niet veel, dus is te proberen.

Bloem strooien tegen mieren heeft geen enkele zin. Wat wel kan helpen is zelfrijzend bakmeel, als ze dit opeten "exploderen" de mieren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-20 12:24

Ojee exploderende mieren. We hebben ons net laten voorlichten bij de Welkoop en vloeibaar gif gekocht. Even kijken wat dat gaat doen.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:32

Wij hadden vorig jaar ook erg veel last van mieren, maar dan wel binnen in huis! Zelfs vliegende mieren. Dit jaar bij eerste tekenen een bestrijder laten komen. Een bestrijder mag niet in de tuin bestrijden, maar tot maximaal 50 cm van het huis af. Tenminste dat zei deze bestrijder tegen mij.

Daarnaast nog beetje info wat ik van hem kreeg:

Mieren zijn zeer lastig te bestrijden en het mieren probleem is vrijwel nooit in één keer op te lossen. Mieren hebben een aantal keer per jaar een zogenaamde bruidsvlucht(vliegende mieren) Nadat de koninginnen bevrucht zijn tijdens de bruidsvlucht vallen deze neer, en beginnen nieuwe kolonies. Een koningin kan tussen de 16 en 20 jaar oud worden.

Een nest kan wel 1,5 tot 2 meter breed en diep worden.

Daarom is het zogenaamd beheersen van een probleem effectiever. Daarom stel ik altijd meerdere behandelingen voor. Dit houdt in dat ik 3x langs kom in 9 a 10 weken.

Hij legt een soort langzaam werkend gif neer wat ze mee naar binnen moeten nemen in het nest in de hoop dat uiteindelijk het bij de koningin komt. Zodra zij dood is, verdwijnt het nest pas. En hij heeft soort contact gif in de gangen gespoten waarbij de mieren direct dood gaan als ze hier mee in aanraking komen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:36