Horse Reality No3, we gaan maar door!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:49

Weet iemand hoe Sabino vererft in het spel? (En waarom het testbare Sabino gen het niet doet bij sabino's? is dat iets anders?)

Hier zei iemand dat Sabino dominant is dacht ik. Maar dan zouden 2 ouders die geen Sabino zijn geen Sabino veulen kunnen geven, want dat betekent dat ze het wel bij zich droegen.

Maar als het recessief is betekent het weer dat 2 Sabino's geen niet-sabino veulens kunnen krijgen..

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:51

JoycexEnya schreef:
Noou kreeg net een notificatie dat mijn merrie is overleden -O-
Ik was zo benieuwd naar haar veulen!

Today at 03:00

Je paard [MRS]Silver Queen van 23 jaar, 11 maanden is vannacht vredig in slaap overleden.


Zo even wat nieuwe tinkers ingeslagen, zijn allemaal best oud die ik nu heb haha


Wow die is wel vroeg overleden zeg... :oo

Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 16:28

Limoen schreef:
Weet iemand hoe Sabino vererft in het spel? (En waarom het testbare Sabino gen het niet doet bij sabino's? is dat iets anders?)

Hier zei iemand dat Sabino dominant is dacht ik. Maar dan zouden 2 ouders die geen Sabino zijn geen Sabino veulen kunnen geven, want dat betekent dat ze het wel bij zich droegen.

Maar als het recessief is betekent het weer dat 2 Sabino's geen niet-sabino veulens kunnen krijgen..



Het is een incompleet-dominant gen, oftewel, als een paard sabino draagt zal je het in principe altijd kunnen zien (tenzij er meerdere witpatronen in het spel zijn, en soms zijn er gewoon uitzonderingen die de regel bevestigen) Alleen, als het paard heterozygoot is (1 allel met het sabino-gen) dan zal het er anders uitzien dan een paard dat homozygoot sabino is, dit paard is meestal veel witter dan een heterozygoot paard. Op HR vererft het net zoals in het echt en je kan de specifieke kenmerken terugzien in het artikel, maar ik heb zelf geen rassen met het sabino-gen op dit moment dus ik durf je niet de exacte details te geven over hoe het er uitziet in HR en of het verschil tussen heterozygoot en homozygoot erin verwerkt is.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:45

Xyris schreef:
Limoen schreef:
Weet iemand hoe Sabino vererft in het spel? (En waarom het testbare Sabino gen het niet doet bij sabino's? is dat iets anders?)

Hier zei iemand dat Sabino dominant is dacht ik. Maar dan zouden 2 ouders die geen Sabino zijn geen Sabino veulen kunnen geven, want dat betekent dat ze het wel bij zich droegen.

Maar als het recessief is betekent het weer dat 2 Sabino's geen niet-sabino veulens kunnen krijgen..



Het is een incompleet-dominant gen, oftewel, als een paard sabino draagt zal je het in principe altijd kunnen zien (tenzij er meerdere witpatronen in het spel zijn, en soms zijn er gewoon uitzonderingen die de regel bevestigen) Alleen, als het paard heterozygoot is (1 allel met het sabino-gen) dan zal het er anders uitzien dan een paard dat homozygoot sabino is, dit paard is meestal veel witter dan een heterozygoot paard. Op HR vererft het net zoals in het echt en je kan de specifieke kenmerken terugzien in het artikel, maar ik heb zelf geen rassen met het sabino-gen op dit moment dus ik durf je niet de exacte details te geven over hoe het er uitziet in HR en of het verschil tussen heterozygoot en homozygoot erin verwerkt is.

Ahhhhh oke, dankje! Weet je toevallig ook hoe liver vererft? Zie daar geen artikelen over?

Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 16:48

Ohh je hebt ook een berichtje geplaatst op het HR-forum :p dacht al, wat een toeval, ik heb daar ook al gereageerd, maar het is eigenlijk niet bekend hoe liver vererft, of uberhaupt hoe lichtere en donkerdere kleuren vererven. Ik meen dat liver daar dus ook gewoon onder valt. Waar ik wel vrij zeker van ben is dit: In HR krijgen de paarden meestal het kleurcontrast (dus licht of donker) van 1 van de ouders mee, dus als je met een liver-paard fokt heb je 50% kans om dit door de fokken.

Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 16:51

Ps, ik ben benieuwd welk paard je het over hebt? Dat sabino zou hebben zonder sabino-ouders?

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:56


Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 17:12

De ouders zijn niet getest op sabino1, ik ben niet zo heel erg bekend met het arabierenras bij HR, maar de witte kin en ook de hoge witte benen (Ook wel lightning strikes of knifebladesocks genoemd, die driehoekige punt naar boven toe naar de knie) zijn beiden een indicatie van het sabino-gen. Dus ik denk inderdaad, dat als paps getest zou worden, dat het sabino-gen tevoorschijn zou komen.

Maar als je de genen van Ilyas test zal je zien dat ook hier het sabino-gen tevoorschijn komt.

JoycexEnya

Berichten: 5952
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 17:51

DezeNaam schreef:
JoycexEnya schreef:
Noou kreeg net een notificatie dat mijn merrie is overleden -O-
Ik was zo benieuwd naar haar veulen!

Today at 03:00

Je paard [MRS]Silver Queen van 23 jaar, 11 maanden is vannacht vredig in slaap overleden.


Zo even wat nieuwe tinkers ingeslagen, zijn allemaal best oud die ik nu heb haha


Wow die is wel vroeg overleden zeg... :oo


Ja echt zo stom -O-

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:06

DezeNaam schreef:
JoycexEnya schreef:
Noou kreeg net een notificatie dat mijn merrie is overleden -O-
Ik was zo benieuwd naar haar veulen!

Today at 03:00

Je paard [MRS]Silver Queen van 23 jaar, 11 maanden is vannacht vredig in slaap overleden.


Zo even wat nieuwe tinkers ingeslagen, zijn allemaal best oud die ik nu heb haha


Wow die is wel vroeg overleden zeg... :oo



Hier op stal lag eens een 3 jarige zo dood.
Aortaruptuur... wel vredige dood voor het beestje. Dus vind het geen gekke leeftijd.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:15

Xyris schreef:
De ouders zijn niet getest op sabino1, ik ben niet zo heel erg bekend met het arabierenras bij HR, maar de witte kin en ook de hoge witte benen (Ook wel lightning strikes of knifebladesocks genoemd, die driehoekige punt naar boven toe naar de knie) zijn beiden een indicatie van het sabino-gen. Dus ik denk inderdaad, dat als paps getest zou worden, dat het sabino-gen tevoorschijn zou komen.

Maar als je de genen van Ilyas test zal je zien dat ook hier het sabino-gen tevoorschijn komt.

Alles getest, geen Sabino gen...

Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 18:19

Hmm dan is er waarschijnlijk sprake van een sabino-vorm dat niet testbaar is.

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 18:20

Hier alle paarden naar het rusthuis gedaan, heb enkel kemsiz nog. Die heeft de gezegende leeftijd van 33 ondertussen :)

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 20:39

Xyris schreef:
Hmm dan is er waarschijnlijk sprake van een sabino-vorm dat niet testbaar is.

Maar als het bij die 2 ouderdieren niet zichtbaar is, zelfs amper wit. Dan is het dus toch mogelijk dat een dier het draagt ipv toont?

Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 20:45

Sabino is eigenlijk een versterker van wit dat al aanwezig is, het maakt dat er meer wit zichtbaar is rondom de al bestaande witpatronen. Een normaal witpatroon zal zonder een wit-gen (zoals tobiano, OLW en sabino) zich bij de benen nooit boven de hak bevinden, bij de hengst is dit wel het geval, ik denk dus dat er toch echt sprake is van Sabino, al is het minimaal (ook wel minimal sabino genoemd). Ik zal even zoeken naar soortgelijke hengsten in de hoop dat die wel getest zijn!

Omdat het gen (incompleet) dominant is zal het áltijd tonen, maar heeft het paard maar weinig wit dan zal het weinig tot niet zichtbaar zijn, het verstopt zich dan makkelijk. Dit kan trouwens ook bij genen zoals OLW en tobiano, deze kunnen zich ook heel prima verstoppen, maar dat maakt het gen nog niet recessief en het paard dus ook geen drager.

*Edit, ik vraag voor de zekerheid even na aan Deloryan of het wel klopt wat ik zeg en of dit inderdaad een niet-testbare vorm van sabino is, of dat er iets anders achter zit.

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 21:09


Xyris

Berichten: 9449
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-18 21:14

In theorie klopt dat inderdaad al zou ik verwachten dat haar bles wat grilliger zou zijn met het sabino-gen, al is dat niet altijd waar. Wel even een kanttekening: Ik weet dat een aantal van de oudere rassen (zoals dus de arabier) niet altijd helemaal correct zijn weergegeven qua tekeningen/niet volledig zijn. Maar dat verwacht ik binnenkort van Deloryan te horen.

D_Desteny

Berichten: 2494
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:01


Change3x

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 22:23

Al mijn IJsco’s staan te koop!

Ik ben op zoek naar Oldenburgers met goede prestaties en predicaten, zo weinig mogelijk voorouders. Geld is geen probleem.

Ik heet Leo op de NL!

Anoniem

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 23:03

Ik ga huilen als mijn pixel dood gaat :=

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 00:59

Maar echt ja, heb nu 3 staan van rond de 37, waaronder m'n allereerste pixelpony. Die mag niet dood :')

Anoniem

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 01:13

Dat dus :') , mijn proven dieren zijn mijn alles

Heb grote schoonmaak ijsjes op .com , veel oudjes := . Mijn elite team blijft de rest weg , heb geen uitdaging en plezier in de ijsjes meer .. Heb recent paar hele toffe dieren gekocht maar die zijn ook wat ouder , toch blij mee :)) .

DutchWari ben ik , kijk maar vast :+

JoycexEnya

Berichten: 5952
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:26

Vannacht geen overleden paarden *\o/*

Mijn oudste is ook 34 jaar, mijn eerst gekochte paardje van een bokker

Edit: Even snel maar echo gedaan, voor ik mis tweeling krijg.
Maar bijna allemaal hengsten -O-
Van de 9 merries
6 hengsten
en dus maar 3 merries -O-

Janine1990

Berichten: 43845
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Horse Reality No3, we gaan maar door!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 17:05

Suuuuuuper irritant...
Maandag een berichtje van een jong meisje dat ze paarden van me wil kopen :+
Oké, dat is niet zo raar... Maar de 'ps: hoe oud ben jij? Ik ben 11' zei me wel genoeg zeg maar :+

Ook allemaal mitsen en maren, te weinig geld, geen stallen blablabla.
Dus ik geef aan dat ze betreffende paarden van de markt kan kopen, aangezien ze de direct kopen prijs wilde bieden :+

Krijg ik terug: "Ja dat weet ik, maar ik zou het fijn vinden als je ze op de privé verkoop zet."

Ja dikke doei... sowieso is de ene intussen verkocht aan iemand anders voor de direct kopen prijs.

Zondag

Berichten: 470
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 21:00

Iemand een tinker hengst op de NL ter dekking? :o :D