zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:00

Allegra schreef:
Persoonlijk zie ik liever dat voorkomen wordt dat het IS gedachtengoed deze kant op komt en dus sta ik achter de bombardementen. Na WOI dacht ook iedereen dat zo'n grote oorlog nooit meer zou gebeuren. Laten we wijzer zijn en niet wachten tot ze hier op de stoep staan omdat omringende landen al gevallen zijn. Syrië -> Turkije -> Europa, het is geen ver van je bed show meer.


Ik zit ook niet op het IS gedachtengoed te wachten, maar denk jij echt dat dat deze kant op komt als 'we' daar niet gaan bombarderen? Dat verband zie ik even niet. Ook is het nieuw voor mij dat na WO I iedereen dacht dat zo'n grote oorlog nooit meer zou gebeuren, voor zover ik weet waren er in het interbellum net zo goed mensen die zagen aankomen dat het uit de hand ging lopen als mensen die volhielden dat het nooit meer zou gebeuren. En zelfs van die laatste groep kun je beargumenteren dat ze gelijk hadden, want WO I is bij mijn weten wel uniek als het gaat om de loopgravenhel.

Volgens mij komen mensen alleen bij andere mensen op de stoep staan om iets te halen dan wel in te pikken, als ze de mogelijkheden hebben om die stoep te bereiken en als ze datgene wat ze willen hebben niet op een andere, makkelijkere manier en dichter bij huis kunnen halen. Ik zou niet weten waarom IS mijn stoep zou komen opzoeken als ze niet gebombardeerd worden. Ik denk eerder dat ze mijn stoep komen opzoeken wanneer ze wel gebombardeerd worden, maar dat komt omdat ik niet zo erg geloof in IS als ideologie die graag de hele wereld wil veroveren, als wel in IS als vehikel van een geopolitieke organisatie die deze hobby kennelijk kan financieren. Ofwel: ik ben banger voor de geldbron van IS dan voor IS zelf. Ik geloof dan ook meer in 'follow the money' dan in bombardementen, ongeacht de rules of engagement. Zelfs als die er niet waren zou ik niet denken dat westerse militairen zomaar iedereen zouden afmaken, maar ik vind collateral damage alleen acceptabel wanneer er geen andere opties meer zijn. En naar mijn idee zijn er nog wel andere opties, alleen kan ik me ook voorstellen dat de huidige wereldleiders die opties riskant vinden voor de stabiliteit in de regio en daarbuiten, omdat het geldspoor ongetwijfeld leidt naar partijen als Rusland, de VS en Saoedi-Arabië.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:15

maura schreef:
Ik zit ook niet op het IS gedachtengoed te wachten, maar denk jij echt dat dat deze kant op komt als 'we' daar niet gaan bombarderen? Dat verband zie ik even niet.


Ik denk dat het deze kant op komt als we niks doen en ze andere landen laten overrompelen. Hun gedachtengoed houdt namelijk wel degelijk een wereldwijd kalifaat in. Ze willen niet enkel hun eigen stukje om vredig te leven. Was het maar waar.

Politiek gezien (helaas hoe de wereld werkt), als we bepaalde andere landen niet steunen hierin, zij ons ook niet zullen steunen als het nog dichterbij komt. Dat is een afhankelijkheid die we gecreeerd hebben.

Nu vind men bombardementen de beste optie. Beter dat dan boots on the ground imo. Lief zijn en blijven praten helpt ook niet, dat heeft zich ook meermaals bewezen. Dus wat dan wel? Ik ga dan toch voor het zo klein mogelijk maken van die geradicaliseerde groep.

Die geldstroom is overigens idd een belangrijke. Wapenhandel, mensenhandel, drugshandel zijn allemaal zaken die ermee te maken hebben al worden die verbanden niet altijd direct gelegd. Het doel is (lang) niet (altijd) te zorgen dat die geldstroom naar een westers land gaat, het doel is vooral om te zorgen dat het niet naar bepaalde andere landen gaat die weer de groepen ondersteunen die we liever niet op de stoep zien hier.

purny

Berichten: 27520
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:28

Aan de ene kant vind ik het goed dat er nu eens een keer iets aan word gedaan maar aan de andere kant vind ik het niet goed. Waarom niet eerst op de grond beginnen?
Is het een wijze beslissing van PVDA of is het alleen maar geschreeuw met het oog op de nieuwe aankomende verkiezingen?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:30

Als je eerst op de grond begint krijg je sowieso een heel vuil gevecht. Men wil tegen IS vechten, niet tegen de tig andere groeperingen die daar ook tegen IS en elkaar vechten. Plus je zou toestemming moeten hebben van Assad en dat is nu een partij die ze al die tijd probeerden te omzeilen. Op de grond is een stuk gevaarlijker en dan weet je zeker dat er een hoop levens verloren gaan. (aan beide kanten, maar voornl. 'onze' kant.. Vanuit de lucht is relatief veilig..)

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:32

Edit: reactie op Allegra, zet ik er even bij anders staat het zo raar.

Tsja, het Christendom wil ook de hele wereld veroveren. Gaat heen en vermenigvuldigt u en dat soort kreten. Wie de bijbel er op naslaat kan dat ook interpreteren als gedachtengoed dat de aanhanger ervan oproept om alles en iedereen die anders denkt uit te roeien (het verhaal Sodom en Gomorra is allesbehalve geweldloos).

Mijn vraag is letterlijk bedoeld. Dus niet 'denk je dat IS hierheen komt als we niets doen', maar 'denk je dat IS hierheen komt als we niet gaan bombarderen'.

Jij zegt dat 'men' bombardementen nu de beste optie vind, maar ik ken geen 'men'. Ik lees wel politieke argumenten en ben bekend met de werking van bondgenootschappen, maar ik geef aan dat ik niet geloof dat alle andere opties dan bommen gooien zijn uitgeput. Volgens mij suggereer ik nergens dat wie dan ook lief moet zijn en moet blijven praten hoor. Wat ik wel graag wil weten is of jij het met 'men' eens bent? Vindt jij dat bombarderen nu de beste, misschien wel enige juiste optie is? En waar baseer je dat op?

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:36

Allegra schreef:
Lief zijn en blijven praten helpt ook niet, dat heeft zich ook meermaals bewezen.


In het midden-oosten is dat eigenlijk nooit geprobeerd, in veel andere situaties (waaronder vrij bekend de situatie van West-Europa na WOII) heeft het veel opgeleverd.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:58

Shadow0 schreef:
Allegra schreef:
Lief zijn en blijven praten helpt ook niet, dat heeft zich ook meermaals bewezen.


In het midden-oosten is dat eigenlijk nooit geprobeerd, in veel andere situaties (waaronder vrij bekend de situatie van West-Europa na WOII) heeft het veel opgeleverd.


Jawel hoor. Lebanon, Israel, diverse kleinere niet zo in de media gebrachte VN missies.

Maura ik reageert zo even op jou, als ik een computer tot mijn beschikking heb want op mijn telefoon typen is ruk :)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:01

Ik vond het cool dat de paus een meeting had met Iran...beide handjes schudden.

purny

Berichten: 27520
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:39

Sammie schreef:
Als je eerst op de grond begint krijg je sowieso een heel vuil gevecht. Men wil tegen IS vechten, niet tegen de tig andere groeperingen die daar ook tegen IS en elkaar vechten. Plus je zou toestemming moeten hebben van Assad en dat is nu een partij die ze al die tijd probeerden te omzeilen. Op de grond is een stuk gevaarlijker en dan weet je zeker dat er een hoop levens verloren gaan. (aan beide kanten, maar voornl. 'onze' kant.. Vanuit de lucht is relatief veilig..)


O vandaar, bedankt!

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:44

maura schreef:
Edit: reactie op Allegra, zet ik er even bij anders staat het zo raar.

Tsja, het Christendom wil ook de hele wereld veroveren. Gaat heen en vermenigvuldigt u en dat soort kreten. Wie de bijbel er op naslaat kan dat ook interpreteren als gedachtengoed dat de aanhanger ervan oproept om alles en iedereen die anders denkt uit te roeien (het verhaal Sodom en Gomorra is allesbehalve geweldloos).


Klopt, maar gelukkig handelen we daar niet meer naar en dat doen de groeperingen waar we het nu over hebben wel. Maar de geschiedenis staat vol met soortgelijke conflicten idd. Ik snap niet helemaal wat je hiermee probeert zeggen :)

Citaat:
Mijn vraag is letterlijk bedoeld. Dus niet 'denk je dat IS hierheen komt als we niets doen', maar 'denk je dat IS hierheen komt als we niet gaan bombarderen'.

Jij zegt dat 'men' bombardementen nu de beste optie vind, maar ik ken geen 'men'. Ik lees wel politieke argumenten en ben bekend met de werking van bondgenootschappen, maar ik geef aan dat ik niet geloof dat alle andere opties dan bommen gooien zijn uitgeput. Volgens mij suggereer ik nergens dat wie dan ook lief moet zijn en moet blijven praten hoor. Wat ik wel graag wil weten is of jij het met 'men' eens bent? Vindt jij dat bombarderen nu de beste, misschien wel enige juiste optie is? En waar baseer je dat op?


Met 'men' bedoel ik de mensen die een vinger in de pap hebben. De politiek, krijgsmachten, overheden. De experts, als het ware. Hoewel de echte experts zelden hun zin krijgen en de politiek de dikste vinger heeft, maar ok. In de eerste plaats, als je (in het algemeen, niet persoonlijk) je verdiept in wat IS aanhangers nou eigenlijk willen dan los je dit conflict niet op met praten (=ze overtuigen dat hun wijsheden niet kloppen) of ze een eigen plekje geven op deze wereldbol waar ze vredig naar hun principes kunnen leven want ze MOETEN een wereldwijd kalifaat nastreven. Zo niet, zijn ze zwak, behoren ze gedood te worden door de sterkere man, etc. Ze zullen dus blijven vechten tot ze of winnen (=wereldwijd kalifaat) of verslagen worden door de sterkere man (macht, etc). En dit per individu. Want het kalifaat is het rijk van Allah, als je dat opgeeft, geef je Allah op. Probeer ze daar maar van te overtuigen.

Het is dus alles of niets. Persoonlijk zie ik dan ook geen andere oplossing dan terugvechten. Hoe is dan misschien een discussiepuntje, maar Sammie zegt, je wil geen grondtroepen in zo'n conflict storten als het niet echt heel erg nodig is. Met bombardementen kun je relatief veilig (ahum... Vergeleken met grondtroepen dan) taktische doelen uitschakelen die verdere opmars etc verhinderen. Ik zie verder niet echt andere opties, maar ik ben ook geen expert natuurlijk...

Wat zou jij een betere manier vinden om hier mee om te gaan dan?

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:01

Allegra schreef:
als je (in het algemeen, niet persoonlijk) je verdiept in wat IS aanhangers nou eigenlijk willen dan los je dit conflict niet op met praten (=ze overtuigen dat hun wijsheden niet kloppen) of ze een eigen plekje geven op deze wereldbol waar ze vredig naar hun principes kunnen leven want ze MOETEN een wereldwijd kalifaat nastreven.


Maar dan speel je ze toch alleen maar in de kaart met een oorlog die precies is wat ze willen? Ze willen oorlog, ze krijgen oorlog, en elke bom die wij gooien motiveert alleen maar meer mensen om zich tegen ons te keren. (Want iedereen die niet tegen het westen is maar vervolgens wel z'n huis plat ziet gaan of een familielid gedood ziet worden, heeft daarna toch best een hele goede reden om ons wel te haten. Zou je het zelf pikken, als iemand zegt, tsja, zonde van je huis, jammer van je kind, maar 'collateral damage'?)
Dat is pas een heilloze weg.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:06

De grondgedachte is 1 godsdienst...de islam en dan volgens hun ideeen, zoals het in de 16 e eeuw was..dus ook terug de woestijn en bergen in...
Dat eigen plekje is dan wel met de hele wereld een godsdienst en dat is dus ook die heilige oorlog. Alles wat dus ongelovig en afvallig is moet dood en ook nog eens op een barbaarse manier zoals het volgens hun in de koran staat..

Dus dat us geen optie.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:08

idd shadow, en vergeet ook niet, dat wij helemaal niet zo tollerant zijn als we wel denken naar onze medelanders van andere afkomst, als zij zich aangevallen voelen door onze wijze van een 'conflict oplossen', of zich meer en meer verwezen voelen als Nederlander, of wanneer wij onschuldigen raken waarbij zij zich nauw verbonden voelen, dan drijf je hen regelrecht de armen in van wie wel met open armen op hen wacht en dat is niet de oerhollandse kaasvreter of europees. maar dat zijn de recruiters die hier al heel lang zitten en gewoon hun kansen afwachten.


actie is reactie, maar niet altijd de reactie die je denkt te krijgen..
als je hoopt dat IS terugslaat door proberen om vliegtuigen uit de lucht te schieten, of daar extra stampij daar te maken.. Dat is geen slimme krachtzet..

zij doen dan exact hetzelfde als wij bij hen doen.. de bron aanpakken..
alleen stuurt IS geen bommenwerpers zoals we allemaal weten en boeit het ze totaal niet of ze nu wel of niet een strijdkracht raken.. Zij zijn een kleine macht in vergelijking met wat in hun ogen de kwade mogendheden zijn.. Dus zij slaan toe door angst te zaaien.. En hoe doe je dat beter dan gewoon de bevolking van een land te raken en in angst te dompelen, de economie daarmee op slot draaiend, burgers die roepen om verantwoording bij hun regeringsleiders want hoe kon het gebeuren dat iemand toesloeg op eigen bodem. ETC.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:15

Als IS aan bommenwerpers kan komen, sturen ze die ook...als we nog in de 16e zouden leven met alle bijgeloof zonder technologie en internet, ok...maar in de 21e eeuw? Hoezo praten en tolerant zijn? Met moordenaars die baby hoofdjes op palen spiesen?

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:43

Shadow0 schreef:
Allegra schreef:
als je (in het algemeen, niet persoonlijk) je verdiept in wat IS aanhangers nou eigenlijk willen dan los je dit conflict niet op met praten (=ze overtuigen dat hun wijsheden niet kloppen) of ze een eigen plekje geven op deze wereldbol waar ze vredig naar hun principes kunnen leven want ze MOETEN een wereldwijd kalifaat nastreven.


Maar dan speel je ze toch alleen maar in de kaart met een oorlog die precies is wat ze willen? Ze willen oorlog, ze krijgen oorlog, en elke bom die wij gooien motiveert alleen maar meer mensen om zich tegen ons te keren. (Want iedereen die niet tegen het westen is maar vervolgens wel z'n huis plat ziet gaan of een familielid gedood ziet worden, heeft daarna toch best een hele goede reden om ons wel te haten. Zou je het zelf pikken, als iemand zegt, tsja, zonde van je huis, jammer van je kind, maar 'collateral damage'?)
Dat is pas een heilloze weg.


Als je een beter plan hebt, kom maar op ;)

maura
Berichten: 1674
Geregistreerd: 01-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:43

Geen idee of dit topic nog wordt gelezen en eigenlijk ben ik vooral benieuwd of TS er nog iets aan gehad heeft, maar ik vind het niet netjes om vragen niet te beantwoorden dus nog even dit:

Allegra schreef:
maura schreef:
Edit: reactie op Allegra, zet ik er even bij anders staat het zo raar.

Tsja, het Christendom wil ook de hele wereld veroveren. Gaat heen en vermenigvuldigt u en dat soort kreten. Wie de bijbel er op naslaat kan dat ook interpreteren als gedachtengoed dat de aanhanger ervan oproept om alles en iedereen die anders denkt uit te roeien (het verhaal Sodom en Gomorra is allesbehalve geweldloos).


Klopt, maar gelukkig handelen we daar niet meer naar en dat doen de groeperingen waar we het nu over hebben wel. Maar de geschiedenis staat vol met soortgelijke conflicten idd. Ik snap niet helemaal wat je hiermee probeert zeggen :)

Wat ik bedoel te zeggen is dat wat een gedachtengoed voorschrijft, niet noodzakelijkerwijs datgene is dat de aanhangers doen of blijven doen. De interpretatie van een gedachtengoed ontwikkelt onder invloed van allerlei factoren, waaronder - niet onbelangrijk - financiële middelen. Je zegt het zelf al, we handelen niet meer naar het christelijke gedachtengoed dat als doel heeft de wereld te veroveren (en de heidenen/ketters/homoseksuelen/andersdenkenden uit te roeien). Dat is een interessant stukje spontane ontwikkeling. Spontaan, omdat er in de goeie ouwe tijd van kruistochten en aanverwante bloederige uitspattingen met de bijbel in de hand, geen externe mogendheden waren om een opvoedkundige oorvijg uit te delen. Excessief geweld dooft altijd weer uit, ongeacht of de grondslag strikt religieus of anderszins ideologisch is. In dat verband vraag ik me af of iemand gepikeerd was geweest wanneer TS de huidige gruwelijkheden had vergeleken met Mao of Stalin in plaats van met Hitler. Vermoedelijk niet. Dat vind ik dan weer merkwaardig, omdat Hitler naast die twee concullega's toch een amateurtje was. Dat laatste is voor zover ik weet dan weer wel te danken aan het ingrijpen van buitenaf (al was dat ingrijpen niet zozeer ingegeven door ideologie als wel door geografie, de bondgenoten waren in eerste instantie vooral nerveus door Hitler's expansiedrift. Pas later werd de aandacht uitgebreid naar zijn krankzinnige ambitie om bepaalde bevolkingsgroepen te willen uitroeien). Mijn punt is dat de vraag of moet worden ingegrepen, naar mijn mening niet moet worden beantwoord op basis van wat een ideologie wel of niet zou voorschrijven, maar op basis van wat er daadwerkelijk gebeurt. In dit geval lijkt het me duidelijk dat er een groep mensen is die zich volstrekt onacceptabel gedraagt en ik ben ook zeker voorstander van ingrijpen. Maar niet omdat die groep streeft naar een wereldwijd kalifaat, maar omdat ze excessief geweld gebruiken tegen mensen die zich onvoldoende kunnen verweren en zelf op geen enkele manier handelen tegen internationaal gemaakte afspraken.

Dat is een hoop tekst voor weinig informatie, maar het was een reactie op jouw stelling dat dit conflict niet kan worden opgelost met praten omdat IS een wereldwijd kalifaat moet nastreven. Met die stelling ben ik het dus niet eens, het boeit me niet wat iemand nastreeft, wel hoe die persoon zich daarbij gedraagt.


Allegra schreef:
maura schreef:
Mijn vraag is letterlijk bedoeld. Dus niet 'denk je dat IS hierheen komt als we niets doen', maar 'denk je dat IS hierheen komt als we niet gaan bombarderen'.

Jij zegt dat 'men' bombardementen nu de beste optie vind, maar ik ken geen 'men'. Ik lees wel politieke argumenten en ben bekend met de werking van bondgenootschappen, maar ik geef aan dat ik niet geloof dat alle andere opties dan bommen gooien zijn uitgeput. Volgens mij suggereer ik nergens dat wie dan ook lief moet zijn en moet blijven praten hoor. Wat ik wel graag wil weten is of jij het met 'men' eens bent? Vindt jij dat bombarderen nu de beste, misschien wel enige juiste optie is? En waar baseer je dat op?


Met 'men' bedoel ik de mensen die een vinger in de pap hebben. De politiek, krijgsmachten, overheden. De experts, als het ware. Hoewel de echte experts zelden hun zin krijgen en de politiek de dikste vinger heeft, maar ok. In de eerste plaats, als je (in het algemeen, niet persoonlijk) je verdiept in wat IS aanhangers nou eigenlijk willen dan los je dit conflict niet op met praten (=ze overtuigen dat hun wijsheden niet kloppen) of ze een eigen plekje geven op deze wereldbol waar ze vredig naar hun principes kunnen leven want ze MOETEN een wereldwijd kalifaat nastreven. Zo niet, zijn ze zwak, behoren ze gedood te worden door de sterkere man, etc. Ze zullen dus blijven vechten tot ze of winnen (=wereldwijd kalifaat) of verslagen worden door de sterkere man (macht, etc). En dit per individu. Want het kalifaat is het rijk van Allah, als je dat opgeeft, geef je Allah op. Probeer ze daar maar van te overtuigen.

Het is dus alles of niets. Persoonlijk zie ik dan ook geen andere oplossing dan terugvechten. Hoe is dan misschien een discussiepuntje, maar Sammie zegt, je wil geen grondtroepen in zo'n conflict storten als het niet echt heel erg nodig is. Met bombardementen kun je relatief veilig (ahum... Vergeleken met grondtroepen dan) taktische doelen uitschakelen die verdere opmars etc verhinderen. Ik zie verder niet echt andere opties, maar ik ben ook geen expert natuurlijk...

Wat zou jij een betere manier vinden om hier mee om te gaan dan?


Als ik je goed begrijp is jouw antwoord op mijn vraag dat je vindt dat bombarderen op dit moment de juiste optie is en baseer je dat op wat jij denkt dat verder niet bij name genoemde experts volgens jou vinden. Al zeg je daar ook bij dat het geluid van de experts mogelijk al wordt overstemd door politici, die uiteindelijk beslissen. Om heel eerlijk te zijn vind ik dat niet echt een sterke onderbouwing van een mening.

Daarnaast zeg je nog iets veel interessanters, namelijk 'hoe is dan misschien een discussiepuntje'. Het kan zomaar zijn dat ik de OP en de rest van het topic niet goed gelezen of helemaal niet begrepen heb, maar ik dacht nou juist dat dat 'hoe' het enige dicussiepunt was. Niks misschien, niks puntje, maar precies de kern van de zaak en de oorzaak van de angst om haar familie waardoor TS de hele petitie en dit topic is opgestart.

En grappig, of eigenlijk heel zuur, is dat ik in het hele topic geen enkel argument kan vinden voor het 'hoe' waar Nederland nu in meegaat. Wel tegen, waaronder mijn eerdere suggestie om eens te kijken of er niet wat geldkranen dichtgedraaid kunnen worden zodat IS aan slagkracht inboet. Een suggestie waar je op gereageerd hebt, dus gelezen hebt, maar vervolgens vraag je me toch opnieuw wat ik een betere manier zou vinden om hiermee om te gaan?

Nu wordt natuurlijk elke discussie op elk forum op internet uiteindelijk gewoon een stilvallend ik-een-beetje-meer-gelijk-dan-jij-spelletje, omdat die discussies niet worden gevoerd door de mensen die echt verstand hebben van zaken want die mensen hebben helemaal geen tijd om op fora te zitten typen, die zitten rapporten te tikken op basis waarvan de beslissers hopelijk de minst schadelijke beslissing gaan nemen. Een forumdiscussie is in de regel gewoon een discussie om de discussie en dat kan een leuk en zelfs leerzaam tijdverdrijf zijn, maar meer ook niet. In dit geval is de aanleiding voor de discussie alleen niet zomaar een vraag om een mening, maar een persoonlijk oproep van iemand voor wie het onderwerp van discussie echte gevolgen kan hebben.
Ik schreef daarom al eerder dat ik betwijfelde of het handig was om dit topic te openen, want ik stel me zo voor dat het echt niet tof is om te lezen dat mensen, zonder een woord te wijden aan de familie waarover je in angst zit, zomaar vinden dat het okee is om bombardementen uit te gaan voeren. Dat was ook de reden dat ik in het topic heb gereageerd. Andere argumenten dan welke ik al gegeven heb, heb ik niet en het moge duidelijk zijn dat ik dit onderwerp niet geschikt vind voor een discussie om de discussie, dus ik laat het hierbij.

Als laatste nog, voor de zekerheid: ik zie op Bokt vaak dat teksten worden opgevat als persoonlijk commentaar en dat is absoluut niet mijn bedoeling. Allegra, ik ben het niet eens met wat je schrijft, maar heb verder geen enkele mening over de mens achter het woordje Allegra. Hooguit een vaag beeld van een vrolijk mens omdat allegro/a voor zover ik weet Italiaans is voor vrolijk.

TS, mocht je dit nog lezen, ik hoop van harte dat jouw familie ongeschonden uit de strijd komt en dat er gauw een einde aan de oorlog komt. Sterkte.

Anoniem

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:54

De IS is een kalifaat, en een kalifaat bestaat alleen wanneer het grondgebied heeft. Het kan niet zoals Al Quada gewoon zich verstoppen, ze moeten duidelijk grond bezitten. In dat opzicht zouden ze verdreven moeten worden van die grond, en ervoor moeten zorgen dat het niet mogelijk is dat ze nieuwe grond opeisen. Makkelijker gezegd dan gedaan.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:15

maar daarmee is het toch niet opgelost Joolien?

als het een ding zou zijn, ja

IS als kalifaat zijnde kun je in rook laten opgaan.

maar het zijn mensen..

dus dan veranderd het 'kalifaat' in een ideaal om een kalifaat neer te zetten.

En dan kunnen ze dus rustig ondergrond zitten.


Nederland kun je ophefffen, daarmee hef je feitelijk ook het Nederlanderschap op.. maar wij mensen gaan niet zondermeer in rook op.. dan komt er een ander naam of andere vorm waarin wij verdergaan.

of ga ik ergens hier de mist in met mijn gedachtengang?

'Is' zelf kan zich inderdaad niet verstoppen, maar de mensen die tot de IS behoren kunnen zich toch prima verstoppen en vandaaruit verder handelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:19

elenaMM77 schreef:
maar daarmee is het toch niet opgelost Joolien?

als het een ding zou zijn, ja

IS als kalifaat zijnde kun je in rook laten opgaan.

maar het zijn mensen..

dus dan veranderd het 'kalifaat' in een ideaal om een kalifaat neer te zetten.

En dan kunnen ze dus rustig ondergrond zitten.


Nederland kun je ophefffen, daarmee hef je feitelijk ook het Nederlanderschap op.. maar wij mensen gaan niet zondermeer in rook op.. dan komt er een ander naam of andere vorm waarin wij verdergaan.

of ga ik ergens hier de mist in met mijn gedachtengang?

'Is' zelf kan zich inderdaad niet verstoppen, maar de mensen die tot de IS behoren kunnen zich toch prima verstoppen en vandaaruit verder handelen?


Op zich klinkt het logisch wat je zegt, maar volgens de Sharia, kan een kalifaat niet bestaan zonder grondgebied. Sterker nog, volgens de sharia moeten ze grondgebied hebben van Israel tot Spanje. Iedereen die op het grondgebied van het kalifaat woont, wordt onderdrukt en moet leven volgens de Sharia. Vooral vrouwen zijn de pineut.
http://www.hpdetijd.nl/2014-06-30/isis- ... eigenlijk/

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:26

ja maar dat is nog steeds een theorie en niet practisch..

want als er geen grondgebied is.. dus 0.0, betekent dat niet dat die mensen denken:
oh well, dat was het dan, wegooien de boekwerken het raam uit en worden maar christen omdat we geen grondgebied meer bezitten?

tenzij je het hele gebied tot de laatste persoon zou uitmoorden, houd je dus mensen die volgens dat gedachtengoed leven.. of ze nu practiserend een kalifaat willen uitbreiden, of gewoon zitten waar ze zitten en geloven zoals menig islamiet geloofd?

en hoe wil je het onderscheid maken? de ene ogen zijn niet bruiner dan de andere gok ik? en je kunt ze allemaal op de schouder tikken en het vragen, maar of je dan een eerlijk antwoord zult krijgen :')

maar dan is het effect dus dat ze wegdrijven van een stuk grond totaal niet zal helpen.. want in feite maakt het dan juist helemaal niets uit hoeveel grond ze nog op zitten..
als ze ergens in een grot gaan zitten, zullen ze dat als hun uigangspunt nemen?


het joodse volk had immers ook een 'beloofd' land.. met dat gedachtengoed leefde de mensen over de hele wereld. dat ze het nu hebben, is omdat ze het gekregen hebben en hulp krijgen om het te houden.. maar het gedachtegoed over dat eigen stukje land dat van hen is en waar zij het recht van spreken hebben, dat hadden ze ook al voor ze er rechten hadden.. of is dat niet vergelijkbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:35

elenaMM77 schreef:
ja maar dat is nog steeds een theorie en niet practisch..

want als er geen grondgebied is.. dus 0.0, betekent dat niet dat die mensen denken:
oh well, dat was het dan, wegooien de boekwerken het raam uit en worden maar christen omdat we geen grondgebied meer bezitten?

tenzij je het hele gebied tot de laatste persoon zou uitmoorden, houd je dus mensen die volgens dat gedachtengoed leven.. of ze nu practiserend een kalifaat willen uitbreiden, of gewoon zitten waar ze zitten en geloven zoals menig islamiet geloofd?

en hoe wil je het onderscheid maken? de ene ogen zijn niet bruiner dan de andere gok ik? en je kunt ze allemaal op de schouder tikken en het vragen, maar of je dan een eerlijk antwoord zult krijgen :')

maar dan is het effect dus dat ze wegdrijven van een stuk grond totaal niet zal helpen.. want in feite maakt het dan juist helemaal niets uit hoeveel grond ze nog op zitten..
als ze ergens in een grot gaan zitten, zullen ze dat als hun uigangspunt nemen?


Ik heb laatst een paar artikels gelezen waarin het nog uitgebreider staat, maar ja, zo praktisch is het. Ze werken streng vanuit de Sharia, dus grondgebied moet en zal er zijn. En ze zullen er veel voro doen om hun grondgebied te beschermen, en ook zij zullen de bewoners in dat gebied niet sparen. Of je vecht mee, of je hebt kans dat je dood gaat. Zij het door de IS, zij het door anderen.
En ze moeten bovengronds zitten, want ze moeten aan de buitenwereld hun macht laten zien. Ze Mogen zich simpelweg niet verstoppen, maar dat doen ze ook niet, want de Kalief is er serieus heilig van overtuigd dat ze dit gaan winnen, anders zal er geen Kalifaat worden opgezet.

En dat maakt een Kalifaat zo gevaarlijk, ze willen namelijk een allesvernietigende wereldoorlog. Ze geloven zelfs dat hun profeet hun komt helpen op de grote dag dat de hele wereld zich tegen het Kalifaat keert.
(Ik zoek even wat info hierover op)

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:47

maar dan nog heb je te maken met mensen..

dat de een zo zwaar gedreven is, wil niet zeggen dat de ander dat ook is natuurlijk.

dat er gevaarlijke gekken tussen zitten, ja natuurlijk, dat is bij iedere extremistische partij of gedachtegoed..

maar dat het gedachtengoed een zuivering behelst, wil nog niet zeggen, dat ook iedereen kan zuiveren.. of dat zelfs maar vrijwillig doen.. absoluut diegene die diep overtuigd zijn, die malen er niet om.. de anderen zullen onder dwang ook zeer zeker van alles proberen. maar er is ook nog een vorm van hersenen aanwezig natuurlijk.. op het moment dat de situatie het niet toelaat, heeft het geen nut om te dwingen..

anders zou er totaal geen organisatie kunnen plaatsvinden als iedere diepgelovige gek verplicht zou zijn om de manchette te hanteren zodra er ook maar iemand blijk geeft dat ze niet geloven?

ja een kalifaat kan groot van omvang zijn, maar ook het overgrote deel zal uit zelfbescherming braaf ja en amen knikken en geen ene ruk geven om het hele gedachtengoed..


of zou jij ineens veranderen in een gevaarlijke gek, zolang er geen manchette op je nek staat, alleen maar omdat het grondgebied ingelijfd is?


de macht aan de buitenwereld laten zien, is bijvoorbeeld wat men in Frankrijk gedaan heeft..
vanuit het niets, uit de schaduwen (dus verstopt tot die dag), verschijnen een aantal van die gekken raken een natie in het hart en verdwijnen weer als het even kan tot een volgende mogelijkheid.

Diegene die met zwarte IS vlaggen staan te wapperen, zijn die 'domme' krachten die denken dat je teksten letterlijk moet nemen en dus open en bloot je vertoon moet laten zien.. maar dat is niet 'macht' tonen..

werkelijk macht tonen doen ze daar niet op straat.. werkelijk macht tonen doen ze in reactie op een bom.. jullie een bom gooien? kijk, we zitten midden tussen jullie, kijk wat we kunnen doen.. weerloze burgers, niet op bodem van het kalifaat.. De hele wereld in rep en roer, burgers van diverse landen boos en sluiten zo mogelijk hun grenzen, waardoor de vluchtende bewoners van 'hun grondgebied' geen kant meer op kunnen en gevangen zitten in de klauwen van IS of binnen zeer kort bereik..
Dat is pas een stukje machtsvertoon.. En de opdrachtgevers of diegene die het gepland hebben, die zien we niet.. De beulen en uitvoerders, die zien we in het openbaar en nemen de risico's en sterven voor de goede zaak van mensen die veilig zitten.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:19

maura schreef:
Edit: reactie op Allegra, zet ik er even bij anders staat het zo raar.

Citaat:
Klopt, maar gelukkig handelen we daar niet meer naar en dat doen de groeperingen waar we het nu over hebben wel. Maar de geschiedenis staat vol met soortgelijke conflicten idd. Ik snap niet helemaal wat je hiermee probeert zeggen :)

Wat ik bedoel te zeggen is dat wat een gedachtengoed voorschrijft, niet noodzakelijkerwijs datgene is dat de aanhangers doen of blijven doen. De interpretatie van een gedachtengoed ontwikkelt onder invloed van allerlei factoren, waaronder - niet onbelangrijk - financiële middelen. Je zegt het zelf al, we handelen niet meer naar het christelijke gedachtengoed dat als doel heeft de wereld te veroveren (en de heidenen/ketters/homoseksuelen/andersdenkenden uit te roeien). Dat is een interessant stukje spontane ontwikkeling. Spontaan, omdat er in de goeie ouwe tijd van kruistochten en aanverwante bloederige uitspattingen met de bijbel in de hand, geen externe mogendheden waren om een opvoedkundige oorvijg uit te delen. Excessief geweld dooft altijd weer uit, ongeacht of de grondslag strikt religieus of anderszins ideologisch is. In dat verband vraag ik me af of iemand gepikeerd was geweest wanneer TS de huidige gruwelijkheden had vergeleken met Mao of Stalin in plaats van met Hitler. Vermoedelijk niet. Dat vind ik dan weer merkwaardig, omdat Hitler naast die twee concullega's toch een amateurtje was. Dat laatste is voor zover ik weet dan weer wel te danken aan het ingrijpen van buitenaf (al was dat ingrijpen niet zozeer ingegeven door ideologie als wel door geografie, de bondgenoten waren in eerste instantie vooral nerveus door Hitler's expansiedrift. Pas later werd de aandacht uitgebreid naar zijn krankzinnige ambitie om bepaalde bevolkingsgroepen te willen uitroeien). Mijn punt is dat de vraag of moet worden ingegrepen, naar mijn mening niet moet worden beantwoord op basis van wat een ideologie wel of niet zou voorschrijven, maar op basis van wat er daadwerkelijk gebeurt. In dit geval lijkt het me duidelijk dat er een groep mensen is die zich volstrekt onacceptabel gedraagt en ik ben ook zeker voorstander van ingrijpen. Maar niet omdat die groep streeft naar een wereldwijd kalifaat, maar omdat ze excessief geweld gebruiken tegen mensen die zich onvoldoende kunnen verweren en zelf op geen enkele manier handelen tegen internationaal gemaakte afspraken.

Dat is een hoop tekst voor weinig informatie, maar het was een reactie op jouw stelling dat dit conflict niet kan worden opgelost met praten omdat IS een wereldwijd kalifaat moet nastreven. Met die stelling ben ik het dus niet eens, het boeit me niet wat iemand nastreeft, wel hoe die persoon zich daarbij gedraagt.


Ik vind die hoop tekst informatie dan juist weer boeiend omdat ik nu je gedachtengang begrijp. Ik ben het helemaal met je eens dat de basis van de beslissing of er ingegrepen moet worden idd bepaald moet worden door het gedrag van een bepaalde groepering en niet persé hun gedachtengoed. Echter schrijft hun gedachtengoed letterlijk voor hoe ze zich (in bepaalde opzichten) moeten gedragen en is hun gedachtengoed dus ook de reden voor alle barbaarse dingen die ze doen. Vandaar dat ik hier onder dezelfde noemer gooi. In heel veel opzichten wijkt dit conflict af van andere (historische maar ook hedendaagse) conflicten juist omdat hun gedachtengoed zo zwart wit is en zo letterlijk bepaalde dingen voorschrijft.


Allegra schreef:
Met 'men' bedoel ik de mensen die een vinger in de pap hebben. De politiek, krijgsmachten, overheden. De experts, als het ware. Hoewel de echte experts zelden hun zin krijgen en de politiek de dikste vinger heeft, maar ok. In de eerste plaats, als je (in het algemeen, niet persoonlijk) je verdiept in wat IS aanhangers nou eigenlijk willen dan los je dit conflict niet op met praten (=ze overtuigen dat hun wijsheden niet kloppen) of ze een eigen plekje geven op deze wereldbol waar ze vredig naar hun principes kunnen leven want ze MOETEN een wereldwijd kalifaat nastreven. Zo niet, zijn ze zwak, behoren ze gedood te worden door de sterkere man, etc. Ze zullen dus blijven vechten tot ze of winnen (=wereldwijd kalifaat) of verslagen worden door de sterkere man (macht, etc). En dit per individu. Want het kalifaat is het rijk van Allah, als je dat opgeeft, geef je Allah op. Probeer ze daar maar van te overtuigen.

Het is dus alles of niets. Persoonlijk zie ik dan ook geen andere oplossing dan terugvechten. Hoe is dan misschien een discussiepuntje, maar Sammie zegt, je wil geen grondtroepen in zo'n conflict storten als het niet echt heel erg nodig is. Met bombardementen kun je relatief veilig (ahum... Vergeleken met grondtroepen dan) taktische doelen uitschakelen die verdere opmars etc verhinderen. Ik zie verder niet echt andere opties, maar ik ben ook geen expert natuurlijk...

Wat zou jij een betere manier vinden om hier mee om te gaan dan?


Citaat:
Als ik je goed begrijp is jouw antwoord op mijn vraag dat je vindt dat bombarderen op dit moment de juiste optie is en baseer je dat op wat jij denkt dat verder niet bij name genoemde experts volgens jou vinden. Al zeg je daar ook bij dat het geluid van de experts mogelijk al wordt overstemd door politici, die uiteindelijk beslissen. Om heel eerlijk te zijn vind ik dat niet echt een sterke onderbouwing van een mening.

Daarnaast zeg je nog iets veel interessanters, namelijk 'hoe is dan misschien een discussiepuntje'. Het kan zomaar zijn dat ik de OP en de rest van het topic niet goed gelezen of helemaal niet begrepen heb, maar ik dacht nou juist dat dat 'hoe' het enige dicussiepunt was. Niks misschien, niks puntje, maar precies de kern van de zaak en de oorzaak van de angst om haar familie waardoor TS de hele petitie en dit topic is opgestart.

En grappig, of eigenlijk heel zuur, is dat ik in het hele topic geen enkel argument kan vinden voor het 'hoe' waar Nederland nu in meegaat. Wel tegen, waaronder mijn eerdere suggestie om eens te kijken of er niet wat geldkranen dichtgedraaid kunnen worden zodat IS aan slagkracht inboet. Een suggestie waar je op gereageerd hebt, dus gelezen hebt, maar vervolgens vraag je me toch opnieuw wat ik een betere manier zou vinden om hiermee om te gaan?


Dat begrijp je goed. De mensen die deze beslissingen (helpen) weten beter dan jij en ik hoe de vork ik de steel steekt en welke dingen er nog meer spelen. Ze weten welke bondgenootschappen op de tocht liggen als ze bepaalde acties uitvoeren, welke andere politieke gevoeligheden spelen, zij hebben weet van oorlogsvoering en hebben veel meer inzicht in hoe dit soort groeperingen functioneert. Nu zijn de krijgsmacht en de politiek het lang niet altijd met elkaar eens omdat hun belangen niet hetzelfde zijn. En ik sta dan toch vaak meer achter de belangen die de krijgsmacht vertegewoordigd dan die van de politiek, dus vandaar mijn nuancering. Verder heb ik wat alternatieven genoemd die imo geen optie zijn, boots on the ground of een VN vredesmissie bijvoorbeeld (lief praten ;)). Dus wat blijft dan over, taktisch geplande bombardementen.

Die geldkraan dichtdraaien zou een hele mooie zijn, ik heb te snel gelezen om die reactie nog aan jou te koppelen in mijn hoofd. Helaas hebben wij die geldkraan niet onder controle. Of tenminste, verre van volledig. Een van de dingen waarmee we de geldkraan dichtknijpen is het stoppen van inkomsten door wapenhandel, mensenhandel en drugssmokkel door die groeperingen. Of het stoppen van de controle over de smokkelroutes. En dat kunnen we dan weer doen met taktisch geplande bombardementen en het uitschakelen of terugdrijven van de mensen die de boel op dat moment in handen hebben. Dus het sluit elkaar allemaal niet uit. Ik denk dat onze 'experts' zich hier ook wel over gebogen hebben maar dan zit je vaak weer in de knoop met die politieke belangen en bondgenootschappen.

Citaat:
Nu wordt natuurlijk elke discussie op elk forum op internet uiteindelijk gewoon een stilvallend ik-een-beetje-meer-gelijk-dan-jij-spelletje, omdat die discussies niet worden gevoerd door de mensen die echt verstand hebben van zaken want die mensen hebben helemaal geen tijd om op fora te zitten typen, die zitten rapporten te tikken op basis waarvan de beslissers hopelijk de minst schadelijke beslissing gaan nemen. Een forumdiscussie is in de regel gewoon een discussie om de discussie en dat kan een leuk en zelfs leerzaam tijdverdrijf zijn, maar meer ook niet. In dit geval is de aanleiding voor de discussie alleen niet zomaar een vraag om een mening, maar een persoonlijk oproep van iemand voor wie het onderwerp van discussie echte gevolgen kan hebben.
Ik schreef daarom al eerder dat ik betwijfelde of het handig was om dit topic te openen, want ik stel me zo voor dat het echt niet tof is om te lezen dat mensen, zonder een woord te wijden aan de familie waarover je in angst zit, zomaar vinden dat het okee is om bombardementen uit te gaan voeren. Dat was ook de reden dat ik in het topic heb gereageerd. Andere argumenten dan welke ik al gegeven heb, heb ik niet en het moge duidelijk zijn dat ik dit onderwerp niet geschikt vind voor een discussie om de discussie, dus ik laat het hierbij.


Ik denk idd ook dat het pijnlijk is voor de ts om de meningen van de voorstanders te horen. Maar ik denk ik ook dat de ts oud en wijs genoeg is om te weten dat ze ook die reacties zal krijgen. Ik heb de nodige ervaring met familie/vrienden in oorlogsgebieden vanuit een iets ander perspectief, ik kan me dus best inleven dat het allemaal confronterend is. Misschien is dit idd niet het juiste topic voor zo'n discussie. Aan de andere kant is dit natuurlijk wel een discussieforum...

Citaat:
Als laatste nog, voor de zekerheid: ik zie op Bokt vaak dat teksten worden opgevat als persoonlijk commentaar en dat is absoluut niet mijn bedoeling. Allegra, ik ben het niet eens met wat je schrijft, maar heb verder geen enkele mening over de mens achter het woordje Allegra. Hooguit een vaag beeld van een vrolijk mens omdat allegro/a voor zover ik weet Italiaans is voor vrolijk.


Van hetzelfde hoor! Ik vat het zeker niet persoonlijk op en vind eigenlijk juist dat we een prettige discussie voeren. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Een andere kijk op de zaak zet toch aan tot nadenken en dat is een goed iets.

Citaat:
TS, mocht je dit nog lezen, ik hoop van harte dat jouw familie ongeschonden uit de strijd komt en dat er gauw een einde aan de oorlog komt. Sterkte.


Hier zijn idd te weinig woorden aan gewijd. TS, dat hoop ik ook! Heel veel kracht toegewenst voor jou en je familie.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: zeg NEE tegen Nederlandse bombardementen in Syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:40

Nederland gaat in Syrie bombarderen??Waarschijnlijk gaan ze daarover zolang nadenken zodat de hele oorlog allang weer voorbij is...geen idee wat ik er van moet denken,mijn idee is al die vluchtelingen weer terugsturen en ons er niet mee bemoeien...zoek het daar lekker zelf uit op hun eigen middeleeuwse manier.De tijd zal er ooit een democratie brengen maar dat gaat nog 300 jaar duren

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 16:45

geerke schreef:
Nederland gaat in Syrie bombarderen??Waarschijnlijk gaan ze daarover zolang nadenken zodat de hele oorlog allang weer voorbij is...geen idee wat ik er van moet denken,mijn idee is al die vluchtelingen weer terugsturen en ons er niet mee bemoeien...zoek het daar lekker zelf uit op hun eigen middeleeuwse manier.De tijd zal er ooit een democratie brengen maar dat gaat nog 300 jaar duren


Jij hebt er duidelijk weinig van begrepen... Wat een ongenuanceerde harde uitspraak zeg :brr: