Dressage astray

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Dressage astray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 18:37

http://epona.tv/dressage-astray-part-one

Vandaag kwam ik dit filmpje tegen wat blijkbaar tijdelijk vrij te kijken is. Het is in het Engels.
Het filmpje illustreert erg mooi hoe de dressuur de verkeerde kant op aan het gaan is.
Onder andere om de discussie rond Totilas leek het mij nuttig te delen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:00

Heel leerzaam en heel interessant, vooral om de bewegingen naast elkaar te zien! Een echte eye-opener! Jammer dat deel 2 niet gratis te zien is...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 19:14

Haarbal schreef:
Heel leerzaam en heel interessant, vooral om de bewegingen naast elkaar te zien! Een echte eye-opener! Jammer dat deel 2 niet gratis te zien is...

Vond ik ook heel jammer, misschien komt die ook nog eens vrij.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:15

Jammer inderdaad, heldere en duidelijke film, voor vele wel bekend denk ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 19:46

josie schreef:
Jammer inderdaad, heldere en duidelijke film, voor vele wel bekend denk ik.

Voor velen ook niet, daarom vind ik het belangrijk dit te delen :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:52

Leerzaam ! Bedankt om te delen !
Stiekem ook leuk om Briar en Matiné nog eens terug te zien :D Ook al zijn zij niet de goede voorbeelden :o

JudithGigi

Re: Dressage astray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:59

Volledig met dit fimpje eens!
Sommige bewegingen gisteren in het EK vond ik ook erg pijnlijk en onnatuurlijk uitzien..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:08

WD-V » LN

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 20:35

Amaryllis schreef:
WD-V » LN

Ik was al niet helemaal zeker, dank je.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 21:39

Ik heb de DVD van Heuschman waar ook te zien is wat er in het paard gebeurd in die houdingen, ik heb dat met tranen in de ogen zitten kijken, ik reed ook met de bitringen zowat in m'n handen, dat nooit meer zo.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:01

Kan niet meer dan eens zijn :D zo jammer dat je dus wel het verkeerde beeld ziet op tv. Vindt het overigens wel 'leuk' om te zien dat je de schimmel in de verkeerde piaffe duidelijk ziet staken en bij de ontspannen piaffe dat helemaal niet terug ziet.. :o

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:28

Dat is toch die man die zelf zat te sjorren, rukken en plukken :o mooi voorbeeld..... practice what you preach :7

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 22:30

Wauw, lekker hypocriet :')
Blijf erbij dat de informatie in de video naar mijn idee wel kloppend is :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:05

Dit was natuurlijk totaal niet handig, het verhaal erachter heeft inmiddels vele varianten, het 1 nog mooier dan het ander.
Probleem is dat wanneer zoiets eenmaal op beeld is vastgelegd, het altijd blijft achtervolgen.

Bij elke discussie waar zijn boeken en DVD's aangehaald worden, komt dit vroeg of laat naar boven.

Zonde, want het leidt enorm af van wat hij te vertellen heeft, omdat iemand eens iets doet wat minder handig is, wil niet zeggen dat alles wat ze zeggen of schrijven onzin is.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 23:28

LBLGypsyCobs schreef:
Zonde, want het leidt enorm af van wat hij te vertellen heeft, omdat iemand eens iets doet wat minder handig is, wil niet zeggen dat alles wat ze zeggen of schrijven onzin is.

Helemaal mee eens.

Vooral omdat er inderdaad niet veel critici zijn. Ik zou echt iedereen aanraden om het boek van hem wat in de video ook genoemd wordt, te lezen. Hele heldere uitleg!

Maar als je geen dingen van hem wil lezen, ga je i.i.g. eens verdiepen in de klassieke meesters, ook dan wordt vanzelf duidelijk wat er vaak misgaat in de huidige [top]sport.

EDIT: ook interessant - een kritiek van Philippe Karl op Heuschmann. Ik vind het zeer netjes bewoord van de heer Karl. In een notendop: Karl noemt hem een goede dierenarts en zijn uitleg over biomechanica correct, maar wel een slecht ruiter [en wat aanklachten op zijn karakter, maar dat is voor deze discussie imo niet extreem relevant :+ ]
Klik

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 09:25

So die foto's had ik niet verwacht, maar ik blijf er bij dat hij wel gelijk heeft in het filmpje :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:39

Dat is ook een aspect he, mensen die enorm fijn met gevoel kunnen rijden, maar dat niet kunnen uitleggen of les kunnen geven.

En mensen die niet fijn kunnen rijden, maar wel veel kennis kunnen overbrengen en een goed oog hebben.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 09:41

LBLGypsyCobs schreef:
Dat is ook een aspect he, mensen die enorm fijn met gevoel kunnen rijden, maar dat niet kunnen uitleggen of les kunnen geven.

En mensen die niet fijn kunnen rijden, maar wel veel kennis kunnen overbrengen en een goed oog hebben.

Jazeker, die eerst foto schoot meteen het woord momentopname en out of context in mijn hoofd. Die erna kon ik niet meer ontkennen :+ Ach, ik heb gelukkig erg fijne instructrices op het oog en leer steeds beter hoe het wel moet. Hoopdat door deze kritiek er meer mensen komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 11:33

Oeps...dat is nie netjes nie :(
In het filmpje is wat hij vertelt wel helemaal correct volgens mij...alleen is hij in de praktijk niet geslaagd....waar kennis ophoudt, begint agressiviteit... :7 En zoals hier al gemeld is, je kan idd een goede instructeur zijn, maar een slecht ruiter en omgekeerd... maar deze foto's heeft niks met goed of slecht rijden te maken mijns inziens...dit is er gewoon compleet over. Zo jammer...., vooral dan voor het paard in kwestie op dat moment :\

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 13:07

Pandora2 schreef:
En zoals hier al gemeld is, je kan idd een goede instructeur zijn, maar een slecht ruiter en omgekeerd... maar deze foto's heeft niks met goed of slecht rijden te maken mijns inziens...dit is er gewoon compleet over. Zo jammer...., vooral dan voor het paard in kwestie op dat moment :\

Helemaal mee eens. Beetje erg hypocriet van die man, allemaal verhalen over ontspanning en beweging vanuit het paard, rollkur is slecht etc. en dan zo met je paard omgaan... :roll:

Neemt niet weg dat het moraal van het filmpje wel waar is :)

Edit: je gaat toch niet menen dat ie dat serieus gedaan heeft voor publiek? :') :wow:

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 19:50

Ja je ziet publiek zitten op de achtergrond. OMG 8)7

Ik ben niet zo van de dressuur en het wedstrijd rijden, maar voor mij was het heel leerzaam om de paarden zo in beweging naast elkaar te zien. Bedankt voor de link!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:16

Je kent de situatie niet van dat moment maar toch..... wat een vreselijke foto's.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 09:21

Jammer dat deze man niet het goede voorbeeld geeft.
De theorie Kent hij wel want met zijn filmpje ben ik het totaal eens.