'Schoolcomputer moet waarschuwen bij zoeken naar jihad'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nutter

'Schoolcomputer moet waarschuwen bij zoeken naar jihad'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:44

Cookies

Re: 'Schoolcomputer moet waarschuwen bij zoeken naar jihad'

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:20

Bij alles wat je zoekt op internet gaan bij bepaalde woorden de alarmbellen af bij bepaalde overheidsinstellingen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:26

Dit gebeurd toch al lang met bepaalde termen? O.a. in emails en dergelijke?

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:28

Ik heb vorig jaar een werkstuk over de IS en jihad moeten schrijven, heb toen ook weet ik veel hoe vaak op zulke temen gegoogled, zou niet best zijn als ik dan op het matje zou moeten komen omdat ik alleen maar informatie zoek voor een werkstuk. :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:30

@Telpeva, ja, maar niet door scholen. En terecht. Neurotisch gedoe... Uiteindelijk heeft het namelijk nog niks opgeleverd, niets voorkomen (het aantal terroristische aanslagen in Nederland is bv nog steeds gewoon 0)... maar geven we wel weer wat vrijheid op. Nergens voor nodig.

Als school lijkt me de beste optie om gewoon oprechte interesse te hebben in je leerlingen, door open met ze te praten en ze werkelijk te zien. Niet op trefwoorden, maar van mens tot mens.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:31

mariska_YeDo schreef:
Ik heb vorig jaar een werkstuk over de IS en jihad moeten schrijven, heb toen ook weet ik veel hoe vaak op zulke temen gegoogled, zou niet best zijn als ik dan op het matje zou moeten komen omdat ik alleen maar informatie zoek voor een werkstuk. :=

Dan kan je toch gewoon uitleggen dat je me een werkstuk bezig bent? Het is echt niet zo dat je meteen een uitbrander krijgt.

Ik vind de oplettendheid alleen maar goed. Niet alleen voor burgers, maar ook om kinderen tegen zichzelf en idiote ideeen te bescherrmen :)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:32

Shadow0 schreef:
Als school lijkt me de beste optie om gewoon oprechte interesse te hebben in je leerlingen, door open met ze te praten en ze werkelijk te zien. Niet op trefwoorden, maar van mens tot mens.

Dus dat.

Je zal een spreekbeurt moeten houden zeg :+ Of gewoon een enorme mega interesse hebt in zo ongeveer alles. Men zal bij mij ook wel even achter de oren moeten krabben als men mijn browsegeschiedenis ziet, denk ik _O-

[edit] tuurlijk kun je je dan gewoon verklaren, maar het feit dat men dit nodig acht terwijl dat je volgens mij met oprechte interesse zoveel verder komt..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:39

Simbaa schreef:
Ik vind de oplettendheid alleen maar goed. Niet alleen voor burgers, maar ook om kinderen tegen zichzelf en idiote ideeen te bescherrmen :)

Je beschermt ze door ze te leren zichzelf te beschermen, door ze zelfvertrouwen te geven, ze te leren kritisch na te denken, en door met ze in contact te blijven.