Is Stevie Wonder really blind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Is Stevie Wonder really blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 10:15

Ik kwam toevallig op een artikel dat beweerde dat Stevie Wonder helemaal niet blind is maar dat het een marketing stunt is...
Deze site: http://www.televizier.nl/nieuws/youtube ... 6579.lynkx

Zou dat waar zijn?
Ze zeggen ook dat hij moeiteloos een vallende microfoon standaard opvangt zoals op onderstaand filmpje maar zo duidelijk vind ik het niet...

Imker

Re: Is Stevie Wonder really blind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:20

Zo blind lijkt hij me niet op dit filmpje... Hij heeft zijn arm al uitgestoken voordat de standaard daadwerkelijk omgevallen is. Goeie acteur is hij dan, als hij dat al die jaren verborgen heeft weten te houden.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:39

hij schijnt toch echt blind te zijn. Staan op internet genoeg reacties op dit filmpje.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:16

Ik geloof juist dat de man met de basgitaar 'm eerst opvangt en dan doorgeeft aan Stevie!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:19

misschien ziet hij nog 10 procent ofzo en dus iets vaags vallen..

lijkt inderdaad alsof hij hem ziet en vangt..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:45

HorseyDude schreef:
Ik geloof juist dat de man met de basgitaar 'm eerst opvangt en dan doorgeeft aan Stevie!

Dat dacht ik eerst ook, maar het is toch echt Stevie's arm!
Apart :=
Je andere zintuigen worden wel wat sterker, maar dit is wel heel bijzonder!
Ik geloof alleen niet zo dat hij niet blind zou zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:49

Besef wel dat het visuele deel niet benut wordt en dus wordt gebruikt door bijvoorbeeld het sensorische of auditieve deel van de hersenen. In het filmpje heb ik het idee dat iemand anders de microfoon eerst vangt, hij grijpt er nou niet echt direct naar uit reflex.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 01:05

Zoals ik het zie op het filmpje reageert hij wel door zijn arm uit te steken, maar hij vangt de microfoon niet. Je ziet duidelijk zijn lege hand naast de micr. bewegen. De man met de gitaar vangt hem wel. Ik denk dat hij hem hoort vallen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 01:53

stevy wonder is iemand met een perfect pitch.. oftewel een absoluut gehoor.

reken maar dat hij hoort dat de microfoon kantelt omdat het geluid vervormd hierdoor..

hij weet hoe het podium in elkaar steekt, waar iedereen staat en waar de microfoon staan..
zijn absolute gehoor zal hem ook in staat stellen correcter te reiken naar iets dat omvalt dan iemand die blind is zonder absoluut gehoor.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 04:47

Sluit me aan bij hierboven. Onderschat niet wat hij juist opmerkt met zijn gehoor en lijf. Wij als niet blinden zijn erg visueel ingesteld in tegenstelling toty iemand die al zijn hele leven blind is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:05

Het zou kunnen zijn dat hij inmiddels een operatie heeft laten uit voeren waardoor hij iets zou kunnen zien. Maar dan vraag ik me af waarom hij dat niet gedeeld heeft. De plannen waren er wel iig, dit komt uit 1999:
http://www.volkskrant.nl/dossier-zorg/s ... n~a526467/

Edit: Wat het filmpje betreft, hij beweegt toevallig net opzij nadat Paul langs komt en de mic raakt. Stevie maakt die beweing heel vaak op het podium. Volens mij is dat echt puur toeval en voorkomt de bassist dat de standaard helemaal omvalt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:40

chocobroodje schreef:
Het zou kunnen zijn dat hij inmiddels een operatie heeft laten uit voeren waardoor hij iets zou kunnen zien. Maar dan vraag ik me af waarom hij dat niet gedeeld heeft. De plannen waren er wel iig, dit komt uit 1999:
http://www.volkskrant.nl/dossier-zorg/s ... n~a526467/

Edit: Wat het filmpje betreft, hij beweegt toevallig net opzij nadat Paul langs komt en de mic raakt. Stevie maakt die beweing heel vaak op het podium. Volens mij is dat echt puur toeval en voorkomt de bassist dat de standaard helemaal omvalt

ik kan niets terugvinden dat de operatie ook zou zijn uitgevoerd en succesvol zou zijn geweest..

daarmee zou hij nog geen 'zicht' hebben, maar zeer beperkt (niet genoeg om een vallende microfoon te spotten, hooguit een verschil in 'licht' en grote bewegingen + het wezelijke onderscheid tussen bijvoorbeeld een mok en een vork.. dus enig onderscheid in vormen)..

Het zou makkelijk te vinden moeten zijn online, omdat hij zich dan deel uit zou maken van een zeer kleine groep bij wie de operatie uitgevoerd en/of geslaagd zou zijn.. ik kan echter na 'onderzoeken of hij in aanmerking kan komen' niets meer vinden.

De tekst van de Volkskrant vertoond grote verschillen met de berichten uit amerikaanse media uit die tijd.

dat is dan geen 'doofpot'.. want in zulke kleine testgroepen is het medische belang vele malen groter dan het 'stergehalte' van een proefpersoon.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 13-02-15 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:48

Ik bedoelde ook te zeggen dat als hij het had laten doen dat vast ook gezegd zou hebben. Conclusie van mij was dat hij het dus wss niet heeft laten doen ;) Ik dacht absoluut niet aan een doofpot ofzo :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:49

chocobroodje schreef:
Ik bedoelde ook te zeggen dat als hij het had laten doen dat vast ook gezegd zou hebben. Conclusie van mij was dat hij het dus wss niet heeft laten doen ;) Ik dacht absoluut niet aan een doofpot ofzo :D

lol, nee dat dacht ik ook niet dat jij dat dacht..

maar was alvast de horde complotdenkers voor die hier op bokt lijkt rond te zwerven lol.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:15

Wat mij als eerste opviel, was dat stevie zn houding iets verandert op het moment dat de mic geraakt wordt door het haar/hoofd. Dat zal hij vast horen want het is vlakbij hem. Dan kan je ook wel bedenken dat er iets gaat vallen, let er ietsje beter op en ja hoor hij hoort/voelt iets vallen. Vandaar de volledig uitgestrekte arm, ergens daar zal de standaard heen gaan.
Ik vind dit dus eerder een bewijs dat hij blind is, dan een bewijs dat hij zou kunnen zien. Dan vang je namelijk dat ding gewoon met je hand op, niet met je arm.