De mentale flow waarin alles vanzelf lijkt te gaan

Moderators: Ods, MirandaT, Warboel, Muiz, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Equi_Assist

De mentale flow waarin alles vanzelf lijkt te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-13 16:56

(http://www.equi-assist.nl/welkom/blog/e ... nzelf-gaat)

Gisteren overkwam mij iets wat me een poosje niet meer is overkomen. Ik was tijdens de proef een mentaal wrakje. Het bewijs dat het helpt om aan je mentale toestand te werken was mij al geleverd, sinds gisteren is het me weer bevestigd. Ik kon namelijk twee momenten in twee weken tijd heel goed met elkaar vergelijken.

De mentale flow heeft een aantal kenmerken. Denk eens na over de beste prestatie die jij ooit geleverd hebt en bedenk eens wat voor kenmerken hierbij horen. Gedaan? Niet? Wel doen hoor, dan blijft het beter hangen ;-)

Kenmerken van de mentale flow zijn als volgt: je hebt zelfvertrouwen, je bent niet bang, je zit in het hier en nu, je hebt de juiste aandacht, een gevoel van controle, je hebt plezier en alles lijkt als vanzelf te gaan: je zit in een flow.

Ik zal hieronder de twee recente ervaringen beschrijven.

Twee weken terug heb ik mijn 3e officiële wedstrijd gereden met mijn jonge merrie. Mijn merrie heeft nog een aanleuningsprobleempje en heeft de neiging veel te diep te lopen. Tijdens de training voorafgaand aan de wedstrijd ging het eigenlijk heel goed. Ik kon haar goed bovenin houden en lekker rondsturen. Er was wel een kink in de kabel: het was heel slecht weer en we mochten 20 minuten binnen losrijden maar daarna moest je natuurlijk wachten. Ik heb lekker losgereden en ben buiten op het harde gaan stappen. Ik loste deze kink positief en constructief op. Het losrijden ging goed, ik kon eraan blijven rijden en kon problemen oplossen. Ik voelde me zelfverzekerd, kon me volledig richten op mijn taak en had het gevoel dat alles vanzelf ging. In de proef bleef dit. Ik was alleen met mijn taak en proef bezig en dus volledig in het hier en nu. Ik kon blijven nadenken, problemen oplossen en blijven rijden. Ik was totaal niet bezig met de jury, de toeschouwers of mijn punten. Die komen namelijk vanzelf als ik een goede proef neerzet. Het resultaat was bijna verbluffend te noemen: 205 punten (in de b). Dit is een voorbeeld van een situatie waarin ik in de optimale mentale flow zit.

Maar nu dit weekend: ik heb een heftige week achter de rug en ben erg moe en wat uit balans. Deze week liep ik ook in mijn training tegen verschillende problemen aan en die frustreerde mij: ik kon ze niet constructief oplossen en ergerde me alleen maar. Ik ben niet fit, fris en fruitig in elk geval, maar besloot toch op wedstrijd gegaan. De intentie was: who cares, als ik me mentaal maar red, dan komt het goed. Maar ik was mentaal alles behalve sterk: ik had op de startlijst gezien wie de jury was en deze jury had nogal confronterend commentaar op mijn protocol gezet de vorige keer. Niet onterecht, maar wel confronterend. Mijn doel was een fijn proefje te rijden en te zorgen dat mijn paard niet op de kop zou gaan lopen. Dit zou een goed geformuleerd doel zijn maar ik had het verkeerd geformuleerd: ik wilde de jury laten zien dat zijn commentaar vorige keer wat genuanceerder lag en dat we heel erg vooruit zijn gegaan in de training. Foute doelen, deze zijn namelijk niet gericht op mij maar op een ander. Tijdens het losrijden lukte het al niet zo fijn. Er ontstaat dan een soort van cirkel: ik denk aan het commentaar van de vorige keer en wil koste wat kost voorkomen dat dit weer gaat voorkomen (dat betekent per definitie a. dat ik niet in het hier en nu ben maar in die vorige proef, b. dat ik me focus op wat ik niet wil dat er gaat gebeuren en c. dat ik me niet focus op wat ik wel wil dat er gaat gebeuren). Natuurlijk gebeurt er waar je je aandacht op legt, onze hersenen kennen het woordje niet namelijk niet (probeer maar eens niet aan een witte beer te denken…) en energie gaat waar je het op richt. Op het losrijterrein was het erg druk en onrustig: er flipten een paar paarden en er ging een amazone gigantisch uit haar dak. Ik ergerde me (en leg hiermee mijn aandacht van mijzelf, mijn paard en mijn taak naar buiten en ben niet meer gefocussed).

Ik ga de ring in, zonder zelfvertrouwen want ja, als het in het losrijden al niet lukt… En natuurlijk lukt het in de proef ook niet. Mijn aandacht verschuift van mijn taak en mijn paard naar de jury en naar wat mislukt en het lukt me niet om mijn focus te hervinden en om mijn proef te rijden. Mijn slechtste proef ooit, kan ik wel vertellen. Het resultaat viel nog mee: 175 punten, maar ik was erg teleurgesteld. Gelukkig lukte het me een aantal uren later wel weer om constructief te kijken naar wat er was gebeurd. Het lukt me steeds beter om fouten om te zetten in leerpunten, in plaats van mijn fouten te zien als mislukking. Ik ben mentaal sterker geworden en heb meer zelfvertrouwen ontwikkeld. Maar toch: dit betekent niet dat ik er al ben en ik heb nog steeds mijn ‘zwakke’ momenten. Zo blijf je lerende J

Het maakt nogal uit hoe je mentale vorm is. Je paard spiegelt dit direct. Gelukkig zijn er allerlei manieren om mentaal sterker te worden. In dit artikel heb ik een aantal voorwaarden genoemd om in de mentale flow terecht te komen. Ik hoor graag jullie mening. Wat zijn jullie ervaringen? Ik nodig je uit om een reactie achter te laten. Deel je ervaringen en tips hieronder.

'Behaal betere prestaties met meer plezier door mentaal sterker te worden'
*Meer weten over mentale training voor ruiters? *Meer weten over coaching m.b.v. paarden?
http://www.equi-assist.nl

Martine

Re: De mentale flow waarin alles vanzelf lijkt te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:58

WD-K -> LN

E.T. (Spielberg x Ferro) Z1 + 10 5e prijs in Vragender! Twee keer 3e prijs in Ambt Delden! :D
Travers (Freestyle x Ferro) Z2 + 4 - RIP juli 2018

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie