de mnderwaardige recreatieruiter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MJTulp

de mnderwaardige recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 13:06

44Myrthe44

Re: de mnderwaardige recreatieruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:12

Ik vind dat de blog een beetje een rare toon heeft. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat recreatieruiters als ''minderwaardig'' werden behandeld, er is gewoon verschil in ambitie en meer niet.
Imo wordt in deze blog tegen een probleem gevochten dat niet bestaat!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:13

Ik vind dat er zeker wel waarheid inzit hoor! _/-\o_

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:16

ZeSteigert schreef:
Ik vind dat er zeker wel waarheid inzit hoor! _/-\o_

Helemaal mee eens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:16

ik herken dit ook niet.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:17

Ik herken het enorm. Hier wordt alles wat niet minstens M rijdt, gezien als minderwaardig. De hele manege dus, want bijna niemand heeft een paard om wedstrijden mee te rijden.

Even een paard aaien? Niet aan komen, dat is een wedstrijdpaard! Straks krijgt hij er wat van.
De paarden even buiten zetten? Nee, straks doen ze zich pijn. Doe maar in de stapmolen.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:20

Hahahaha om dit stuk moest ik wel erg hard lachen!! Gewoon omdat het zo vreselijk herkenbaar is _O-

Citaat:
In mijn ogen zijn veel wedstrijdruiters geen erg goede ruiters. Ze kunnen nog geen wedstrijdterrein oprijden. De groom houdt het paard aan een ketting vast (‘alsof je Bokito aan een touwtje hebt’, las ik ooit), de ruiter schreeuwt nerveus naar andere ruiters om uit de buurt te blijven, dan gaat de longe er aan voor tien minuten stoom afblazen en uiteindelijk kan het paard die volte bij B in stap, draf of galop doen, in de ring. Tenzij een of andere minkukel een bloemstuk bij E heeft gezet, of er een Jack Russel langs de bak rent, want daar kan een dressuurpaard niet tegen. Dat weet toch iedereen?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:21

ik herken het,
maar enkel op maneges en dat soort locaties. De mentaliteit staat daar gewoon mij niet aan. Het is denk toch echtwel 'het soort mensen'. En dan zeg ik niet dat iedereen daar zo is, maar iedereen wordt daar toch wel wat extremer denkend in status en wat hij bereikt.. Er zijn ook anderen inderdaad. Maar die worden dan gelijk aangezien als minderwaardig... onzin gewoon
Op de plaats waar ik nu sta is het totaal niet :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:24

Ja ik herken het ook we zijn "maar" recreatie ruiters we nemen "het" allemaal niet zo serieus volgens de zogenaamde toppers _O-

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:25

Citaat:
In mijn ogen zijn veel wedstrijdruiters geen erg goede ruiters. Ze kunnen nog geen wedstrijdterrein oprijden. De groom houdt het paard aan een ketting vast (‘alsof je Bokito aan een touwtje hebt’, las ik ooit), de ruiter schreeuwt nerveus naar andere ruiters om uit de buurt te blijven, dan gaat de longe er aan voor tien minuten stoom afblazen en uiteindelijk kan het paard die volte bij B in stap, draf of galop doen, in de ring. Tenzij een of andere minkukel een bloemstuk bij E heeft gezet, of er een Jack Russel langs de bak rent, want daar kan een dressuurpaard niet tegen. Dat weet toch iedereen?

Herkenbaar,
en dan helemaal de excuusjes die veel dan bedenken als hun paard het niet doet...
zo geniet ik ervan als mensen zeggen : 'ja maar met je pony tussen de paarden is ook oneerlijk!' -> alsof ze je anders behandelen, je had gewoon beter moeten rijden ;)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:25

Zeer herkenbaar! Ik zou hier een heel verhaal onder zetten, maar uit doe dit toch maar niet.
Ik ben het er gewoon volledig mee eens!
Ik ben zoooo blij met mijn voormalige 'wedstrijdpaard' en geniet nu met volle teugen van het 100% recreatiepaard. Ik zou écht niet anders willen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:26

Ik ben een combinatie van :) Ik kan genieten van wedstrijden en genieten van een dressuur training maar ook lekker lol met je knol. Paard kwam iedere dag buiten, dat is een vereiste van mij.

Het enige waar ik mij aan stoor in je blog is je zinsopbouw, plaats liever een komma tussen een zin dat steeds met punten te werken.

Mootje1980

Ik merk daar persoonlijk niets van maar daar is mijn omgeving dan misschien gewoon niet naar. Ik begeef me als recreatieruiter niet zo vaak op het wedstrijdterrein en op stal maken we geen onderscheid tussen de recreatie en wedstrijdruiters. Ik zou me er ook niet druk om maken. Ik ben ik en mijn paard is mijn paard!
Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat het op stallen waar voornamelijk sportpaarden staan wel het geval is maar dat zou andersom denk ik net zo gelden. Ik denk dat het gewoon andere hobby's zijn. Mijn hobby is mijn dier of ik er nu op zit, naast loop of naar kijk. Bij een sportruiter is de hobby het presteren op de wedstrijd. Dat is gewoon totaal iets anders met als enige overeenkomst dat er een viervoeter (waar we vaak veel om geven) bij betrokken is.

Jannepauli

Eh MJTulp.. jij bent toch de ex-hoofdredacteur van BIT?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:29

juist hartstikke herkenbaar.
ook hier op bokt veel hoor...
jij rijd geen wedstrijden dus moet je je mond houden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:29

Ik vind de blog met een leuke en open stijl geschreven. Ik heb vroeger ook Z-gesprongen en mijn eerste paard was ook als wedstrijdpaard aangekocht. Totdat ik ging beseffen dat ik ook weleens fatsoenlijk een buitenrit wilde maken met vriendinnen, zonder gevecht mijn training kon afmaken en ook kon blijven zitten en vooral... genieten! Ik heb toen de beslissing gemaakt mijn paard te verkopen en een boscrosser terug te komen. Paard kon niet normaal door de bak, maar schaapmak buiten. Ik bloeide helemaal op. Gelukkig sta ik niet op een pensionstal, maar kom nog regelmatig mensen tegen die vragen waarom ik niet meer buitenrijd. Ook met mijn nieuwe paard, die wat makkelijker door de bak gaat, heb ik weer dat makkelijke karakter. Zo'n heethoofd zou nu niet eens meer bij me passen. Heb de handigheid niet meer en wil niet constant op mijn hoede moeten zijn voor een uitbarsting of een schrikbeweging. Neeee... laat mij maar lekker hobbelen aan een lang teugeltje en tijdens buitenrit de tranen over mijn wangen voelen glijden als we een lekker galopje maken. Dát is voor mij onbetaalbaar. En iedereen ervaart een ander gevoel op een paardenrug. Of dat nu die geweldige passage is, of eindelijk de geslaagde wissel... Of juist een rondje schrikvrij rijden... Sta erboven, sta achter je keus en geniet op wat voor manier dan ook.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:31

Ik heb op fb ook gereageerd en ben het echt met je (leuk geschreven) blog eens!

In het dorp waar ik woon is dit echt 100% herkenbaar, in de dorpen en stad hier nabij trouwens ook als ik pensionklanten, kennissen en familie erover hoor. Ik ben een fanatieke recreatieruiter en rij zowel wedstrijdpaarden als recreatiepaarden. Op wedstrijdterrein ben ik ook vaak te vinden om te zien hoe kennissen en vrienden hun wedstrijd rijden, maar ik vind het zo frustrerend om te zien hoe sommige ruiters met hun tere paardjes omgaan dat ik me elke keer afvraag waarom ik daar ben.

Vooral het citaat dat KingYasFenn zojuist heeft geplaatst is voor mij ook heel herkenbaar.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:34

Ik herken dit zeker! Je ziet zoooo vaak mensen met 'sportpaarden' die denken dat hun paard en zijzelf beter zijn dan de 'recreatiepaarden' en -ruiters. Ik heb het idee dat het juist vaak de recreatieruiters zijn die goed voor hun paard zorgen (lekker op de wei met vriendjes, genoeg ruwvoer, etc). Al die 'sportpaarden' worden door hun 'wedstrijdruiters' sociaal gestoorde paarden. Ik vind het dressuurwereldje ook helemaal niks. Geef mij maar de 'recreatieruiters' en -paarden, de endurencesport en de TREC (geldt dit dan ook als 'reacreatie' of als 'sport'?).
Goed stuk, je schrijft erg leuk! Ga je nog meer bloggen?

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:35

Mooie blog!

Ik merk er zelf ook niet heel veel van waar ik nu woon. Maar vroeger heerste deze sfeer idd! Het stukje met de bloembakken, bokito aan een lijntje etc. is héél herkenbaar. En je hebt helemaal gelijk met dat stukje! Buitenrijden en een paard langs enge dingen sturen vergt ook zeker training!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:36

BRT --> LN

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:37

Om deze reden hebben mijn moeder en ik een stalling links laten liggen. Met kennismaken werden we eigenlijk al neerwaardig bekeken toen ik de term knolhobbelen in de mond nam. Dat werd niet meer beter. En ook bij de term uitstekende uitrijmogelijkheden was mijn gedachte niet een rondje door de polder. Geen bos, strand of ook maar brede berm in de buurt.

Op mijn huidige stalling is iedereen recreatieruiter eigenlijk. Maar voor de paarden wordt goed gezorgd en ook 's winters komen ze als het gaat in de het weiland.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:37

Leuk geschreven en ja herkenbaar :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:40

Mizora schreef:
Om deze reden hebben mijn moeder en ik een stalling links laten liggen. Met kennismaken werden we eigenlijk al neerwaardig bekeken toen ik de term knolhobbelen in de mond nam. Dat werd niet meer beter. En ook bij de term uitstekende uitrijmogelijkheden was mijn gedachte niet een rondje door de polder. Geen bos, strand of ook maar brede berm in de buurt.

Op mijn huidige stalling is iedereen recreatieruiter eigenlijk. Maar voor de paarden wordt goed gezorgd en ook 's winters komen ze als het gaat in de het weiland.

ja, zo was bij het openingsgesprek hier ons oude paard reed eerst bitloos, bij de mensen waar we die vandaan hebben, die waren zo soft! paard neemt maar een loopje, werd niet eens de trailer in geramd en bitloos is onzin en die mensen zijn achterlijk
eeh... ik rijd bitloos :D ;)
heb het er 2? maanden volgehouden :+

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:42

Leuk blog, goed geschreven. Ik kan me er deels in vinden deels niet. Vind het wel jammer op de manier waarop je een wedstrijdruiter neer zet, want je toont nu zelf ook weinig respect voor de mensen die het wel heel belangrijk vinden om op wedstrijd te gaan.

Vanuit mezelf gekeken: Ik rij wedstrijden, zowel springen als dresuuur. In het springen doen we het rustig aan omdat ik het al snel eng vind, B lukt prima, L is al lastig. Dressuur doen we op een wat hoger niveau, we zijn namelijk Z1. Naast de wedstrijden rijden wij regelmatig in het bos (lees minimaal 1 x per week). Ik kan de wedstrijden nu nog echt niet missen, maar de ritten in het bos ook zeker niet.
Maar ik merk ook juist in de wedstrijden het minderwaardig zijn. Ik heb maar een heel simpel paard. Heel lang en spring gefokt. Hardstikke lief en uitermate geschikt voor het geen wat ik wil, namelijk paardrijden voor de fun. Toch heb ik als ik op wedstrijden ben heel vaak het gevoel dat ik aangestaard word, alsof mensen denken wat moet die griet met dat paard in het Z. Dan kan echt niet. Terwijl we juist de B/L en M zijn doorgevlogen, mede omdat mijn paard zo super makkelijk en braaf is. Nu in het Z is het ook moeilijk, we kunnen niet tegen de paarden op die hun knieen tot over de oren optrekken. Maar omdat ik een paard heb die dat niet doet wil het toch niet zeggen dat ik daarom maar wat anders moet gaan doen?

Iedereen in zijn of haar waarde laten. Of je nu lekker door het bos wil crossen of je je alleen maar wil focussen op die volte in stap, draf en galop op een wedstrijd. Ieder zijn eigen keus en ieder zijn goed recht.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 13:45

Ik zie soms recreatie ruiters beter rijden dan de wedstrijd ruiters _O-