Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MelanieB schreef:Wat heeft dit te maken met het zwemmen met dolfijnen dan?
Of lees ik er gewoon overheen?
Esther_r20 schreef:Ik heb gezwommen met dolfijnen en het was geweldig! Zou het zo nog eens doen!!!
Oké het was in nieuw zeeland met de wilde dolfijnen volgens strikte regels. Bijv niet aanraken en de dolfijnen moesten zelf de interactie aangaan ipv andersom.
Het kan dus wel verantwoord!
sallandval schreef:Niet alle dolfijnentrainers over één kam scheren he? Lees het boek: "Lads before the wind" maar eens. Of ga naar één van de dolfijnenparken waar de dolfijnen zelf in en uit de open zee kunnen zwemmen.
Angeliekje schreef:Ik wist ervan. In Isla Margarita daarom ervoor gekozen om wilde dolfijnen te gaan bekijken vanuit een boot op zee ipv ermee te gaan zwemmen in een bassin waar ze met een weet-niet-hoeveel toeristen een rondje moeten zwemmen. Dat doe ik die dieren niet aan. Vind ik ook niet kunnen. Dansende beren aan een ketting vinden mensen zielig, maar die dolfijnen die dat allemaal maar moeten doorstaan zijn niet zielig.... En dan niet te spreken over die afgeslachte dolfijnen...ongelooflijk hoe mensen met dieren om kunnen gaan.
_Nelleke_ schreef:Behalve de brute wijze waarop de dieren gedood worden zie ik geen verschil tussen dit en een kudde wilde paarden die gevangen en geslacht gaat worden en waar sommige dieren als gebruiksdieren (in kleine donkere stallen voor een beetje bix) worden gebruikt.
De hele bio-industrie in Nederland vind ik nog veel schandaliger. Zeker varkens en kippen. (Varkens zijn net zo intelligent als honden.)
Dus, voordat we allemaal met het vingertje naar Japan wijzen, wijs dan eerst even naar het stukje vlees op je bord en je paardje op stal.
Een betere wereld begint bij jezelf.
Citaat:Dolfijnenpark naast slachtbaai
De Japanse stad Taiji, waar jaarlijks duizenden dolfijnen worden afgeslacht, opent een zeedierenpark waar mensen met dolfijnen kunnen zwemmen.
De dolfijnenjacht in een baai vlakbij zal gewoon door blijven gaan, heeft een gemeentewoordvoerder gezegd tegen persbureau AFP.
Groot net
De plannen lagen er al een tijd, maar zijn nu serieus. Volgens de woordvoerder wordt het 'safaripark' zo'n 28 hectare groot.
Bij de ingang van een van de baaien van Taiji komt een groot net te hangen, waardoor de dolfijnen en kleine walvissen niet meer naar open zee kunnen zwemmen. Toeristen kunnen met de dieren zwemmen maar ook het water op met een kajak.
Vlees
Taiji is bekend geworden - en berucht - door de documentaire 'The Cove', die in 2010 een Oscar won. In de film wordt een dolfijnentrainer gevolgd die uitzoekt wat er precies gebeurt in de verborgen baai van Taiji.
Te zien is hoe de dolfijnen bijeen worden gedreven in de baai, in netten worden gevangen en daarna vanuit vissersboten met messen en speren worden gedood.
Niet raar
De woordvoerder vindt het niet raar om de dolfijnen, en ook kleine walvissen, te gebruiken om toeristen te trekken, terwijl de dieren even verderop op grote schaal worden gedood.
"Op dit moment kunnen zwemmers in de zomer al genieten van zoogdieren die worden vrijgelaten uit de afgesloten baai. Maar we willen het grootser aanpakken. Het park is onderdeel van een plan om van de hele stad een zeedierenpark te maken, waar mensen de dieren kunnen bekijken terwijl ze verschillende producten uit de zee proeven, inclusief dolfijnen- en walvisvlees."
Selectie
Het park, dat over vijf jaar klaar moet zijn, zal gescheiden zijn van Hatakejiri Bay, waar de dolfijnenjacht plaatsheeft.
Van de duizenden dieren die daar worden gevangen, worden er een paar dozijn geselecteerd voor de verkoop aan dierentuinen en zeeaquariums. De overgebleven dolfijnen worden doodgestoken en gebruikt voor hun vlees.
Ongelukkig
Sinds de documentaire 'The Cove' wordt Taiji overspoeld door activisten die protesteren tegen de dolfijnenjacht. Enkele dierenorganisaties in Tokio noemen het plan "ongelukkig" voor de stad. "Het hele plan is gebaseerd op het concept dat ze zo veel walvissen en dolfijnen kunnen exploiteren als ze willen", zegt een activist, "maar de zoogdieren zijn niet van Taiji".
Hij vervolgt: "Zeezoogdieren trekken van de ene oceaan naar de andere en de algemene opinie is dat ze met rust worden gelaten. Het plan van de gemeente zorgt alleen maar voor meer protesten tegen de dolfijnenjacht."
Deel deze pagina
TrefwoordenDolfijnen, The Cove, Taiji
Missie_Maxie schreef:Omdat de meeste mensen niet weten hoe die dolfijnen worden getraind. Ik wist het ook niet, maar nu ben ik toch wel geschokt!
Ik vind zoiets ook niet kunnen, maar denk ook weer niet dat dit overal gebeurt...