Hoe je een paard in een kwartiertje beleerd.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Hoe je een paard in een kwartiertje beleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 23:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:29

Sabinee__

Re: Hoe je een paard in een kwartiertje beleerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 00:47

Ik vind het te debiel voor woorden.
Dat het tijdens een show gebeurd helemaal, dat dit paard zo braaf is wilt niet zeggen dat elke random ruiter zo maar een paard kan breken.
Hier kunnen hele ongelukken van komen naar mijn idee..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 01:07

Ik zou wel wat van zijn lef willen hebben. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:20

Wat een idioot..
Dit is niet beleren, dit is gewoon maar kwajongens gedrag : ''kijk hoe stoer ik ben''

Reken maar niet dat een ander er (zoals je wel bij een normaal beleerd paard) op kan.

Meerdere dingen gezien van hem en vind het gewoon belachelijk dat mensen hem nog inhuren.
Hij zou bij mijn paarden van zijn leven lang er niet op komen ,voor geen miljoen erop toe.
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 22-01-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:33

nou ja wat superstoer dat hij dat in 15 minuten doet zeg!!
_/-\o_

;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:49

Tja je kunt er sarcastisch over doen, maar ik zie liever dit dan mensen die te lief en voorzichtig zijn. Of helemaal niet weten wat ze doen. Oh hij is braaf geloof ik (niet dus) hup erop oei nou ben ik eraf gebokt, zet hem maar terug in de wei. Waarop mensen zoals gert het vuile werk op mogen knappen. Dus op een paard gaan zitten dat wat geleerd heeft mensen eraf te bokken.
Mocht ik ooit zo'n paard in mijn bezit krijgen, zou ik 'm zo naar Gert doen hoor.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:50

Hij is wel aan het kneuzen hoor _O- Stom filmpje.. hahaha..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:07

Ik vind het er niet onvriendelijk uit zien maar mijn methode zou het niet zijn. Vind het belangrijk dat zoiets heel rustig aangaat.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:14

geen bit ,wel sporen en een portie vermaak, tja ieder zijn ding , niet mij idee

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:27

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:49

Achja... op deze manier kan het dus ook....

Hij kan het, lang niet iedereen kan het...

Ik doe dr liever wat langer over en bouw wat meer vertrouwen op..
Dan heb ik die zweep niet nodig en is al dat geren en gebok overbodig.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:00

Sorry, maar wat een I-D-I-O-O-T, alleen maar voor de kijkers blijkbaar. Meer woorden heb ik er eigenlijk niet voor en meer zou ik er niet aan willen vuilmaken. Sorry, maar dit is mijn persoonlijke mening. Als andere hem goed vinden prima, maar ik zou nooit maar dan ook nooit op die manier mijn paard beleren.
Laatst bijgewerkt door Buffelo op 23-01-12 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:03

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:07

Buffelo schreef:
Sorry, maar wat een I-D-I-O-O-T, alleen maar voor de kijkers blijkbaar. Meer woorden heb ik er eigenlijk niet voor en meer zou ik er niet aan willen vuilmaken. Sorry, maar dit is mijn persoonlijke mening. Als andere hem goed vinden prima, maar ik zou nooit maar dan ook nooit op die manier mijn paard beleren.

t is niet alleen voor de kijkers... ;)

Thuis gaat t net zo bij hem. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:10

Gypsy schreef:
Tja je kunt er sarcastisch over doen, maar ik zie liever dit dan mensen die te lief en voorzichtig zijn. Of helemaal niet weten wat ze doen. Oh hij is braaf geloof ik (niet dus) hup erop oei nou ben ik eraf gebokt, zet hem maar terug in de wei. Waarop mensen zoals gert het vuile werk op mogen knappen. Dus op een paard gaan zitten dat wat geleerd heeft mensen eraf te bokken.
Mocht ik ooit zo'n paard in mijn bezit krijgen, zou ik 'm zo naar Gert doen hoor.

Duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuus wie zegt dat dat bij deze ook zo is?

Bah, je ziet dat dat paard er geen hol van snapt.

Ik laat een kleuter van 5 toch ook geen vierkantsvergelijkingen oplossen en als het hem niet lukt geef ik 'm dan toch ook geen schop onder zijn hol?

:r

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:49

Hij gaat vaak ook na die 15 al snel naar buiten met het.paard hou ook absoluut niet van deze stijl.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 00:57

Ben ik dan de enige die er wel wat goeds van in ziet? Zweepje in de hand mag weg, net als dat spoortje, en ik zou het nooit zo live op een clinic doen, gezien de associatie die het dier nu heeft (zadel = stress) maar dat hij begint met een stalhalster vind ik top, dat een aandrijver vanaf de grond erbij heeft en het paard wel de kans geeft om ook stukken rechtuit te lopen (ipv aan een lijntje met een diameter van hooguit 10m) vind ik ook niet verkeerd. Net als het ruiken aan het zadel, en de gedachte daarachter, hij lijkt zich toch wel bewust van wat hij doet. Ik denk zelf dat hij dit paard thuis al heel veel grondwerk mee heeft gedaan, anders zou hij dit denk ik nooit zo kunnen. Ik moet zeggen dat ik met mijn paardje op dezelfde manier bezig ben, alleen dan honderd keer zo langzaam, dus een keer een zadeltje erop, de volgende keer singel dicht, de volgende keer hangen en ga zo maar door (wel zonder zweep en spoor trouwens).

Een paard zal er nooit een hol van snappen dat mensen erop gaan zitten, snappen wij dat zelf wel? Het is toch ons plezier? Dat paard zal het niet missen hoor := Juist door duidelijk te zijn en te belonen op de goede momenten zal het paard op den duur gaan begrijpen wat de bedoeling is. En ik zie deze meneer toch voornamelijk belonen en nergens keihard afstraffen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 01:55

ik zie er ook het goeds van in
en zie mijn methode er grootendeels ook in ja, maar zoals je zegt hijadelaluna gaat het bij mij een stuk langzamer. ik doe dit allemaal in rust, en dan doe je er een paar weken over.

ik kies liever voor een paar weken dan een paar minuten. het paard heeft veel stress in de paar minuten van Gert, en bij mij hebben ze vrijwel géén stress in de paar weken om zadelmak gemaakt te worden..

Ieder voor zich vind ik, waar de voorkeur ligt!

mijn voorkeur gaat naar het langzame, stressvrije proces. bereik je net zo veel mee alleen moet je nog wat meer geduld voor hebben en tijd :)
dat is wat veel mensen niet hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 03:10

Zonder gert was de sjiem geen olympisch kampioen geworden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:02

janouk schreef:
Zonder gert was de sjiem geen olympisch kampioen geworden.

Kijk dat bedoel ik nu. :)

Ja het paard in de op heeft stress. Hij vind het best wel raar.
Maar Gert is zich heel goed bewust van wat hij doet, en geeft het dier ruimte om te reageren. Dat vind ik persoonlijk zo belangrijk. Het word niet angstvallig in een klein cirkeltje gelongeerd, niet paniekerig in de mond getrokken bij het kleinste bokje. Nee, dit paard mag bokken, het mag een keer gaan. Dat vind ik persoonlijk wel fijn. En juist doordat deze ruiter er lachend op stapt, word het voor het paard ook snel de normaalste zaak van de wereld.

Nogmaals, een normaal jong paard zou ik inderdaad niet naar deze man sturen. Maar het is wel belangrijk dat dit soort mensen er zijn.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:59

Ik zie veel negatieve reacties maar ik moet toch eerlijk bekennen dat ik dit er lang niet zo verschrikkelijk uit vind zien! Ik kan niet zeggen dat ik ontzettend veel verstand heb van paarden beleren, maar wat er naar mijn mening vaak verkeerd word gedaan is te veel zeggen braaaf paardje ruuuuustig, alles uber voorzichtig doen, terwijl als jij een paard laat zien, dit is het zadel, dit is niet eng en hup, dan reageerd het paard vaak ook niet zo overdreven! Ik werk op een stal waar paarden op shows gaan, voor die shows moeten ze altijd helemaal gewassen worden en 1 paard deed wel zo overdreven toen zijn hoofd moest worden gesponst! De des betreffende persoon was maar dat paard aan het gerust stellen en het proberen op te bouwen vanuit de nek naar het hoofd etc. Toen kwam de eigenaar van de stal even aan en pakte die spons liep naar het paard en begon zo mooi te wassen! Paard heeft niks anders gedaan als eventjes schrikken en daarna dood braaf stil staan! Een paard gaat zich aanstellen als jij hem of haar de kans geeft. Uiteraard is dit een ander verhaal omdat dit paard dit al vaker had gedaan en wel gewoon aan het overdrijven was! En deze paarden echt in een totaal nieuwe situatie terecht gekomen met een zadel en zelfs een ruiter op de rug, maar je kunt het een beetje vergelijken.

Kijk, dat dat in zo een arena moet met veel mensen vind ik ook niet echt done, en dat zweepje had ook niet gehoeven! Hij was ook niet helemaal serieus bezig en soms vond ik dat hij teveel aan het kloten was. Maar het hele principe van niet zeuren gewoon doen staat mij wel aan. Het paard mocht even ruiken, even zijn kuren kwijt door de druk van de singel, en ook toen hij er net op zat gaf hij het paard de ruimte even languit door te lopen, galopperen en te wennen. Ook het feit dat er geen bit in zat scheelt, anders was het natuurlijk wel een hoop getrek! Naar mijn idee was hij duidelijk naar het paard, het paard snapte alles redelijk goed.

Wel moet ik zeggen da dit paard wel erg braaf was naar mijn mening, die wilde absoluut niet in verzet en werkte erg netjes mee! Dus ik vind ook dat het niet perse knap is van de ruiter maar ook van het paard :) Ik ga er vanuit dat er qua grond werk al erg veel mee was gedaan want het concept van stil staan wanneer dit moest, stappen, draven galoperen zat er al in. Een totaal groen paard was het dus niet.

Deze man heeft erg veel lef, ik had er niet op durven stappen. Het paard voelde dit ook en dat maakte hem een goede leider, hij liet zien dat het oke was, dus het was oke!

Zou ik het ooit zo doen? nee!
Maar ik vind hem en zijn techniek niet totaal idioot!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 23:03

De grens hoe veel tijd je uit moet trekken voordat je op een paardenrug stapt zit in ons hoofd, niet in die van het paard. Gert is niet de enige die opzadelt en opstapt. Iemand bekend met Henry Blake? Die deed hetzelfde, zadel op en meerijden met een jacht.

Gert gebruikt geen bit in de paardenmond. Ja hij overdondert de paarden, maar wie zegt dat dat verkeerd is? Ik heb paarden gezien waar TE VOORZICHTIG mee was omgegaan, en waar met te lang heeft voorbereid. Wekenlang longeren maakt een paard alleen maar sterk, conditie en bespiering kunnen tegen je gaan werken.