Is de Friezenfokkerij ziek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Is de Friezenfokkerij ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 00:47

shilady

Re: Is de Friezenfokkerij ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:52

Ik ga dit maandag bij mn vriend even bekijken kan hier geen filmpjes zien..

Maar meestal laten ze mislukte veulens gelijk inslapen .. Helaas zijn er mensen die dit soort diertjes blijven kopen dus zo valt er over de rug van hun gezondheid toch geld te verdienen..

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:56

tja....als die hengsten het door geven (soms) kan het ook een keer overslaan en de volgende generatie pakken.....ik vind dat zulk soort hengsten gewoon afgekeurd moeten worden om er nog mee te fokken....maar hieruit blijkt weer......je hebt overal mensen voor ! (jammergenoeg)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 01:01

shilady schreef:
Ik ga dit maandag bij mn vriend even bekijken kan hier geen filmpjes zien..

Maar meestal laten ze mislukte veulens gelijk inslapen .. Helaas zijn er mensen die dit soort diertjes blijven kopen dus zo valt er over de rug van hun gezondheid toch geld te verdienen..

in het filmpje wordt gesteld dat er 10 X vaker een Fries wordt afgemaakt wegens erfelijke gebreken ,als een WPN paard...

tinkervrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:02

schrik hier van alweer dierenleed .........................

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:57

F-AM -> LN

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:01

Is dit niet al heel lang bekend? Tenminste ik kan me herinneren dat het er minstens een jaar geleden ook over ging.
Vind het wel erg slecht van zo'n stamboek dat er niets aan gedaan wordt, of in ieder geval heb ik daar nog niet zoveel over gehoord... Misschien wordt er wel heel hard aan gewerkt, geen idee...

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 11:08

Volgens mij is dit al oud nieuws. Maar wat betreft de hengsten is het natuurlijk wel moeilijk om aan te wijzen welke hengsten het gen dragen. Maar ze moeten het wel beter bijhouden en controleren vind ik want dan is het ook beter te zien welke hengsten niet meer voor het dekken gebruikt mogen worden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:23

Dit is heeeeel oud nieuws. :+
Overigens wil dat niet zeggen dat het niet erg is, maar ik weet zeker dat er bij het WPN paard ook genoeg afgemaakt worden op erfelijke gebreken. Misschien andere gebreken dan bij de Friese paarden, maar zeker niet minder. Grote positieve invloed is dat het WPN een veeeeel grotere genen poel heeft dan het Friese paard. Wat erfelijke gebreken "beter" tot uiting laten komen. Dat is dan ook het niet goede aan lijnenteel/inteelt (wat gewoon weg het zelfde is). Je legt goede eigenschappen vast, maar ook de slechte en dus ook erfelijke gebreken.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 23:07

Is ook oud nieuws,en er wordt momenteel alles aan gedaan om dit recht te breien.....was echter nieuwsschierig naar jullie reacties,aangezien deze veearts het hier wel over een groot deel van zn clientele heeft.