Help ons de keuze terug te krijgen tussen chippen of dna

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spekkie36

Help ons de keuze terug te krijgen tussen chippen of dna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 00:17

Voor juli 2009 hadden de paarden eigenaren de keuze tussen chippen of dna. De regering heeft besloten om vanaf juli 2009 verplicht de paarden te laten chippen. Niet alle paarden eigenaren zijn het hier mee eens (en terecht). Op dit moment is er een petitie die getekend kan worden door zowel paarden, katten en honden eigenaren. Hier mee geef je aan, dat je graag zelf wil beslissen of je je beest wil laten chippen of niet. Zie hier de link http://petities.nl/petitie/alternatieve-identificatie-voor-paarden-weer-toestaan

En neem ook eens een kijkje op http://antichippen.hyves.nl

celano

Re: Help ons de keuze terug te krijgen tussen chippen of dna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:11

Ik ben een voorstander van chippen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:16

Ik ben pro chippen omdat je een chip moeilijk kunt verwijderen, je identificeerd een paard er mee én je weet dat je paspoort bij het betreffende paard hoort.
Ik vind zelfs dat er meer info op een chip gezet moet worden.

-Elke keer dat een DA langs is geweest dit registreren op de chip + code die invult waarom een DA is geweest.
-Alle eigenaren (handelspaard?).
-Van wie het paard nú is, ivm. diefstal.

Zo kun je nog wel meer handige dingen bedenken.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:23

Ik ben ook een voorstander van chippen. Het heeft zoveel voordelen.
Hier is ook alles gechipt. Niet alleen de paarden, maar ook de honden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:24

Ik ben benieuwd waarom die mensen dan tegen chippen zijn, kun je me dat uitleggen?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 12:30

Zo kan ik ook nog dingen bedenken waarmee ze prima kunnen frauderen met de chip.
Er zijn manieren om een chip onklaar te maken je doet er een nieuwe in en voila een ander paard is geboren.
Of de chip gaat gewoon kapot, ook dat kan, en er moet weer een ander in.
Of het is niet goed gedaan en je paard heeft en houdt er last van.
Ach en dat door de chip een paard wat gestolen is wordt terug gevonden door de chip, nou geloof dat maar niet.
Voorbeelden genoeg van gestolen paarden die wel gechipt waren maar niet meer kon worden aangetoond dat het echt dat betreffende paard is.
En dat alle geneesmiddelen worden geregistreerd en op naam van het paard komen, ook dat is een fabeltje.

Nee geef mij maar DNA dat liegt niet, maar ook daar is fraude helaas mee mogelijk ahoewel een stuk minder.
Met DNA weet je ook meteen of een dekking echt van de betreffende ouders is.
En bij diefstal kun je met DNA echt vaststellen of het idd het betreffende paard is.

En net als met de chip en DNA hangt alles af van de eerlijkheid van de eigenaar geeft deze wel het juiste paard op??

Maar weet je het DNA is duurder als er een controle moet plaatsvinden en als het goed is lees je een chip sneller uit.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:26

Aangezien TS puur en alleen verwijst naar een website hoort dit topic niet op TAO thuis maar op LN, ik verplaats het.

TAO-->LN

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:31

Pentax schreef:
Ik ben pro chippen omdat je een chip moeilijk kunt verwijderen, je identificeerd een paard er mee én je weet dat je paspoort bij het betreffende paard hoort.
Ik vind zelfs dat er meer info op een chip gezet moet worden.

-Elke keer dat een DA langs is geweest dit registreren op de chip + code die invult waarom een DA is geweest.
-Alle eigenaren (handelspaard?).
-Van wie het paard nú is, ivm. diefstal.

Zo kun je nog wel meer handige dingen bedenken.

Je kan het nog altijd makkelijker verwijderen dan zijn DNA vrees ik. ;)

Ik zou ook willen dat die rotchip een keer keuze wordt ipv verplichting. Chippen is pijnlijk en onbetrouwbaar (chips die niet meer werken, niet terug gevonden worden en gek genoeg worden er nog steeds genoeg paarden met valse papieren verkocht ondanks de chip, ja joh, betrouwbaar! +:)+ ) en daar mag je nog een hoop geld voor neertellen ook. Daar boven op gaat het me ook nog om het principe. Ze dringen je wat op en je hebt geen enkele keuze. :x