Graag aandacht: petitie voor wetswijziging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Graag aandacht: petitie voor wetswijziging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 11:39

Een dader van een ernstig misdrijf kan in Nederland onder een Ter Beschikking Stelling (TBS) uit komen door niet mee te werken aan een psychologisch onderzoek. Hierdoor komen geesteszieke delinquenten na een gevangenisstraf weer terug in de maatschappij zonder enige vorm van behandeling, en kunnen dan vrij uit op zoek gaan naar andere slachtoffer(s)-tjes

Wij vinden dit onacceptabel en vinden dat de wet hieromtrent gewijzigd moet worden !!!

Als u dit ook vind plaats dan uw handtekening op

http://www.ditkannietlanger.nl

Zie ook deze link: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... eisje.html

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:43

Meteen gedaan

s6801881

Re: Graag aandacht: petitie voor wetswijziging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:45

Ik teken wel, maar als iemand niet geholpen wil worden kan je als psycholoog/psychiater nog niet veel met een TBS-er. Psychotherapie vereist toch inzet van beide partijen. Medicatie alleen kan ook wel helpen, maar als ze dan weer op staat komen en niemand ze nog dwingt, bereik je nog niets. Dus het blijft een lastige kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:48

Maar iemand met TBS die zich niet laat behandelen is wel van de straat af want zit gewoon vast...niks lastigs aan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 11:51

Maar het uiteindelijke doel van TBS is herintegratie in de maatschappij. Als iemand daar niet aan mee wilt werken kan je hem net zo goed levenslang in de gevangenis stoppen. Dat is ook weer een stuk goedkoper. Iemand die niet wil worden geholpen kan je niet helpen, dus kan je niet "genezen". Dus die zou alsnog in de inrichting moeten blijven, omdat hij een gevaar voor de samenleving is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:09

Het kan hoor, dat ze nooit meer uit de TBS komen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:12

Bravura schreef:
Het kan hoor, dat ze nooit meer uit de TBS komen.

Dat weet ik, daarom juist, stop ze dan levenslang in de gevangenis, dat kost minder. En dan is er weer een plaats voor iemand die wel meewerkt. Zonde om geld te stoppen in iemand die toch alles weigert. Die neemt jarenlang een plek van een ander in die wel wil worden geholpen. Sommige TBS-ers zitten de rest van hun leven in zo'n inrichting.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:27

Petitie!? :D Nee, als je psychisch gestoorden in een gevangenis zet, gaat dat denk ik niet werken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:53

Levenslang in de gevangenis is echt prijzig hoor, gevangenissen in het algemeen zijn erg duur. Ik denk sowieso dat er een heel ander systeem moet komen, ben helemaal niet voor het huidige beleid, daarom teken ik ook niet. Het is allemaal onzin imo.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 15:06

phormicola schreef:
Levenslang in de gevangenis is echt prijzig hoor, gevangenissen in het algemeen zijn erg duur. Ik denk sowieso dat er een heel ander systeem moet komen, ben helemaal niet voor het huidige beleid, daarom teken ik ook niet. Het is allemaal onzin imo.

Als je niet voor het huidige beleid bent, waarom teken je dan juist niet? :? Dit is juist om eea er aan te veranderen. Of je moet het niet eens zijn met hetgeen waarvoor getekend kan worden. Dit onderwerp wordt eindelijk in de 2e kamer besproken, aangezien de 40.000 handtekeningen al ruimschoots gehaald zijn. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:12

Ik teken vooralsnog niet, kan me niet voorstellen dat dit verhaal echt zo kort door de bocht is. Er worden om de haverklap petities gestart, waarbij of een zeer beperkte versie van een verhaal wordt verteld, en halve waarheden zijn nog altijd hele leugens, óf er wordt vreselijk op het gevoel gespeeld en ook dat komt het waarheidsgehalte vaak niet ten goede.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:18

Tegenwoordig adviseren advocaten hun cliënten zich niet meer psychologisch te laten onderzoeken. En met goede reden: De gevangenisstraf die staat voor de misdrijven is vaak korter dan TBS. Tegenwoordig is TBS een ander woord voor levenslang, maar dan wel een duurdere variant. Natuurlijk is dit advies geen goede zaak, maar een advocaat moet adviseren naar wat in het belang van zijn cliënt is. In die zin is een verplichting tot een psychologische assessment wel zinvol. Mits er zorgvuldig wordt gelabeld: Patienten die een TBS veroordeling krijgen moeten ook echt iets mankeren en de bereidheid hebben er iets aan te doen. Wanneer iemand niet geestziek is of weigert actief deel te nemen aan behandelingen is TBS geen zinloze veroordeling en dus een synoniem voor levenslang. Daar moet in de wetgeving rekening mee worden gehouden, in de vorm van de daaraan verbonden maatregelen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 15:57

Yamcha schreef:
Ik teken vooralsnog niet, kan me niet voorstellen dat dit verhaal echt zo kort door de bocht is. Er worden om de haverklap petities gestart, waarbij of een zeer beperkte versie van een verhaal wordt verteld, en halve waarheden zijn nog altijd hele leugens, óf er wordt vreselijk op het gevoel gespeeld en ook dat komt het waarheidsgehalte vaak niet ten goede.

Dit is echt niet kort door de bocht. Geef die ouders gelijk dat ze dit op gang hebben gebracht. Zou je dochtertje maar zijn die door zulke malloten wordt meegenomen. En dan alleen een celstraf, met aftrek van voorarrest, zoals dat hier gaat....een verdachte die weigert mee te werken aan zo'n onderzoek (en d'r zit echt wel een steek los bij zo'n figuur!) waarop heel NL kennelijk ja en amen knikt zodat de verdachte zelf kan bepalen wat hij wel of niet opgelegd krijgt mbt TBS. >;)
Een verdachte is niet tot antwoorden verplicht en mag liegen als ie al wat zegt. Wat is dan de halve waarheid? Er is een rechtzaak hierover geweest en het OM gaat ook in beroep tegen de uitspraak dat er geen TBS is opgelegd. Het kind is de vernieling in geholpen door deze malloten. Wat denk je dat het psychisch met zo'n kind doet? En op latere leeftijd!?
Die ouders vechten voor gerechtigheid, en dat doen ze nog goed ook!

Kun je me uitleggen wat je hier dan "kort door de bocht" aan vind?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:11

[MW] >> [LZP]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:45

Wat ik hier zo vreselijk kort door de bocht aan vind, is dat er wordt beweerd dat zo iemand dan dus door te liegen en zich niet te laten behandelen, zo weer in de maatschappij terugkomt...
Dat is een pertinente leugen en niets anders dan bangmakerij. Schandalig dat dat beweerd wordt, en ik vind het bepaald niet slim dat je daar blind achteraan loopt, en petities gaat tekenen, die, nogmaals, óf een erg gekleurd beeld van de werkelijkheid geven, óf gewoon gebaseerd zijn op leugens. Je moet echt neit alles geloven wat je leest, doe eerst eens onderzoek voordat je zulke dingen gaat beweren. Stuur Kanelly eens een berichtje, en zo zijn er nog wel meer die er meer verstand van hebben. Ik begrijp werkelijk niet waarom zoveel mensen zich bang laten maken op basis van zéér summiere en in dit geval ook nog onware informatie.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 23:02

Ik weet hoe het werkt. ;) Maar daar gaat die hele petitie niet over. Het gaat er om dat indien een verdachte weigert mee te werken aan een psychologisch onderzoek géén TBS opgelegd krijgt, terwijl als iemand wél mee werkt dat al dan niet (afhankelijk van dat onderzoek) wel kan worden opgelegd. Hier nog een linkje: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... -onderzoek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:37

Zonder dat psychologische onderzoek kan de rechter alsnog TBS opleggen. Die bewering klopt dus gewoon niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 18:40

Ik teken niet, omdat ik vind dat je altijd het recht moet hebben om medisch onderzoek en medische behandeling te weigeren. Zelfs als je verdacht wordt van of schuldig bevonden bent van het plegen van een misdrijf als dit.

Ik TEM trouwens eventjes, deze heeft laatst ook al op bokt gestaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 06:40

Yamcha schreef:
Zonder dat psychologische onderzoek kan de rechter alsnog TBS opleggen. Die bewering klopt dus gewoon niet.

Staat er idd verkeerd. Het is idd altijd mogelijk alleen ze doen het gewoonweg in dat geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:28

Is ook niet waar, zijn best gevallen waarin dat wel gebeurt.

Overigens blijft zo iemand ook zonder TBS wel vastzitten, hoor. Nee, ik vind die hele petitie grote onzin.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:03

Yamcha schreef:
Is ook niet waar, zijn best gevallen waarin dat wel gebeurt.

Overigens blijft zo iemand ook zonder TBS wel vastzitten, hoor. Nee, ik vind die hele petitie grote onzin.

Zelden, want ze hebben te weinig. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:13

Te weinig wat? Te weinig TBS plaatsen, bedoel je dat? Te weinig cellen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 17:24

argumentatie