Teken s.v.p. petitie tegen ruimen van gezonde dieren!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

katla

Teken s.v.p. petitie tegen ruimen van gezonde dieren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 13:24

De massale ruiming van gezonde en drachtige schapen en geiten t.b.v. bestrijding Q-koorts zal jullie niet ontgaan zijn. Graag wil ik even jullie aandacht voor de petitie welke door de Partij voor de Dieren is gestart.

Teken de petitie: http://www.partijvoordedieren.nl/content/view/453

Petitie: Teken tegen ruiming gezonde dieren
Het kabinet is van plan om alle drachtige schapen en geiten op bedrijven die besmet zijn met q-koorts te doden. Hoe duidelijk ook beloofd was in het verleden dat er nooit meer ruimingen zouden plaatsvinden van gezonde dieren, het kabinet heeft het er opnieuw op laten aankomen.

Vorig jaar was al duidelijk welke ernstige problemen er ontstonden door grote hoeveelheden schapen en geiten dicht op elkaar te houden in de intensieve vee-industrie. Nergens in de wereld is het q-koorts probleem zo groot als in Nederland. Het lijkt niet toevallig dat de problemen zich juist bij ons, het meest veedichte land ter wereld, voordoen. Economische belangen hebben veel te lang voorrang gekregen boven de belangen van dieren en de volksgezondheid. De locaties van de besmette bedrijven zijn niet openbaar gemaakt, waardoor mensen nog steeds onwetend een risico lopen om besmet te worden met q-koorts. Duizenden mensen zijn al besmet geraakt met q-koorts, een aantal van hen heeft hier chronische klachten aan over gehouden en er zijn al elf mensen aan de ziekte overleden. Wanneer vorig jaar ingezet was op een fokverbod hadden de problemen voorkomen kunnen worden. De Partij voor de Dieren en de KNMvD vinden ruimingen van gezonde dieren ethisch onaanvaardbaar. Er moet een algemeen fokverbod komen totdat de q-koortsproblemen onder controle zijn.
Laatst bijgewerkt door katla op 10-12-09 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Teken s.v.p. petitie tegen ruimen van gezonde dieren!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:27

Oh guttegut, hier gááán we weer.......

Zal er ooit eens iemand zijn die bedenkt dat het misschien niet voor niets is? :roll:

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:30

Ik teken ook, ik kom zelf uit de veehouderij, maar ben tegen het massaal preventief ruimen in dit geval.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:30

Yamcha schreef:

Zal er ooit eens iemand zijn die bedenkt dat het misschien niet voor niets is? :roll:

Dat tekenen kost een paar seconde, ook al is het niet voor niets....

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:31

Ik ben het helemaal eens met het feit dat de politiek veeel te laat actie heeft ondernomen....

..maar ze zullen vast hetgene doen wat verspreiding kan tegenhouden/voorkomen.
Waarom gaan ze ruimen als het geen nut zou hebben? Dat zullen ze toch wel onderzocht hebben?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:33

Ook getekend, en gelijk voor mijn echtgenoot. :D

Citaat:

Het slachten van besmette dieren zal niemand tegenhouden, Q-koorts is niet niks, maar gezonde dieren??? Daar gaat dit om!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:36

WinSel schreef:
Yamcha schreef:

Dat tekenen kost een paar seconde, ook al is het niet voor niets....

Het RUIMEN is niet voor niets bedoeld Yamcha. Logisch dat je dan niet gaat tekenen lijkt me? Ondanks dat het een paar seconden duurt? :+

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:37

Hier nog iemand die de MKZ ruiming heeft meegemaakt.. Wat ik gisteren begreep over deze ruimingen gaat het in eerste instantie over dieren die besmet zijn en op die bedrijven ook drachtige dieren die wel of niet besmet zijn, aangezien deze (wat ik begreep, correct me if i'm wrong) besmetting vrij kwam bij bijv miskramen.. Ondanks dat ik weet hoe zo'n ruiming er aan toe gaat, vind ik dit minder ver gaan dan de ruimingen toendertijd, aangezien toen gewoon een bepaald gebied vastgezet werd, of je nou wel of niet besmetting had, alles moest geruimd.. Ik ben het er mee eens dat er al veel eerder maatregelen getroffen hadden moeten worden, maar ik heb hier een "beter" gevoel bij dan bij de ruimingen van toen (weet ff geen ander woord, vandaar tussen haakjes) Voor degenen die geruimd worden maakt dit het natuurlijk niet minder erg..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:38

Ik ga ook niet tekenen. Dat gaat toch niet lukken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:46

Lyonesse schreef:
Het RUIMEN is niet voor niets bedoeld Yamcha. Logisch dat je dan niet gaat tekenen lijkt me? Ondanks dat het een paar seconden duurt? :+

Jij snapt het.

Ik denk dat de ministers de best mogelijke oplossing hebben bedacht, ik denk dat ze daar heel zorgvuldig en goed en lang over na hebben gedacht, ik denk dat ze een heel goede reden hebben om het zo aan te pakken, en ik vind het nogal makkelijk om maar gelijk te roepen: TEGEN! terwijl er geen redelijk en haalbaar alternatief is.

Kom daar dan eerst mee.
Yucca schreef:
Ik ben het helemaal eens met het feit dat de politiek veeel te laat actie heeft ondernomen....

..maar ze zullen vast hetgene doen wat verspreiding kan tegenhouden/voorkomen.
Waarom gaan ze ruimen als het geen nut zou hebben? Dat zullen ze toch wel onderzocht hebben?

Zo denk ik er ook over.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:56

heb getekend!!!
stel idioten zeg!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:15

NM > LN

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:24

katla schreef:
Het kabinet is van plan om alle drachtige schapen en geiten op bedrijven die besmet zijn met q-koorts te doden.

De Partij voor de Dieren en de KNMvD vinden ruimingen van gezonde dieren ethisch onaanvaardbaar. Er moet een algemeen fokverbod komen totdat de q-koortsproblemen onder controle zijn.

Dieren die ge-ent zijn worden dus niet geruimd, het gaat om dieren op besmette bedrijven en hoe erg het ook is, de kans dat de nog wel gezonde dieren op besmette bedrijven ziek gaan worden is natuurlijk wel heel erg groot.
Ik ben van mening dat de regering veel en veel te laat reageert, de eerste gevallen zijn 4 jaar geleden al geconstateerd.
Laatst bijgewerkt door Noppert op 10-12-09 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:25

Yucca schreef:

En dáár gaat het dus nog steeds vaak mis..
Hier in de buurt (schinveld) is enkele jaren geleden een heel bos gekapt om ruimte te maken voor een nieuwe landingsbaan.. heel veel protest geweest, mensen die zich aan bomen vast bonden.. ontzettend veel geluidsoverlast doordat die bomen weg zijn.. en even later bleek het gewoon niet nodig te zijn geweest!!!
En toen met die kippenpest.. overal vlogen wilde vogels, maar hobbyisten moesten hun tamme kippetjes laten afmaken!!
Zelfde verhaal hier, in mijn ogen.. Dat ruimen van gezonde dieren is gewoon niet nodig.

:)Ikkuh:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:10

MysticTinker: In de quote van Noppert staat dat de drachtige schapen/geiten die besmet zijn geruimd worden, deze zijn dus al besmet en niet meer gezond...

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:10

Niet alleen zieke, maar ook gezonde dieren worden geruimd!

STOP het ruimen van gezonde geiten en schapen
STOP het ruimen van gezonde geiten en schapen. Het ruimen van deze dieren is niet bewezen effectief als bestrijding van de Q-koorts. En het verwoest zinloos het bestaan van honderden boeren gezinnen!

PETITIE

Wij
burgers die het niet eens zijn met de beslissing van de Tweede Kamer om gezonde dieren te ruimen als bestrijding tegen de Q-koorts.
constateren
dat uitgaande van de informatie, gegeven op de websites van het Ministerie van LNV, RIVM en GGD, het ruimen van gezonde dieren niet effectief is om Q-koorts uit te roeien. Daarom moet gezocht worden naar een effectieve manier om Q-koorts te bestrijden en moet er per direct gestopt worden met het afmaken van gezonde dieren.
en verzoeken
per direct te stoppen met het ruimen van gezonde geiten en schapen!
http://www.petities.nl/petitie/stop-het ... en-schapen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:11

Yamcha schreef:

Amen..
maar het is zooo zieluggg....!

pff... Mensen.... dit is niét voor niets hoor........

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:17

Je zult maar eigenaar zijn van een geitenhouderij en je hele levenswerk vernietigt zien worden, gezonde dieren die preventief geruimd worden omdat ze misschien .....Ik zie het levenswerk van een goede vriendin zo ten gronde gaan!
Zit er achter het ruimen van dieren (de koeien, kippen, varkens, schapen en nu de geiten weer) iets anders? Zijn straks de paarden aan de beurt?.....of misschien de honden of de katten?.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:27

Jolliegirl schreef:
Yamcha schreef:

Amen..
maar het is zooo zieluggg....!

pff... Mensen.... dit is niét voor niets hoor........

Ja, het is wat......

Dit is zielig, maar moet je voor de gein eens uitrekenen hoeveel dieren er nu weer gedood worden voor Kerst..... Da's niet zielig, ook als heeft niemand al dat vlees nodig :+

Vind het een rare, kromme wereld.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:33

Daar heb je een punt, maar de dieren die gedood worden voor de kerst worden opgegeten, zijn ervoor gefokt (hoe sneu ook) en de eigenaren hebben er geld voor gehad. De dieren die geruimd worden, worden vernietigt ( de meesten nutteloos) en de eigenaren lopen financiele en emotionele schade, er zijn al zoveel boerenbedrijven failliet gegaan door dit soort ruimingen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:41

De vegetariërs lopen emotionele schade op als er zoveel dieren voor niks geslacht worden. Waarom zou je je volvreten met iets wat je niet nodig hebt? En er is niemand die er last van heeft als je ze laat leven, wel?

Ruimen van die geiten is niet voor niets, er zijn al een heel aantal mensen overleden aan Q-koorts. De dieren stuk voor stuk onderzoeken op besmetting is stomweg onbetrouwbaar, vaccineren is gedaan, maar bij geboorte of misdracht is er alsnog besmettingsgevaar, wat is je alternatief dan??

Ik vind het zo simpel om "zielig" te roepen en er maar tegen te zijn, maar geen reële alternatieven te hebben. Is het rot? Ja. De gevolgen als er niets gebeurt, zijn echter nog veel rotter. Je moet dan een keuze maken imo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:48

Yamcha schreef:
De vegetariërs lopen emotionele schade op als er zoveel dieren voor niks geslacht worden. Waarom zou je je volvreten met iets wat je niet nodig hebt? En er is niemand die er last van heeft als je ze laat leven, wel?

Ruimen van die geiten is niet voor niets, er zijn al een heel aantal mensen overleden aan Q-koorts. De dieren stuk voor stuk onderzoeken op besmetting is stomweg onbetrouwbaar, vaccineren is gedaan, maar bij geboorte of misdracht is er alsnog besmettingsgevaar, wat is je alternatief dan??

Ik vind het zo simpel om "zielig" te roepen en er maar tegen te zijn, maar geen reële alternatieven te hebben. Is het rot? Ja. De gevolgen als er niets gebeurt, zijn echter nog veel rotter. Je moet dan een keuze maken imo.

Na de koeien, de vogels, de varkens, nu de geiten...volgende stap de mens?????? Of nemen we eerst nog even de paarden mee????

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:55

Bron: http://oss.kliknieuws.nl/nieuws/92648/r ... n-begonnen

Citaat:
Ruimen van geiten begonnen
OSS - De massale ruiming van zieke, drachtige geiten is maandag begonnen in Vinkel, op het bedrijf van Henk van Loon. Op deze manier moet worden voorkomen dat de Q-koortsbacterie bij miskramen vrijkomt en mensen ziek worden.

Geiten geruimd in Vinkel

Medewerkers van de Algemene Inspectie Dienst en de Voedsel en Waren Autoriteit waren al eerder langs geweest om via een echo te bepalen welke dieren drachtig zijn. De drachtige dieren kregen een rood kruis op hun rug, ten teken dat ze geruimd moesten worden. Niet-drachtige dieren kregen een groen kleurtje opgespoten en mogen blijven leven. Maandag werden de eerste dieren gedood in het bedrijf van Henk van Loon in Vinkel. Ze kregen eerst een spuitje, waardoor ze langzaam maar zeker buiten bewustzijn raakten en vervolgens kregen ze de dodelijke spuit. De ruiming op de boerderij in Vinkel kreeg massale media-aandacht. Van Loon verscheen ook zelf voor de camera. Hoewel hij begreep dat ruiming onvermijdelijk is, deed het hem pijn om zijn dieren zo te verliezen.

Hart onder de riem steken
De Maasdonkse burgemeester Roel Augusteijn kwam naar het bedrijf van Van Loon toe om hem een hart onder de riem te steken. Dit jaar zijn er al 2300 mensen ziek geworden door de Q-koorts en zes mensen zijn overleden. In totaal zijn nu ruim zestig bedrijven besmet, maar het Ministerie van Landbouw verwacht dat dit aantal in de toekomst gaat oplopen tot 120. Veel geiten scheiden nu nog geen bacterie af, maar zijn al wel besmet. Deze dieren worden de komende tijd goed in de gaten gehouden. Omdat een scanner niets aangeeft als de geit net drachtig is, worden de overige dieren over vier weken nogmaals gescand. De actie wordt gecoördineerd vanuit Uden, waar een regionaal crisiscentrum is ingericht.

Hoewel dit al vele jaren eerder kon worden bestreden, vind ik persoonlijk dat ze dit jaar "beter" bezig zijn met de ontruiming. Met de MKZ gingen alle dieren van een bedrijf weg. Hier wordt in ieder geval nog onderscheid genomen tussen drachtige- en niet-drachtige geiten.

Citaat:

Ik ben het hiermee met je eens. "Zielig" is idd geen woord wat je kan gebruiken in een discussie. Want dan is alles wel zielig. Bepaalde keuzes moet je maken. Dit was misschien niet nodig geweest als de politiek er op tijd bij was geweest. Of er toen al aandacht aan besteden. Maar worden dingen die belangrijk zijn voor de mens, niet altijd uitgesteld? Laten we met zijn allen maar gaan discuseren over de kilometerheffing. Dat heeft namelijk veel meer zin.. En is makkelijker..

_Pat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:57

aerdenhout1 schreef:
Na de koeien, de vogels, de varkens, nu de geiten...volgende stap de mens?????? Of nemen we eerst nog even de paarden mee????

Ik zal beginnen met de mens.. }> Die zijn er namelijk veel te veel..
En wat een problemen die geven, pffff.. :P

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 17:02

ik heb getekent