waar gaat het heen met de hondenwereld ???""schokkende beeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Re: waar gaat het heen met de hondenwereld ???""schokkende beeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 22:42

Wtf.
Het gaat echt nergens meer om.
Honden mogen tegenwoordig geen hond meer zijn

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:02

Ik heb en fok al 30 jaar Cavalier King Charles spaniels. Zins kort ben ik er mee gestopt. Heb altijd genoten van het showen en fokken. Ik ben er mee opgegroeid en fokte met gezond verstand en inzicht in het ras. Mijn Cavaliers waren misschien iets grof omdat ik van mening ben dat je niet te klein moet fokken om de hond gezond en sportief te houden. Mijn oude dekreu is nu negen en is voor alles opnieuw getest en alles is goed. Denk je nu dat er ook maar 1 komt? Nee want hij is geen nederland kampioen, een schitterend hoofd maar iets lang in rug. Hij geeft geweldige pups waarvan de geteste honden allemaal goed zijn.
Het is zo veranderd in de hondenwereld . Vroeger was het gezellig op de show en we wisselde veel uit aan kennis.
Nu wordt er nog alleen maar gefluisterd aan de ring.
Ik heb mij nooit laten beinvloeden door wat andere vonden maar nu is het doek gevallen. Ik hoop dat de oude fokkers die nog ouderwets fokken het wel kunnen opbrengen om door te gaan.
Voor de nieuwelingen....stop met alleen te fokken met showkampioenen want een minder mooie hond kan hele fijne honden geven en laten we eerlijk zijn 99% gaat als huishond naar een nieuwe eigenaar.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:03

Wat voor filmpjes zijn het?
Dan kan ik bedenken of ik ze wel wil zien...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:07

Je kan ze gewoon kijken, geen enge dingen wat betreft bloed of zo

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:16

Het is natuurlijk lekker overdreven, maar pakt wel de kern. Het is natuurlijk al heel lang bekent dat sommige rashonden rassen erg ongezond zijn.
Neemt niet weg dat het erg is!
Het is ook belachelijk wat mensen doen voor hun eigen eer! laat ze lekker agility gaan doen met hun honden ofzo Tong uitsteken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:20

Laten we voor de duidelijkheid wel even recht stellen dat de rashonden zonder stamboom nog ongezonder zijn alleen dat wordt niet geregistreerd en komt dus niet zo snel naar boven.
Om verder nog maar te zwijgen over broodfok/handel honden.

De overdrijvingen in sommige rassen mogen wat mij betreft per direct een einde aan gemaakt worden.
Gelukkig zijn er best nog wel fokkers te vinden die gezondheid en karakter een stuk belangrijker vinden dan showuitslagen. Het is even werk om ze te zoeken, maar dat is je toekomstige hond natuurlijk dubbel en dwars waard.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:02

ThePast03 schreef:
Laten we voor de duidelijkheid wel even recht stellen dat de rashonden zonder stamboom nog ongezonder zijn alleen dat wordt niet geregistreerd en komt dus niet zo snel naar boven.
Om verder nog maar te zwijgen over broodfok/handel honden.

De overdrijvingen in sommige rassen mogen wat mij betreft per direct een einde aan gemaakt worden.
Gelukkig zijn er best nog wel fokkers te vinden die gezondheid en karakter een stuk belangrijker vinden dan showuitslagen. Het is even werk om ze te zoeken, maar dat is je toekomstige hond natuurlijk dubbel en dwars waard.

Helemaal mee eens! met elk woord!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:11

Ik had dol graag een nestje willen fokken met mijn hondje, maar omdat er epilepsie in haar lijn zit ga ik het niet doen. Je wil tenslotte een ras verbeteren!

Maar naast dat je al de tests hebt, word daar ook mee gesjoemeld. De HD en ED uitslagen worden van een goede hond bij een hond met slechte heupen en/of ellebogen geplaatst omdat hij zo mooi is. Zodat hij wel mag dekken en nakomelingen krijgen.

Er zijn natuurlijk aandoeningen waar goed mee te leven is, zoals een catracat, niet prettig, maar geen werledramp. Maar een hond met epilepsie of wat je in dat filmpje zag kan gewoon niet.

Verder heb je dan nog de rassen met erfelijke gedrags problemen of die niet meer kunnen baren omdat de hoofden van de pups niet door de heupen van de moeder passen... Het is niet meer natuurlijk.

Het is niet slecht dat er rassen zijn, maar wel dat er zo veel gezondheids en gedrags problemen zijn.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:15

BB -> LN

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:44

_Do_ schreef:
Ik had dol graag een nestje willen fokken met mijn hondje, maar omdat er epilepsie in haar lijn zit ga ik het niet doen. Je wil tenslotte een ras verbeteren!

Maar naast dat je al de tests hebt, word daar ook mee gesjoemeld. De HD en ED uitslagen worden van een goede hond bij een hond met slechte heupen en/of ellebogen geplaatst omdat hij zo mooi is. Zodat hij wel mag dekken en nakomelingen krijgen.

Er zijn natuurlijk aandoeningen waar goed mee te leven is, zoals een catracat, niet prettig, maar geen werledramp. Maar een hond met epilepsie of wat je in dat filmpje zag kan gewoon niet.

Verder heb je dan nog de rassen met erfelijke gedrags problemen of die niet meer kunnen baren omdat de hoofden van de pups niet door de heupen van de moeder passen... Het is niet meer natuurlijk.

Het is niet slecht dat er rassen zijn, maar wel dat er zo veel gezondheids en gedrags problemen zijn.

Dus jij wilt beweren dat dierenartsen frauderen en de verkeerde gegevens opsturen naar de controlerende instantie? Tegenwoordig wordt alles gecontroleerd met behulp van de chips en de rasverenigingen krijgen kopieën van de uitslagen van de testen.
Het is niet je eigen dierenarts die de röntgenfoto's mag beoordelen voor de officiële uitslagen en dat zou dus betekenen dat je eigen dierenarts moet frauderen om de verkeerde foto's naar de controlerende instantie te sturen. Zeker weten dat dit niet veel gebeurd.

Honden met epilpesie en gedragsproblemen zie je vooral in de fokkerij zonder stamboom en in de raskruisingen. Bij de meeste rasverenigingen wordt hier wel degelijk op geselecteerd.

De gedrags- en gezondheidsproblemen komen veel vaker voor bij de zogenaamde "rashonden zonder stamboom", alleen nogmaals: die worden niet geregistreerd dus dan lijkt het beter.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 02:52

Jammer dat mijn hond een aangeboren groeistoornis heeft.. Ach ik had het toch niet gedaan, hij is prachtig maar heeft niet het ideale karakter tegenover andere honden.

CairaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 12:30

hoopvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:48

Ben blij dat wij een herder hebben uit de werklijn, verschrikkelijk misvormd zeg die duitse herders.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 18:57

Ik dacht dat de duitse herder zo dicht nog bij de wolf staan, die hebben vast geen problemen: maar wat ik hier zag, vreselijk. Mijn duitse herder is een combi werklijn. Niet met een vreselijke glijbaan maar wel achterpoten die wat zwak zijn (knieen staan wat naar binnen geknikt, waarschijnlijk na zijn groeipijn) Ik heb al diverse mensen gehad die graag een nest van hem willen fokken maar aangezien ik toch bang ben dat hij zijn zwakke beenstand door zou geven doe ik dit niet.
Die Pekinees vond ik echt het toppunt. Daar was geen hond meer in te herkennen

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:10

ThePast03 schreef:
Dus jij wilt beweren dat dierenartsen frauderen en de verkeerde gegevens opsturen naar de controlerende instantie? Tegenwoordig wordt alles gecontroleerd met behulp van de chips en de rasverenigingen krijgen kopieën van de uitslagen van de testen.
Het is niet je eigen dierenarts die de röntgenfoto's mag beoordelen voor de officiële uitslagen en dat zou dus betekenen dat je eigen dierenarts moet frauderen om de verkeerde foto's naar de controlerende instantie te sturen. Zeker weten dat dit niet veel gebeurd.

Honden met epilpesie en gedragsproblemen zie je vooral in de fokkerij zonder stamboom en in de raskruisingen. Bij de meeste rasverenigingen wordt hier wel degelijk op geselecteerd.

De gedrags- en gezondheidsproblemen komen veel vaker voor bij de zogenaamde "rashonden zonder stamboom", alleen nogmaals: die worden niet geregistreerd dus dan lijkt het beter.

Het zijn niet de dierenartsen die frauderen, maar de eigenaren. Een dier waarbij de chip niet gevonden kan worden bijvoorbeeld. Makkelijk een andere naam te geven. Gebeurt ook veel bij de paarden keuringen van merries.

Mijn hond is een ras hond met stamboom en volgens de vereniging mag je fokken met een hond waarvan een van de ouders epilepsie in de lijn heeft. Zo lang de ouders het zelf maar niet hebben. Want een drager en een vrije hond geeft meer kans op vrij, is hun beredenering.

Als alle problemen bekend worden krijg je onwijs veel inteeld. Iedereen pakt dan alleen een reu en een teef die overal vrij van zijn en dat zijn er maar een paar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 19:17

_Do_ schreef:
Het zijn niet de dierenartsen die frauderen, maar de eigenaren. Een dier waarbij de chip niet gevonden kan worden bijvoorbeeld. Makkelijk een andere naam te geven. Gebeurt ook veel bij de paarden keuringen van merries.

Mijn hond is een ras hond met stamboom en volgens de vereniging mag je fokken met een hond waarvan een van de ouders epilepsie in de lijn heeft. Zo lang de ouders het zelf maar niet hebben. Want een drager en een vrije hond geeft meer kans op vrij, is hun beredenering.

Als alle problemen bekend worden krijg je onwijs veel inteeld. Iedereen pakt dan alleen een reu en een teef die overal vrij van zijn en dat zijn er maar een paar.

Onzin, als een dierenarts de chip niet kan lezen zal hij de gegevens niet doorsturen naar de stichting die officieel de foto's beoordeeld. Doet hij dat wel dan fraudeert hij.

Juist door dragers x vrije honden te combineren voorkom je inteelt. Simpelweg omdat er dan te weinig vrije honden zijn. Als dit goed in de gaten gehouden wordt is het een goede manier om juist genenversmalling te voorkomen.
Als iets ressecief vererfd heb je weinig andere keuze of je moet compleet stoppen met het fokken van zo'n ras.
Goede fokkers weten waar ze mee bezig zijn en die gaan echt niet achter die ene reu aan die vrij is en dat is ook totaal onnodig.
Er zijn al erfelijke problemen via DNA in kaart gebracht bij rassen en dan kan je rustig met een drager fokken en dat gebeurd ook gewoon.

Inteelt heb je juist heel veel in de zogenaamde "rashonden zonder stamboom" fokkerij en bij de kruisingen in de broodfok waar rustig de moeder wordt gedekt door de zoon zonder dat ze weten wat voor een problemen er in de lijnen voorkomen.
Maar ja, daar worden de problemen gewoon niet in kaart gebracht dus dan heb je makkelijk praten.