Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:20

little_king schreef:
En zoals ik begrijp in hetzelfde plaatsje als waar die andere kat is mishandeld?

Bah, bah.

Ik hoop echt dat ze de daders pakken want er moeten zeker mensen zijn die weten wie dat gedaan heeft.
En er is geen straf zwaar genoeg voor zulk tuig.

Ja klopt. Daarom heb ik ook het vermoeden dat het door de zelfde perso(o)n(en) is gedaan. Is nu ook een fb pagina die oproept om katten te doden, word steeds gezelliger. Hoop dat al die mensen worden gevonden. Jammer dat je geen verwensingen op bokt mag zetten. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:44

Ik teken niet. Waarom niet?

- "Hier knallen ze al drie weken voor oud en nieuw." Hallo, grapjas, meen je dat serieus? Dan is de verkoop in Nederland nog lang niet toegestaan, dus dat is sowieso vuurwerk uit het buitenland. Verrassing: die drie weken herrie gaan dus niet verdwijnen met een vuurwerkverbod in Nederland!
- "Als niemand vuurwerk af mag steken maak je ook geen onderscheid tussen legaal en illegaal." Zie bovenstaande argument: als het in die drie weken al niet werkt (hoe vaak krijgen mensen daar nou boetes voor of worden ze opgepakt?), gaat het dan wel werken op oudejaarsdag?
- "Voor de dieren!" Ja helaas, iemand die een rotje in een kattenkont stopt of een hamster aan een vuurpijl vindt is toch wel gestoord en wil graag dieren mishandelen, dat doet ie niet ineens niet meer omdat er geen vuurwerk meer te koop is. Of gaan we alles verbieden waar potentieel een dier mee mishandeld kan worden?
- Nog een illusie die ik helaas moet ontkrachten: naar een vuurwerkshow kijken is niet hetzelfde als zelf afsteken, sorry. En ik ben iemand die geen achterlijke hoeveelheden geld uitgeeft, mooi siervuurwerk koopt (als ik het al koop dus) en na afloop netjes mijn zooi opruimt.

De rommel viel hier trouwens goed mee hoor, zag op nieuwjaarsdag een straatvegertje op de Markt staan, maar die doet sowieso een wekelijkse ronde toch? Dan doen ze die toch op nieuwjaarsdag ipv hun normale dag, lijkt me geen probleem :)

In het begin van het topic werd iets gezegd waar ik het zeer me eens ben: gooi de boetes maar flink omhoog, gevangenisstraffen van een jaar, geen probleem, dan zullen sommige mensen misschien wel twee keer nadenken. Of in elk geval een gevangenisstraf van twee maanden rond oud en nieuw het jaar erop :j En loopt je kind rond met vuurwerk? Dan mag jij de boete dokken. Dan gaan ouders misschien hun kinderen ook eens opvoeden.

pmarena

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:54

Ik denk dat je er dan beetje kortzichtig naar kijkt Magrathea :)

Toch minstens een groot deel van het vuurwerk dat nu langere tijd vantevoren of naderhand wordt afgestoken, is in principe aangekocht voor gebruik met de jaarwisseling.

Mogen particulieren met de jaarwisseling geen vuurwerk afsteken en het zelfs niet in bezit hebben / kunnen kopen: dan zullen ze het ook niet al eerder af kunnen steken :)*

Er zullen er vast altijd wel een paar over blijven die wat uit het buitenland halen.

Stel dat van de 10 knallers nu die gewoonweg legaal vuurwerk afsteken (dat ze al eerder aangekocht hebben) er dan nog 2 over blijven die speciaal verboden vuurwerk gaan kopen.... dan wordt dat voor hen toch een stuk lastiger om af te blijven steken gezien de omgeving ze meer in de gaten zal houden en verlinken.

En als er veel minder knallen zijn te horen dan is dat ook makkelijker te handhaven natuurlijk :)

Die mensen die vuurwerk aan een dier vastmaken zullen dàt alvast niet meer zo makkelijk kunnen doen -> dat is winst.

Er zijn al genoeg manieren om een dier te kwellen...we hoeven het zulk tuig niet al te makkelijk te maken door ze toegang te geven tot explosieven die ze alleen maar op ideëen brengen :n

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:00

Ik ben het helemaal met je eens Magrathea!!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:02

Gedaan ik HAAAAAAAAAAAAAT vuurwerk.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:36

Pmarena, volgens mij ben jij de kortzichtige hier. Verbieden is nog nooit een goede oplossing geweest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:52

Nooouuuuuuw...dat denk ik toch wel, verbieden van gevaarlijke zaken is toch echt wel nodig om de aantallen problemen in te perken :j

Als er niks verboden zou zijn dan zou het een fraaie boel worden op straat :=

Maar denk je nu echt serieus dat er geen 1 vuurwerkincident minder was geweest als niet iedereen zomaar vuurwerk had kunnen kopen de afgelopen jaren?

Denk je dat serieus dan ben je heel kortzichtig, ik kan er niks anders van maken.... Y;(

Vind je dat als er in het slechtste geval maar een paar minder ongelukken gebeurd waren, dat dat niet de moeite waard is....tja ook dat vind ik kortzichtig...er zijn vast zat slachtoffers van consumentenvuurwerk die daar heel anders over denken en die graag die enkeling hadden willen zijn die deze ellende niet mee had hoeven maken :(:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 00:07

Oh, nee hoor. Er zullen heus wel minder slachtoffers zijn door vuurwerk, maar daar komt gewoon iets anders voor in de plaats.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:30

Zullen we gewone vuurwapens ook toe gaan staan zoals in Amerika?
Daar zijn het ook maar een paar lui die het verkeerd gebruiken.
Wel een paar lui meer dan hier omdat het zo gemakkelijk te verkrijgen is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 08:41

Nies_ schreef:
Oh, nee hoor. Er zullen heus wel minder slachtoffers zijn door vuurwerk, maar daar komt gewoon iets anders voor in de plaats.

Ja, dus jij denkt dat elk vuurwerk-slachtoffer dat toevallig een vuurpijl in zijn oog kreeg, als die vuurpijl er niet was geweest wel in een rechtopstaand potlood gevallen was ofzo :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:18

Er is ook een vuurwapen verbod. Dat valt over het algemeen ook goed na te leven. Ja er zijn onfrisse types die een wapen hebben.
Maar die knallen er niet maar een beetje oplos daar kijken ze wel voor uit....dat loopt teveel in de gate.

Dus een vuurwerkverbod is geen enkel probleem en zal zelf makkelijker zijn op den duur om na te leven.
Eerste paar jaar zal de politie er veel werk aan hebben en daarna is het over.

Minder vuurwerkslachtoffers, minder overlast en in de stad een professioneel vuurwerk. Veel en veel mooier dan dat idiote geknal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 09:22

Juist :j

Naarmate er kinderen opgroeien die nooit vuurwerk hebben afgestoken, missen ze het ook een heel stuk minder :j

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:40

nu op sbs6.

Jongen stond met zijn moeder vuurwerk te kijken en hopla vuurwerk in zijn oog. Super leuk man! *\o/*

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 04:42

Gisteren op sbs6: Pubers blazen parkeermeter op, jongen van 14 krijgt een rondvliegend stuk ijzer daarvan tegen zijn hoofd: Hopla half zijn schedel eraf. Ligt nog steeds in coma nu. Ook superleuk.

Maarrrrr: Als er een vuurwerkverbod komt gaan zulke figuren speciaal iets anders ontwikkelen om zo'n parkeermeter op te blazen, dat heeft niks, maar dan ook niks met vuurwerk te maken, want als ze rottigheid uit willen halen doen ze dat toch wel. |o

En achja, die parkeermeter betalen we gewoon met z'n allen hoor, dat hebben we graag voor onze traditie over toch? Het is ten slotte maar een enkel dagje per jaar, dus waar hebben we het over joh?

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:27

Toch vond ik het wel opvallend om op datzelfde SBS te horen dat er dit jaar minder vuurwerkslachtoffers zijn dan andere jaren. Ik geloof dat er in dit topic stond dat het er meer waren? Met bron?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:43

Vuurwerk is hartstikke leuk en ook echt niet zo gevaarlijk als het goed (professioneel) wordt gebruikt, maar geef het aan particulieren en het heeft de neiging om het slechtste in de mens naar boven te halen :=

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 10:54

Die dingen worden inderdaad anders ook op geblazen. Bij ons in de beurt is een flitskast van ellende maar weggehaald omdat hij steeds opgeblazen werd. Beetje benzine of iets anders dat fikt onder druk zetten en je hebt een knal, zo moeilijk is het niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:45

Ja, maar dan gaan idioten speciaal op pad om bewust met voorbedachte raden materiaal te verzamelen waarmee ze een specifiek doelwit op kunnen blazen.

Met vuurwerk is het zo dat men pas als men het vuurwerk in de hand heeft, naar mogelijkheden gaat zoeken om het zo spectaculair mogelijk af te steken.

De aangerichte schade komt dus voort uit het bezit van vuurwerk. Niet omdat men per-sé een kat, brievenbus of plantenbak op wilde blazen. Die "voorwerpen" hadden gewoon pech dat ze toevallig aanwezig waren op een moment dat vuurwerk-afstekers zochten naar spannende mogelijkheden.....

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:30

pmarena schreef:
Ja, maar dan gaan idioten speciaal op pad om bewust met voorbedachte raden materiaal te verzamelen waarmee ze een specifiek doelwit op kunnen blazen.

Met vuurwerk is het zo dat men pas als men het vuurwerk in de hand heeft, naar mogelijkheden gaat zoeken om het zo spectaculair mogelijk af te steken.

De aangerichte schade komt dus voort uit het bezit van vuurwerk. Niet omdat men per-sé een kat, brievenbus of plantenbak op wilde blazen. Die "voorwerpen" hadden gewoon pech dat ze toevallig aanwezig waren op een moment dat vuurwerk-afstekers zochten naar spannende mogelijkheden.....

Hoe weet je dat? Heb je daar onderzoek naar gedaan?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:33

Een beetje logisch nadenken?!
Als ze brievenbussen/putten/bushokjes e.d. op een andere manier op hadden willen blazen, hadden ze dat niet alleen deze tijd van het jaar gedaan :P

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:34

Dat gebeurt ook niet alleen dan :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:37

Slopen gebeurd hier ook het hele jaar (helaas), maar opblazen toch gelukkig niet! :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 23:36

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 03:34

Angstige dieren zijn inderdaad heel vervelend, maar met alle respect; er zijn nogal wat andere negatieve gevolgen die verband houden met vuurwerk en een aantal gekken dat er niet mee om kan gaan....