Sammy_xxs schreef:Ja ach, dat zou me niet eens uitmaken
Maar we kunnen steeds met vergelijkingen gooien, maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Het is gewoon een feit dat ongelukken kunnen gebueren. Maar de meeste vernielingen, en gewonden komen door verkeerd gebruik. En dat is wel mogelijk om terug te krijgen, betere controle en de leeftijdsgrensomhoog te gooien.
En wat ik ook een goed voorstel vind, is inderdaad niet de hele dag vuurwerk afsteken, maar pas vanaf 8 uur savonds ofzo, tot 2 uur snachts...dat vind ik al genoeg regels, hebben jullie er minder last van, en kunnen de mensen die vuurwerk afsteken echt om het afsteken doen ook nog hun pleziertje erin krijgen.
Ja je kunt de ongelukken proberen te reduceren. Maar zoals PMarena al aangeeft, de campagnes die de afgelopen jaren zijn gevoerd, laten nou nog niet echt fantastische resultaten zien. En het meest schrikbarende aan de resultaten is nog dat er nu steeds meer ongelukken gebeuren met legaal vuurwerk, waar dat vroeger veel meer met illegaal vuurwerk was.
Er zijn nu al regels over wanneer je vuurwerk af moet steken en daar houden mensen zich niet aan. Je kunt wel roepen dat er dan meer gehandhaafd moet worden, maar ben je ook bereid daar voor te betalen? Want iemand zal dat moeten gaan betalen. En ik zou zeggen, als je dat wilt, dan moet er maar een accijns op vuurwerk gegooid worden, want de gene die vuurwerk koopt, is de gene die gecontroleerd moet worden, niet degene die niet eens vuurwerk koopt. Dus dan mag degene die vuurwerk koopt ook de rekening voor die extra controle betalen. Ik denk dat dat betekend dat vuurwerk volgend jaar toch snel zo`n 50% tot 100% duurder zou gaan worden. (Aanname)
Er wordt nu wel steeds van alles geroepen over ongelukken, maar die zijn een deel van de consequenties van het afsteken van vuurwerk. Milieuschade, stress bij (huisdieren) en schade als gevolg van die stress, etc. die blijven onverminderd overeind, ook als je meer voorlichting en handhaving in zou voeren.

Wordt er langer geknalt, kunnen die in elk geval nog een rustige plek opzoeken, en zitten ze niet ineens in een mega vuurwerk midden in de nacht.