Petitie vuurwerkverbod

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:41

Sammy_xxs schreef:
Ja ach, dat zou me niet eens uitmaken ;)
Maar we kunnen steeds met vergelijkingen gooien, maar dat slaat natuurlijk nergens op.
Het is gewoon een feit dat ongelukken kunnen gebueren. Maar de meeste vernielingen, en gewonden komen door verkeerd gebruik. En dat is wel mogelijk om terug te krijgen, betere controle en de leeftijdsgrensomhoog te gooien.
En wat ik ook een goed voorstel vind, is inderdaad niet de hele dag vuurwerk afsteken, maar pas vanaf 8 uur savonds ofzo, tot 2 uur snachts...dat vind ik al genoeg regels, hebben jullie er minder last van, en kunnen de mensen die vuurwerk afsteken echt om het afsteken doen ook nog hun pleziertje erin krijgen.

Ja je kunt de ongelukken proberen te reduceren. Maar zoals PMarena al aangeeft, de campagnes die de afgelopen jaren zijn gevoerd, laten nou nog niet echt fantastische resultaten zien. En het meest schrikbarende aan de resultaten is nog dat er nu steeds meer ongelukken gebeuren met legaal vuurwerk, waar dat vroeger veel meer met illegaal vuurwerk was.

Er zijn nu al regels over wanneer je vuurwerk af moet steken en daar houden mensen zich niet aan. Je kunt wel roepen dat er dan meer gehandhaafd moet worden, maar ben je ook bereid daar voor te betalen? Want iemand zal dat moeten gaan betalen. En ik zou zeggen, als je dat wilt, dan moet er maar een accijns op vuurwerk gegooid worden, want de gene die vuurwerk koopt, is de gene die gecontroleerd moet worden, niet degene die niet eens vuurwerk koopt. Dus dan mag degene die vuurwerk koopt ook de rekening voor die extra controle betalen. Ik denk dat dat betekend dat vuurwerk volgend jaar toch snel zo`n 50% tot 100% duurder zou gaan worden. (Aanname)

Er wordt nu wel steeds van alles geroepen over ongelukken, maar die zijn een deel van de consequenties van het afsteken van vuurwerk. Milieuschade, stress bij (huisdieren) en schade als gevolg van die stress, etc. die blijven onverminderd overeind, ook als je meer voorlichting en handhaving in zou voeren.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:42

@FlyAway

Dus heel Nederland moet dan maar gewoon om vuurwerk te zien naar de grote steden gaan?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:44

Lous schreef:
@FlyAway

Dus heel Nederland moet dan maar gewoon om vuurwerk te zien naar de grote steden gaan?

Van mij hoeft dat niet hoor. Het is ook niet mijn bewering dat dat straks alleen in de grote steden te zien zou zijn, dat was jouw bewering ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:47

Wel het vuurwerk uit jouw voorbeeld. Dit zal ik bijvoorbeeld niet in Breda zien hoor of in een dorp als Teteringen,Sexbierum en meer. Daar is echt geen budget voor.

Maar goed. Jouw punt hierover is me duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Lous op 05-01-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:47

Lous schreef:
Wel het vuurwerk uit jouw voorbeeld. Dit zal ik bijvoorbeeld niet in Breda zien hoor of in een dorp als Teteringen,Sexbierum en meer. Daar is echt geen budget voor.

Nee en ik denk ook niet dat Breda, Teteringen of Sexbierum zo`n mooi opera gebouw hebben.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:50

Dacht dat het om het vuurwerk ging,niet over de gebouwen die een stad/dorp/gemeente heeft.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:53

Lous schreef:
Dacht dat het om het vuurwerk ging,niet over de gebouwen die een stad/dorp/gemeente heeft.

Dan moet je misschien de boel ook niet zo uit z`n context rukken ;)

Lous

Re: Petitie vuurwerkverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:58

Pfffff....
Alsjeblieft heel volwassen hoor ajb zeg.Ik vind je in dit topic vaak echt een kinderachtig ventje hoor.

Ben benieuwd of jij vroeger nooit met een tas vol vuurwerk met je vriendjes op stap bent geweest om te knallen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:02

Lous schreef:
Pfffff....
Alsjeblieft heel volwassen hoor ajb zeg.Ik vind je in dit topic vaak echt een kinderachtig ventje hoor.

Ben benieuwd of jij vroeger nooit met een tas vol vuurwerk met je vriendjes op stap bent geweest om te knallen.

Lees je post eens terug en bedenk je dan of jij nou uitgerekend de gene moet zijn die termen als "volwassen" of "kinderachtig ventje" zou moeten gebruiken. Ik zie overigens ook niet in wat dat bijdraagt aan de discussie hoor. Misschien kun je mij dat nog even uitleggen?

Om antwoord te geven op je vraag; ik vond het doodeng.
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 05-01-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:04

Okee,nee het is me duidelijk. Bedankt dat was voldoende.:)

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:13

Lous schreef:
FlyAway schreef:

Je hoeft niet overal ja en amen op te zeggen, maar beweer dan niet "dat als vuurwerk gewoon juist word gebruikt er niks op aan te merken is."

En die kwade geesten verjagen? Heb je geen schoonmoeder die je daar voor kunt gebruiken?

Doe mij overigens maar het onderstaande, in plaats van die pijltjes van jou :D
[ Afbeelding ]

Dit soort shows krijg je straks alleen in de grote steden hoor. Niet in de overige en dorpen.

Dat klopt misschien wel. Maar als er alleen op die plaatsen vuurwerk wordt afgestoken is het ook gewoon mogelijk om je verplaatsen en bewegen op oudejaarsavond zonder vuurwerk onder je auto, fiets of in je nek te krijgen. Je moet er nu niet aan denken om een stad te doorkruisen op de fiets op oudejaarsavond om twaalf uur 's avonds....

*Edit quotes gecorrigeerd*
Laatst bijgewerkt door Sprintje op 05-01-14 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 15:17

Ik teken niet, vuurwerk hoort er nou eenmaal bij.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:21

little_king schreef:
Sammy_xxs schreef:
Ja dat is jou visie, want volgens jou moet vuurwerk maar afgeschaft worden omdat er ONGELUKKEN gebeuren, maar dat heb je inderdaad ook met auto's fietsen, paarden honden, ov....moeten we maar alles afschaffen want ongelukken gebeuren altijd.

Ik kan niet zonder auto gaan werken, ov loopt hier niet en de fiets is te ver.
Als ik van het paard val heb ik mezelf daarmee geen ander.
ov en honden en ongelukken? Dat is erg weinig.

Dus totaal geen vergelijk in een beetje voor de lol een paar uur en dan zo enorm veel ongelukken en schade.

Weinig ongelukken met het OV? (Weet nog hoe een studente in Groningen op de fiets ten val kwam en de bus zo over haar hoofd heen reed...)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:23

En dat is zo apart dat het in de krant komt...

Bovendien is OV gewoon noodzakelijk. Vuurwerk is dat niet.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:24

Overigens (ontopic :D ) van bijv 22:00 tot 00:00 vuurwerk afsteken vind ik een erg slecht idee. Mijn zoontje heeft rustig door 00:00 heen geslapen, maar wel omdat we 's middags wat vuurwerk zijn wezen kijken en ik de hele dag de ramen open heb gehad zodat hij eraan zou wennen. Katten en paarden idem. En wat moeten alle wilde dieren in hemelsnaam als om 00:00 ineens heel nederland de lucht ingaat, zonder enig teken vooraf? Die beesten schrikken zich de pleuris... := Wordt er langer geknalt, kunnen die in elk geval nog een rustige plek opzoeken, en zitten ze niet ineens in een mega vuurwerk midden in de nacht.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:26

Blue_Eyes schreef:
En dat is zo apart dat het in de krant komt...

Bovendien is OV gewoon noodzakelijk. Vuurwerk is dat niet.

Zo apart is dat nou ook weer niet. Ik ken een buschauffeur die al 8 mensen heeft doodgereden... En hij rijdt nog steeds op de bus. Vader van een vriendin van mij is treinmachinist. Die verteld altijd dat wanneer hij mensen langs het spoor ziet staan, hij niet eens meer probeert om af te remmen, zoveel heeft hij er al gehad die ervoor sprongen...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:30

Ov is ook echt niet noodzakelijk, dat is flauwekul.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:42

Moet je eens kijken wat er met de Nederlandse infrastructuur gebeurt als we geen OV meer hebben. Volgens mij komt niemand meer een meter van zijn plek af := OV is zeer zeker wel noodzakelijk!

Springers vind ik anders dan ongelukken. Die mensen kiezen ervoor en hoe triest dat ook is, dat is toch wel wat anders. En gelukkig is het ook niet bepaald regel dat buschauffeurs regelmatig mensen doodrijden, kom op zeg. Ik ken zelf alleen buschauffeurs die nog nooit iemand hebben doodgereden. Er gebeuren inderdaad vaker ongelukken met openbaarvervoermiddelen dan met personenauto's, dat klopt; dat is ook gerelateerd aan het feit dat mensen gewoon niet weten hoe ze ermee om moeten gaan. Ik denk dat maar heel weinig mensen die niet in een tramstad wonen, weten hoe ze met een tram om moeten gaan als ze wel eens in zo'n stad komen, bijvoorbeeld. Mensen hebben ook niet in de gaten dat een bus een enorme dode hoek heeft.

Verder is dit wel zwaar off topic, want het gaat niet om OV. Het gaat om vuurwerk en dat is gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 05-01-14 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:43

LiiNd_Y schreef:
Ik teken niet, vuurwerk hoort er nou eenmaal bij.

Er blijft nog steeds vuurwerk, maar dan mooi, door professionals afgestoken, minder incidenten en minder zooi om op te ruimen! :D

Ik vind trouwens de vergelijking vuurwerk/verkeer echt heel vreemd, waarom die connectie?

En ja ik geef toe dat er nu een paar mensen hun pleziertje word afgenomen, maar ik durf er om te wedden dat er meer mensen zijn die zich niet gedragen met vuurwerk dan dat er mensen zijn die wel hersens hebben en geen rotje in een honden bek steken, een hamster aan een vuurpijl binden, een vuurpijl in een kat z'n reet douwen en vuurwerk tegen auto's en voorbijgangers gooien. Is dat het echt allemaal waard? Ik wacht af hoe leuk jullie vuurwerk vinden als jullie hond een rotje aan zijn poot krijgt gebonden, of als jij zelf een vuurpijl in je oog krijg geknald. Ik kan me echt wel inleven in jullie hoor, maar het merendeel kan zich niet gedragen dus dat vind ik het niet waard.

Hoe er dan zoveel geld word uit gegeven aan vuurwerk? Omdat er veel mensen zijn die heel veel vuurwerk inslaan, zoals mijn stiefvader. Dat er veel word uit gegeven betekent niet dat er veel mensen zijn die vuurwerk kopen. Als ik me niet vergis zelfs minder van 20% dit jaar?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:47

De vergrijzing neemt ook toe,dus ik denk dat dat de vuurwerkverkoop ook wel beinvloed.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:48

naomi_g1998 schreef:
Er blijft nog steeds vuurwerk, maar dan mooi, door professionals afgestoken, minder incidenten en minder zooi om op te ruimen! :D

Ik vind trouwens de vergelijking vuurwerk/verkeer echt heel vreemd, waarom die connectie?

En ja ik geef toe dat er nu een paar mensen hun pleziertje word afgenomen, maar ik durf er om te wedden dat er meer mensen zijn die zich niet gedragen met vuurwerk dan dat er mensen zijn die wel hersens hebben en geen rotje in een honden bek steken, een hamster aan een vuurpijl binden, een vuurpijl in een kat z'n reet douwen en vuurwerk tegen auto's en voorbijgangers gooien. Is dat het echt allemaal waard? Ik wacht af hoe leuk jullie vuurwerk vinden als jullie hond een rotje aan zijn poot krijgt gebonden, of als jij zelf een vuurpijl in je oog krijg geknald. Ik kan me echt wel inleven in jullie hoor, maar het merendeel kan zich niet gedragen dus dat vind ik het niet waard.

Hoe er dan zoveel geld word uit gegeven aan vuurwerk? Omdat er veel mensen zijn die heel veel vuurwerk inslaan, zoals mijn stiefvader. Dat er veel word uit gegeven betekent niet dat er veel mensen zijn die vuurwerk kopen. Als ik me niet vergis zelfs minder van 20% dit jaar?

Omdat Ov werd genoemd door iemand, waar iemand anders weer op reageerde dat er nauwelijks ongelukken gebeuren met het OV, en daar reageerde ik weer op, want dat is helemaal niet waar. Iig in Groningen niet, daar is het regelmatig feest...

Overigens vind ik dat laatste wel een heel vreemde conclusie... Meer mensen die dieren mishandelen met vuurwerk en er andere dingen mee doen, dan mensen die er fatsoenlijk mee omgaan? :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:00

Sammy_xxs schreef:
Maarja jullie zijn net zo koppig als ik, want jullie willen ook niet inzien dat als vuurwerk gewoon juist word gebruikt er niks op aan te merken is.

Oh zeker wel! Als het juist gebruikt wordt is er niks op tegen maar niet iedereen gebruikt het juist. :D

Vuurwapens is ook niks op tegen als ze alleen maar juist gebruikt zouden worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:04

Allerlei stoffen die bij de apotheek achter slot en grendel liggen zouden van mij ook vrij verkrijgbaar mogen zijn als niemand het fout zou gebruiken, maar ik ben toch blij dat het niet zo is dat elke harrie het zo kan kopen en bij mij voor de fun in de sinas kan brokkelen als ik even niet oplet :P

Mensen kunnen de verantwoordelijkheid jammer genoeg niet aan, zaken die ze slecht kunnen gebruiken die zullen door veel mensen ook slecht gebruikt worden en als dat dan zaken zijn die niet echt nodig zijn en verhoudingsgewijs te veel schade aanrichten... dan maar beter verbieden.

Over het algemeen is de samenleving daarmee dan beter af, jammer voor degenen die wel netjes alleen om 12 uur hun mooie sierpijltjes afsteken in veilige, stevige blokken die niet omvallen en daarna al hun rotzooi weer netjes opzochten en in de eigen vuilnisbak gooiden.... maar ik denk dat er daarvan maar HEEL erg weinig zijn, vooral wat het opruimen van de zooi betreft want dat ligt de meeste mensen wel prima in de gemeentebosjes, dakgoot / tuin / weiland van de buren, en op de straat en stoep die niet direct aan hun eigen huis vastzit :P

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:02

Net op de radio, weer een kat gedood met vuurwerk in Amersfoort. Gelukkig is dat waarschijnlijk niet waar want iedereen gaat goed om met vuurwerk en het is maar een dag per jaar. Als het waar zou zijn zou het alsnog niet erg zijn want dieren worden het hele jaar door mishandelt. Voor de slimmerikken; dit is hartstikke sarcastisch bedoelt.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:15

En zoals ik begrijp in hetzelfde plaatsje als waar die andere kat is mishandeld?

Bah, bah.

Ik hoop echt dat ze de daders pakken want er moeten zeker mensen zijn die weten wie dat gedaan heeft.
En er is geen straf zwaar genoeg voor zulk tuig.